Miten 1v nukkuun ite omaan sänkyyn...

Niin siis miten sais 1v oppiin nukkuu omaan sänkyyn vinkkejä siis sillai et nukahtais sinne ite meillä huutaa vaan vaik tunninki eikä nukahda..
Samal vinkkejä miten yö imetyksen sais pois?Ku ei jaksais viikon loppunakaa kumpikaa meistä valvoo ku viikot jo rankkoja mies töissä ja ite raskaana.. :ashamed:
 
tiuna83
Joo mäkin haluun tietää miten tuon pojan saa nukahtamaan omaan sänkyyn?? kamalaa huutoa vaikka 2tuntia luulisin ainakin näin.. ei viihdy siellä yhtään ja yöllä huutaa niin kauan että pääsee viereen, olen ollut idiootti ja nostanut aina viereen,t iedän se on väärin.. :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: Nyt kärsin siitä!! joten auttakaa kanssa sisaret... :ashamed:
 
Toiseen ketjuun jo kirjoitinkin, että meillä loppui nukkumaanmenohuudot, kun aikaistettiin nukkumaanmenoa n. tunnilla. Nykyään siis nukkumaan jo seitsemän jälkeen. Aamuheräämisiin ei ole vaikuttanut aikaistavasti.
Yöimetysten lopettamisesta haaveilen minäkin, mutta odottelen, että tulossa olevat hampaat on puhjenneet. Ei raaski yhtaikaa hampaiden kanssa "kouluttaa". Isä meillä saa olla muutaman yön lapsen kanssa ja sen jälkeen yritän itse pysyä tiukkana, etten lähde enää syöttämään, vaikka herääkin huutamaan. Kai se ajan kanssa oppii, että maitoa ei tule. Protestihuuto on kamalaa kuunneltavaa, mutta yli 1-vuotias kai jo ymmärtää sen verran puhetta, että tajuaa, mistä on kyse, jos selitetään, että "tissit nukkuu" tms. Protestihuuto kuuluu asiaan eikä vanhemman sitä kannattaisi pelätä. Ensimmäisiä rajanvetotaisteluita siinä vain käydään...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 10:14 tiuna83 kirjoitti:
Joo mäkin haluun tietää miten tuon pojan saa nukahtamaan omaan sänkyyn?? kamalaa huutoa vaikka 2tuntia luulisin ainakin näin.. ei viihdy siellä yhtään ja yöllä huutaa niin kauan että pääsee viereen, olen ollut idiootti ja nostanut aina viereen,t iedän se on väärin.. :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: Nyt kärsin siitä!! joten auttakaa kanssa sisaret... :ashamed:
Edelliseen vistiin lisään, että vieressä meilläkin nukutaan välillä, mutta musta se on vain herttaista eikä lainkaan väärin.
Lueskelin kirjaa "Vauvan uni" ja siinä on erilaisia, jokaiselle sopivia ratkaisuja itsekseen nukahtamiseen. Kirjoittajaa en muista, mutta aika ohut opus eli nopeasti luettu.
 
Hay-D harmaana
olen unikoulun kannalla. Yleensähän se menee niin että ilman huutoja ei lasta pysty "opettamaan" olemaan ilman yömaitoa tai nukkumaan omassa sängyssä. Varsinkaan jos lapsi on kerennyt jo vuoden ikään....
 
Joo kyllä mäki tykkään et tyttö vierssä vois nukkua sit kunhan aluks ees omassa sängys mut se nukahtaminen sinne ja yö syöminen pitäis saada pois..Ja mä en kanssa oikein siittä uni koulusta välitä meijän tyttö niin jäärä pää et ei nuku sit moneen tuntiin huutaa vaan ja musta tuntuu et sil tulee sit vaan heti nälkä ku vähän aikaa kerkee huutaan jos huutaa 2tuntia ei sekä hyvä..
 
