Miten hoitaisin "fiksusti" koiranpennun noudon?

  • Viestiketjun aloittaja voihitsi
  • Ensimmäinen viesti
voihitsi
Meille tulee koiranpentu 2 viikon päästä. Pentu on tuolloin 7 viikkoinen. Alunperin suunnittelimme, että menemme miehen kanssa kahdestaan hakemaan hauvaa ja minä pidän pentua jalkatilassani sitä rauhoitellen.

Nyt mieheni selkä sanoi poks, eikä hän pysty matkustamaan 410km yhteen suuntaan pentua hakemaan. Ajoaika per suunta on n 5 tuntia. Mitä ihmettä teen? Ei ole ketään sukulaisia tai kavereitakaan, jonka voisin pyytää koko päivän hakureissulle mukaan :(

Kasvattaja sanoi, ettei pentua saa laittaa hakumatkan ajaksi kuljetuskoppaan, koska se saattaa voida pahoin ja toisaalta panikoida siellä. Voi hitsi. Miten tämän nyt hoitaisi fiksusti..? Pentu on kuitenkin niin iso, ettei pysy jalkatilassa itsekseen.
 
maissihiiri
[QUOTE="aapee";27213307]-[/QUOTE]

Jos kasvattaja on noin joustamaton, vaihtaisin koko kasvattajaa.

Taitaa olla vaan euron kuvat silmissä, ja kiire päästä pennuista eroon :(
 
  • Tykkää
Reactions: mmam
"vieras"
Me haettiin miehen kanssa kahdestaan, minä olin takapenkillä pennun kanssa ja mies ajoi. Ensimmäiset puoli tuntia pentu kiljui ja räpiköi ja loput matkasta koitti mennä sinne tänne eli en kyllä yksin hakisi pentua. Pennulle on kuulemma myös kiintyy siihen jonka kanssa hän kotiin matkustaa ja sen olisi hyvä olla se ihminen jonka kanssa koira elämänsä viettää. Eli miehelle sanoisin että nyt ei ole muuta vaihtoehtoa.
 
"Kotitonttu"
Tässähän on vielä se pari vkoa aikaa miehen toipua? Kai se vois jotenki pötköllään olla takapenkillä ja pitää pentua sylkys? Yleensä selkäjutuis saa melkoset mömmöt nassuun, joten ei kipuakaan tunne. Noh, esim. leikkauksen jälkeen ei kovin pötkistellä, mutta sit jäykkänä istuen pentu sylis? :D

Miks sinne jalkatilaan pientä alunperin muuten laittamas? Sylis kait se paras paikka olis.. Yleensä noin pienet simahtaa stressistä sylkkyyn alkumatkasta, kunhan on turvallinen olo ja paapottu pientä jo siellä kasvattajan luona jonkin aikaa ennen lähtöä uuteen kotiin.. toki yksilöitä koiratkin on..

Viimesin pallero haettiin niin jotta tää "mami" oli maha leikattuna tikkien kans takapenkillä ja pentu mammi sylissä..
 
"mama"
[QUOTE="vieras";27213370]Me haettiin miehen kanssa kahdestaan, minä olin takapenkillä pennun kanssa ja mies ajoi. Ensimmäiset puoli tuntia pentu kiljui ja räpiköi ja loput matkasta koitti mennä sinne tänne eli en kyllä yksin hakisi pentua. Pennulle on kuulemma myös kiintyy siihen jonka kanssa hän kotiin matkustaa ja sen olisi hyvä olla se ihminen jonka kanssa koira elämänsä viettää. Eli miehelle sanoisin että nyt ei ole muuta vaihtoehtoa.[/QUOTE]

Et tainnut aivan ymmärtään ap:n ongelmaa. Jos selkä sanoo sopimuksensa irti, niin silloin ei tosiaan ajella yhtään minnekään! Etenkään 800km päivässä!

Ap:lle sanoisin, että kasvattaja vaikuttaa pentutehtailijalta, jos haku on ehdoton tuona päivänä. En hankkisi koiraani sellaiselta.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
Mistä mihin olet menossa? Jos olet Pirkanmaan seudulta, niin voisin tarjoutua vaikka kuskiksikin, kunhan tietty teidän autolla mennään. :D
Olen sen verran koirahullu ihminen, että tykkäisin varmasti tuollaisesta matkasta ja pentujen palluuttelusta. :D
 
  • Tykkää
Reactions: as if
"aapee"
Mistä mihin olet menossa? Jos olet Pirkanmaan seudulta, niin voisin tarjoutua vaikka kuskiksikin, kunhan tietty teidän autolla mennään. :D
Olen sen verran koirahullu ihminen, että tykkäisin varmasti tuollaisesta matkasta ja pentujen palluuttelusta. :D
Voi kiitos, sinä ihana ihminen :) Olen kuitenkin Savosta :/

Ja pitäisi päästä Kirkkonummelle, eli sinne ei ihan ainakaan yhdellä julkisella pääse pentua hakemaan. Ja takaisinkin pitäisi päästä saman vuorokauden aikana :D Mies ei voi selälleen mitään, vaikka kuinka patistelisin. Selkä on leikattu jo kerran ja nyt se ärtyi taas tosi pahaksi - nimenomaan autossa istuminen tekee tosi pahaa. Enkä todellakaan matkusta 800km mies takapenkillä maaten; mitä hänelle sattuisi esim kolarissa?
Minulla on farmariauto, mutta tuntuu tosi julmalta tyrkätä pieni koiravauva sinne matkustamaan. Helpointahan olisi laittaa kuljetuskoppa toiselle etupenkille, mutta kasvattaja katsoo varmasti kieroon. Kasvattaja kun jo puhui pienelle pennulle tärkeistä asioista sitä noudettaessa. hänen on pakko luovuttaa pennut juuri tuona viikonloppuna, koska hän itse menee leikkaukseen sitten sen jälkeen maanantaina :(
Minulla on itselläni 8-v tokaluokkalainen poika, mutta pystyykö hän pitelemään näykkivää pentua sylissään?
 
