Miten ihmeessä jotkut uskaltaa nukuttaa lasta ulkona ilman valvontaa?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
En tässä nyt syyllistä ketään, mutta minusta olisi hyvä jos äidillä olisi näköyhteys ulkona nukkuvaan lapseen tai lapsen vaunuihin, kun ne itkuhälyttimetkään ei takuuvarmoja ole.

Minusta on vähän turhan luottavaista jättää lapsi ilman valvontaa, ja ajatella vaan että ei sille mitään kuitenkaan käy. Varsinkaan jos ei vaunuissa ole minkäänlaista suojusta kissojen tai pieneläinten varalta. Esim. oman lapseni vaunuihin hyppäsi kerran orava, vaikka olin itse muutaman metrin päässä. Puhumattakaan monista muista vaaroista, esim. juuri sieppaajat, putoava lumi, tai ihan mikä muu vaan.

En tarkoita tässä nyt sitä Varkauden tapausta niinkään, kun en tapausta tunne sen tarkemmin, vain lööpit. Mutta tulipahan vain mieleen.

*avaa sateenvarjon* :)
 
mama
Minä nukutuan kun on tähän asti sujunut hyvin. Vaan varmaan harkitsisin uudelleen jos jotain sattuisi, esim. orava menisi vaunuun tms. Kerran ei itkari toiminutkaan ja se vähän huolestuttaa..
 
Minun lapsen nukkuu ulkona, nukkuu parasta aikaa...Eikä hän ole ilman valvontaa. Olenhan minä itse kotona. Lapseni nukkuu n 2-3h kerrallaa ja sen aikana käyn aika moneen otteeseen tarkistamassa plus että itkuhälytin on sisällä vaunuissa. ja sanottakoon että hyvä hälläri kun linnunlauluunkin se reagoi. Minun esikoiseni on 2 vuotias ja sillon kun hän nukkui vielä päikkäreitä, nukutin myös ulkona. Niin en ole missään vaiheessa ajatellut vaihtaa toimivaa systeemiä. Nyt kun oli paukkupakkaset yritin nukuttaa lastani (nyt 4kk) sisällä, mutta unta riitti n 5-15 minuuttia ja minä oikeasti yritin vaikka mitä. Joten minua ei pelota nukuttaa lastani edelleenkään ulkona.
 
irina
Laiskuus myös hämmästyttää. Tällaisiin aloituksiin tulee aina perusvastaus, kun lapsi ei muuten nuku pitkään. Sehän onkin pääasia, että mamma saa tunteja pötköttää sohvalla daim tassussa.....

huoh, miksi hankkia lapsia, kun ei niitä jaksa hoitaa, vaan pitää tainnuttaa pakkaseen tunneiksi "itkuhälyttimen päähän"
 
No ensinnäkin pienet lapset tarvitsevat paljon unta, ihan kehityksenkin kannalta. ja se onkin hieno juttu jos sin irina jaksat olla väsyneen lapsen kanssa. Minusta on kivempi seurustella ja olla virkeän lapsen kanssa. Ja se, mitä tekee sillä aikaa kun lapsi nukku, on kai jokaisen äidin oma asia....
 
Hp
No ainakin jos on perheessä usempia lapsia, joita tarttee myös vahtia, pestä/pyyhkiä pyllyä, niin eihän sitä nukkuvaa lasta ole mahdollista koko aikaa vahtia tai lähinnä sitä ettei kukaan häiritse lapsen unta. Aina voi sattua ja tapahtua ja se ei katso aikaa eikä paikkaa ja jos sitä jää miettimään, niin hulluksi tulee.

Luultavasti useimmat tajuaa sijoittaa vaunut niin, ettei sinne putoa lunta, jääpuikkoja tms. ja useimmat eläimet pysähtyy hyttysverkkoon ainakin vähäksi aikaa, joten se kannattaa laittaa aukon eteen myös talvella.