Mammukka04 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 16:39 tiuna83 nytharmaana kirjoitti:
Minusta se uni koulu on niin kamalaa... :ashamed: kun annetaan váan huutaa..
Unikouluja on myös lempeämpiä-versioita olemassa, kuten tassutus-unikoulu. Sen oppien mukaan meillä päästiin yötisseistä eroon eikä lasta tarvinnut kovasti itkettää....täysin itkuitta ei yötisseistä vieroituksessa varmaan voi selvitä. Tsemppiä! :)
 
täällä kans
Kiipi: Meillä siis aivan sama tilanne, paitsi, että yöruokinta tulee pullosta! Mä myös raskaana ja haluisin saada tän esikoisen omaan sänkyyn ilman taistoja, ettei meidän perhepeti oo kohta aivan täynnä... Kun tuo esikoinen valtaa jo nyt puoli sänkyä... ja unikoulua joskus aloitin, mutta monen tunnin huutamisesta ei tullut hyvä mieli itelle, joten päätin siirtää yhden illan jälkeen ja aina se homma vaan tuntuu siirtyvän...
 
RollaattoriRitva
Mun on vaikee käsittää miks jotkut ei nuku/nukahda omaan sänkyynsä! Mä oon aina nukuttanu poikaa omassa sängyssä, tai siis vaan vieny sänkyynsä ja antanu nukahtaa sinne. Ei oo huutanu kertaakaan!!
 
tiuna83
meillä tuon pojan kun laittaa omaan sänkyynsä niin huuto alkaa heti yleensä. lopuksi seisoo pinnoja vasten ja huutaa niin kauan kun hakee sen pois sieltä.On inhottavaa joka yö ottaa viereen nukkumaan kun haluaisimme joskus mieheni kanssa nukkua kaksisteenkin,koska poikamme on kamala pyörimään yöllä.

Pakko ajatella naapureitakin välillä, yöllä kun poika herää itkemään tajuaa olevansa omassa sängyssä ja ei rauhotu ennen kuin ottaa viereen..

Jos jollain on jotain vinkkejä,niin on tervetulleita. yv voi laittaa.
poika on 1v1kk ja ei syö tissiä.

Haluan nukkua omassa sängyssä mieheni kanssa ja haluan poikamme nukkuvan myös omassaan sängyssä.
 
twintwin
Moi!

Lokakuun loppupuolella oli parikin avausta/keskustelua nukkumisesta ja nukahtamisesta ja ihan hyviä vinkkejä. Eli selaamalla aiheita pari - kolme viikkoa taaksepäin saattais löytyä jotain mielenkiintoista. =)
 
sinne sänkyyn vaan yömaidon-tai vellin jälkeen ja antaa vähän aikaa möyrii ja kitistä ei se huuosta rikki mee. jos huuto jatkuu yli 10min. sitten rauhoittelee esim vesipullon avulla tai tällen soiva unilelu ois hyvä, meil rauhottuu kun kattoo kattoon heihastuvia kuvia ja kuuntelee rauhallista melodiaa, sitten tuttia vaan (jos käyttää) ja meil noi yö syötöt jäi vahingossa pois, kun oli niin kipee et vesi pysy sisällä ainoastaan joten kun parani niin en antanut maitoo, annan vettä jos ei muuten rauhoitu. unikoulukin on hyvä jos sen tekee ammattilaiset, käytin esikkoa kun oli huono nukkumaan vielä 1.5v ja toimi jäi pullot ja tutit sille reissulle ja sain ite levättyä. laitan ton kuopuksenkin jos ei noi yöheräilyt kohta lopu. kysy neuvolasta apua meillä lahessa käytin ton esikon ensi- jaturvakodin unikoulussa jossa oli ammattitaitosia ihmisiä ja oli ihan ilmasta se oleskelu oltiin siel 5pv ja saatiin ruuatkin ilmaseksi. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 17:47 RollaattoriRitva kirjoitti:
Mun on vaikee käsittää miks jotkut ei nuku/nukahda omaan sänkyynsä! Mä oon aina nukuttanu poikaa omassa sängyssä, tai siis vaan vieny sänkyynsä ja antanu nukahtaa sinne. Ei oo huutanu kertaakaan!!
Näin meilläkin meni eka vuosi... Nyt ei jää huutamatta omaan sänkyynsä. Ja mä en huudata. Meillä Onni menee joka ilta iltapesujen jälkeen lattialle peitolle makaan ja nukahtaa siihen. Siitä siirrän sitten omaan sänkyyn. En tiedä onko väärin tai ei, mutta menee ite nukkumaan ja huutamatta. Eiköhän tuo aikanaan opi nukahtamaan taas omaan sänkyyn ilman suurempia huutoja.
 
