Miten bussiin sisään ja pois oikeaoppisesti?

Voi olla vähän hassu aloitus, mutta sain tässä taannoin kurinpalautusta kuljettajalta, etten toiminut oikein. Kuitenkin hänen ohjeitaan noudattaen mielestäni vaunut pitäisi kääntää sisällä (vauhdissa) ja se ei ole kyllä mahdollista tilanpuutteen ja vauhdin takia. Ja nyt tarkoitan ihan tavallisia vaunuja/rattaita, joissa vauvan kasvot on äitiin päin ja ei heittoaisaa. Eli turvallisesti sisään ja vaunut kiinni tankoon ja ulos kääntämättä vaunuja. Miten pitäisi toimia? Itse olen mennyt aisa edellä sisään ja tullut koppa edellä ulos, mutta näin ei toimia. Jos menen koppa edellä sisään, en saa vaunuja kiinni tankoon.
 
Greippi
Riippuu siitä, millainen bussi on. Jos on matalalattia niin sitten voi vaan työntää vaunut sisään ja jos on nostettava, niin aisa edellä. Ja poistuminen niin että sisälläolija nostaa aisasta. Tämä siksi, että näin toimien vaunut ovat vaakatasossa. Aika usein näkee sitä, että nostetaan väärästä päästä ja vaunut ovat pystyasennossa. Vaikeaa ja vaarallista.

Itse en ole koskaan laittanut aisaa niihin koukkuihin vaan laittanut vaunut keskisillalle koppaosa seinään kiinni ja aisaosa keskikäytävälle. jarrut kiinni ja seissyt itse vieressä. Jos olen ollut ainoana kyydissä, niin sitten kääntänyt vaunut koppaosa menosuuntaan. On tärkeä ajatella turvallisuuden lisäksi myös sitä, ettei tuki koko käytävää eli kääntää aisa lyhyimpään asentoon (jos siis säädettävä) ja seistä itse mieluiten vaunujen vieressä, jos tilaa on.
 
tiipeli
Mä sain kerran tulistuneelta kuskilta neuvon, että oikeaoppisesti mennään niin, että aisa edellä sisään ja koppa edellä ulos. Eli aina aisa bussiin päin. Silloin bussin sisältä tulevan avustajan selkä ei rasitu niin paljoa/ei joudu kyykistelemään niin paljoo, koska aisa on ylempänä kuin se, mistä ottaa kiinni toisesta päästä vaunuja.

Matalalattiabussissa se kai on aivan sama, miten menee, kun ei siinä apua tarvii.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 12:09 vieras kirjoitti:
Eli turvallisesti sisään ja vaunut kiinni tankoon ja ulos kääntämättä vaunuja. Miten pitäisi toimia?
Olen kuullut, että se tanko ja siinä olevat koukut ovat laukkuja ja kasseja varten, ei rattaiden kiinnitykseen. Rattaat saa sen sijaan kiinni niillä turvavöillä samoin kuin pyörätuolitkin.

Matalalattiakulkuneuvoihin mennään sisään etuperin ja peruutetaan ulos. Jos rattaita taas pitää nostaa, niin sitten peruutetaan sisälle (= aisa edellä että on helpompi nostaa) ja tullaan etuperin ulos, samasta syystä.
 
ap jatkaa. Matalalattiasta oli kyse. Taitaa olla aika ristiriitaisia noi kuskien neuvot. Olen ollut tosi pettynyt muutenkin pääkaupunkiseudun julkiseen liikenteeseen vaunujen kanssa. Kuskit lähtee pysäkiltä nasta laudassa ennen kuin rattaat on edes kunnolla kyydissä, matalattioissa eivät laske lattiaa, ei ajeta kynnyksen viereen (jolloin tarvii apua nostoon), kukaan ei pyytämättä auta vaunujen kanssa, ihmiset tönii äkäisenä vaunuja jne. Aina on tietysti positiivisia poikkeuksiakin.
 
Mä taas sain just päin vastasesta sapiskaa. Menin vaunuilla aisa edellä matalalattiabussiin, ja jouduin pyytämään apua nostamisessa. Kun etuperin en jaksanut kipata jos auto oli kaukana tien reunasta. Kuski huomautti että yleensä mennään toisinpäin. Ja mä jo puol vuotta olin tossa vaiheessa kulkenut bussilla!

Kun siirryttiin käyttämään rattaita ei mitään ongelmaa enää ole ollut. Rattaat menee todella heittämällä etuperin sisään. Ja käännän rattaita autossa, jotta istuva saa katsella bussin ovesta ulos eikä tartte tuijotella seinää. Se koukku ei kuitenkaan yllä enää rattaiden aisaan. Enkä tiiä onko siitä muutenkaan turvaksi.

Eli teet just niin kuin susta itestä on helpointa. Kunhan et haittaa muita matkustajia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 13:09 milka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 12:09 vieras kirjoitti:
Eli turvallisesti sisään ja vaunut kiinni tankoon ja ulos kääntämättä vaunuja. Miten pitäisi toimia?
Matalalattiakulkuneuvoihin mennään sisään etuperin ja peruutetaan ulos.
Näin minä olen mennyt aina bussiin. Tosin koskaan en ole apua saanut, siksi tällä tyylillä. Minulla on painavat kaksositen rattaat ja niitä en saa bussiin niin että aisa puoli on bussissa, yritä siinä 35 kg vetää autoon =)
 
Uskallan istua
Vai aisa edellä, jotta auttajalla on helpompaa. Mä oon aina mennyt koppa edellä sisään ja aisa edellä ulos, ei oo tullut ees mieleen toisinpäin. Eipä oo kukaan koskaan tarjoutunut auttamaan. Onneksi näitä matalalattiabusseja on paljon liikenteessä.