Jos miettii kuinka paljon suomessa nukutetaan lapsia ulkona ja häläri on vahtina, niin aika pieneksi jää se prosentti, että jotain on sattunut päiväunien aikaan ja nytkin vauva selvisi hengissä ja perhe pelästyksellä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Laiskuus myös hämmästyttää. Tällaisiin aloituksiin tulee aina perusvastaus, kun lapsi ei muuten nuku pitkään. Sehän onkin pääasia, että mamma saa tunteja pötköttää sohvalla daim tassussa.....

huoh, miksi hankkia lapsia, kun ei niitä jaksa hoitaa, vaan pitää tainnuttaa pakkaseen tunneiksi "itkuhälyttimen päähän"
Mitä laiskaa siinä on jos antaa lapsensa nukkua niin pitkät unet kun hän tarvitse. Olet vain kade kun omasi ei nuku, säälittävää.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten ajattelit toteuttaa jatkuvan näköyhteyden? Tuijottamalla vaunuja ikkunan läpi?
Työntämällä itse vaunuja päiväunien ajan.
Esim. näin. Tai sitten pitämällä tosiaan jatkuvan näköyhteyden vaunuihin, tai ainakin lähes jatkuvan, esim. oleskelemalla sisällä huoneessa josta näkee vaunut, ja näkee jos joku ulkopuolinen liikkuu pihalla tms.

 
irina
Alkuperäinen kirjoittaja timpe:
irina, eiköhän se vauvalleki ole hyvä et se nukkuu kauemmin kuin vartin. ja se mikä on vauvalle hyväks, on myös äidille.
Joo, aika pahasti kärjistin eli varmasti osalla noin. Jotenkin vaan tuntuu, että kaikilla tuo ei ole oikeasti se syy, vaan halutaan itse olla vauvalta rauhassa tunteja.
 
irina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Laiskuus myös hämmästyttää. Tällaisiin aloituksiin tulee aina perusvastaus, kun lapsi ei muuten nuku pitkään. Sehän onkin pääasia, että mamma saa tunteja pötköttää sohvalla daim tassussa.....

huoh, miksi hankkia lapsia, kun ei niitä jaksa hoitaa, vaan pitää tainnuttaa pakkaseen tunneiksi "itkuhälyttimen päähän"
Mitä laiskaa siinä on jos antaa lapsensa nukkua niin pitkät unet kun hän tarvitse. Olet vain kade kun omasi ei nuku, säälittävää.
Oho, aika defensiivinen vastaus. Taisi löytyä sellainen peräänkuuluttamani mamma....:D
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Alkuperäinen kirjoittaja timpe:
irina, eiköhän se vauvalleki ole hyvä et se nukkuu kauemmin kuin vartin. ja se mikä on vauvalle hyväks, on myös äidille.
Joo, aika pahasti kärjistin eli varmasti osalla noin. Jotenkin vaan tuntuu, että kaikilla tuo ei ole oikeasti se syy, vaan halutaan itse olla vauvalta rauhassa tunteja.
Miksi syy olisi se, että halutaan olla vauvasta erossa? Jotkut äidit tekevät lapsen päiväunien aikana jopa kotitöitä, kuvittele! tai heillä on vanhempia lapsia, jotka vaativat huomiota.

 
timpe
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Alkuperäinen kirjoittaja timpe:
irina, eiköhän se vauvalleki ole hyvä et se nukkuu kauemmin kuin vartin. ja se mikä on vauvalle hyväks, on myös äidille.
Joo, aika pahasti kärjistin eli varmasti osalla noin. Jotenkin vaan tuntuu, että kaikilla tuo ei ole oikeasti se syy, vaan halutaan itse olla vauvalta rauhassa tunteja.
Miksi syy olisi se, että halutaan olla vauvasta erossa? Jotkut äidit tekevät lapsen päiväunien aikana jopa kotitöitä, kuvittele! tai heillä on vanhempia lapsia, jotka vaativat huomiota.
ja olisiko se paha jos haluaisikin olla "erossa" lapsesta? uskosin että raskas vauva-arki yksin uuvuttaa, ja vaikka olisi kuinka ihana lapsi onhan se ihana hetki olla yksin ja juoda vaikka rauhassa kuppi kahvia
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja timpe:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Alkuperäinen kirjoittaja timpe:
irina, eiköhän se vauvalleki ole hyvä et se nukkuu kauemmin kuin vartin. ja se mikä on vauvalle hyväks, on myös äidille.
Joo, aika pahasti kärjistin eli varmasti osalla noin. Jotenkin vaan tuntuu, että kaikilla tuo ei ole oikeasti se syy, vaan halutaan itse olla vauvalta rauhassa tunteja.
Miksi syy olisi se, että halutaan olla vauvasta erossa? Jotkut äidit tekevät lapsen päiväunien aikana jopa kotitöitä, kuvittele! tai heillä on vanhempia lapsia, jotka vaativat huomiota.
ja olisiko se paha jos haluaisikin olla "erossa" lapsesta? uskosin että raskas vauva-arki yksin uuvuttaa, ja vaikka olisi kuinka ihana lapsi onhan se ihana hetki olla yksin ja juoda vaikka rauhassa kuppi kahvia
Tämä on niin totta. On täysin luonnollista kaivata hieman sitä omaakin rauhaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Laiskuus myös hämmästyttää. Tällaisiin aloituksiin tulee aina perusvastaus, kun lapsi ei muuten nuku pitkään. Sehän onkin pääasia, että mamma saa tunteja pötköttää sohvalla daim tassussa.....

