mitäs vääriä / epäilyttäviä neuvoja olette saaneet neuvolassa tms.

Eli kiinnostaisi tietää, mitä epäilyttäviä neuvoja tai jopa aivan väärää tietoa olette saaneet neuvolassa tai muulta terveydenhuoltohenkilökunnalta.

Minulle sanoi hammaslääkäri tässä pari viikkoa takaperin, että imettäminen on ihan ok sinne 1v asti, mutta sen jälkeen maito muuttuu sokerilitkuksi ja on pahaksi hampaille..

Toinen mikä rassaa on se kun neuvolassa vain tuijotetaan niitä käyriä, vaikka lapsi voi hyvin.
 
jj
Pojalle olis pitänyt antaa rasvalisää puolivuotiaasta pari vuotiaaksi. En antanut, kun on muutenkin koko perheellä taipumusta ylipainoon...
Noh, nyt ekaluokkalaisena samaisen kaverin painoa saa tarkkailla. Ei ole lihava, mutta ei haittais et kasvais pikkuisen hitaammin..
 
Meidän tytöllä huomattiin heti sen synnyttyä sydämmen kammioiden välissä reikä.

Tyttö ei oirehtinut ollenkaan, kasvoi hyvin jne... Mutta reikä ei itekseen umpeutunut.

Meille terkkari sit sanoi, ettei tän tytön sydämessä ole mitään vikaa, kun kasvaa niin hyvin ja on niin reipas.
Reipas kuukaus sen jälkeen tyttö sitten meni sydänleikkaukseen, jossa paikattiin se 7mm reikä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juuri:
..
Toinen mikä rassaa on se kun neuvolassa vain tuijotetaan niitä käyriä, vaikka lapsi voi hyvin.
Tuskin kukaan (edes neuvolahenkiläkunta) niitä käyriä liialti tuijottaa. Jos siis lapsi kulkee OMALLA käyrällään hyvin, niin kaikkihan on ok, mutta jos OMASSA käyrässä (meni se sit nollaa, plussaa tai miinusta) tapahtuu suuria muutoksia, onhan se hyvä selvittää, mistä sellainen voisi johtua ja onko kuitenkin ihan normaalin rajoissavai pitääkö kenties tarkkailla tai tehdä jotain....
 
Imetyksestä minullekin on sanottu juuri samoin, että vuoden jälkeen maito muuttuu sokerilitkuksi, joka on haitallista hampaille, joten imetys olisi syytä lopettaa vuoden paikkeilla. Kuitenkin samaisen lapsen imetystä kehotettiin samalla neuvolakäynnillä eri hoitajan toimesta jatkamaan kahteenkin ikävuoteen asti, koska "äidinmaito on hyvää ravintoa" ja ilman äidinmaitoa lapsi ei olisi syönyt juuri mitään. Ristiriitaista?

Hieman kyseenalaista oli myös ensimmäisen lapseni jälkitarkastuksessa gynekologin kommentit ehkäisystä. Hän kirjoitti e-pillerireseptin ja kehoitti hakemaan niitä sitten, kun lopetan imetyksen. Siihen saakka hän kehotti käyttämään kondomia, vaikka juuri olin kertonut, että kondomi ei meille sovi. E-pillerit jäivät hakematta, koska resepti ehti vanhentua niiden 2½ imetysvuoden aikana. Onneksi en tullut raskaaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri:
..
Toinen mikä rassaa on se kun neuvolassa vain tuijotetaan niitä käyriä, vaikka lapsi voi hyvin.
Tuskin kukaan (edes neuvolahenkiläkunta) niitä käyriä liialti tuijottaa. Jos siis lapsi kulkee OMALLA käyrällään hyvin, niin kaikkihan on ok, mutta jos OMASSA käyrässä (meni se sit nollaa, plussaa tai miinusta) tapahtuu suuria muutoksia, onhan se hyvä selvittää, mistä sellainen voisi johtua ja onko kuitenkin ihan normaalin rajoissavai pitääkö kenties tarkkailla tai tehdä jotain....
meidän tytsy kyllä tuntuu käyttävän energian pituuskasvuun, minkä seurauksena painon lisääntyminen on hieman kärsinyt.
 
joo
1v jälkeen imetyksestä alkaa olla haittaa hampaille, eikä siitä ravitsemuksellisesti ole kauheasti enää hyötyä. On siis hiukan tulkinnasta kysymys, miten neuvot kuulee... Ja miksei qiina sitten sanonut sille gynelle toisen kerran, ettei kondomi sovi. Gynen vikako se olisi ollut jos oisit raskaaksi tullut? Outo gyne sinänsä, ettei kirjottanut minipillereitä, sen myönnän.

