Mitäs mieltä olette, oisko mahdollista

  • Viestiketjun aloittaja vanhusten hyväksi
  • Ensimmäinen viesti
vv
Tuo hoitaminen ja "hoitaminen" vaihtelee suuresti, ihmisluonteen ja työpaikan moraalin mukaan! Tiedän sekä hyviä että huonoja paikkoja, huonot on yleensä alimiehitettyjä ja hoitajat kiireisiä ja stressaantuneita.

Tähän vois auttaa lainsäädännönkin kautta, eiköhän kohta ala päättäjät kiinnittämään huomiota vanhustenhoitoloihin, kun tajuavat itse siellä makaavansa muutaman vuoden päästä!!! Ja käyhän mone vapaaehtoiset syöttämässä ja ulkoiluttamassa vanhuksia =)
 
aloittaja
Tänääkin on tuossa illalla syötetty ja vaipotettu 27 täysin vuoteeseen hoidettavaa syötettävää vanhusta. aika kiire siinä on ja jos syötät yhtä liian kauan niin toinen joutuu odottamaan.
Tuo kiire on kova pulma hoitoalalla,siihen kun nuo päättäjät heräis että sinne tarvitaan rahaa eikä leikkauksia menoista.
Silti en hyväksy ilkeilyä vanhuksille ja huonoa kohtelua kiireeseen vedoten. Inhimmillistä kohtelua silti pitää olla vielä viimeiseen hengenvetoon asti.
 
"vieras"
Tuo hoitaminen ja "hoitaminen" vaihtelee suuresti, ihmisluonteen ja työpaikan moraalin mukaan! Tiedän sekä hyviä että huonoja paikkoja, huonot on yleensä alimiehitettyjä ja hoitajat kiireisiä ja stressaantuneita.

Tähän vois auttaa lainsäädännönkin kautta, eiköhän kohta ala päättäjät kiinnittämään huomiota vanhustenhoitoloihin, kun tajuavat itse siellä makaavansa muutaman vuoden päästä!!! Ja käyhän mone vapaaehtoiset syöttämässä ja ulkoiluttamassa vanhuksia =)
Totta,monet vapaaehtoiset käy,mutta mun mielestä myös olisi hyvä,jos asiaan perehtyisi jokin kunnon järjestö.Silloin ihmiset löytäisivät hommaan helpommin ja pääsisivät paremmin mukaan toimintaan.Yksilön on joskus vaikea löytää reitit sinne auttamiseen.
 
sh
Tuo kiire on kova pulma hoitoalalla,siihen kun nuo päättäjät heräis että sinne tarvitaan rahaa eikä leikkauksia menoista.
Silti en hyväksy ilkeilyä vanhuksille ja huonoa kohtelua kiireeseen vedoten. Inhimmillistä kohtelua silti pitää olla vielä viimeiseen hengenvetoon asti.
Ootko ihan hatusta vetässy tuon ilkeilyn ja huonon kohtelun vai kenties ollu sellasta näkemässä/kokemassa?? Onhan meitä tietty moneksi, mutta sellanen homma ei ole mitään normi arkea tai käytäntöä vanhustöissä.
 
sh
[QUOTE="vieras";22027036]Totta,monet vapaaehtoiset käy,mutta mun mielestä myös olisi hyvä,jos asiaan perehtyisi jokin kunnon järjestö.Silloin ihmiset löytäisivät hommaan helpommin ja pääsisivät paremmin mukaan toimintaan.Yksilön on joskus vaikea löytää reitit sinne auttamiseen.[/QUOTE]

Korostan edelleen omaistan apua. Sellaiset vanhukset joiden omaiset käy syöttämässä tai ottaa vaikkapa päivälomalle on aika harvassa. Mutta sellaisiaki helmiä omaisissa on :)
 
