miten käsittelisitte lapsen kiusaamista

  • Viestiketjun aloittaja tanja
  • Ensimmäinen viesti
tanja
lapseni on tummaihoinen ja tänään koulumatkalla eka kertaa oli tullut neekeriksi haukkumista samanluokkalaisen tytön taholta.tyttö itkee ja sanoo ettei voi mitään värilleen.miten toimisitte?ajattelin laittaa opelle reissariin viestiä.josko selvittäisivät asian koulussa?mielipiteitä,kiitos=)
 
JONSERED Karhunkantaja
Lapsilta ja aikuisiltakin aina välillä unohtuu se, että ihmisiä valmistetaan monen näköisinä ja värisinä malleina.

Yleistä suvaitsemattomuutta on vaikea kitkeä, mutta jos aluksi saisi edes rehellisen tiedonhalun heräämään.
 
joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:18 rokkiäiti kirjoitti:
minä olisin niin törkeä että opelle ilmottamisen lisäksi,
ottasin yhteyttä tytön vanhempiin ja kyselisin että onko heillä puhuttu
asiasta ja että ollaanko kotona tietoisia miten tyttö käyttäytyy...

Uskon että kotona kielenkäyttö opitaan eli ovat tietoisi sekä rasisteja..
 
alkup
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:20 joo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:18 rokkiäiti kirjoitti:
minä olisin niin törkeä että opelle ilmottamisen lisäksi,
ottasin yhteyttä tytön vanhempiin ja kyselisin että onko heillä puhuttu
asiasta ja että ollaanko kotona tietoisia miten tyttö käyttäytyy...

Uskon että kotona kielenkäyttö opitaan eli ovat tietoisi sekä rasisteja..
uskon myös että kotona rasistisia.siksi ajattelinkin että ilmoitan opelle asiasta koska en usko olevan hyötyä äidille soittamisesta. :/
 
entinenkiusattu
Mulla nousi niin karvat pystyyn että soittaisin poliisille.
no jos et kuitenkaan niin opettajalle soitto voisi olla ihan hyvä keino. tuollaista ei saa tapahtua! tuntuu että mitä ihmettä tuollaisella kiusaamisella yleensäkään saavutetaan.. ei ymmärrä :/

toivottavasti ei enään ikinä tapahdu teille tai muillekkaan tuollaista. :)
 
Soittaisin opelle ensin. Eskarilainen meillä kysyi mitä tarkoittaa moinen..luokkakaveri oli väittänyt, että tummaihoiset ovat neekereitä ja niitä pitää varoa, koska niillä on aina puukko. :/ On kauheaa kuulla mitä lapset puhuu toisilleen.Me kävimme asioita läpi, mutta kenties rasistisuus opitaan vanhemmilta ja lapset jatkaa puhumista pihalla. :/
 
Meillä kotona on aina puhuttu erivärisistä (ja muutenkin erilaisista) ihmisistä kunnioittavaan sävyyn, selitetty lapsille, että ihmiset on erilaisia, tummaihoisten mielestä vaalea iho näyttää kummalliselta ym. ym. en missään tapauksessa sanoisi meidän vanhempien ajatusmaailman olevan rasistinen, silti;
Eräänä päivänä koulusta kotiin tullessaan ekaluokkalainen kertoi, että bussissa oli ollut kuskina "musta apina"... Pidin kyllä tiukkasävyisen puhuttelun :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:22 alkup kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:20 joo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:18 rokkiäiti kirjoitti:
minä olisin niin törkeä että opelle ilmottamisen lisäksi,
ottasin yhteyttä tytön vanhempiin ja kyselisin että onko heillä puhuttu
asiasta ja että ollaanko kotona tietoisia miten tyttö käyttäytyy...

Uskon että kotona kielenkäyttö opitaan eli ovat tietoisi sekä rasisteja..
uskon myös että kotona rasistisia.siksi ajattelinkin että ilmoitan opelle asiasta koska en usko olevan hyötyä äidille soittamisesta. :/
kyllä mä soittasin silti äidille ja jos hänestä ihan yhden tekevää
niin sitten sanot jotain nasevaa ja kerrot ilmottanees kouluun yms...
 
Minä erehdyin yksi kerta miehelle sanomaan autossa että ne oli mustalaisia, kun parkissa oli vieressä niiten auto jne.(en nyt koko tarinaa selosta) niin meidän kohta 8v poika sanoi mulle että :äiti ei noin saa puhua. ne on romaaneja :ashamed:

Poikani kavereihin kuuluu yksi tummaihoinen poika, jonka kanssa ollut jo eskarissa kaveria. Ja samoissa harrastuksissa liikkuneet.

Joskus kun olin kirppiksellä kiertämässä ja siellä oli lyhyt kasvuinen nainen ja tottahan sitten poika avas suunsa ja kysyi että äiti miksi tuo nainen on noin lyhyt. No ennenkuin kerkesin sanomaan mitään, tämä nainen selosti että hän ei vaan kasva tämän pidemmäksi ja sanoi minulle sitten että ei häntä haittaa kun kysytään ja sitten selostetaan. Enemmän häntä haittaa se että ruvetaan hyssyttämään ja ei puhuta mitään ja lapsi jää katsomaan että no toihan on todella ihmeellistä kun ei siitä saa puhua.ja lapselle jää inhottava olo.
Tämän tapauksen jälkeen onkin keskusteltu että meitä on niin kaikenlaisia ihmisiä ja se kuuluu tähän elämään.
Näköjään oppi mennyt äitiä paremmin perille. Siinä sitten selitin että miksi olin niitä mustalaisiksi sanonut :ashamed:

Mutta ap:lle Ota opettajaan ja vanhempiin yhteyttä. Itse ainakin haluisin vanhempana tietää jos oma lapseni käyttäytyisi noin.
 
JONSERED Karhunkantaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:40 pikku-lumikko kirjoitti:
Minä erehdyin yksi kerta miehelle sanomaan autossa että ne oli mustalaisia, kun parkissa oli vieressä niiten auto jne.(en nyt koko tarinaa selosta) niin meidän kohta 8v poika sanoi mulle että :äiti ei noin saa puhua. ne on romaaneja :ashamed:

Poikani kavereihin kuuluu yksi tummaihoinen poika, jonka kanssa ollut jo eskarissa kaveria. Ja samoissa harrastuksissa liikkuneet.

Joskus kun olin kirppiksellä kiertämässä ja siellä oli lyhyt kasvuinen nainen ja tottahan sitten poika avas suunsa ja kysyi että äiti miksi tuo nainen on noin lyhyt. No ennenkuin kerkesin sanomaan mitään, tämä nainen selosti että hän ei vaan kasva tämän pidemmäksi ja sanoi minulle sitten että ei häntä haittaa kun kysytään ja sitten selostetaan. Enemmän häntä haittaa se että ruvetaan hyssyttämään ja ei puhuta mitään ja lapsi jää katsomaan että no toihan on todella ihmeellistä kun ei siitä saa puhua.ja lapselle jää inhottava olo.
Tämän tapauksen jälkeen onkin keskusteltu että meitä on niin kaikenlaisia ihmisiä ja se kuuluu tähän elämään.
Näköjään oppi mennyt äitiä paremmin perille. Siinä sitten selitin että miksi olin niitä mustalaisiksi sanonut :ashamed:

Mutta ap:lle Ota opettajaan ja vanhempiin yhteyttä. Itse ainakin haluisin vanhempana tietää jos oma lapseni käyttäytyisi noin.
*nipoti-nipoti* ;) Romaneja, romaaneja luetaan. Sana muuten tarkoittaa ihmistä.
 

Yhteistyössä