Miten astma puhjennut lapselle ja millaisin oirein?

  • Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti
Mulla itselläni oli lapsena astmaoireita vuosien ajan ennen diagnoosia. Ne kohtaukset hoidettiin sillon aina keuhkoputkentulehduksena, koska ne tulivat aina flunssien yhteydessä.

Mulle astma puhkesi, kun meille otettiin angorakaneja, niitä kun piti harjata usein. Mua alkoi yskittää aina harjaamisen yhteydessä ja sitä köhimistä kesti useamman tunnin kerrallaan. Juostessa ja varsinkin pakkasella rasituksessa alkoi myös yskittää.

Loppujen lopuksi oireet meni niin pahaksi, että tarvitsin kunnolliset tutkimukset (vuonna 1994) ja sain oikeanlaisen lääkityksen.

Onko sun lapsella astmaoireita?
 
Meillä oli pojalla astmaattisina oireina yöyskä ja jatkuva nuha. Astmalääkitys (Singulair) oli puoli vuotta ja sitten kun se jätettiin pois niin oireet eivät ole tulleet takaisin (melkein 2 vuotta oireet olleet jo poissa). Varsinaisesta astmasta ei siis ollut kyse vaan lääkäri sanoi noiden astmaattisten oireiden johtuneen "kehittymättömistä hengitysteistä" yhdistettynä korvatulehduskierteeseen.

Muoks. Meillä on kissa ja silloin pari vuotta sitten tehtiin myös allergiakokeet ja allergiaa ei löytynyt. Kissa on myös edelleen.
 
Kippuravarvas
No meillä vauvalla oli pahaa ahdistusta flunssan aikana jonka takia oltiin sairaalassakin. Nyt flunssasta on jo ainakin kaksi viikkoa ja lapsi on todella väsynyt edelleen. Ennen flunssaa nukkui yhdet päiväunet päivässä ja nyt saattaa nukkua neljät. Kissa-allergia todettiin ja kissat laitettiin pois, saattaa siis sekin vielä vaikuttaa. Ja nukkuessa on hiukan rohiseva edelleen ja pitää sellaista kurlaamista/nieleskelyä (liman?) nukahtaessa.
 
hemuli
Infektio kierre ja se että flunssa tuli ja meni, mut yskä jäi. Yöllä heräs yskäkohtauksiin ja oksenteli yskässään. Oireet alko 8kk ikäisenä. Varsinaisia hengenahdistuksia ei ole montaa ollu, et tuo yskä on se perusoire. Kun oli yskiny yli 8vkk niin sai eka ventolinea babyhalerilla ja infektioastma dg:n lastenpolilta. Sit seuraava syksyä ja sama kierre jatku ja sai flixotiden ja oireita alko tulla rasituksessa, pölystä, kovasta naurusta :/ nyt on astma dg ja lääkitys kokoajan ja kasvua seuraillaan. Välillä on tarvinnu spiiraa, mut noilla lääkkeillä on elämä helpottanu niiiiiiiiiin paljon että.
 
astmalapsen äiti
Flunssan jälkeen yskä "jäi päälle" ja yskitti varsinkin öisin. Ensin kokeiltiin Ventolinea (joka on keuhkoputkia laajentava lääke ja näin helpottaa hengitysoireita). Se tehosi ja tästä johtuen aloitettiin Flixotide aamuin illoin. Lapsi 4,5-v on nyt ollut pari vuotta lääkityksellä. Annostusta on yritetty pienentää ja lääkettä jättää pois ja aina tulee vähän oireita. Nyt tarvitaan enää yksi kortisoniannos päivässä ja Ventolinea ei mene enää kuin flunssan yhteydessä. Viime talvena alkoi reagoida kovaan pakkaseen. Astma ei ole allergiaperäinen, vaan näyttää liittyvän flunssaan. Meillä on koira ja sitä moni kauhistelee, mutta lääkärin mukaan ei ole mitään syytä luopua koirasta, koska lapsi ei saa siitä mitään oireita.
 