"Harmis"
Jos on kovinkin näykkivä pentu jo tuossa iässä jne, niin minkä rotuinen kaveri kyseessä? Joku mini-räkyttäjä vai? :)
Eiköhän normisti tuon ikäisen lapsen sylissäkin menis pieni nukkuen vai eikö ole eläimiin yhtään tottunut?.. Kuis muuten tapahtuu lapselle kolarissa sitten? ;) en voinut vastustaa.. tarttuvia tauteja liikkuu palstalla.
 
ehdotus
[QUOTE="aapee";27213580]Voi kiitos, sinä ihana ihminen :) Olen kuitenkin Savosta :/

Ja pitäisi päästä Kirkkonummelle, eli sinne ei ihan ainakaan yhdellä julkisella pääse pentua hakemaan. Ja takaisinkin pitäisi päästä saman vuorokauden aikana :D Mies ei voi selälleen mitään, vaikka kuinka patistelisin. Selkä on leikattu jo kerran ja nyt se ärtyi taas tosi pahaksi - nimenomaan autossa istuminen tekee tosi pahaa. Enkä todellakaan matkusta 800km mies takapenkillä maaten; mitä hänelle sattuisi esim kolarissa?
Minulla on farmariauto, mutta tuntuu tosi julmalta tyrkätä pieni koiravauva sinne matkustamaan. Helpointahan olisi laittaa kuljetuskoppa toiselle etupenkille, mutta kasvattaja katsoo varmasti kieroon. Kasvattaja kun jo puhui pienelle pennulle tärkeistä asioista sitä noudettaessa. hänen on pakko luovuttaa pennut juuri tuona viikonloppuna, koska hän itse menee leikkaukseen sitten sen jälkeen maanantaina :(
Minulla on itselläni 8-v tokaluokkalainen poika, mutta pystyykö hän pitelemään näykkivää pentua sylissään?[/QUOTE]

otat 8v mukaan ja haette pennun yhdessä. otatte kuitenkin kuljetuskopan mukaan. Poika pitää koiraa sylissä ja jos menee mahdottomaksi niin laitatte koppaan ja pitää sitä koppaa sylissä ja rauhoittelee pentua! Ei varmasti saa traumoja! Meillä 7v poika osaa ainakin meidän labbiksen pentua pitää kurissa ja ojennuksessa. Myös 6v tyttö on erittäin kokenut tuon pennun kanssa, joka osaa myös näykkiä. Meillä tosin ollut aina koira.
 
"aapee"
[QUOTE="Harmis";27213636]Jos on kovinkin näykkivä pentu jo tuossa iässä jne, niin minkä rotuinen kaveri kyseessä? Joku mini-räkyttäjä vai? :)
Eiköhän normisti tuon ikäisen lapsen sylissäkin menis pieni nukkuen vai eikö ole eläimiin yhtään tottunut?.. Kuis muuten tapahtuu lapselle kolarissa sitten? ;) en voinut vastustaa.. tarttuvia tauteja liikkuu palstalla.[/QUOTE]

No se lapseni istuisi tietenkin turvavöissä. Mutta joku ehdotti että mies makaisi takapenkillä selkänsä kanssa...tuskin kovin turvallinen asento mahd kolaria ajatellen.

Mutta kiitos "ehdotus" -nimimerkille - näin teemme. Otan kopan varmuuden vuoksi mukaan ja lapsen siihen vänkärin paikalle. Pentu on russeli, ja tietenkin lähden siitä oletuksesta että pieni pentu näykkii koska se leikkii niin.
 
Siis ihan basic juttuja. Irrallinen koira autossa on vaarallista jos kolari tulee niin se lentää kun leppäkeihäs minne sattuu jos joutuu äkkijarruttaa niin lentää sylistä ja jos on airbag niin sekin paukahtaa siinä samassa. Ite suosittelen pyytämään vilttiä mukaan sieltä mis on omaa hajua minkä laittaa kuljetusboxiin. Ei sitä vauvaakaan kuljeteta sylissä vaikka itkisi, turvallisuuden takia.

Jos hyssyttelee koiraa voi itse aiheuttaa koiran panikoinnin. Mul on kyl hyvin toiminu auto/juna/bussi matkailut. Siin on nukkunu.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
"Vieras"
Koululainen mukaan reissulle, jos voitte kotiväen jättää, lähtekää edellisenä päivänä ja viettäkää laatuaikaa Helsingissä ennen kotimatkaa. Meillä koira tuotiin äitiyspakkauslaatikossa, mutta turvallisempaahan se on koiralle, jos on kiinnitettynä.
 
"vieras"
Meilläkin kasvattaja neuvoi sylissä pitämään ja kyllähän se pentu aluksi stressasi hirveästi ja vinkui.
Hetken päästä rauhoittui ja kaivautui syvemmälle syliini nukkumaan loppumatkaksi.

itse en olisi kyennyt laittamaan niin pientä ja turvatonta kylmästi boksiin, selvästi meidänkin pentu sai turvaa jopa minusta, vieraasta ihmisestä.
Pennulle tulee helposti huono olo ja oksentaa.

Mä nyt kyllä pyrkisin hankkimaan jonkun aikuisen matkakaveriksi mukaan, vaikka naapuri tai anoppi. Ei sekään turvallista ole kun ajaessa vahtaat pentua ja mites sitten motarilla pysähdyt tarkistamaan pennun kunnon jos koira alkaa oksentelemaan takana?
 

Yhteistyössä