miten istukan paikka on vaikuttanut synnytykseen?

millainen synnyts on ollut ja missä on istukka ollut?
Minulla on ollut kahdessa ekassa raskaudessa ja synnytyksessä istukka etuseinässä ja nyt se on kolmannessa raskaudessa takaseinässä. Mietinkin voiko tuo vaikuttaa mitenkään synnytyksen kulkuun tai kestoo :ashamed:
 
Minulla on ollut 2 raskaudessa takaseinämässä, ainakin rakenneultrassa on sanottu että se olisi parempi paikka kuin etuseinämä, enkä ole sen tarkemmin kysellyt miksi. Tässä kolmannessa on etuseinämässä.

Kahdessa raskaudessa joissa siis istukka takaseinämässä, se on ainakin synnytyksen jälkeen irronnut hyvin ja parantunut hyvin se "haavakohta" kohdusta, jälkivuoto ei ole kestänyt kovin kauan.
 
Minulla esikossa ja tässä toisessa raskaudessa istukka takaseinämässä. Käsittääkseni se olisi parempi paikka verenkierron kannalta, vaikkakaan ei suoranaisesti vaikuta vauvaan paljoakaan.
Eli siis kohdun takaseinämän läheisyydessä kulkee äidin suuret verisuonet, joista sitten istukan lähesyyteen yleensä kuroutuu suonia, olisi siis "lyhyempi matka".
Itse synnytykseen istukan paikka ei vaikuta muutoin, ellei siis ole etinen istukka.
Mutta jos jostain syystä päädyttäisi sektioon, niin etuseinämässä oleva itsukka saattaa aiheuttaa suuren verenvuodon äidille ja vauvalle, sillä tällöin viilto lävistää istukan ja on erittäin kiire saada vauva ulos.
Itseasiassa osittain tälläinen tapaus oli Faktan Riskitapaukset sarjassa juuri.

Eli siis oma synnytykseni meni nopeasti ja istukka irtosi nätisti ja jälkivuotoakaan ei kestänyt normaalia kauemmin ja alkupäivien jälkeen vastasi kuukautisvuotoa.
 
Mulla oli ekassa raskaudessa takaseinämässä ja tokassa etuseinämässä. Eka synnytys meni kaikin puolin ok. Tokassa vaavi syntyi ok, mutta istukka ei, ja lopulta mulle tehtiin istukan käsinirroitus. Kysyin jälkeenpäin että vaikuttiko istukan syntymättömyyteen sen sijainti ja ainakin yhden kätilön mukaan sillä ei ole vaikustusta.
 
Itsellä ollut istukka kolmessa raskaudessa etuseinämässä, kaksi ihan normaalia alatiesynnytystä, istukka irtosi hyvin eikä mitään verenvuotoa ollut. Kolmannella kerralla tehtiin sektio ja jouduin teholle kovan verenvuodon takia. Selityksenä verenvuodolle oli kuitenkin kohdun hidas supistuminen eikä edessä ollut istukka. Tiedä sitten..
Ja sellaisen olen kuullut että edessä oleva istukka on alatiesynnytyksen jälkeisvaiheen kannalta hyvä kun istukan saa painettua vatsan päältä helpommin ulos. (?)
 
Minulla oli istukka etuseinämässä ja kohdunsuun päällä. Suunniteltu sektio meni hyvin, vaikka istukan läpi jouduttiinkin leikkaamaan. Aina se ei siis tarkoita mahdottoman suurta veren vuotoa, vaikka se riski on. Toivuin myös nopeasti ilman komplikaatioita. Se yllätti minut täysin, sillä olin kuvitellut etukäteen vaikka mitä ongelmia itse leikkauksessa ja sen jälkeen... :)
 

Yhteistyössä