"vieras"
Korostan edelleen omaistan apua. Sellaiset vanhukset joiden omaiset käy syöttämässä tai ottaa vaikkapa päivälomalle on aika harvassa. Mutta sellaisiaki helmiä omaisissa on :)
Ja mä puhun ihan ulkopuolisista ihmisistä,jotka haluaisivat auttaa,mutta eivät välttämättä löydä tietään oikeaan osoitteeseen.Kuten todettu,kaikilla vanhuksilla ei ole omaisia ja niilläkin joilla on,eivät ne ole kovin innokkaita välttämättä "tekemään hoitajien työtä".Ainakin mun mielestä monella omaisella on se asenne,että heidän tehtävänsä on käydä virallisella vierailulla silloin tällöin ja sitten motkottaa hoitajien huonosta asenteesta töissä.Siksi tällainen järjestö voisi oikeasti olla hyvä ajatus,koska se ryhmä ihmisiä,jotka aidosti haluavat vain auttaa,pääsisivät auttamaan ja voisivat toimia hoitajien apuna.
 
"äitix4"
ihan tosi sä kuvittelet ettei hoitajat ruoki vanhuksia? joo, vaikka koko sun lähisukus ois hoitoalalla niin sä et silti tiedä siitä mitään.
olet hoitaj.huomaan tai luulen.

Isäni oli hoidossa 3pv kk:sta jotta äiti omaishoitajana sai levähtää.

Hänellä paloi joka reissu munat ja peppu koska vaippaa ei vaihdettu vaikka aikaa olisi ollut.
Kävin aamulla ja tein vaippaan kynällä pienen merkin.
Menin päivällä ja kysyin onko vaihdettu vaippaa kun tuoksui kovasti.
-Voi ollaan ja monestikin!Ihana aamu ollut tänään...
Pyysin hoitajan ja toisenkin ja kolmannenkin paikalle ja näytin tekemäni merkin.Ei stiäv aippaa oltu vaihdettu.
Vaihdoin toki itse mutta isäni häpesi.

Ruokaa hän ei saanut kovin jos en ollut syöttämässä.Menin useasti yllättäen käymään ruokailun aikana ja sivulta seurasin .Se oli helppoa sillä vanhuksia oli paljon syömässä.Isäni istui salissa ruokalautanen edessään mutta kukaan ei auttanut pilkkomaan pottuja.Kun sai sitten velline ei se pysynyt lusikassa kun käsi tärisi.
syötin isäni noina kolmena päivänä.Otin vapaani noille päiville että äitini saa levähtää.

Mustelmia ei tullut kerran eikä kaksi vaain joka reissu.ja pahoja eikä niistä kerrottu kuin vasta kotoa soittaessamme mitä on tapahtunut.Isäni ei päässyt omin avuin ylös jos kaatui pakko hoitajien oli huomata.

Häent sidottiin sänkyyn koska ei ollut riittävästi henkilökuntaa.Liikkuva ihminen joka liikkui hyvin jos nostettiin sängystä ylös. Kolme päivää sidottuna tekisi kenet terveenki hulluksi.

Hoitajat tuiskivat isälle.Minun rakkaalleni.Heillä oli kiire.Mutta kiire loppui onneksi tauolla,usealla sellaisella ja yhtäaikaa potilaiden kahvin yms aikaan jolloin he olisivat tarvinneet apua.Kahvin aikana kiersin ja kyselin ketä töissä ja kuka auttaa potilaita,kaikki hoitajat olivat juomassa omaa kahvin naurun remakan keskellä.Potilaat polttivat itseään kaatuileviin kuppeihin ja saivat tiuskinnat kun iitä siivottiin.

Isäni vietiijn usein perimmäiseen huoneesee yksin itkeen,j´huutaan ikävää.Äitiä hän aina huusi.
Hänet käännettiin ikkunaan katsomaan puita,metsää mutta hän olisi kaivannut seuraa näinä kolmenakin päivänä.
'Lopulta äitini sairastui itse isä joitui laitokseen.Tähän samaan.
Tappelin paikkaa muualta.Oisin itse hoitanut mutta siihen ei isäni suostunut.Sen verran järki pelasi.
Lopulta hän kuoli 3kk kuluessa 28kg hoikempana,174cm pitkä mies painoi viimeisen punnituksen aikana 57kg.Hän söi paljon kun pääsin syöttään.Äitini kulki syöttämässä.
Hänellä oli paha olla.Oudossa paikassa tylyjen kommenttejen keskellä sidottunua sänkyyn.Yksin huoneessa.

