Miten allergiatesteihin pääsee?

Ootteko päässeet kunnallisella?
MITEN? Ku neuvolaan on sanonu huoleni, ku posket punoittaa välillä ja pyllyreiän seutu on punainen, niin sanoo ettei oo allergiaa. Kuivasta ilmasta kuulemma johtuu ja peppu punoittaa ku kakka on niin kovalla ja punnertaa.
Voinko vaan varata ajan vastaanotolle? Ku ne siellä kuiten käskee eka ottaa neuvolaan yhteyttä.

Miten paljon nuo ruoka-aineallergiatestit maksaa ykstityisellä?
 
Meillä onneksi vakuutus, eli marssittiin yksityiselle allergialääkärille. Itse käynti maksoi Kela korvauksen jälkeen alle 50, mutta kalliit olivat nuo prick testit. Ne maksoivat yli satasen. Mutta meillä lääkäri kysyi onko meillä vakuutusta ja sanoi, että hän voi kirjoittaa myös lähetettä kunnalliselle puolelle testeihin mikäli vakuutusta ei ole.

Joten yksityisellä voi hyvin käyttää ja sanoa ettei ole varaa teettää testejä siellä. Mutta totta on tuo neuvolankin toteamus ettei välttämättä ole allergiaa, posket ja pyllyvako punottavat kyllä välillä ihan terveilläkin lapsilla. Ja toiaalta nuo testitkään ei välttämättä näytä mahdollisisa allergioita.
 
Onko teillä se henkilövakuutus?
Mutta käsittääkseni siitä saa vasta korvauksia vuoden päästä jos on ylittänyt omavastuun (500e)?
Vai oonko käsittäny oikein? Ifillä on vakuutukset. Ei olla vielä otettu sitä, mutta harkinnassa on...
 
Meillä on tapiolassa henkilövakuutus ja juuri tänään maksoin ja oli 282,70. On otettu siis jo odotusaikana.

Tapiola korvaa lääkärissä käynnit ja lääkärin määräämät tutkimukset ja lääkkeet. Mutta ei esim. apteekin maitoja. Kuitteja saa kerätä vuoden ajan ja omavastuu n 40? maksetaan aina hakukertaa kohden.

Meillä on lääkärissäkäyntejä niin paljon ettei talous kestä koko vuoden keräämistä vaan pakko hakea rahoja välillä, mutta ollaan saatu tänäkin vuonna yli 2000? takaisin Ja maksettu vuosimaksu ja kaksi omavastuuta. Eikä meillä ole edes tehty mitään isompia operaatioita yksityisesti, korvatkin putkitettiin hengitysvaikeuksien takia lastenklinikalla. ELi summat on kertynyt lääkärissä käynneistä ja lääkkeistä.

Eli suosittelen vakuutusta jos vauva vielä masussa. Syntyneellähän vakuutusyhtiö rajaa vakuutuksen ulkopuolelle kaikki jo todetut sairaudet.
Tosin näissäkin tiedän ystäväni taktikoineen niin, että kun tytölle alkoi tulla mahdollisia allergiaoireita, iho kuivui ja punoitti niin pyysi ettei sitä neuvolakorttiin kirjata ja haki vakuutusta terveelle lapselle.
 
Meilläkin neuvolassa suhtauduttiin samalla tavalla eli mitään apua emme sieltä saaneet. Vakuutus on, joten yksityisellä lääkärille mentiin ja siellä tehtiin tosi kalliit allergiatestit. Mutta vakuutushan sen korvasi, joten ei siinä mitään. Ilman vakuutusta ei oliskaan ollut varaa mennä. Verikokeessa ei näkynyt kuin yksi allergianaiheuttaja, vaikka oireita tuli muistakin. Nämä muut sitten testattiin kotona altistuksella lääkärin ohjeen mukaan, eli syötettiin viikko epäiltyä allergianaiheuttajaa ja pidettiin oirepäiväkirjaa. Kun tarpeeksi monen päivän kohdalla luki ripuli, niin homma oli sillä selvä. Nyt on kiellettyjen listalla muna, kaura, vehnä ja ruis. Tympeää aina raahata joka paikkaan omat eväät mukaan, mutta se on ainoa keino varmistua, et lapsi ei saa vahingossa mitään kiellettyä. Nyt olen löytänyt hyviä reseptejä vilja- ja muna-allergisille ja olen leiponut pakastimeen sekä suolaista että makeaa.
 
allergikon äiti
Vaadi se lähete! Ihan totta! Kyllä taas nousee niskavillat täällä päässä pystyyn kun näköjään noi neuvolan terkat ei ymmärrä noista allergioista yhtikäs mitään! \|O Joo, niin meillekin sanottiin että lapsi nyt vaan on tuollainen laiheliini ja löysä kakka on ihan normaalia, eikä siinäkään mitään kummaa ollut ettei paino noussut.. \|O :eek: :headwall: Että joo, vaadi se lähete! Ja jos ei sitä vaatimalla tule, niin mee yksityiselle! Paras tapa yleensä pienen lapsen kanssa on kuitenkin välttämis-altistusdieetit noissa allergioiden selvittämisessä. Allergiat ei aina näy testeissä, prickeissä, verikokeissa tai epikutaanitestissä. Mut älä enää ihmettele vaan toimi! Minusta nuo on selvät allergiaoireet vaikka oma lapseni reagoi toisin (suolella). Pidä lapsesi puolta noiden lääkärien kanssa! Mä olen ainakin saanut taistella ja vaatia ennen kuin on asiat edenneet. Pidän peukkuja! bd
 
