Mitäs mieltä olette tällaisesta (koulussa)??

  • Viestiketjun aloittaja Tuskastunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
Tuskastunut äiti
Meillä lapset ovat molemmat ylä-asteella, ysiluokan alussa lätevät etelänmatkalle molemmat ja luonnollisesti kerätään rahoja kasaan.

No ei siinä mitään. Nyt vaan on tullut tällaisia mielenkiitoisia juttuja kuten:

-Pojan luokalla eräs siivousprojekti, velvoite on että paikalla on pojan lisäksi yksi aikuinen tai täytyy maksaa sata euroa "sakkoa"

-Tytön luokka myy sukkia, vessapaperi, keksejä jne. Joka tuotteessa määrä joka on pakko myydä, esim sukissa 10 pakettia (yksi paketti 10 euroa, 1-3 paria sukkia) ja jos ei saa myytyä, joutuu "sakkona" maksamaan sen lopun siitä satasesta

-Jos tytön luokkaretken vanhempainkokouksiin ei osallistu, joutuu näiden osallistumattomien vanhemmat maksamaan isompaa viikkomaksua (joka on nyt 5e viikko)

ONKO TÄMÄ IHAN LAILLISTA????

Kaikkeen ei ole todellakaan mitenkään mahdollista osallistua, meillä ei ole sukulaisia tai tuttuja kuin monen sadan kilometrin päässä ja yksinkertaisesti omakaan rahatilanne ei ole niin hyvä että voisin ostaa satasella sukkia tai kahdella keksejä.. Menoja riittää muutenkin ja rahat tiukassa.

Vuorotöiden vuoksi työt sattuu usein näiden vanhempaiiltojen tai muiden talkoiden aikaan ja ei ole todella vara töistä kieltäytyä eikä töissä tällaisten menojen vuoksi voi oikein vuoroja vaidella.

Mitä mieltä olette, saako tosiaan tällaisia pakkovelvoitteita ja maksuja olla?
 
törkeetä!
Ilmoittaisin, että meidän lapset ei osallistu sen paremmin pakko myynti-matkaan kuin sen oheistoimintaankaan!

Alkaisin mieluummin itse säästää lomamatkarahoja omalle porukalle!
 
sude
en usko että menis läpi jos asiasta haloon nosstaisi..
Mutta myöskin ymmärrän että kaikkien on osallistuttava ja annettava sama panos ettei käy niin että osa tekee työt ja muut pääsee matkalle toisten siivellä.
 
ap
Minulla ei mene myöskään noiden maksujen lisäksi ymmärrykseen se miten voidaan vanhemmat velvoittaa olemaan todella tiiviisti mukana tässä luokkaretken järjestämisessä, ymmärrän että lapset itse antaa panoksensa.

Matkalle on siis lähdössä oppilaat, ei todellakaan vanhemmat (ne jotka lähtee maksaa matkan itse).
 
jaa
Ite oon 20 w ja meidän koululla oli köyhää, ja samanlaista kiristystä. En sitten maksanu niitä summia, sain jotain myydyksi. En lähtenyt matkalle koska en tosissaankaan halunnut/vanhemmat halunneet maksaa suuria summia, joten tein sitten hyvää toisten matkakassalle myydessäni tuotteita. Pyllystä.
 