Usein nuo virheelliset neuvot on myös virheellisiä tulkintoja.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
1v jälkeen imetyksestä alkaa olla haittaa hampaille, eikä siitä ravitsemuksellisesti ole kauheasti enää hyötyä. On siis hiukan tulkinnasta kysymys, miten neuvot kuulee... Ja miksei qiina sitten sanonut sille gynelle toisen kerran, ettei kondomi sovi. Gynen vikako se olisi ollut jos oisit raskaaksi tullut? Outo gyne sinänsä, ettei kirjottanut minipillereitä, sen myönnän.

Usein nuo virheelliset neuvot on myös virheellisiä tulkintoja.
Millä tavalla siitä imetyksestä alkaa olla haittaa hampaille?
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
1v jälkeen imetyksestä alkaa olla haittaa hampaille, eikä siitä ravitsemuksellisesti ole kauheasti enää hyötyä. On siis hiukan tulkinnasta kysymys, miten neuvot kuulee... Ja miksei qiina sitten sanonut sille gynelle toisen kerran, ettei kondomi sovi. Gynen vikako se olisi ollut jos oisit raskaaksi tullut? Outo gyne sinänsä, ettei kirjottanut minipillereitä, sen myönnän.

Usein nuo virheelliset neuvot on myös virheellisiä tulkintoja.
kyse on myös siitä miten asian esittää. Maito ei todellakaan muutu 'sokerilitkuksi'. Toki siinä on sokeria, mutta kyse on maitosokerista eli laktoosista, joka ei ole läheskään yhtä haitallinen hampaille kuin sakkaroosi. Ja kyllä maidosta edelleenkin saa ravitsemuksellisesti paljon hyötyä 1v jälkeenkin (en jaksa nyt tähän linkkejä kaivella, mutta esim. finellin sivulta voi katsoa). Toki lapsi tarvii jo muutakin ravintoa energiatarpeen tyydyttämiseen.

Mielipiteitä on toki monia, mutta mielestäni niidenkin on hyvä perustua faktoihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ja miksei qiina sitten sanonut sille gynelle toisen kerran, ettei kondomi sovi. Gynen vikako se olisi ollut jos oisit raskaaksi tullut?
Olin vain niin nuori, arka ja kokematon, etten osannut sanoa mitään. Minusta gynen velvollisuus olisi ollut ottaa huomioon mielipiteeni ja ikäni (17), ja keksiä jokin luotettavampi vaihtoehto. Kyllähän sitä näin 10 vuotta myöhemmin osaa asioista jo aivan toisella lailla sanoakin ja itsekin huolehtia ehkäisystä paremmin.
 
vieras
riippuu kylläkin ihan siitä kakkosraskaudesta pitääkö se edellisen lapsen imetys lopettaa vaiko ei, eli jos supistelee, tai muutoksia kohdunsuulla tms. niin silloin on äidin ja sikiön vuoksi tehtävä se lopetuspäätös.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja qiina:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ja miksei qiina sitten sanonut sille gynelle toisen kerran, ettei kondomi sovi. Gynen vikako se olisi ollut jos oisit raskaaksi tullut?
Olin vain niin nuori, arka ja kokematon, etten osannut sanoa mitään. Minusta gynen velvollisuus olisi ollut ottaa huomioon mielipiteeni ja ikäni (17), ja keksiä jokin luotettavampi vaihtoehto. Kyllähän sitä näin 10 vuotta myöhemmin osaa asioista jo aivan toisella lailla sanoakin ja itsekin huolehtia ehkäisystä paremmin.
Tähän faktaan perustuen olen kanssasi samaa mieltä!

