††††† Miten islam eroaa kristinuskosta? †††††

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Täytyy tunnustaa, että yläasteella taisin lintsata silloin, kun uskonnontunnilla käsiteltiin islamia. Tai ainakaan mulla ei ole oikein mitään käsitystä mitä islam oikeasti on.

Kristinuskohan korostaa pidättäytymään väkivallasta ("älä tapa", naisen pelastaminen kivitykseltä), kostosta (Jeesus: "käännä toinenkin poskesi") sekä korostaa anteeksiantoa. Puhdas kristinusko on rauhanuskonto mikä ammoisina aikoina oli aikamoinen tikku rauhanvihamielisten lihassa.


Mutta mitä sitten aina terrorismin yhteydessä mainittava islam on, voisiko joku kertoa?
Jeesushan on muslimeille profeetta ja Koraanissa on paljon juttua Jeesuksesta.
 
Periaatteessahan ne ovat paljon toistensa kaltaisia.

Mutta kun sattui syntymän muhammed-niminen henkilö joka aikanaan erehtyi kannustamaan muslimeja taistelussa lauseella joka meni suunnilleen näin "kaikki pyhässä sodassa kuolleet pääsevät paratiisiin" niin soppa olikin valmis.
 
Terrorismin yhteydessä mainittava islam on islamismia. Islamismi on eri asia kuin islam vanhana uskontona. Poliittinen islam on vallankäytön muoto.

Lopulta sekä islamissa että kristinuskossa on aina kyse vanhojen oppirakennelmien, uskontojen, tulkinnasta, ja tulkintoja on monenlaisia. Halutessaan voisi Raamatustakin poimia sotaisampia kohtia, ja toisaalta islam ei uskontona sinänsä oikeuttaisi väkivaltaan yhtään sen enempää kuin kristinuskokaan.

Esim. naisia syrjivä käytäntö ei johdu pohjimmiltaan islamista sen enempää kuin länsimainen tasa-arvopyrkimyskään ei johdu kristinuskosta. Tällaisiin asioihin vaikuttavat aina poliittiset rakenteet, yhteiskunta ja siinä harjoitettu politiikka. On paikallaan erottaa poliittiset ideologiat uskonnosta, koska muuten ei päästä kiinni varsinaiseen ongelmaan. Uskontoja on paikallaan lähestyä uskontotieteellisestä ja ideologisia oppirakennelmia poliittisesta, yhteiskunnallisesta ja sosiologisesta näkökulmasta.
 
Täytyy tunnustaa, että yläasteella taisin lintsata silloin, kun uskonnontunnilla käsiteltiin islamia. Tai ainakaan mulla ei ole oikein mitään käsitystä mitä islam oikeasti on.

Kristinuskohan korostaa pidättäytymään väkivallasta ("älä tapa", naisen pelastaminen kivitykseltä), kostosta (Jeesus: "käännä toinenkin poskesi") sekä korostaa anteeksiantoa. Puhdas kristinusko on rauhanuskonto mikä ammoisina aikoina oli aikamoinen tikku rauhanvihamielisten lihassa.


Mutta mitä sitten aina terrorismin yhteydessä mainittava islam on, voisiko joku kertoa?
Jeesushan on muslimeille profeetta ja Koraanissa on paljon juttua Jeesuksesta.
Kristinuskossa on 3 luovuttamatonta kohtaa. Jos yksikin menee mettään niin kyseessä on harhaoppi.