huoh, miksi hankkia lapsia, kun ei niitä jaksa hoitaa, vaan pitää tainnuttaa pakkaseen tunneiksi "itkuhälyttimen päähän"
Mitä laiskaa siinä on jos antaa lapsensa nukkua niin pitkät unet kun hän tarvitse. Olet vain kade kun omasi ei nuku, säälittävää.
Oho, aika defensiivinen vastaus. Taisi löytyä sellainen peräänkuuluttamani mamma....:D
ööööö, mullla ei oo lapsia...Sori vaan Irska

 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on lapset aina nukkuneet päiväunet sisällä. En tajua ulkona nukuttamisen ideaa ollenkaan, helpommalla pääsen kun pistän lapset unille omiin sänkyihinsä :)
Tajuatko muuten raittiin ulkoilman merkityksen ihmisen hyvinvoinnille?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on lapset aina nukkuneet päiväunet sisällä. En tajua ulkona nukuttamisen ideaa ollenkaan, helpommalla pääsen kun pistän lapset unille omiin sänkyihinsä :)
Tajuatko muuten raittiin ulkoilman merkityksen ihmisen hyvinvoinnille?
Kyllä. Ulkoilemme päivittäin ollessamme hereillä :)
 
:)
Meillä esikoinen nukkui parvekkeella vaunuissa, itse oleskelin aina olkkari-keittiö-akselilla ja parvekkeen ovi oli talvellakin raollaan.

Nyttemmin asumme rivitalossa, jossa vauva nukkuu viileänä pidettävällä kuistilla. Aivan loistoratkaisu. Avaan kuistin ikkunan raolleen, tulee raitista ilmaa, ja pidän kuistin viileänä, joten "ulkoiset olosuhteet". Kuitenkin vauva on sisällä, joten uskallan tarvittaessa itsekin ottaa vaikka pikaiset nokoset sohvalla.
 
Sara
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja timpe:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja irina:
Alkuperäinen kirjoittaja timpe:
irina, eiköhän se vauvalleki ole hyvä et se nukkuu kauemmin kuin vartin. ja se mikä on vauvalle hyväks, on myös äidille.
Joo, aika pahasti kärjistin eli varmasti osalla noin. Jotenkin vaan tuntuu, että kaikilla tuo ei ole oikeasti se syy, vaan halutaan itse olla vauvalta rauhassa tunteja.
Miksi syy olisi se, että halutaan olla vauvasta erossa? Jotkut äidit tekevät lapsen päiväunien aikana jopa kotitöitä, kuvittele! tai heillä on vanhempia lapsia, jotka vaativat huomiota.
ja olisiko se paha jos haluaisikin olla "erossa" lapsesta? uskosin että raskas vauva-arki yksin uuvuttaa, ja vaikka olisi kuinka ihana lapsi onhan se ihana hetki olla yksin ja juoda vaikka rauhassa kuppi kahvia
Tämä on niin totta. On täysin luonnollista kaivata hieman sitä omaakin rauhaa.
Peesi näille.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Meillä esikoinen nukkui parvekkeella vaunuissa, itse oleskelin aina olkkari-keittiö-akselilla ja parvekkeen ovi oli talvellakin raollaan.

Nyttemmin asumme rivitalossa, jossa vauva nukkuu viileänä pidettävällä kuistilla. Aivan loistoratkaisu. Avaan kuistin ikkunan raolleen, tulee raitista ilmaa, ja pidän kuistin viileänä, joten "ulkoiset olosuhteet". Kuitenkin vauva on sisällä, joten uskallan tarvittaessa itsekin ottaa vaikka pikaiset nokoset sohvalla.
Miten sä uskalsit kirjoittaa nukkuvasi lapsesi päiväunien aikaan kun IRINA on palstalla???

 

Yhteistyössä