Mä jätin yöpullon pois kuukausi sitten meidän vesseliltä . Eikä kyllä itkenyt kauheemmin. Siskonsa kyllä itki kahtena yönä sillon kun jätin pullon pois ja laitoin omaan sänkyyn.
Sain neuvolasta tosi hyvät ohjeet tuohon unikouluun. Ja mielestäni kävi tosi helposti, yllätyin jopa itsekkin. Aikasemmilta muruilta en ukannut tehä, juuri sen takia kun pelkäsin että itkee aivan kaameesti..
Kandee kysyä neuvolasta unikoulusta ohjeita ja neuvoja.
Voimia kaikille mammuleille.. :hug:
 
Meillä poika tulee puolen kuun päästä 1v. myös ja ei kanssa nukahda itse sänkyynsä. Sylissä täytyy nukuttaa ja sitten laittaa sänkyyn. Tulee myös hirveä huuto jos laittaa ennen aikojaan ja pakko ajatella naapureita. ei voi huudattaa ihan hirveesti heitä ajatellen!!! Yöllä nukahtaa yleensä kun antaa vesi pullon tai joskus ilman sitäkin, mutta nykyään aamuyöllä täytyy ottaa viereen nukkumaan muuten ei onnistu! Maidon lämmityksen vaan lopetin ja nukutin muuten ja aika helposti päästiin yösyötöistä eroon. Tissiä poika ei ole ottanut kolmeen kuukauteen, sekin vaan jäi pois kun aloin juottaa korviketta. Nyt kun ton yön sais viellä kuntoon olis helpompaa!!
 
Mii
Meillä nukahtaa (1v2kk) pääsääntöisesti itse tyytyväisenä omaan sänkyynsä, tämä siis silloin kun haluaa mennä nukkumaan eli on tarpeeksi väsynyt muttei yliväsynyt. Jos ei oo vielä väsynyt, pomppii siellä pirteenä ja huutelee, otetaan vielä hetkeksi pois ja kohta yritetään uudelleen. Yliväsyneenä menee yleensä huudoksi ja silloin silittelen ja laulelen hänet uneen.

Missä teillä nukutaan päiväunet ja miten nukahtaa niille? Meillä ainakin auttoi tähän "itse omaan sänkyyn" -nukahtamiseen, kun typy alkoi nukkua päiväunetkin omassa sängyssä ja alkoi nukahtaa niille itsekseen aikansa touhuttuaan. Oma sänky alkoi siis päiväaikaa tuntua omalta turvalliselta pesältä, jossa on mukava nukahtaa.
 
sape
niin...kaikista helpointa olis kun alusta asti laittais vauvan nukkuun omaan sänkyyn.onhan se mukavaa pitää pikkuista vieressä mutta siitä on hankala myöh päästä eroon.sain ite neuvolasta hyviä neuvoja esikoisen saatuani ja kaikki kolme on nukkunu tosi hyvin alusta asti omassa sängyssä.yö imetykset lopetettu 9kk .silitin selästä ja annoin tuttia ja uni harson joka on ollu tärkee myös kaikilla kolmella.tsemppiä ja voimia.
 
Majava85
Mäkin oon tehnyt sen "virheen" monta kertaa, että olen ottanut neidin viereeni. Se on vaan niin paljon helpompaa ja saa itsekin nukuttua. Varmaan kymmenes unikoulu nyt menossa, kun neuvolan täti käski yösyötöt pois.

Vien neidin yleensä ennen yhdeksää sänkyyn (joka on omassa huoneessaan), istahdan sängyn viereen ja kuuntelen huudot, jos sellaisia tulee. Usein ei tule vaan hän ottaa molemmista käsistäni kiinni ja menee makaamaan, siihen hän sitten nukahtaa ja nukkuu 3-6 asti. Saan kuitenkin hiukan levättyä. Jos hän herää kolmen aikaan, haen hänet viereen "maidostamaan". Jos hän herää puoli kuuden jälkeen, nousen tekemään puuroa.

