Miten 3-vuotiaasta rohkeampi?

  • Viestiketjun aloittaja Jolo
  • Ensimmäinen viesti
Jolo
Ollut tarhassa jo 1,5-vuotiaasta ja vieläkin enimmäkseen tai nykyään aina leikkii yksin :( kertoo aina että ollut kiva hoitopäivä ja hoitajat sitten kertoo että jälleen leikkimyt omiaan. Ongelmia ei meidän ystävien lasten kanssa vaan heidän kanssa leikit sujuu.
 
Onko se siis ongelma sinulle, hoitajille vai lapselle että leikkii mieluiten itsekseen? Mä en osais ottaa ongelmaa asiasta jos lapsi muuten on kehityksessään ikätasollaan ja tyytyväinen. Ehtii tuo vielä sosiaalistumaan. Mä itse vähän karsastan sitä lasten pakkososiaalistamista. Aina pitäis olla leikkimässä muiden kanssa joka hetki. Toiset vaan viihtyy itekseen paremmin, etenkin isossa päiväkotiryhmässä. Siellä on hälyä ja melua koko ajan niin ihan ymmärrettävää, että hakee sitä rauhaa omista leikeistään jos oma luonne on semmoinen. Eli huoli pois. :)
 
"aloittaja"
Onko se siis ongelma sinulle, hoitajille vai lapselle että leikkii mieluiten itsekseen? Mä en osais ottaa ongelmaa asiasta jos lapsi muuten on kehityksessään ikätasollaan ja tyytyväinen. Ehtii tuo vielä sosiaalistumaan. Mä itse vähän karsastan sitä lasten pakkososiaalistamista. Aina pitäis olla leikkimässä muiden kanssa joka hetki. Toiset vaan viihtyy itekseen paremmin, etenkin isossa päiväkotiryhmässä. Siellä on hälyä ja melua koko ajan niin ihan ymmärrettävää, että hakee sitä rauhaa omista leikeistään jos oma luonne on semmoinen. Eli huoli pois. :)
Kiitos tästä vastauksesta! Ehkä se suurin ongelma on sitten minulla, tuntuu pahalta toisen puolesta jos hän onkin siellä yksinäinen. Käy hoidossa ainoastaan 2krt/vko (teen osa-aikatyötä ja on miehen kanssa järjestetty niin), kun aloitti niin oli 3-4krt viikosta hoidossa. Mutta samaan tapaan on käyttäytynyt siellä aina, riippumatta montako kertaa siellä käy.

Ehkä suurin huoli on se, ettei koskaan uskalla niiden muiden leikkeihin, tai aletaan sitten syrjimään jossain vaiheessa tms.
 
Suurempaa rohkeutta se lapselta vaatii olla oma itsensä ja toimia omien mieltymystensä mukaisesti kuin olla rohkeena menossa muiden mukana. Lapsi on tyytyväinen niin anna olla. Kyllä sä sen huomaat jos käy kärsimään yksinolostaan ja silloin on aika katsoa mitä asialle voi tehdä. Nyt hän on vielä kovin pieni ja hoidossakin vähän tuollainen vieraileva tähti kun harvoin siellä käy niin ei tuossa hätää ole. Leikit sujuu kotona tuttujen lasten kanssa ja se tuntuu hänelle riittävän. Kun ei enää riitä niin menee varmaan oma-aloitteisesti hakemaan seuraa hoidossakin. Siellä hoitajatkin osaa varmaan herkästi aistia, milloin lapsi kaipaa toisten seuraan ja näkevät mikäli hän ei osaa seuraan mennä niin auttavat asiassa sitten.

Sen ymmärrän, että vanhemmalla on paha mieli kun lapsi on yksin, koska mehän ajatellaan aina niin, että yksinään oleva lapsi on yksinäinen. Asia ei kuitenkaan aina ole näin. Itsekin olen haksahtanut samaan pahaan mieleen kun olen nähnyt oman lapsen pihalla leikkimässä yksinään vaikka vieressä on ollut liuta kavereita tarjolla. Heti mennyt huolestuneena kysymään mikä hätänä ja sitten vastaus ollutkin, että hän nyt tahtoo leikkiä omaa juttuaan ja menee kavereiden kanssa sitten myöhemmin. Tämä siis oli 5-vuotias lapsi.
 
"Liisi"
Jos tilanne ei lasta erityisemmin häiritse, niin anna olla ja anna ajan kulua. Meillä 2 poikaa ja molemmat ovat kiinnostuneet todenteolla kavereista vasta lähempänä 5v.
 
"Veeras"
Meillä arka tyttö alkoi kiinnostua kavereista vasta lähellä 4v. Olin tietty tosi huolissaan lapsen ollessa kolmevuotias että ei koskaan saa kavereita jne. Mutta ei hän niitä kyllä juuri kaivannutkaan. 3v aloittin päiväkodin ja eka vuoden leikki lähinnä pikkuveljensä kanssa, nyt 4 vuotiaana leikkii kaikkien kanssa ja on suosittu leikkikaveri.
On jotenkin päässyt ujoudestaan yli ja rohkaistunut, tosin nyt on ottanut vaihteen vuoksi määräilijän roolin(onneks muut lapset ei hänen määräilyihinsä aina suostu) ja lähtee herkästi kiusaamisiin mukaan :( se epävarmuus kai näkyy nyt juuri tuossa että herkästi syyttää muita.. Toivottacasti tämäkin vaihe menee ohi kun siihen reippaasti puututaan..
 
juuuu
Älä huoli! En näe tuossa mitään huolestuttavaa. Oma 5v sanoo monestikin, että olis kiva, kun kaverit ei olis tänää kerhossa, niin saisi leikkiä rauhassa leluilla ihan yksin:D . Ei se ole mikään vika, että ihminen haluaa olla yksinkin.
 

Yhteistyössä