Mitäs nyt?

  • Viestiketjun aloittaja Huh huh
  • Ensimmäinen viesti
Huh huh
Onko muilla ollut ongelmia työpaikalta poisolemisessa?
Mies jäi edellistä työpaikasta työttömäksi ja nyt hänelle on tarjottu oppisopimuspaikkaa. Nyt sieltä ei voisikaan olla pakollisten takia pois. Hän kysyi voiko olla pois, silloin kun vaimo käy neuvolassa tai ultrassa ja ilmoitti vielä, että isyyslomakin on tulossa. Vastaus oli, että parempi kun kysyt sosiaalitoimesi kanssa, voitko jäädä työttömäksi.

Kyllähän normaaleista työpaikoista VOI olla tuollaisten asioiden takia pois.
 
äiti täälläkin
Ei tuollaisista menoista pidä tehdä ongelmaa. Onhan miehelläsikin vapaata joskus. Etkö voi sopia noita neuvolajuttuja niille päivillä. Neuvolassa on usein ilta-aikojakin tarjolla...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Ei tuollaisista menoista pidä tehdä ongelmaa. Onhan miehelläsikin vapaata joskus. Etkö voi sopia noita neuvolajuttuja niille päivillä. Neuvolassa on usein ilta-aikojakin tarjolla...
Sairaala jossa joutuu tarkemmissa tutkimuksissa käymään on kaukana ja siellä menee kokopäivä.Opppisopimuksessa ei ole vapaata keskellä viikkoa ja viiminen neuvola aika on kello 3 (mies töissä 4)
 
Nalletar
Eihän ultran tai neuvoloiden takia mikään pakko ole vapaata antaa. Mulla pääsee mies joskus ja joskus ei. Sillä on joustava työnantaja, mutta sellanen työnkuva ettei voi aina lähteä. Äidille noiden asioiden takia pitäisi kai vapaata antaa, jos on pakko työajalla käydä, mutta ei isälle. Isyysloma on sitten eri juttu, siihen on oikeus.
 
Noista ei mikään muu kuin isyysloma ole sellainen mistä ylensäkkään voi olla töistä pois tai tietty jos hyvin käy saa pekkasen tai on palkttomalla. Oppisopimuksessa olesilla ei tietty pekkasia ole ja palkattomasta en osaa sanoa. Myöskään opiskelijat eivät samoin saa isyyslomia kuten normaalisti töissä olevat, joten voi olla, että lakikin kiertää tossa oppisopimuskohdassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voin myös joutua sairaalaan sisään, koska minua tarkkaillaan jo nyt 2viikon välein .


Mikä olisi miehen loma, jos sun sairauden vuoksi olisi poissa? Moni mies on tästä syystä pitänyt esim. kesälomansa vaikka keskellä talvea, mutta silloin sekin pitäisi olla jo ansaittu.

 
Nalletar
Jos joudut sairaalaan sisälle niin lapset päiväkotiin ja mies hoitaa työnsä & lapset. Päiväkoti paikkoja on vaikea saada, mutta tuollasessa tilanteessa luulisi joku hoitopaikka järjestyvän. Niin mä olen ajatellut, että meillä toimittaisiin, jos tässä raskaudessa sairaalaan joudun. Toki se hoitopaikka ei varmasti ihan samantien ole, joten pari päivää mies joutuisi töistä pois olemaan. Mun mielestä sellaseen olisi oikeus (?), mutta ei mies kokonaan voi töistä noin vain jäädä pois.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huh huh:
Onko muilla ollut ongelmia työpaikalta poisolemisessa?
Mies jäi edellistä työpaikasta työttömäksi ja nyt hänelle on tarjottu oppisopimuspaikkaa. Nyt sieltä ei voisikaan olla pakollisten takia pois. Hän kysyi voiko olla pois, silloin kun vaimo käy neuvolassa tai ultrassa ja ilmoitti vielä, että isyyslomakin on tulossa. Vastaus oli, että parempi kun kysyt sosiaalitoimesi kanssa, voitko jäädä työttömäksi.

Kyllähän normaaleista työpaikoista VOI olla tuollaisten asioiden takia pois.
Ei voi olla pois juuri missään työpaikassa tuollaisten takia poissa. Aina voi neuvotella työnantajan kanssa ja monet voi vat luvata olla poissa, mutta velvollisuutta ei työnantajalla tällaisiin poissaoloihin ole vapaata antaa.
 
äiti täälläkin
Jos tuo oppisopimuspaikka on miehellesi mieluinen, sehän on kuin lottovoitto. Kannattaisiko tosiaan miettiä ja kysellä kunnasta, että onko lapsia mahdollisuus käyttää tarhassa satunnaisesti-niinä päivinä, kun joudut esim.käymään sairaalassa? tällaisia tilanteita varten kunnassa on myös perhetyöntekijät. Kyllä mahdollisuuksia on, jos vain tosissaan tahtoo asiat järjestää.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Eihän ultran tai neuvoloiden takia mikään pakko ole vapaata antaa. Mulla pääsee mies joskus ja joskus ei. Sillä on joustava työnantaja, mutta sellanen työnkuva ettei voi aina lähteä. Äidille noiden asioiden takia pitäisi kai vapaata antaa, jos on pakko työajalla käydä, mutta ei isälle. Isyysloma on sitten eri juttu, siihen on oikeus.
Mutta hän hoitaisi myös lapsiamme sillä aikaa, koska sinne ei voi lapsia ottaa ja olen kuullut isästä joka sai kopa palkkaa 'äidin sairauden takia (lasten hoidon takia) Sairauden takiahan sairaalassa ravataan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Eihän ultran tai neuvoloiden takia mikään pakko ole vapaata antaa. Mulla pääsee mies joskus ja joskus ei. Sillä on joustava työnantaja, mutta sellanen työnkuva ettei voi aina lähteä. Äidille noiden asioiden takia pitäisi kai vapaata antaa, jos on pakko työajalla käydä, mutta ei isälle. Isyysloma on sitten eri juttu, siihen on oikeus.
Mutta hän hoitaisi myös lapsiamme sillä aikaa, koska sinne ei voi lapsia ottaa ja olen kuullut isästä joka sai kopa palkkaa 'äidin sairauden takia (lasten hoidon takia) Sairauden takiahan sairaalassa ravataan.
 