Meillä ensimmäiset unikoulut oli tosi hirveitä ja rankkoja fyysisesti+henkisesti. Tyttö huusi pahimmillaan n. 2 tuntia pää punaisena. Silloin auttoi silittely. Voimia teille kaikille asian kanssa kamppaileville. :)
 
Majava85
Piti vielä sanoa, että unikoulut kariutuivat meillä siihen, että miekkonen heräsi, eikä kestänyt tyttärensä itkua. Hän meni sitten rauhoittelemaan/nukuttamaan uudestaan neitiä, kun yritin odottaa sen kymmenen minuuttia (mikä unikoulussa on). Oli tosi kivaa, kun monta kertaa yössä sai herätä siihen, että miekkonen anelee "anna sille vähän maitoa".
 
Toi on hyvä kysymys. Mulla kohta kaksi vuotias, nukkuu vieressäni. Eli tämä kai on sitten sitä perhepetiä. Mutta - miten saan pojan joskus omaan sänkyyn? Sillä ei edes ole sitä tällä hetkellä. Pinnasänky, jossa ensalkuun nukkui, on jo pieni.
Kaduttaa muuten, etten alusta asti pitänyt poitsua vieressä. Emot ja poikasethan nukkuvat aina vierekkäin. Minä uskon, että se on ihan hyvä juttu, jos vaan itse jaksaa (ja kumppani!) Yösyöttöjen tihentyessä ensimmäisenä vuotena ja varsinkin sen loppupuolella, rupesin jo puoliltaöin ottamaan vauvan viereeni, kun en jaksanut sitä nostelua. Se nukahti tissille aina illalla ja heräsi monta kertaa syömään, vaikka oli loppuyön vieressäni. Vuoden ikäisenä sitten vain lopetin yösyötön. (vellit ei auttaneet eikä pullovesi, kun se halusi vain ja ainoastaan tissiä) Otin sen silloin heti illalla viereeni annettuani iltatissin SOHVALLA. Kun se heräsi ensimmäisen kerran sitä lohdutti se, että oli vieressäni. Vähän aikaa huusi (ei ehkä tuntiakaan), kun ei saanut tissiä, mutta kerroin sille hiljaa, että "nyt on yö, nyt nukutaan", toistelin sitä. Siitä lähtien poika on ollut koko yön vieressäni ja menee nukkumaan tosi kiltisti (paitsi tänään :( )
Nyt siis askarruttaa, että kuinka saan sen joskus omaan sänkyyn . Olen ajatellut , että mennään joskus yhdessä ostamaan sänkyä ja tehdään siitä sellainen hieno ison pojan juttu, kun saa oman sängyn. Toivottavasti tepsii. Kertokaa perhepetiläiset, miten olette toimineet!!!
 
Minen ole koskaan sen kummemmin panikoinu nuitten juttujen opettelussa tai tehny jotain siksi ku on sen aika tai että olisi neuvolantäti käskenyt. Kaikki vaan on tapahtunu omalla ajallaan ja omalla painollaan. On siinä tietysti joitain kommervenkkejä mitä on käyttänyt kun on alkanu ruuvi kiristään esim. jatkuvien valvomisten takia! =)

Tässä olis vähän näitä vaiheita miten meillä mentiin ja miten millonki selvittiin :wave:

Tytsy nukku hyvin vauvasta asti, ja n.3kk iästä heräsikin vain kerran yössä tissille.
6kk iästä nukkunut koko yön 9h aina 9-10kk ikään asti.

Meillä pidettiin piiperö vuoroin vieressä nukkumassa ja välillä sitten myös omassa sängyssä. Ei alkanut oikein itse nukkumaan yksikseen, mutta 5-10min silittely ja hyräily sängyn vierellä, auttoi monesti.
Toisina kertoina tehin niin, että imetin nukuksiin illalla meidän sängyssä, ja nostin taas omaansa kun nukahti.

Jos heräsi siirtämiseen, silittelin vain ja rauhoittelin siihen. Tuttia kaveri söi n.7kk ikäiseksi, jolloin jäi itsekseen pois. Ei vaan enää huolinut, ja tehinkin silloin niin että piilotin kaikki tutit ettei myöhemmin tule uudelleen sitä tutin imeskely vaihetta ;)

Puolivuotiaanakin oli jonkun aikaa yöllä heräämistä, ennen kuin alkoi oppia nukkumaan ilman yösyömistä. Mietin silloin, kun aina kuitenkin heräsi samaan aikaan, että onko tosiaankin nälkä itkua vai tavastako vain herää ja haluaa totutun tissimaidon?
Kävi nimittäin usein niin että maitoa ei mennyt lähestulkoonkaan paljoa, ja koskapa iltapuurot oli jo kuumaa kamaa siinä vaiheessa :p