Mikään sairasu ei laihduttanut.Oli terve mutta muisti meni ,deliriumoireyhtymän hoitamattomuuden takia.
Lopulta löysin isän happiletkuihin (joita ei tarvinnut) tajuttomaksi kuristuneena.
Hän oli tajuton päiviä ja kuoli hiljaa.
Kukaan hoitaja ei ollut aamupalaa hakenut pois tai katsonut miten isäni voi aamupalan jälkeen.Hänen huoneeseen oli jotain syystä tuotu happiviikset mutta mistään papereista ei löydy että olisi tarvinnut.

HOITAJAT älkää lässyttäkö että kiire on kiire on .,SE ei ole mikään oikea syy kohdela ihmistä, toisen rakasta huonosti.Vaikka se olisi se vanhus jota omaiset ramppaa katsomassa ja ksyelemässä.Jonka hoidosta huomautetaan.Sillä se huonmautus tehdään huolesta, ikävästä rakkaaseen!Ei teitä halveksiakseen vaan haluamme kertoa että omainen on meille tärkeä vaikka vaatiikin jo laitoshoitoa välillä!
 
[QUOTE="vieras";22027147]Ja mä puhun ihan ulkopuolisista ihmisistä,jotka haluaisivat auttaa,mutta eivät välttämättä löydä tietään oikeaan osoitteeseen.Kuten todettu,kaikilla vanhuksilla ei ole omaisia ja niilläkin joilla on,eivät ne ole kovin innokkaita välttämättä "tekemään hoitajien työtä".Ainakin mun mielestä monella omaisella on se asenne,että heidän tehtävänsä on käydä virallisella vierailulla silloin tällöin ja sitten motkottaa hoitajien huonosta asenteesta töissä.Siksi tällainen järjestö voisi oikeasti olla hyvä ajatus,koska se ryhmä ihmisiä,jotka aidosti haluavat vain auttaa,pääsisivät auttamaan ja voisivat toimia hoitajien apuna.[/QUOTE]


Toisaalta monille vanhuksille on noloa, että lapsensa joutuvat heitä syöttämään ja saati, että vaippoja joutuisivat vaihtamaan. He yrittävät viimeiseen asti näyttää lapsilleen, että ovat reippaita ja onnistuvat näyttelemään reippaat syömistaitonsa yms. Toisille voi olla helpompaa antaa sen hoitajan tai vieraan vapaaehtoisen syöttäjän syöttää.
 
sh
[QUOTE="vieras";22027147]Ja mä puhun ihan ulkopuolisista ihmisistä,jotka haluaisivat auttaa,mutta eivät välttämättä löydä tietään oikeaan osoitteeseen.Kuten todettu,kaikilla vanhuksilla ei ole omaisia ja niilläkin joilla on,eivät ne ole kovin innokkaita välttämättä "tekemään hoitajien työtä".Ainakin mun mielestä monella omaisella on se asenne,että heidän tehtävänsä on käydä virallisella vierailulla silloin tällöin ja sitten motkottaa hoitajien huonosta asenteesta töissä.Siksi tällainen järjestö voisi oikeasti olla hyvä ajatus,koska se ryhmä ihmisiä,jotka aidosti haluavat vain auttaa,pääsisivät auttamaan ja voisivat toimia hoitajien apuna.[/QUOTE]

Niin no suurimmalla osalla vanhuksia on omaisia. Ei oo montaa lapsetonta neiti-ihmistä vastaan tullu osastoilla siis vanhuksia joilla olis yhtään ketään. Omaiset ei vaan viitsi/halua käydä edes sen verran et kävis joskus syöttämässä tjtn. Sitten kun alkaa olla saattohoito vaihe niin saatetaan pyörähtää mummoa katsomassa ja pahimmillaan vielä haukutaa hoitajat siinä mennessä. :( On seki surkeeta.
 