jaahas
Se on kyllä niin, että kaikkia voi vuorollaan velvottaa osallistumaan tai maksamaan vastaava osuus, mutta ei kait kukaan kaikkiin pääse? Ja laki on nykyään sellainen, että kaikkien on päästävä mukaan, jos joku ei osuuttaan maksa niin maksu vyöryy muiden maksettavaksi. Muuten koulu ei saa tehdä leirikouluja. Miksi niin kallis reissu?
Meillä 9. luokkalaiset menee Ruotsiin ja reissu maksaa noin 200 e / oppilas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sude:
en usko että menis läpi jos asiasta haloon nosstaisi..
Mutta myöskin ymmärrän että kaikkien on osallistuttava ja annettava sama panos ettei käy niin että osa tekee työt ja muut pääsee matkalle toisten siivellä.
Se vanhempien erilainen tilannekkin täytyisi ymmärtää.
Itse tollaisessa talkoissa oltiin miehen kanssa. Minä 7kk raskaana ja mies oli just saanu elin siirron 3kk aikaisemmin, ei vaan ollu varaa maksella ylimääräistä.
Lapsi jouduttiin jättämään ekaa kertaa silloin yksin kotiin.
Ei olisi meillä varaa makksella useita satoja euroja ylimääräistä. Toisilla vanhemmilla voi olla...
Vanhempainiltoihin en heti kaksosten syntymän jälkeen mitenkään jaksanut mennä!
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
aina on mahdollista jäädä pois reissusta? =)
nykyöönhän on pakko KAIKKIEN päästä matkalle, myös nmiiden joisen vanhemmat ei pysty sitä satasta tai kahta lapselleen antamaan. vaikka antais vaan sen vitosen edes
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Se on kyllä niin, että kaikkia voi vuorollaan velvottaa osallistumaan tai maksamaan vastaava osuus, mutta ei kait kukaan kaikkiin pääse? Ja laki on nykyään sellainen, että kaikkien on päästävä mukaan, jos joku ei osuuttaan maksa niin maksu vyöryy muiden maksettavaksi. Muuten koulu ei saa tehdä leirikouluja. Miksi niin kallis reissu?
Meillä 9. luokkalaiset menee Ruotsiin ja reissu maksaa noin 200 e / oppilas.
Tästä laista minäkin muistan joskus lukeneeni.

Inhottava tilanne tosin noinkin päin, että jos joillakin ei ole varaa/mahdollisuutta, muutkaan erivät pääse tai muut joutuvat maksamaan enemmän. Aika harkitsemattomasti on koulu nyt järjestelyissä toiminut.

 
ap
No eräs poika ei pääse siksi matkalle koska hänen isänsä lomautettiin eikä viikkomaksuja tai mitään maksuja ole vara maksaa, olisi kyllä osallistunut aktiivsesti toimintaan muuten. Ei riittänyt.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No eräs poika ei pääse siksi matkalle koska hänen isänsä lomautettiin eikä viikkomaksuja tai mitään maksuja ole vara maksaa, olisi kyllä osallistunut aktiivsesti toimintaan muuten. Ei riittänyt.
LAITONTA, poja olis pitänyt päästä. Vanhempienvarallisuus ym ei saa vaikuttaa siihen että pääseekö retkelle mukaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No eräs poika ei pääse siksi matkalle koska hänen isänsä lomautettiin eikä viikkomaksuja tai mitään maksuja ole vara maksaa, olisi kyllä osallistunut aktiivsesti toimintaan muuten. Ei riittänyt.
Koulu toimii tuossakin vastoin lakia.

 
Saraldo
Mun mielestäni tuollainen ei ole enää laillista. Sakkoja koululle, jos ei tee sitä taikka tätä. Huh... Mun siskonlapset lähti myös ysiluokalla reissuun. Se oli tiedossa jo seiskaluokan alussa. Silloin sovittiin yhteisesti, että lasten vanhemmat pistävät säästöön tietyn summan kuukaudessa matkaa varten. Eli siinä oli sitten melkein kolme vuotta aikaa kerätä matkaraha. Summa per kuukausi oli hyvin pieni juuri siksi, ettei se tuottaisi ylivoimaisia vaikeuksia vanhemmille.
 
vieras
Meidän koulussa vähän vastaavaa, osaako kukaan sanoa mihin tällaisesta voisi tehdä valituksen? Kouluun jo sanottu mutta sillä ei ollut mitään merkitystä, sanottiin vaan että näin heillä toimitaan.
 

Yhteistyössä