1) Jumala on Raamatussa ilmoittanut nimensä, se on Jahve ja se on ikuinen nimi. Koraanissa ei hiiskuta mitään Jahvesta.
2) Jeesus on yhtä, yksi Jumalan kanssa joten hänkin on Jumala. Ei pelkästään joku random profeetta.
Ei profeetta pelasta, vaan Jumala pystyy siihen.
3) Pelastus kristinuskossa: pitää uskoa siihen että Jeesus kuoli ristillä jokaisen puolesta.
Pelastus koraanissa? Ööö...hmmm...jotain epämääräistä mössöä Allahin tottelemisesta jajajaja sit kun posauttaa ittensä niin äijät saa paratiisissa vastaansa 72 huurusilmäistä neitoa. :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
vierailija

Kristinuskohan korostaa pidättäytymään väkivallasta ("älä tapa",
naisen pelastaminen kivitykseltä), kostosta (Jeesus: "käännä toinenkin poskesi") sekä korostaa anteeksiantoa. Puhdas kristinusko on rauhanuskonto mikä ammoisina aikoina oli aikamoinen tikku rauhanvihamielisten lihassa.
.
:LOL::LOL::LOL:

Ristiretken johtajat lähtivät lähtivät tavoittelemaan niin taivaallista pelastusta kuin mammonaakin.

Ensimmäinen ristiretki: Kristityt tappoivat hyvällä omallatunnolla

Ensimmäiset ristiretkeläiset mässäilivät väkivallalla. Kaupunkeja ryöstettiin, miehiä, naisia ja lapsia tapettiin tai raiskattiin. Pyhät soturit eivät kavahtaneet edes ihmissyöntiä.
keskiviikko 14. lokakuuta 2015


Väkivallalla mässäily alkoi

Tunnelma ristiretkeläisten leirissä oli korkealla, kun Blois’n kreivi Stefan vetäytyi kirjoittamaan vaimolleen. Vielä pari päivää aiemmin, 1. heinäkuuta 1097, ilmapiiri oli ollut kaikkea muuta kuin huoleton.

Heinäkuun 1. päivänä suuri seldžukkiarmeija oli hyökännyt ristiretkeläisten kimppuun Dorylaeumin lähistöllä Luoteis-Anatoliassa. Tuhannet turkkilaiset ratsusotilaat olivat vyöryneet kohti ristiretkeläisiä vertahyytävästi karjuen ja ampuneet nuoliaan lähes yliluonnollisen nopeasti ja tarkasti. Kristityt olivat vaivoin onnistuneet pitämään puolensa, kunnes heidän armeijansa jälkijoukko oli ehättänyt apuun ja häätänyt seldžukit pakoon.

”Vakuutan sinulle, rakkaani, että pääsemme Jerusalemiin viiden viikon kuluessa”, kreivi Stefan kirjoitti puolisolleen Adelalle. Hänen arvionsa ristiretken etenemisestä osui pahasti harhaan, sillä ristiritarit pääsivät Pyhään kaupunkiin vasta kahden raskaan vuoden kuluttua.

Keisari pelkäsi ristiretkeläisiä
Kun paavi Urbanus II oli syksyllä 1095 kannustanut kristittyjä lähtemään ristiretkelle, vapaaehtoisten määrä oli yllättänyt jopa hänet itsensä. Myös Bysantin keisari Aleksios I hämmästyi nähdessään ruhtinaiden, ritarien ja tavallisten sotilaiden armeijan, joka saapui Konstantinopoliin marraskuussa 1096. Hän oli toki pyytänyt paavilta apua, mutta hän ei ollut osannut kuvitellakaan saavansa tuekseen sataatuhatta soturia.

Keisari suhtautui epäluuloisesti valtavaan soturijoukkoon, ja niinpä hän vaati ristiretken johtajia vannomaan uskollisuudenvalan ja lupaamaan, että kaikki ristiretkeläisten valloittamat maat kuuluisivat Bysantille. Sen jälkeen keisari laivasi kiireen vilkkaa ristiretkeläiset ja heidän varusteensa Anatoliaan ja lupasi lähettää heille apujoukkoja.

Anatoliassa ristiretkeläiset saivat pian tuta, että turkkilaiset soturit olivat hämmästyttävän taitavia jousimiehiä. Toisaalta myös turkkilaiset kokivat ikävän yllätyksen kohdatessaan kristittyjen sotajoukon, jota he olivat ennakkoon pitäneet pelkkänä kangasristejä kantavien ryysyläisten armeijana.