sh
Toisaalta monille vanhuksille on noloa, että lapsensa joutuvat heitä syöttämään ja saati, että vaippoja joutuisivat vaihtamaan. He yrittävät viimeiseen asti näyttää lapsilleen, että ovat reippaita ja onnistuvat näyttelemään reippaat syömistaitonsa yms. Toisille voi olla helpompaa antaa sen hoitajan tai vieraan vapaaehtoisen syöttäjän syöttää.
Jaa no minä taas puhun osastosta jossa on niin vanhoja ihmisiä, että niillä ei ole mitään reippaita taitoja jäljellä ja oikeesti tarvii sitä apua. Siellä käy joitaki tosi ihania ihmisiä jotka jaksaa sitä omaista käydä katsomassa ja auttelemassa ne on kyllä helmiä.
 
h
[QUOTE="äitix4";22027233]olet hoitaj.huomaan tai luulen.

Isäni oli hoidossa 3pv kk:sta jotta äiti omaishoitajana sai levähtää.

Hänellä paloi joka reissu munat ja peppu koska vaippaa ei vaihdettu vaikka aikaa olisi ollut.
Kävin aamulla ja tein vaippaan kynällä pienen merkin.
Menin päivällä ja kysyin onko vaihdettu vaippaa kun tuoksui kovasti.
-Voi ollaan ja monestikin!Ihana aamu ollut tänään...
Pyysin hoitajan ja toisenkin ja kolmannenkin paikalle ja näytin tekemäni merkin.Ei stiäv aippaa oltu vaihdettu.
Vaihdoin toki itse mutta isäni häpesi.

Ruokaa hän ei saanut kovin jos en ollut syöttämässä.Menin useasti yllättäen käymään ruokailun aikana ja sivulta seurasin .Se oli helppoa sillä vanhuksia oli paljon syömässä.Isäni istui salissa ruokalautanen edessään mutta kukaan ei auttanut pilkkomaan pottuja.Kun sai sitten velline ei se pysynyt lusikassa kun käsi tärisi.
syötin isäni noina kolmena päivänä.Otin vapaani noille päiville että äitini saa levähtää.

Mustelmia ei tullut kerran eikä kaksi vaain joka reissu.ja pahoja eikä niistä kerrottu kuin vasta kotoa soittaessamme mitä on tapahtunut.Isäni ei päässyt omin avuin ylös jos kaatui pakko hoitajien oli huomata.

Häent sidottiin sänkyyn koska ei ollut riittävästi henkilökuntaa.Liikkuva ihminen joka liikkui hyvin jos nostettiin sängystä ylös. Kolme päivää sidottuna tekisi kenet terveenki hulluksi.

Hoitajat tuiskivat isälle.Minun rakkaalleni.Heillä oli kiire.Mutta kiire loppui onneksi tauolla,usealla sellaisella ja yhtäaikaa potilaiden kahvin yms aikaan jolloin he olisivat tarvinneet apua.Kahvin aikana kiersin ja kyselin ketä töissä ja kuka auttaa potilaita,kaikki hoitajat olivat juomassa omaa kahvin naurun remakan keskellä.Potilaat polttivat itseään kaatuileviin kuppeihin ja saivat tiuskinnat kun iitä siivottiin.

Isäni vietiijn usein perimmäiseen huoneesee yksin itkeen,j´huutaan ikävää.Äitiä hän aina huusi.
Hänet käännettiin ikkunaan katsomaan puita,metsää mutta hän olisi kaivannut seuraa näinä kolmenakin päivänä.
'Lopulta äitini sairastui itse isä joitui laitokseen.Tähän samaan.
Tappelin paikkaa muualta.Oisin itse hoitanut mutta siihen ei isäni suostunut.Sen verran järki pelasi.
Lopulta hän kuoli 3kk kuluessa 28kg hoikempana,174cm pitkä mies painoi viimeisen punnituksen aikana 57kg.Hän söi paljon kun pääsin syöttään.Äitini kulki syöttämässä.
Hänellä oli paha olla.Oudossa paikassa tylyjen kommenttejen keskellä sidottunua sänkyyn.Yksin huoneessa.

