Miten käsitellä tempperamenttista puolisoa?

Mulla on mies joka on äkkipikainen ja tempperamenttinen.Ei ole muuten pahis eikä väkivaltanen.On vain erittäin ärsyttävää, kun kimmastuu niin äkkiä esim. lasten nahistelusta ja kiukuttelusta ym. Tosin leppyykin vastaavasti nopeasti..
Minä itse hermostun paljon hitaammin, niin on AHDISTAVAA, kun ovet paukkuu ja mies kiroilee välillä kun "peräkammarin poika Takahikiältä"


Jos jollakin on vastaavanlaisen luonteen omaavaa puolisoa, niin ois kiva kuulla kokemuksia ja onko hyviä vinkkejä, miten "rauhoittaa" äksyä luonnetta? Kiva kun ois puoliso joka osaisi käyttäytyä kun fiksut aikuiset.Puhuminen onneks auttaa välillä eikä hiiltyminen ole jatkuvaa, mutta ERITTÄIN ärsyttävä luonteenpiirre :snotty:
 
Semmonen luonteenpiirre, jota ei saa kitkettyy pois.
Mut kun kaikki tietää (lapset varsinki), että siitä ei ole vaaraks vaan semmonen se on, ni kyll se siitä menee.
Voishan se vähä pinnistellä sen kiroilun vähentämisen kanssa.
Ja luultavasti sitä itteeki "vituttaa" jälkeenpäin oma kimmastuminen.
 
JenPen
Mä kirjotinkin tonne oman pitkän litaniani uuteen aloitukseen... Minun mieheni on todella äkkipikainen eikä pelkästään kiroile kiukkuisena vaan haukku minua ja pahasti. Olen itsekin ollut ennen äkkipikainen, mutta rauhottunut miehen myötä kun menen nykyisin jotenkin lukkoon tai sitten vain itken :/ En usko että äkkipikaisuudelle voi paljoa tehdä, jos ihminen on luonteeltaan sellainen ja vielä lapsuudenkodissaan tottunut sellaiseen välien selvittelyyn. Tai siis toivoisin että asialle voitaisiin tehdä jotain, mutta itsellä ei keinoista ole tietoa?!

Omalle miehelleni puhuminen siinä tilanteessa ei auta pätkääkään, jatkaa karjumista tai sitten lopettaa puhumisen kokonaan, oli jokin asia kesken tai ei.
 
Mulla kans mies joka syttyy hetkessä ja rauhoittuu nopeasti, ikävä kyllä sen kiihkoamisen jälkeen on tartuttanut huonon tuulensa muihin.Ja sen jälkeen käyttäytyy kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.Mie ja lapset tietävät,että kovan äänen lisäksi,EI todellakaan käy päälle.
En kehtaa mennä mukaan huutamiseen,koska ääneni ei yksinkertaisesti yllä hänen äänen yli.
Yleensä aihe huutamiseen on joku pikku juttu,hän ei hauku ketään.
 
Täällä kans, meillä ei kyllä lapsia oo vielä. Mies hermostuu helposti ja paiskoo sitten ovia ja mua alkaa ottaa päähän... On tästä saatu puhuttua muutamaan kertaan, mutta eipä se siitä muuksi muutu. En kyllä voi väittää että oisin itsekään tässä aisassa virheetön (muissa toki ). ;)

Ja kuten sanotaan niin vain itseä voi muuttaa, ei toista. Toiselle toki kannattaa puhua siitä, että möykkääminen ahdistaa, ja siis se puhuminen kannattaa siis sitten kun paha tuuli mennyt ohi. Kaksi ärsyyntynyttä ihmistä kun ei oikein saa aikaan järkevää keskustelua. Eiköhän miehesikin yritä asialle tehdä jotain, mutta ei se sillekään oo helppoa... Joten kannattaa yrittää opetella itse suhtautumaan jotenkin erilailla, tai vaikka yhdessä sopia että hän menee vaikka toiseen huoneeseen rauhoittumaan vähän mieluummin. Onnistuisiko tollanen?

Meillä ei toki lapsia oo mutta näin meillä on mennyt. Ensin saatiin aina miehen hermostuessa riita aikaan, koska mua ärsytti sen huuto ja aloin sille sanomaan pahasti. No puhuttiin asiasta muutaman kerran ja sovittiin, että mies ei hermostu enemmän, jos lähden vaikka huoneesta, kun selitin että se ei oo mikään mielenosoitus vaan en vain jaksa sitä kuunnella ja alkaa tosiaan ahdistaa. Nyt sitten menee niin että jos pienesti hermostuu niin oon kuin en kuulisikaan (tiiän, että mitä vain sanon niin se vain ärsyttää koska en osaa sanoa nätisti kun alkaa pänniä) ja jos jatkuu niin lähden tavallisesti toiseen huoneeseen hetkeksi tai useammin viemään koirat lenkille. Siihen mennessä kun tuun takasin on yleensä mieskin paremmalla päällä ja riita turhasta vältetty. Ja muhun ei oo ehtinyt kovin tarttua se huono mieli.

Noi ei tietty välttämättä toimi lasten kanssa, mutta jos vaikka voisi mies olla se joka menee muuhun huoneeseen paiskomaan ovia. On sekin ärsyttävää, mutta vähän vähemmän. Ja sitä omaa suhtautumista kannattaa yrittää muutta, ettei ihan kauhean helposti ärsyyntyisi tosta. Ei oo helppoa välttämättä mutta vähän kerrallaan siinäkin pääsee johonkin :)
 

Yhteistyössä