Muuan arabialainen historioitsija kirjoittikin arabien maille tunkeutuneista vääräuskoisista: ”Ristiretkeläiset murskasivat seldžukkien armeijan tomuksi. He tappoivat, ryöstelivät ja ottivat vankeja, jotka he myivät orjiksi”.

Ristiretki oli jo kesään 1097 mennessä vaatinut lukemattomia ihmishenkiä, ja esimerkiksi Dorylaeumin taistelussa heinäkuussa 1097 oli kuollut noin neljätuhatta kristittyä sotilasta.

Paavin vaatimus lähteä auttamaan Konstantinopolia ja vapauttamaan Jerusalem muslimien otteesta kävi Euroopalle kalliiksi.



Keisari Aleksios I suhtautui epäluuloisesti ristiretkeläisten armeijaan ja vaati ristiretken johtajilta uskollisuudenvalan. Kuva: Polfoto/Rue des archives



Satoja kuoli nälkään
Karu todellisuus sai Bois’n kreivi Stefanin taistelutovereineen pian unohtamaan Dorylaeumin loistavan voiton. Kronikoitsija Albert Aachenilaisen mukaan viitisensataa ristiretkeläistä kuoli nälkään ja janoon noin kuukauden mitaisella tuskien taipaleella Anatolian ylängön poikki. ”Meillä oli kova nälkä ja jano, emmekä löytäneet muuta syötävää kuin piikkipensaita”, eräs ristiritari kertoo Gesta Francorum -kronikassa.

Eläimetkin kärsivät raskaalla vuoristotaipaleella. Kun ristiretkeläiset viimein pääsivät Välimeren rannikolle syyskuussa 1097, moni sotaratsu ja useimmat kuormajuhdat olivat heittäneet matkan aikana henkensä.

Sykyllä 1097 ristiretkeläiset uskoivat pahimman olevan takana ja Jerusalemin enää kuukauden matkan päässä. Ensin oli kuitenkin vallattava Antiokia. Ristiretkeläiset tiesivät sen olevan helpommin sanottu kuin tehty, sillä Aleksanteri Suuren aikaan perustettua kaupunkia ei ollut sen 1  300-vuotisen historian aikana koskaan valloitettu väellä ja voimalla.

Antiokia rajoittui lännessä Orontesjokeen ja idässä vuoriin, eikä sitä siksi voinut saartaa. ”Kaupunkia suojaavat niin tukevat muurit, ettei sen asukkaiden tarvitse pelätä aseita tai miehiä, ei vaikka koko ihmiskunta kokoontuisi sitä piirittämään”, kirjoitti muuan ristiretkellä mukana ollut pappi.

Antiokian piiritys alkoi 20. lokakuuta 1097 ja kesti kahdeksan kuukautta. Talvella rankkasateet muuttivat kaupungin lähimaaston savivelliksi, ja ritarit alkoivat kutsua sitä ”pisoaariksi”.
”Olemme kärsineet niin paljon vaikeuksia, että niitä on kaikkia mahdotonta luetella. Sää on hyytävän kylmä, ja vähän väliä sataa kaatamalla”, kreivi Stefan kirjoitti vaimolleen.

Talven kuluessa moni piirittäjistä kuoli nälkään tai uupumukseen. Vaikka sää kevään tullen lämpeni, ja ristiretkeläisille voitiin kuljettaa laivoilla Euroopasta ruokaa ja tarvikkeita, Antiokian valtaus ei edennyt. Kreivi Stefan sai tarpeekseen. Hän jätti joukkonsa ja purjehti laivalla Konstantinopoliin matkustaakseen sieltä kotiin Ranskaan.

Stefan ei ollut ainoa; monet muutkin hylkäsivät kovia kokeneen ristiretkiarmeijan, jonka sotilaiden lukumäärä hupeni pian puoleen alkuperäisestä.

http://historianet.fi/sota/ristiretket/ensimmainen-ristiretki-kristityt-tappoivat-hyvalla-omallatunnolla
 
:LOL::LOL::LOL:

Ristiretken johtajat lähtivät lähtivät tavoittelemaan niin taivaallista pelastusta kuin mammonaakin.