näin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2007 klo 11:48 äiti kirjoitti:
Onko teillä se henkilövakuutus?
Mutta käsittääkseni siitä saa vasta korvauksia vuoden päästä jos on ylittänyt omavastuun (500e)?
Vai oonko käsittäny oikein? Ifillä on vakuutukset. Ei olla vielä otettu sitä, mutta harkinnassa on...
Korvauskäsittely riippuu vakuutusehdoista/-yhtiöstä. Ei nyt missään vakuutusyhtiössä ole 500e omavastuu??!! Tai riippuu tietenkin että minkämoinen on vuosimaksu; sitä isompi vuosimaksu mitä pienempi omavastuu ja toisinpäin.
Esim. Fenniassa meillä on omavastuu 50e/sairaus, joten esim. allergiatestit+lääkärit kaikkinensa maksoi tuon meille. Lisäksi vakuutusyhtiö maksaa kaikki atooppiseen ihoon liittyvät lääkevoiteet (kortisoni).
Käsittääkseni esim. Tapiolassa korvaus haetaan kerran vuodessa ja siinä on koko pömpsistä omavastuu 40e.
Eli kaikki riippuu vakuutusehdoista.
Ja ap:lle : ole kovana neuvolassa ja vaadi lähete tutkimuksiin. Yleensä on harmi että joutuu itse korottamaan ääntään tai vaatimalla vaatimaan, mutta niin se harmittavan usein on kunnallisella puolella. Jos teillä on lapsella vakuutus, niin mene suoraan yksityiselle.
 
mehiläisessä maksoi pick testit (perus ruoka-siitepöly-eläin-testi sekä vihannes-hedelmä testi) yht. 360e tämä sisälsi myös kaksi käyntiä lääkärillä (eka ennen testiä toka testin jlkeen).vakuutuksen vuoksi maksoimme itse 43e,loput vakuutus.

päästiin vkossa testiin-näin hgissä.
 
Meillä tehtiin prickit heti yksityisellä muun lääkärikäynnin yhteydessä kun tajusin vaan kysyä. Ja vakuutus maksoi. Ei kyllä mitään niissä löytynyt, ja hyvä niin. Itse olen todella tyytyväinen kun tuli vakuutus otettua, ei tarvii jonotella ja tutkitaan kunnolla.
 
alkuperäinen
Äh...
Minä olen sitten tyhmä näissä vakuutusasioissa.
Nyt meille on tarjottu Ifillä tätä: 194 vuosimaksu ja omavastuu 100 e vakuutuskaudessa ja tämän ylittävistä hoitokuluista 10%, kuitenkin enintään 495e.

Voisko joku suomentaa :ashamed:
 
Mene yksityiselle allergologille. Säästät aikaa ja ennen kaikkea lastasi. yksityinenkin lääkäri voi laittaa sinulle lähetteen julkiselle puolelle esim. altistuksiin yms. Jo yksi lääkärikäynti hyvällä lääkärillä voi auttaa paljon. Neuvolasta ei kannata apua odottaa, eivät siellä ymmärrä näistä asioista mitään...
 
Sehän se näissä nykyään onkin. Ja yritin sitä omassa aikaisemmassa viestissänikin tuoda esille, että nykyään tuntuu että jokainen näppy tai punoitus tukitaan allergiaksi. Kyllä ihan terveellä vauvalla posket välillä punoittaa ja pyllynreikä on punainen. Ja näppyjä ilmestyy sinne tänne. Eli kaikki ei tietenkään ole allergiaa.

Äidit ovat nykyään niin valveutuneita ja netin kautta tieto on kaikkien saatavissa, että välillä hirvittää. Maalaisjärki näyttää monesti unohtuneen.

Toisaalta noista allergiatesteistä, ne harvoin näyttävät pienillä allergioita, eli vaikka meillä kaikki prickit puhtaat allergialääkäri painotti useaan oteeseen että voi silti olla allergiaa. Parhaiten selviää jättämällä pois ruokavaliosta ja taas ottamalla mukaan. Mutta näitäkään ei pitäisi kenenkään tehdä täysin omatoimisesti. kun näitä sivuja lukee niin moni imettävä äiti päättää ryhtyä dietille heti kun vauvalla yksikin näppylä.


Joten mielestäni jos vauvan iho rauhoittuu rasvattaessa ja muutenkaan ei tunnu vaivaavan vauvaa, ei ehkä aiheellista rynnätä heti allergiatutkimuksiin. Mikäli tilanne pahenee niin miettii sitten.
 
rautalanka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2007 klo 14:04 alkuperäinen kirjoitti:
Äh...
Minä olen sitten tyhmä näissä vakuutusasioissa.
Nyt meille on tarjottu Ifillä tätä: 194 vuosimaksu ja omavastuu 100 e vakuutuskaudessa ja tämän ylittävistä hoitokuluista 10%, kuitenkin enintään 495e.

Voisko joku suomentaa :ashamed:
Maksatte siis 194? vuodessa vakuutuksesta. Jos lapsi sairastaa ja siitä tulee kuluja alle 100?, ette saa vakuutuksesta mitään korvausta. Jos kuluja on esim 200? maksatte itse 120? (=100?+0,1*200?) ja saatte vakuutuksesta korvausta 80?. Jos kuluja olisi 2000? maksaisitte itse 100?+0,1*2000?=300?. Jos kuluja on vaikkapa 10000? maksaisitte 100?+01*10000?=1100?, mutta koska tämä on yli 495?, maksatte vain 495?.
 

Yhteistyössä