Miten huono näkö on kauas + 5.0?

  • Viestiketjun aloittaja Tiitiäiskä
  • Ensimmäinen viesti
Tiitiäiskä
[QUOTE="vieras";25658947]No tuota, kun +5.0 näkö tarkoittaa sitä, ettei näe LÄHELLE. Kauas näkee hyvin.[/QUOTE]

Lapussa lukee tasan tarkkaan että kauas ja + 5.50. Lapsesta kyse, alle neljävuotiaasta.
 
"tytteli"
No mulla on ainakin kauas plussaa vähän!! Jotta mitäs siel viisastellaan?? Ja lähelle vähä enempi +2.50 ja sillee. Just sain monitehot.

Kyllä se taitaa olla aika huono näkö. tai siis ei näe ainakaan ilman laseja ku tuhruu vaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäiskä;25658951:
Lapussa lukee tasan tarkkaan että kauas ja + 5.50. Lapsesta kyse, alle neljävuotiaasta.
Oli sitten plussaa tai miinusta aika huono näkö on. Tuo + kyllä tarkoittaa, ettei näe lähelle. Itselläni n. -7 ja näen terävästi n. 10 cm:n etäisyydelle.
 
"tytteli"
[QUOTE="vieras";25659162]Oli sitten plussaa tai miinusta aika huono näkö on. Tuo + kyllä tarkoittaa, ettei näe lähelle. Itselläni n. -7 ja näen terävästi n. 10 cm:n etäisyydelle.[/QUOTE]

No sähän et sitte tiedä= eilen monitehot ja puutteita myös kauas näkemisessä, joten kaukonäkö plussalla jotain +1.5 ja lähelle +2.50. Silmäaseman optikon tekemä näöntarkkuustesti.
 
"vieras"
[QUOTE="tytteli";25659179]No sähän et sitte tiedä= eilen monitehot ja puutteita myös kauas näkemisessä, joten kaukonäkö plussalla jotain +1.5 ja lähelle +2.50. Silmäaseman optikon tekemä näöntarkkuustesti.[/QUOTE]

Juu, voin toki olla väärässäkin, mutta tästä viestistä en tajunnut mitään. :) Eikö +5.0 olekaan aika huono näkö?
 
liki sokea
No tota kyllä se vain niin on, että jos et näe kauas olet likinäköinen ja lasit ovat - merkkiset. Kaukokäköinen on taas henkilö jolla on + lasit. Monitehot ovat taas semmoset että on kumpaakin. Hajataitteisuus merkitään erikseen joko + tai - merkkisenä.
 
nojoo
Mullakin on kauas plussaa 1,75 ja lähelle 2,75. Eli tarvin pluslasit sekä kauas että lähelle katsoessani. Mun yksi lapsi sai lasit 3-vuotiaana, linssit +5 ja +6. Näkö oli huono. Nyt hänen linssien vahvuus on +4,75, mikä on edelleen aika huono, mutta huomattava parannus kuitenkin lapsuudesta.
 
liki sokea
Mullakin on kauas plussaa 1,75 ja lähelle 2,75. Eli tarvin pluslasit sekä kauas että lähelle katsoessani. Mun yksi lapsi sai lasit 3-vuotiaana, linssit +5 ja +6. Näkö oli huono. Nyt hänen linssien vahvuus on +4,75, mikä on edelleen aika huono, mutta huomattava parannus kuitenkin lapsuudesta.
öö, siis mite tuo on merkitty lasireseptiin? Ei oikein mene jakeluun:)
 
nojoo
No en muista, miten on merkitty lasireseptiin, mutta mun moniteholinsseissä on yläosassa (siis kauas) vahvuus +1,75 ja alaosassa (siis lukuetäisyydessä) +2,75, ihan niin kuin jollakin muullakin vastaajalla tässä ketjussa. Olen kyllä huomannut, ettei monellakaan mene tuo jakeluun. Ja mun lapset, joilla on vahvat +lasit, tarvitsevat lasejaan sekä kauas että lähelle katsoessaan.
 