Ensimmäinen ristiretki: Kristityt tappoivat hyvällä omallatunnolla

Ensimmäiset ristiretkeläiset mässäilivät väkivallalla. Kaupunkeja ryöstettiin, miehiä, naisia ja lapsia tapettiin tai raiskattiin. Pyhät soturit eivät kavahtaneet edes ihmissyöntiä.
keskiviikko 14. lokakuuta 2015


Väkivallalla mässäily alkoi

Tunnelma ristiretkeläisten leirissä oli korkealla, kun Blois’n kreivi Stefan vetäytyi kirjoittamaan vaimolleen. Vielä pari päivää aiemmin, 1. heinäkuuta 1097, ilmapiiri oli ollut kaikkea muuta kuin huoleton.

Heinäkuun 1. päivänä suuri seldžukkiarmeija oli hyökännyt ristiretkeläisten kimppuun Dorylaeumin lähistöllä Luoteis-Anatoliassa. Tuhannet turkkilaiset ratsusotilaat olivat vyöryneet kohti ristiretkeläisiä vertahyytävästi karjuen ja ampuneet nuoliaan lähes yliluonnollisen nopeasti ja tarkasti. Kristityt olivat vaivoin onnistuneet pitämään puolensa, kunnes heidän armeijansa jälkijoukko oli ehättänyt apuun ja häätänyt seldžukit pakoon.

”Vakuutan sinulle, rakkaani, että pääsemme Jerusalemiin viiden viikon kuluessa”, kreivi Stefan kirjoitti puolisolleen Adelalle. Hänen arvionsa ristiretken etenemisestä osui pahasti harhaan, sillä ristiritarit pääsivät Pyhään kaupunkiin vasta kahden raskaan vuoden kuluttua.

Keisari pelkäsi ristiretkeläisiä
Kun paavi Urbanus II oli syksyllä 1095 kannustanut kristittyjä lähtemään ristiretkelle, vapaaehtoisten määrä oli yllättänyt jopa hänet itsensä. Myös Bysantin keisari Aleksios I hämmästyi nähdessään ruhtinaiden, ritarien ja tavallisten sotilaiden armeijan, joka saapui Konstantinopoliin marraskuussa 1096. Hän oli toki pyytänyt paavilta apua, mutta hän ei ollut osannut kuvitellakaan saavansa tuekseen sataatuhatta soturia.

Keisari suhtautui epäluuloisesti valtavaan soturijoukkoon, ja niinpä hän vaati ristiretken johtajia vannomaan uskollisuudenvalan ja lupaamaan, että kaikki ristiretkeläisten valloittamat maat kuuluisivat Bysantille. Sen jälkeen keisari laivasi kiireen vilkkaa ristiretkeläiset ja heidän varusteensa Anatoliaan ja lupasi lähettää heille apujoukkoja.

Anatoliassa ristiretkeläiset saivat pian tuta, että turkkilaiset soturit olivat hämmästyttävän taitavia jousimiehiä. Toisaalta myös turkkilaiset kokivat ikävän yllätyksen kohdatessaan kristittyjen sotajoukon, jota he olivat ennakkoon pitäneet pelkkänä kangasristejä kantavien ryysyläisten armeijana.

Muuan arabialainen historioitsija kirjoittikin arabien maille tunkeutuneista vääräuskoisista: ”Ristiretkeläiset murskasivat seldžukkien armeijan tomuksi. He tappoivat, ryöstelivät ja ottivat vankeja, jotka he myivät orjiksi”.

Ristiretki oli jo kesään 1097 mennessä vaatinut lukemattomia ihmishenkiä, ja esimerkiksi Dorylaeumin taistelussa heinäkuussa 1097 oli kuollut noin neljätuhatta kristittyä sotilasta.

Paavin vaatimus lähteä auttamaan Konstantinopolia ja vapauttamaan Jerusalem muslimien otteesta kävi Euroopalle kalliiksi.