suvi-tuuli
meillä neiti oli ihan laitokselta asti sellainen tukkoinen, sitten vajaat 2 kk sai ekan nuhan jolloin sairaalaan ventolinen ja limanimemisen ym. avulla meni parissa pvässä ohi, ja vajaan vuoden vanhana alkoi kunnon tautikierre jossa alkoi vinkumaan, sairasti pari x pneumonian jne. ja sitten lääkärit totesi että pakko aloittaa kortisonikin...
kortisonin aloituksen jälkeen meni hetki ja koko se perustukkoisuus hävisi:) tosin aina ahdistaa kun sairastuu mutta kuitenkin..
 
hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No meillä vauvalla oli pahaa ahdistusta flunssan aikana jonka takia oltiin sairaalassakin. Nyt flunssasta on jo ainakin kaksi viikkoa ja lapsi on todella väsynyt edelleen. Ennen flunssaa nukkui yhdet päiväunet päivässä ja nyt saattaa nukkua neljät. Kissa-allergia todettiin ja kissat laitettiin pois, saattaa siis sekin vielä vaikuttaa. Ja nukkuessa on hiukan rohiseva edelleen ja pitää sellaista kurlaamista/nieleskelyä (liman?) nukahtaessa.
Sitä eläinpölyä on kaikissa tekstiileissä ja materiaaleissa ja tapeteissa sun muissa vaikka kuinka pitkään vielä kun eläimet laittaa pois.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No meillä vauvalla oli pahaa ahdistusta flunssan aikana jonka takia oltiin sairaalassakin. Nyt flunssasta on jo ainakin kaksi viikkoa ja lapsi on todella väsynyt edelleen. Ennen flunssaa nukkui yhdet päiväunet päivässä ja nyt saattaa nukkua neljät. Kissa-allergia todettiin ja kissat laitettiin pois, saattaa siis sekin vielä vaikuttaa. Ja nukkuessa on hiukan rohiseva edelleen ja pitää sellaista kurlaamista/nieleskelyä (liman?) nukahtaessa.
Sitä eläinpölyä on kaikissa tekstiileissä ja materiaaleissa ja tapeteissa sun muissa vaikka kuinka pitkään vielä kun eläimet laittaa pois.
Joo, niin olen ymmärtänyt.
 
hemuli
Sitä limaa voi koittaa taputella pois sieltä rööreistä ts. näin neuvo mulle lääkäri mun lapsen kanssa et lapsi poikittain masulleen mun jalkojen päälle ja pää pikkusen alaspäin, toisen käden sormet lapsen yläselän päällen ja naputtelet kevyesti toisen käden sormilla EI siis kovaa, mut sille vähän naputtelet siirryt alhaalta ylös niskaa kohti vähän joka kohdasta keuhkoja. Ja tietty höyryttely auttaa limaisuuteen kanssa. Saitteko kotiin babyhaleria ja jotaki avaavaa? Ventolinea? Seki auttais et ei se lima jää nahístamaan.
Toki lapsilla tuo yleensä helpottaa kun röörit kasvaa ja mulle sano lasten lääkäri että on etenki pienten poikein vaiva se että on ahtaa röörit niin helpoisti flunssa tukkii ne ja sitte käy hengitys ahtaaksi et helpottaa 4-5 v mennessä eikä välttämättä kehity astmaksi.
 
Kippuravarvas
Juu ventolinea meillä onkin ja nyt sitä annoinkin kun heräs. Itkukin kuullosti kauheen vinkuvalta ja tuntu et ei oikein oo hyvä olla ja hengittää.
Kiitos tuosta taputteluohjeesta :)
 
Juu meillä on kolmosella infektioastma. Se alkoi sillä että kun flunssa tuli (ja siis niitä oli usein, oikeastaan kokoajan, tuskin välissä paranikaan kun oli uudelleen sairas), niin siitä ei päässyt eroon, yskä oli hirmunen, päättyi aina limaoksennukseen. Väliajoin illalla hengitteli oudosti, veti syvään henkeä, pidätti, ähkäisi. Tämä viimeinen oire oli se mistä kävin lääkäris mutta lääkäri vaan meinas että se on tytön tapa, johon minä en uskonut ollenkaan. Viikko tästä mentiin ambulanssilla sairaalaan, astmakohtaus päällä. Osastolla nelisen päivää ja sen jälkeen alkoi tutkimus ja lääkerumba joka nykyisin jo rauhottunut, tyttö 4v. Tyttö oli 2v2kk kun sai kohtauksen, koko edeltävän kevään oirehti.
 

Yhteistyössä