Mikään sairasu ei laihduttanut.Oli terve mutta muisti meni ,deliriumoireyhtymän hoitamattomuuden takia.
Lopulta löysin isän happiletkuihin (joita ei tarvinnut) tajuttomaksi kuristuneena.
Hän oli tajuton päiviä ja kuoli hiljaa.
Kukaan hoitaja ei ollut aamupalaa hakenut pois tai katsonut miten isäni voi aamupalan jälkeen.Hänen huoneeseen oli jotain syystä tuotu happiviikset mutta mistään papereista ei löydy että olisi tarvinnut.

HOITAJAT älkää lässyttäkö että kiire on kiire on .,SE ei ole mikään oikea syy kohdela ihmistä, toisen rakasta huonosti.Vaikka se olisi se vanhus jota omaiset ramppaa katsomassa ja ksyelemässä.Jonka hoidosta huomautetaan.Sillä se huonmautus tehdään huolesta, ikävästä rakkaaseen!Ei teitä halveksiakseen vaan haluamme kertoa että omainen on meille tärkeä vaikka vaatiikin jo laitoshoitoa välillä![/QUOTE]

Ketään ei sidota sänkyyn ilman lääkärin lupaa :) mä luulen että sä olet vihainen koska sun isä kuoli ja silloin on helppo syyttää muita siitä.Ja hoitajilla kyllä on oikeus taukoihin,ihan siinä missä kaupankassallakin esimerkiksi,usein ne tauot jää kyllä pitämättä.Totta on että usein osastoilla vaipat vaihdetaan kaksi kertaa päivässä,aamupäivällä ylös noustaessa ja illalla sänkyyn käydessä.Jos on kovin kasteleva niin sitten vaipanvaihtokertoja lisätään tarpeen mukaan.Tuohon pottuhommaan mietin olisiko kuitenkin tarkoitus ollut kuntouttaa isääsi tekemällä mahdollisimman vähän hänen puolestaan? :) Kurjaa kun sulla on tuollainen kokemus,mutta ei kannata koko hoitoalaa syyllistää koska meitä jotka tekevät tätä hommaa sydämmellä on kuitenkin useimmat hoitajista :)
 
"tupuna"
Koko ketjua en lukenut, mutta sanonpa vaan, että hoitajia on monenlaisia ja koko hoitoalaa ei tarvitse syyllistää muutaman "mätämunan" takia. Ja arvostelijoille suosittelen, että käykää muutama viikko tekemässä töitä hoitoalan paikassa niin näette sen arjen "toisilla silmillä". Hoitoalan paikkojakin on tosin erilaisia.
Itse olen hoitoalan hommissa vanhusten parissa ja kyllä se kiire on arkipäivää. Silti minun työyksikössäni huolehditaan perustarpeet ja ekstraa (työharjoittelija remmissä mkana) jokaisen kohdalta. Mitä näihin hoitajien taukoihin tulee niin lennossa olen monesti kahvit juonut ja ruokatauolta olen lähtenyt siivoamaan sitä itteään ja syönyt sen jälkeen kylmän ruuan. Eikö hoitajalla ole oikeutta pitää taukoa taukona, jotta jaksaa hymyillen loppupäivän (jaksaminen)?

Omalla työpaikallani on se perusajatus, että vanhus viedään vessaan tarpeilleen siihen asti kun se on mahdollista ilman että vanhus joutuu siitä kärsimään tai hoitajat mahdollisesti voisivat menettää työkykynsä joksikin aikaa (turvallisuus ja inhimillisyys). Ja ne vaipat vaihdetaan tarpeen mukaan. Toisilla se voi olla märkä jo parin tunnin päästä runsaan virtsaamisen takia (omaiset päättelevät, että sitä ei ole vaihdettu koko päivänä) vaikkakin ovat hyvin imukykyisiä. Ja kyllä niiden käyttöä seurataan niin hyvässä kuin pahassakin (säästöjä on jostakin otettava, kiitos päättäjien).

Vanhukset myös syövät itsenäisesti ja tarpeen mukaan autetaan (omatoimisuus vanhuksilla pysyisi mahdollisimman kauan ja tuntisivat näin olevan kykeneviä tekemään jotain, arvokkuus). Aina vanhukselle ei kuitenkaan ruoka maistu ja näin ollen emme häntä pakota syömään (itsemääräämisoikeus, omaiset epäilevät sitten täydet ruokalautaset nähdessään, että vanhus on jätetty huolehtimatta ruuan suhteen).