ap
Tarvitsemme 4 lapselle hoitopaikan, jos yllättäen joudun sairaalaan sisälle. Täällä ei hoitopaikkoja ole annettu, vaikka lapsilla lääkärintodistukset jo muista syistä.
 
Nalletar
Jotkut työnantajat on tosi joustavia, mutta mikään pakko niiden ei ole olla. Tuollasessa oppisopimuspaikassa se töistä pois oleminen on kai kiinni muistakin, kun työnantajasta (?) Suosittelen ottaan selvää oman kunnan palveluista...

Ongelma meilläkin on, jos satun sairaalaan joutumaan. Miehen työnkuvaan kuuluu olla usein viikot poissa. Sillä voi olla hankala saada työt vaihdettua niin, että on vain päivätyössä ja pystyisi siten lasta hoitamaan. Hoitopaikkaakaan ei ehkä noin vain saa. Jos tekee pelkkää päivätyötä niin se on paljon tuloista pois ja jos joutuu vielä kotonakin hetken olemaan niin ehkä palkatta. Ja kun ei olisi varaa palkasta tinkiä, hoitomaksuja maksaa ja mun maata sairaalassa. Mutta pakkohan se sitten on, ei sille mitään voi. Koko lähipiiri käy töissä, joten ei niistäkään apua ole.
 
ap
Entisestä työpaikasta sai olla pois mm neuvolantakia, mutta tämä olisi ihan eriasia, koska olen erityistarkkailussa ja joudun käymään myös sairaalassa usein.On myös "peloteltu" että saattaa joutua etukäteen sairaalaan sisään tarkkailuun. Miehen olisi tällöin jäätävä pois töistä, hoitamaan 4 pientä lasta. 2 lasta hoidossa puolipäiväisesti, osa ei ole paikkaa saanut.(ei ole tilaa)
Kun tuota oppisopimusta olis voinut siirtää muutamalla kuukaudella, mitään ongelmaa lastenhoidossa ei olisi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hempsantuusa:
Täällä mies saa lähteä töistä just tuommosia käyntejä varten!
Tietenki hyvissä ajoin ilimotettu työn antajalle.
Riippuu näköjään ihan paikasta..
näin meilläkin ennen (asuimme eri paikkakunnalla)
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarvitsemme 4 lapselle hoitopaikan, jos yllättäen joudun sairaalaan sisälle. Täällä ei hoitopaikkoja ole annettu, vaikka lapsilla lääkärintodistukset jo muista syistä.
Niitä hoitopaikkoja ei taida helposti olla...Mutta pakkohan tuollasessa on jotain apua saada. Jos mies on oppisopimuksella ja perheellä ei ole kamalasti rahaa niin eivät ne voi olettaa kenenkään palkkaamistakaan. Sairaaloissakin on sosiaalityöntekijä joka varmastikin osaisi auttaa ja pystyisi lapsenhoito asioita järjestelemään.
 
ei meilläkään kyllä mies saa vapaata sen takia et mulla on neuvola tai ultra.sinne siis lapsi otettava mukaan tai keksittävä joku toinen hoitaja.Sulla tietenkin vähän hankalampi ottaa mukaan jos lapsia on 4...Mut luulis kyl et toi isyysloma-juttu olis onnistunu!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarvitsemme 4 lapselle hoitopaikan, jos yllättäen joudun sairaalaan sisälle. Täällä ei hoitopaikkoja ole annettu, vaikka lapsilla lääkärintodistukset jo muista syistä.
Niitä hoitopaikkoja ei taida helposti olla...Mutta pakkohan tuollasessa on jotain apua saada. Jos mies on oppisopimuksella ja perheellä ei ole kamalasti rahaa niin eivät ne voi olettaa kenenkään palkkaamistakaan. Sairaaloissakin on sosiaalityöntekijä joka varmastikin osaisi auttaa ja pystyisi lapsenhoito asioita järjestelemään.
Vaikea järjestää, kun ei edes ole varmaa joutuuko sairaalaan sisään, vaan se tulee sitten yllättäen.
 
Lisa
Meillä mies on omalla isällään työssä ja on kaksi kertaa ollut ultrassa mukana ja kerran neuvolassa. Riippuu siis todella paikasta. Ja kyllä ainakin täälläpäin voi lapset ottaa mukaan ultraan tai neuvolaan...ja ellei voi niin kyllä varmaan joku hoitaja siksi aikaa jostain löytyy.
Paikallinen MLL esimerkiksi on halpa hoitaja.
 

Yhteistyössä