Entäs, jos on tilaa, uskallatko istua bussissa? Noin kuukausi sitten bussissa oli kahdet vaunut ja me molemmat äidit istuttiin penkeillä, kun tilaa kerran oli. Niin eikös siinä yksi eläkeläismies alkanut riehua, kun jompi kumpi meistä taisi istua hänen vakiopaikallaan. Siinä se suureen ääneen rutisi, että ilmatteeksi päästään ja muilta viedään paikat. Hän kuulemma meidän takia joutui takapenkille istumaan. Edessä alhaalla oli vielä vapaana kuusi paikkaa, mutta eivät näköjään sopineet arvon herralle, vai pitäisikö sanoa herran arvolle. :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 13:09 milka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2007 klo 12:09 vieras kirjoitti:
Eli turvallisesti sisään ja vaunut kiinni tankoon ja ulos kääntämättä vaunuja. Miten pitäisi toimia?
Olen kuullut, että se tanko ja siinä olevat koukut ovat laukkuja ja kasseja varten, ei rattaiden kiinnitykseen. Rattaat saa sen sijaan kiinni niillä turvavöillä samoin kuin pyörätuolitkin.
Ei ne koukut ole ainakaan Pääkaupunkiseudun busseissa millekään laukuille tarkoitettu! :LOL:
 
näin lukee hkl:n sivuilla

Lastenvaunut
Pientä lasta (0-6 -vuotiasta) lastenvaunuissa kuljettava henkilö voi matkustaa maksutta Helsingin joukkoliikennevälineissä. Lastenvaunuille on tilaa busseissa keskioven kohdalla. Matalalattiaisissa raitiovaunuissa tilat ovat kahden etummaisen oven kohdalla ja vanhemmissa nivelratikoissa molempien keskimmäisten ovien kohdalla. Metrossa paras paikka on ovia vastapäätä - uusissa metrojunissa väljintä on vaunuparin keskiosassa.
Busseissa ja raitiovaunuissa on lastenvaununappi, jota painamalla ovet pysyvät pidempään auki.

Muiden kuin matalalattiaisten vaunujen ovissa pidä lastenvaunujen kädensijat aina kulkuvälineeseen päin. Käytä metroasemilla hissiä.

 
Nimettömänä
Offtopic, mutta todellakin nuo vanhemmat ukot ovat rasittavia. Itse seisoin tänään yli puolituntisen bussimatkan, kun kaksi keski-ikäistä äijää röhnötti vanhusten paikoilla. :/ Ja aivan varmasti näkivät vatsani; viimeisiä viikkoja viedään...

Hieno aloitus muuten, olen pari kertaa saanut kirota mielessäni kun joku tunkee lastenvaunujaan sisälle vaikka muut eivät olisi edes ehtineet jäädä pois. Kiva kun seisoo siinä tien tukkeena... :kieh: Tosin tekeväthän mummotkin kävelytukineen tuota hissin edessä, eivätkä ilmeestä päätellen ymmärrä että muillakin on hissinkäyttöoikeus...
 
Lahtelainen
Entäs sitten kun esim.Lahdessa pitää käydä vielä maksamassakin? Jätättekö te vaunut siihen yksinään tavaroineen päivineen (minulla usein kännykkä, lompakko yms. vaununkopassa) Tosi kiva sitten kun bussi lähtee liikkeelle ennen kun olet takaisin vaunujen luona. En ole kyllä koskaan vielä vaunujen kanssa bussissa ollut, koska se maksaa ihan älyttömästi (2,60/aikuinen ja 2,60 vielä vaunuista ja jos joutuu vaihtamaan bussia niin se tekee vielä päälle 1,30 aikuiselta ja 1,30 vaunuista)
 
Greippi
Asun pk-seudulla, mutta olen matkustanut pari kertaa Lahdessa vaunujen kanssa bussissa. Jouduin tosiaan jättämään vaunut maksamisen ajaksi sinne keskisillalle, mutta kuski odotti sen aikaa, että pääsin takaisin. Lahdessa kun ei ole ollenkaan niin kiire, kuin täällä meillä ; )

Toisen kerran bussissa ei ollut vaunupaikkoja ollenkaan vaan vaunut piti laittaa bussin tavaratilaan kasattuina. Ja kuski tuli itse laittamaan ja minä menin vauva sylissä autoon istumaan. Ja taas koko bussi odotti kärsivällisesti. Kätevää...

On meillä kuulkaa täällä pääkaupunkiseudulla vaan hyvin toimiva joukkoliikenne ja hyvät edut vaunujen kanssa liikkuessa.
 
Mä yritin kerran hoitolapsen kanssa mennä vaunuilla niin päin, että saisin vaunut kiinni siihen koukkuun. Joku ihana äitiliini vaunuineen äyskäisi vierestä, että mitenpäin sä oikein tänne ajattelit tulla :eek: En ole sen jälkeen niin päin edes yrittänyt mennä, raukka pelästyin kun ei ole kokemusta. Kun tosiaan sululaislapsen kanssa on vaan tullut silloin tällöin liikuttua bussissa kun on hoidossa :D
 

Yhteistyössä