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millä tavalla siitä imetyksestä alkaa olla haittaa hampaille?
Samalla tavalla kuin mistä tahansa ylimääräisestä välipalasta ruokailujen välissä.
Älä siinä tapauksessa sitten yleistä. Jos imettää ruokailujen yhteydessä ja antaa päälle xylitolia ja vaikka imettäisi välissäkin ja antaa päälle xylitolia, niin miten siitä silloin on haittaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Kaikkein oudoin vinkki oli nuorelta terveydenhoitajalta esikon aikaan, että rähmivään silmään pitäisi puristaa tippa rintamaitoa, että loppuu rähmiminen :eek: Voinette veikata toteutinko moista vinkkiä :/
No ei se itseasiassa ole outoa, rintamaito helpottaa rähmivää silmää ja silmätulehduksia pienellä. Mä en ole meillä joutunut kokeilemaan, mutta tutut on kyllä sillä tavalla hoitaneet liikaa rähmiviä silmiä :) Samoin nenän tukkoisuutta voi hoitaa rintamaidolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Kaikkein oudoin vinkki oli nuorelta terveydenhoitajalta esikon aikaan, että rähmivään silmään pitäisi puristaa tippa rintamaitoa, että loppuu rähmiminen :eek: Voinette veikata toteutinko moista vinkkiä :/
tämän olen kyllä lukenut itsekin.. esim. jos laittaa googleen hakusanaksi 'rintamaitoa silmään' löytyy useita hakutuloksia. En tiedä toimivuudesta ja siitä mihin tuo perustuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Kaikkein oudoin vinkki oli nuorelta terveydenhoitajalta esikon aikaan, että rähmivään silmään pitäisi puristaa tippa rintamaitoa, että loppuu rähmiminen :eek: Voinette veikata toteutinko moista vinkkiä :/
tämän olen kyllä lukenut itsekin.. esim. jos laittaa googleen hakusanaksi 'rintamaitoa silmään' löytyy useita hakutuloksia. En tiedä toimivuudesta ja siitä mihin tuo perustuu.
Perustuu rintamaidon antibakteerisiin ominaisuuksiin ja samasta syystä se hampaiden vahingoittuminen rintamaidon ja pitkän imetyksen vuoksi on ihan kukkua tuosta on tutkimuksiakin olemassa (jos haluaapi voi itse etsiskellä niitä). :D
 
vieras
rintamaitoa voi käyttää vauvoille keittosuolan tapaan, auttaa rähmiviin silmiin, tukkoiseen nenään jne. ruotsinmaalla ollut käytössä jo iät ja ajat ja suomessakin varmaan 10 vuotta eli ihan normineuvo.
 
Jälkitarkastuksessa mulla oli tarkoitus jutella lääkärin kanssa ehkäisystä.. Keskuselu meni suunnilleen näin:
minä: "Oon tuota ehkäisyä vähän miettinyt.."
lääkäri: "Imetätkö?"
minä: "Juu.."
lääkäri: "No sitten ei mitään hormonaalista ehkäisyä. Kondomi on hyvä."

No joo.. onhan se kondomi ihan ok, mutta mutta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
rintamaitoa voi käyttää vauvoille keittosuolan tapaan, auttaa rähmiviin silmiin, tukkoiseen nenään jne. ruotsinmaalla ollut käytössä jo iät ja ajat ja suomessakin varmaan 10 vuotta eli ihan normineuvo.
Minäkin olen saman neuvon kuullut ja itseasiassa käyttänytkin tukkoiseen nenään... hyvin toimi.
 
4kk neuvolas käskettiin lopettaa imetys, siirtyy korvikkeeseen ja alottaa kiinteet. :| Em. ei ollu mitään syytä, koska maitoo riitti ja poika kasvoi hyvin. Imetän edelleen, korviketta ei oo tarvinu ollenkaan, ja kiinteetä ruokaa poika 1v4kk sai ensimmäisen kerran 8kk ikäsenä. :heart:
 

Yhteistyössä