Kun osastolla on 10-15 vanhusta niin kaikkien luo ei millään ehdi yhtäaikaa ja yksin vielä tehdään töitä joissain vuoroissa. Asiat on silloin priorisoitava. Ja kun jotain yllättävää tapahtuu niin "pakka on sekaisin". Tällainen yllättävä asia voi olla se vanhuksen kaatuminen, kun ei millään ehdi vahtimaan itse kunkin liikkumista (meillä ei sidota tuoliin tai sänkyyn vaikka se joskus vanhuksen kannalta olisikin turvallisin vaihtoehto). Siinä on sitten hoitajan tehtävä tarkka tilanneselvitys tapahtuneesta ja osattava katsoa, tarvitseeko vanhus sairaalahoitoa ja tarvittaessa laitettava eteenpäin (hoitajalla henkinen paine kaiken muun lisäksi).

Vanhustenhuoltoa pitää kehittää, mutta se ei onnistu ilman resursseja, joista yksi tärkeä asia on raha. Rahalla saisi palkattua sitä työvoimaa kun sitä sinne eniten tarvitaan. Päättäjistä tämä asia on kiinni. Hoitajat tekevät arvokasta työtä olemassa olevien resurssien puitteissa ja se ei aina ole helppoa.
 
"äitix4"
Ketään ei sidota sänkyyn ilman lääkärin lupaa :) mä luulen että sä olet vihainen koska sun isä kuoli ja silloin on helppo syyttää muita siitä.Ja hoitajilla kyllä on oikeus taukoihin,ihan siinä missä kaupankassallakin esimerkiksi,usein ne tauot jää kyllä pitämättä.Totta on että usein osastoilla vaipat vaihdetaan kaksi kertaa päivässä,aamupäivällä ylös noustaessa ja illalla sänkyyn käydessä.Jos on kovin kasteleva niin sitten vaipanvaihtokertoja lisätään tarpeen mukaan.Tuohon pottuhommaan mietin olisiko kuitenkin tarkoitus ollut kuntouttaa isääsi tekemällä mahdollisimman vähän hänen puolestaan? :) Kurjaa kun sulla on tuollainen kokemus,mutta ei kannata koko hoitoalaa syyllistää koska meitä jotka tekevät tätä hommaa sydämmellä on kuitenkin useimmat hoitajista :)

EN ole katkera isäni kuolemasta.Olen onnellinen että hän pääsi pois.
Olen järkyttynyt vanhusten saamasta kohtelusta.
Vaippaa kerrottiin vaihdettavan ja valehdeltiin päin naamaa.
Pottuja olisi joku voinut pilkkoa eikä koko henkilökunta yhtäaikaa tauolla.Ei kassakaan tai kauppa tyhjene myyjistä kokonaan kun taukoja pidetään ?!
Kukaan ei vaan vahdi hoitajien käytäntöä tauoissa.
Isääni ei ollut tarkoitus kuntouttaa .

Lääkäri ei ollut määrännyt lepositeitä.Tästä useasti keskusteltiin.Päivystävä antoi laittaa kun hoitaja pyysivät.
Oma lääkäri osastolla perui aina luvan sillä isäni ei tarvinnut lepositeitä kuin näitten muutamien hoitajien mielestä.

Minusta on kamalaa miten hoitajia nostetaan korokkeelle.Heitä ylistetään.Silti he ovat sokeita mitä työpaikallaan tapahtuu ja mitä he tekevät asiakkailleen.He eivät näe sitä mätämunaa vieressään joka pilaa heidänkin maineensa ja eivätkä puutu siihen.Eivät uskalla.
 
Minusta olisi hienoa sekin että vapaaehtoiset kävisivät syöttämässä jne MUTTA vielä hienompaa olisi että oikeita hoitajia olisi tarpeeksi ja heille maksettais kunnon palkka raskaasta työstä. Ja sitten tosiaan noista vapaaehtoisista, kuka heitä sitten vahtisi..?
 

Yhteistyössä