Kokeilin sitten muutamana yöna, että annoin vain vettä pullosta, jonka joikin ihan hyvin, edes heräämättä.
Tuumailin itsekseni, että jos se tosiaan on nälkää, hän herää varmasti viimeistään tunnin päästä uudestaan syömään. Mutta näin ei käynytkään ja jätin sitten sen vedenkin antamatta, tutti vain suuhun ja unta palloon! :D

Imetyksen lopetin 7,5kk iässä, kun ei tuntunut enää hyvältä, ja kun nuita hampaitakin oli jo tullut ja niitä TODELLAKIN osattiin käyttää \|O

Pullomaito illalla ennen nukkumaan menoa, pari kertaa omaan sänkyyn mutta usein myös syliin olkkarin sohvalle josta kannoin sitten sänkyyn, sekä viereen sänkyyn, josta nostin omaan sänkyyn. Ei enää edes herännyt siirtämiseen, ja jos heräsi, oli niin tottunut siihen että siirrettiin omaan sänkyyn ettei tuuminut mitään.

Sitten jäi itsestään pullokin pois 9-10kk.

Meillä on muuten aina ollut pinnasänky ja myöhemmin "normaali" sänky oman sänkymme vieressä. Silloinkin kun vaihdettiin isojentyttöjen sänkyyn, sijoitettiin sänky niin että se oli meidän sängyn ja seinän välissä. Siinä oli turvallisen tuntuista, kun sai kuitenkin nukkua iskän ja äiskän viekussa, ja samalla sai olla ns.iso tyttö! ;) Ja myöskin siksi ettei putoa sängystä.

Sitten kun tottui nukkumaan omassa sängyssä, heräsi kuitenkin aina aamulla 6-7aikoihin joko nälkään tai muuhun, jolloin nostin tai hän itse kiikui meidän väliimme nukkumaan :hug:
Joskus hain pullon maitoa jos tarvi, ja nukuimme kaikki vielä rauhassa pari tuntia.

1,5vuotiaana nukkuu yleensä omassa sängyssä, joka siis edelleen on äiskän puolella sängyssä kiinni, ja kaikki hyvin. Siitä oli lyhyt matka ryömiä äitin viekkuun jos näky pahoja unia tai oli muuten vain ikävä.

Nyt tyttö on kohta 2vuotias, ja samaa rataa jatketaan.
Nukkuu 10-12tuntia, joskus vieressä, yleensä omassa sängyssä.


Tulipas tässä nyt sepostettua ihan täyeltä laialta... elekää hermostuko! :ashamed:
Mie aattelin että jos vähän kokonaisuudessaan kerron miten meillä hommat junailtiin niin olis helpompi poimia vinkkejä. En sitte tiiä miten tämä minun hieno suunnitelma toimii ;)

(semmonen vielä että mie nyt olen niin henkeen ja vereen eläny tuon tyären ehdoilla, että saa minun pulesta nukkua vieressä niin kauan ko haluaa!! Ja vauvanaki aina kanniskelin tosi paljo ja pidin sylissä aina ku mahollista, ja mielummin pidin vieressä kuin omassa sängyssään... niin olin onnellinen ja ihmeissäni omasta vauvasta että halusin joka hetken :heart: )


Tsemppiä vain jaksamiseen kaikille omien pienokaisten kans!!
:wave: :wave: :hug: :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 18:10 kiipi kirjoitti:
Joo kyllä mäki tykkään et tyttö vierssä vois nukkua sit kunhan aluks ees omassa sängys mut se nukahtaminen sinne ja yö syöminen pitäis saada pois..Ja mä en kanssa oikein siittä uni koulusta välitä meijän tyttö niin jäärä pää et ei nuku sit moneen tuntiin huutaa vaan ja musta tuntuu et sil tulee sit vaan heti nälkä ku vähän aikaa kerkee huutaan jos huutaa 2tuntia ei sekä hyvä..
juu-u... Mutta valitettavasti asia on niin että tuskin saat lastasi nukkumaan omassa sängyssä maidotta ilman minkäänlaista huutamista. Jäärä tapaus täälläkin, se vaatii vaan vanhemmilta pinnaa.
 

Yhteistyössä