"tytteli"
Joo lapsilla näkö tosiaan paranee ja se on hyvä. En sitte tiedä noista termeistä kauko...hmmm....mutta siis monitehot on ja kauas tehot +1.50 ja lähinäkö/lukuosuus +2.50. Lasit on rajattomat ja niitä kuuluisi sitten käyttää myös autoa ajaessa, kunhan nyt ensin tottuu niihin.
 
"tytteli"
[QUOTE="vieras";25659206]Juu, voin toki olla väärässäkin, mutta tästä viestistä en tajunnut mitään. :) Eikö +5.0 olekaan aika huono näkö?[/QUOTE]

No määkään en oikein ymmärrä yhtään mittää, mutta oonkin ekaa kertaa asialla= ekat lasit. Mulla lukee reseptissä

KAUKO sf+1.00 ja +1.25

LÄHI sf+2.50 ja +2.25

En viitti noita taittovirheitä ja muita kirjoitella.
 
nearonja
Itellä on molemmat silmät +1,0 ja mulla on ihan sokee olo ilman laseja joten toi +5 kuulostaa aika inhottavalta. Tosiaan mulla on myös pluslasit ja huono kaukonäkö mun toisella veljellä ihan sama juttu samoin mun siskolla.
 
vieras...
Itellä on molemmat silmät +1,0 ja mulla on ihan sokee olo ilman laseja joten toi +5 kuulostaa aika inhottavalta. Tosiaan mulla on myös pluslasit ja huono kaukonäkö mun toisella veljellä ihan sama juttu samoin mun siskolla.
Itselläni on toisessa 5,5 viimeksi mitattu lukema ja toisessa jotain 2,5 ja sen lisäksi sitä taittovikaa joten lähellekään en nähnyt ilman laseja sen taittovian vuoksi. Tai näin jos katsoin yhdellä silmällä kerrallaan. Nyt joku aika sitten tuli toiseen lisäksi lähinäönkin ongelmia niin etten näe laseilla tai ilman lähelle. Ilman laseja olen siis tosi sokea. Lääkäri vielä sanoi, että hienoa kun näin silloin viimeksi laseilla yhteisnäöllä hyvin kun tuota silmien eroa on niin paljon niin yhteisnäkö heikkenee jotenkin sen mukaan jos silmien näköero on yli 2,5 (muistaakseni tuo oli se lukema).
 
JESTAS...
...Kun pitää pimittää sitä aloittajan kysymyksen vastausta! Minun lienee annettava se.

Jos sinulla on +5,0, sinulla on lähinäössä vikaa. Kauas sinä näet paremmin. Ja kyllä: Voimakkuutena viitonen yleensäkin on aika paljon; sekä plus viitonen että miinus viitonen.
 
vierailija
...Kun pitää pimittää sitä aloittajan kysymyksen vastausta! Minun lienee annettava se.

Jos sinulla on +5,0, sinulla on lähinäössä vikaa. Kauas sinä näet paremmin. Ja kyllä: Voimakkuutena viitonen yleensäkin on aika paljon; sekä plus viitonen että miinus viitonen.

Menkää kysymään optikolta!
Plussaa voi olla kauas ja myös miinusta. Lähiplussa tulee iän myötä.
Eli reseptisi voi olla vaikka +5.00 tai -5,00, kummin tahansa, niin tarvitset apua kauas näkemiseen! Sylinteria voi olla plussaa ja miinusta ja ikänäköisillä reseptissä on vielä ADD joka voi olla +1,00 aina +3,00 jopa ja se on iän myötä tullutta plussaa lähinäkemiseen, eli noin 40 cm silmistä etäisyys, koska silmä ei jaksa enää akkomoida lähelle, kuten aiemmin.

Reseptimerkinnöissäkin on eroja. Sama resepti voidaan merkitä plus- tai miinussylinterillä mutta voimakkuus on käytännössä sama.

Älkää arvailko täällä ja sekoittako jengin päitä. Menkää kysymään ammattilaisilta. Neuvomme mielellämme.

terkuin, alan ammattilainen
 

Yhteistyössä