Keisari Aleksios I suhtautui epäluuloisesti ristiretkeläisten armeijaan ja vaati ristiretken johtajilta uskollisuudenvalan. Kuva: Polfoto/Rue des archives



Satoja kuoli nälkään
Karu todellisuus sai Bois’n kreivi Stefanin taistelutovereineen pian unohtamaan Dorylaeumin loistavan voiton. Kronikoitsija Albert Aachenilaisen mukaan viitisensataa ristiretkeläistä kuoli nälkään ja janoon noin kuukauden mitaisella tuskien taipaleella Anatolian ylängön poikki. ”Meillä oli kova nälkä ja jano, emmekä löytäneet muuta syötävää kuin piikkipensaita”, eräs ristiritari kertoo Gesta Francorum -kronikassa.

Eläimetkin kärsivät raskaalla vuoristotaipaleella. Kun ristiretkeläiset viimein pääsivät Välimeren rannikolle syyskuussa 1097, moni sotaratsu ja useimmat kuormajuhdat olivat heittäneet matkan aikana henkensä.

Sykyllä 1097 ristiretkeläiset uskoivat pahimman olevan takana ja Jerusalemin enää kuukauden matkan päässä. Ensin oli kuitenkin vallattava Antiokia. Ristiretkeläiset tiesivät sen olevan helpommin sanottu kuin tehty, sillä Aleksanteri Suuren aikaan perustettua kaupunkia ei ollut sen 1  300-vuotisen historian aikana koskaan valloitettu väellä ja voimalla.

Antiokia rajoittui lännessä Orontesjokeen ja idässä vuoriin, eikä sitä siksi voinut saartaa. ”Kaupunkia suojaavat niin tukevat muurit, ettei sen asukkaiden tarvitse pelätä aseita tai miehiä, ei vaikka koko ihmiskunta kokoontuisi sitä piirittämään”, kirjoitti muuan ristiretkellä mukana ollut pappi.

Antiokian piiritys alkoi 20. lokakuuta 1097 ja kesti kahdeksan kuukautta. Talvella rankkasateet muuttivat kaupungin lähimaaston savivelliksi, ja ritarit alkoivat kutsua sitä ”pisoaariksi”.
”Olemme kärsineet niin paljon vaikeuksia, että niitä on kaikkia mahdotonta luetella. Sää on hyytävän kylmä, ja vähän väliä sataa kaatamalla”, kreivi Stefan kirjoitti vaimolleen.

Talven kuluessa moni piirittäjistä kuoli nälkään tai uupumukseen. Vaikka sää kevään tullen lämpeni, ja ristiretkeläisille voitiin kuljettaa laivoilla Euroopasta ruokaa ja tarvikkeita, Antiokian valtaus ei edennyt. Kreivi Stefan sai tarpeekseen. Hän jätti joukkonsa ja purjehti laivalla Konstantinopoliin matkustaakseen sieltä kotiin Ranskaan.

Stefan ei ollut ainoa; monet muutkin hylkäsivät kovia kokeneen ristiretkiarmeijan, jonka sotilaiden lukumäärä hupeni pian puoleen alkuperäisestä.

http://historianet.fi/sota/ristiretket/ensimmainen-ristiretki-kristityt-tappoivat-hyvalla-omallatunnolla
Montako ihmistä Jeesus ja opetuslapset/apostolit tappoivat Uudessa Testamentissa? 0. Kuinka moni heistä tuli tapetuksi? Melkein jokainen.
Jeesus:
"Jos joku sinua lyö, käännä toinen poski"
"Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu."

Paavali: "Meidän aseemme eivät ole lihalliset=maalliset."

Kristinusko alkoi pilaantua 100-luvun jälkeen voimakkaasti, kun viimeinenkin apostoli oli kuollut.
 
vierailija
Sen verran mitä olen lukenut niin ihan samoja oppeja noudattavat. Kristityt myös ovat tehneet veritekoja uskonsa nimeen, joten ei kai raamatun tai koraanin siteeraaminen merkitse uskontoa pelkästään.

