Miten ihmeessä selviätte okt:n maksuista?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olisi ihanaa saada perheelle okt, mutta hirvittää se maksaminen! Ensin lainat, sitten lämmitys- ja ylläpitokustannukset, remontit, tonttien vuokrat kaikki mahdollinen. Miten niihin osaa varautua ja maksaa vielä lainan kanssa rinnakkkain :( Paljon teillä noin suurin piirtein on kuluja asumisesta okt:ssa ja minkä kokoinen/ikäinen talo teillä on?
 
lop
no onhan vuokratkin maksettava, jos ei omassa asu. pitää laskea lainaerät sen mukaan, että jää varaa elämiseenkin. sitäpaitsi ei kannata ostaa taloa vuokratontilla.
 
vieraus
Meillä -82, täysin rempattu talo. Vesikiertonen puulämmitys ja oma kaivo, joten asumiskustannuksia ei juuri ole kun puut ilmasia. Ehkä n. 70e/kk jaettuna siis kaikki vuoden menot (eli roskat, jäte ja kiint.vero). Lainaa maksetaan 900e/kk. Edellisessä asunnossa oli sähkö/puulämmitys ja kunnan vesi, joten asumiskustannukset oli lainan jälkeen useempi satanen kuussa.
 
"jepjep"
asuinpinta-alaa 240m2 , omalla tontilla, tampereen kupeessa. lainaa maksetaan 650€/kk, öljyä n. 80-100€/kk, sähköstä en kyllä muista, vesimaksu 150€/3kk, vakuutukset varmaan jotain 50-100€/kk, remonttia tehdään parhaillaan, maksu sisältyy tuohon asuntolainaan. kiinteistöveroakaan en nyt muista, mutta tulee kerran vuodessa.
 
e
Me asuttiin ennen vuokrarivarissa (85m2), vuokra n.750€. Siihen tietty päälle sähkö.

Nyt asutaan omakotitalossa (n.200m2), lainaa maksetaan kuukaudessa 800€. Päälle vesi ja sähkö. Puu/öljylämmitys on, jonka kustannuksista en osaa tarkkaan vielä sanoa, kun ei ole paljoa kerinnyt lämmitellä ja edelliseltä asukkaalta jäi puita ja öljyä n. kahden talven tarpeisiin..

Niin ja remonttiin tarvittavat rahat sisältyy tuohon lainaan ja tontti on oma. Eli meidän tapauksessa kustannukset ei kuukausitasolla kovin paljoa kasvaneet.
 
"jepjep"
[QUOTE="jepjep";22220236]asuinpinta-alaa 240m2 , omalla tontilla, tampereen kupeessa. lainaa maksetaan 650€/kk, öljyä n. 80-100€/kk, sähköstä en kyllä muista, vesimaksu 150€/3kk, vakuutukset varmaan jotain 50-100€/kk, remonttia tehdään parhaillaan, maksu sisältyy tuohon asuntolainaan. kiinteistöveroakaan en nyt muista, mutta tulee kerran vuodessa.[/QUOTE]

niin ja talo rakennettu 60-luvulla.
 
"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja HÖPÖ HÖPÖ;22220228:
kerropa mulle hyvä perustelu miksi ei vuokratontilla?
taitaa olla kaikissa kaupungeissa suurin osa uusista ok-taloista vuokratonteilla.
ja tiesitkö, että kaupungilla on oikeus lunastaa nämä vuokratontit ihan koska vaan...
 
Mä ihmettelen miten ihmisillä on varaa asua vuokralla. Mulla ei millään riittäis rahat tän kokosen tai ees puolet tästä olevan kämpän vuokraan, vesilaskuihin ja sähköön.
Omaa taloa maksaa itselleen, lainoista on aina mahdollista neuvotella ja ne voi sopia tulojen mukaan sopiviksi itselle. Ja säästämään pystyy sähkössä ja vedessä oman käytön mukaan. ( tarkoitan niihin verrattuna joilla on kiinteät maksut)
 
Sisu harmaana
Meillä onkin karsittu kaikki ylimääräinen meno pois niin kauaksi aikaa, kun päästään ainakin omille tän lainan kans. Eli mitään ylimääräistä isompaa, ei tarvittavaa ei hankita, matkustellaan rajatusti, autot on vähän vanhempia jne. Kaikki rempat on tehty itse.
Lisäkustannuksia lainan lisäksi tulee vakuutuksista, lämmityksestä (meillä öljy ), kiinteistöverosta, jätehuollosta jne. Meillä vanha, vm 79 ok-talo, 133 m2 asuinpinta-ala.
 
Rivariasuja
Itse melkein ajattelisin omakotiasumisen edullisemmaksi kuin mitä itse maksan rivarista...tai siis suhteessa tietenkin asunnon kokoon ja ja lämmitysratkaisuihin yms.

Minulla rivarikolmio, lyhennän lainaa n. 680€/kk, yhtiövastike 260€/kk, sähkölaskut n. 100-180€/3KK. Luulen että selviäisin noilla kustannuksilla pienehkön omakotitalonkin kustannuksista...
 
"vieras"
Noin 550 € kk, sisältää lainan lyhennyksen, sähkön, veden ja jätemaksut. Öljylämmitys, noin 1200l/vuosi eli noin 75 €/kk. Noin 140 neliöinen rintamamiestalo, peruskorjattu -95. 2 000 neliön oma tontti. Pientä pinta remonttia tehty, joista kustannukset noin 4300 €, tapetit ja ikkunat. Ihan ok kunnossa, uusihan tämä ei ole, mutta ei sen tarvi ollakaan...
 
"myö"
no, mie kerron: lämmitys puilla ja öljyllä 1000 euroa vuodessa, sähkö 60 euroa/kk, laina 1400 euroa/kk, kiinteistövero 400 euroa vuodessa, vesi 250 vuodessa, talon vakuutus 700 vuodessa, jätemaksu kympin kuussa
 
tt
Sähköön kyllä menee paljon rahaa, kun on sähkölämmitys... En noita niin tarkkaan ole ynnäillyt, että mitä maksaa. Mutta ei ole erikseen vastiketta maksettavana, että siihen nähden jotain säästökin tavallaan entiseen verrattuna. Remppoja ei kovin paljoa ole, sillä talo on vielä kohtuu uusi. Remppen aika kun tulee, niin on lainasta jo suurin osa maksettu (ja voi ottaa sitten vaikka remppalainaa,j os jotain tosi kallista pitäisi rempata).
 
"höpöhöpö"
[QUOTE="joo";22220256]ja tiesitkö, että kaupungilla on oikeus lunastaa nämä vuokratontit ihan koska vaan...[/QUOTE]

niinhän ne kaupungit laittaakin satoja taloja matalaks, miljoonien tulot menettävät :D ei se nyt ihan noin mene ;)
tälläistä ei ole suomessa tapahtunut
 
kaikki maksaa
Valmistunut -08, asuinpinta-ala 130 neliötä

Kuukaudessa noin
lainaan 950€, sähkö 80 - 150 € (riippuu, miten paljon lämmitetään puulla), vesi 200€/puolivuotta, kiinteistövero 320€ per vuosi, jätevesimaksut en muista, vakuutus en muista
 
"maikki"
meillä lainaa vielä 120 000, kuukaudessa lyhennetään 880e, säkölasku joka toinen kk on nyt näihin aikoihin noin 200e, tammikuussa ja maaliskuussa on yleensä 300-500e, jätemaksu tulee 3kk välein ja on noin 40e, vesilaskua en nyt muista, on niin kauan aikaa, kun viimeks tullu, mutta ei ole paljoa, kotivakuutus on 190e/6kk, omatontti, niin ei maksa mitään, kiinteistövero oli noin 30e:) en nyt muita kuluja keksi tähän hätään.

talo on rakennettu 1900-luvun alussa, pari vuotta sitte laajennettiin taloa noin 60 neliöö, nyt yhteensä n.120 neliöö.tontti on 2400 neliöö. piha sauna, iso ulkorakennus...
 
vieraus
[QUOTE="myö";22220336]no, mie kerron: lämmitys puilla ja öljyllä 1000 euroa vuodessa, sähkö 60 euroa/kk, laina 1400 euroa/kk, kiinteistövero 400 euroa vuodessa, vesi 250 vuodessa, talon vakuutus 700 vuodessa, jätemaksu kympin kuussa[/QUOTE]

Huh mikä vakuutus.. Meillä 300e/vuosi ja talo 250m2 ja lisäks vakuutettu 100v vanha entisöity aitta ja irtaimisto (paljon koneita ja laitteita miehen autohommien takia).
 

Yhteistyössä