Lisäksi noista ihmisten orjuuttamiseksi tehdyistä kirjoista on monta versioita.

Uskontojen tarkoitus on hallita ihmistä.

Uskonnot ovat vaarallisia.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
vierailija
Kristinuskossa on 3 luovuttamatonta kohtaa. Jos yksikin menee mettään niin kyseessä on harhaoppi.

1) Jumala on Raamatussa ilmoittanut nimensä, se on Jahve ja se on ikuinen nimi. Koraanissa ei hiiskuta mitään Jahvesta.
2) Jeesus on yhtä, yksi Jumalan kanssa joten hänkin on Jumala. Ei pelkästään joku random profeetta.
Ei profeetta pelasta, vaan Jumala pystyy siihen.
3) Pelastus kristinuskossa: pitää uskoa siihen että Jeesus kuoli ristillä jokaisen puolesta.
Pelastus koraanissa? Ööö...hmmm...jotain epämääräistä mössöä Allahin tottelemisesta jajajaja sit kun posauttaa ittensä niin äijät saa paratiisissa vastaansa 72 huurusilmäistä neitoa. :whistle:
Eikös se ollut kolmiyhteinen jumala: isä,poika ja pyhä henki?
 
vierailija
Montako ihmistä Jeesus ja opetuslapset/apostolit tappoivat Uudessa Testamentissa? 0. Kuinka moni heistä tuli tapetuksi? Melkein jokainen.
Jeesus:
"Jos joku sinua lyö, käännä toinen poski"
"Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu."

Paavali: "Meidän aseemme eivät ole lihalliset=maalliset."

Kristinusko alkoi pilaantua 100-luvun jälkeen voimakkaasti, kun viimeinenkin apostoli oli kuollut.
Ei ollut kyse yksittäisistä hemmoista, vaan mitä te olette touhunneet aikoinaan!

Ns pyhään maahan teikäläiset teki 9 ristiretkeä! Muualle vielä 5!!!

Olet valinnut massamurhaajien uskonnon, onko kiva olo nyt? Montakohan sataatuhatta on teurastettu?

YÄK mikä uskonto! Niinkuin islamkin
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
vierailija
Islamin perustaja Muhammed olisi halunnut kristittyjen apostoliksi, mutta häntä ei huolittu siihen asemaan. Tästä suivaantuneena hän perusti oman uskonnon.

Oliko hän kauppias ammatiltaan, en muista, mutta jotain suuria valtajuonitteluja siinä oli.
 
Ei ollut kyse yksittäisistä hemmoista, vaan mitä te olette touhunneet aikoinaan!

Ns pyhään maahan teikäläiset teki 9 ristiretkeä! Muualle vielä 5!!!

Olet valinnut massamurhaajien uskonnon, onko kiva olo nyt? Montakohan sataatuhatta on teurastettu?

YÄK mikä uskonto! Niinkuin islamkin
Et siis lukenut mun viestiä ajatuksella.
Aina, aina pitäisi uskonnoissa katsoa vaan sitä alkuperäistä versiota, niin islamissa kuin kristinuskossa, eikä mennä sooloilemaan.

Alkuseurakunta levisi pelkästään puheen ja rukouksen keinoin (tietty Jumala oli vaikuttamassa)
Vs.
Ristiretket olivat irvikuva tästä: tapettiin ihmisiä ja kiristämällä saatiin ns.käännynnäisiä: nimellisesti kristittyjä, jotka palvoivat vielä vanhoja jumaliaan.
 
Ei ollut kyse yksittäisistä hemmoista, vaan mitä te olette touhunneet aikoinaan!

Ns pyhään maahan teikäläiset teki 9 ristiretkeä! Muualle vielä 5!!!

Olet valinnut massamurhaajien uskonnon, onko kiva olo nyt? Montakohan sataatuhatta on teurastettu?

YÄK mikä uskonto! Niinkuin islamkin
Ristiretkistä on todellakin jo satoja vuosia aikaa, siis useita satoja. Joten turha nillittää enää ristiretkistä.

Sen sijaan islamin nimissä tapetaan yhä vieläkin vuosittain tuhansia ihmisiä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Täällähän mennään nätisti metsään. Ensinnäkään, islamia ei tulkita mitenkään, vaan sitä noudatetaan sellaisenaan. Tämä tarkoittaa sitä, että esim. homot on tapettava. On muslimin oma päätös, jos hän ei tapa homoja, mutta hän kyllä tietää, että Koraani velvoittaa näin tekemään. Ei ole olemassa sellaista Koraanin tulkintaa, että homoja ei saisi tappaa.
 
Ristiretkistä on todellakin jo satoja vuosia aikaa, siis useita satoja. Joten turha nillittää enää ristiretkistä.

Sen sijaan islamin nimissä tapetaan yhä vieläkin vuosittain tuhansia ihmisiä.
Ristiretkistä on aikaa mutta vaikkapa alle sata vuotta sitten suomessa väheksyttiin, paheksuttiin, vainottiin ja jopa surmattiin ortodokseja.

Kaikenkaikkiaan voisi väittää, että mikä tahansa uskonto on pahasta silloin kun (eikä jos) sitä käytetään väärin.
 
vierailija
Terrorismin yhteydessä mainittava islam on islamismia. Islamismi on eri asia kuin islam vanhana uskontona. Poliittinen islam on vallankäytön muoto.

Lopulta sekä islamissa että kristinuskossa on aina kyse vanhojen oppirakennelmien, uskontojen, tulkinnasta, ja tulkintoja on monenlaisia. Halutessaan voisi Raamatustakin poimia sotaisampia kohtia, ja toisaalta islam ei uskontona sinänsä oikeuttaisi väkivaltaan yhtään sen enempää kuin kristinuskokaan.

Esim. naisia syrjivä käytäntö ei johdu pohjimmiltaan islamista sen enempää kuin länsimainen tasa-arvopyrkimyskään ei johdu kristinuskosta. Tällaisiin asioihin vaikuttavat aina poliittiset rakenteet, yhteiskunta ja siinä harjoitettu politiikka. On paikallaan erottaa poliittiset ideologiat uskonnosta, koska muuten ei päästä kiinni varsinaiseen ongelmaan. Uskontoja on paikallaan lähestyä uskontotieteellisestä ja ideologisia oppirakennelmia poliittisesta, yhteiskunnallisesta ja sosiologisesta näkökulmasta.
Huh! Islam on ihan aina myös muuta kuin pelkkä kristinuskon tai buddhalaisuuden kaltainen puhdas uskonto. Se on ennen kaikkea yhteiskuntajärjestys uskonnollisesti. Tätä on todella vaikeaa monen länsimaalaisen tajuta, koska vastaavia ismejä ei ole muita. Totuus on niin paljon monimutkaisempi, että sitä en voi tiivistää. Mutta jos aihe aidosti kiinnostaa ja aikaa löytyy, niin katso tämä dokumentti:

 
vierailija
Periaatteessahan ne ovat paljon toistensa kaltaisia.

Mutta kun sattui syntymän muhammed-niminen henkilö joka aikanaan erehtyi kannustamaan muslimeja taistelussa lauseella joka meni suunnilleen näin "kaikki pyhässä sodassa kuolleet pääsevät paratiisiin" niin soppa olikin valmis.
Oliko lainaus jostakin? Kuuluiko siihen eläimetkin?
http://www.teabeleht.com/index.php/eestiuudised/9-eesti/304645-hkscan-vabandame-haudejaamas-juhtunu-parast-ja-teeme-koik-et-seda-ei-korduks

OT?
 
vierailija
Joku väittää, että ortodokseja vainottiin ja jopa tapettiin alle sata vuotta sitten. Mun isoisä oli silloin ortodoksi ja hänen vanhempansa ja sisaruksensa. Ei vainottu.

Saattaa olla, että venäläisistä ei tykätty. Ne olivat lisäksi ortodokseja, mutta ei-tykkäämksen syy oli venäläisyys.
 

Yhteistyössä