Miten kestän tämän häpeän...poikani menee lukion sijasta amikseen!

  • Viestiketjun aloittaja Akateemikko
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Tiina";30162289]mutta siis harvemmnin esim. siivous on toiveammattina vaan enemmän ajautumista.[/QUOTE]

No oma poika esim. ei vois kuvitellakkaan tekevänsä työtä sisätiloissa pöydän ääressä. Vihtoehtoja nyt on ollu metsäkoneen kuljettajaa, kaivuriurakoijaa sun muuta.
Tunnustan, että sitä on nyt käytännön syistä hiukan tuupittu rakennusalan suuntaan -lähinä siksi, että pääsis helpommalla pidemmälle, kun ei oo lukija vaan on tekijä alusta lopuun; 12 vuotiaana rakensi ensimmäiset saunan lauteet, ennen kun täytti 15 teki ensimmäisen pre cut talon sungon ominpäin kuvista. Mutta kun ei haluis käydä koulua ollenkaan kun tehdä vaan vaihtelevasti kaikkea mahdollista koneen... Ja piti esim. tota pre cut-hommaa tylsänä, mitä se tietty onkin., On vaan yritetty selittää, että rakennusinsinöörinä olis mahdollisuudet moneen; sain ite pirtää sen mitä tekee ja tehdä kaiken alusta loppuun, ni se ei olis yhtä tylsää kun joku märämittaan pätkiminen.
Sen toiveammatti vois hyvin olla roskakuski. Itseasiassa se on palomies tai sukelluskouluttaja ja pelastusopisto onkin yksi vaitoehto, mutta kun sinne pääsee vasta kun on joku ammattikoulu tai lukio käytynä ja sukelluskouluttajaksi toki pääsis -niistä on pulaa- mutta kun nykyään on niin vaikea pitää välivuosi, vaikka kuinka olis ollu sen töissä sukelluskouluttajana Taolla, se katotaan että on ollu vuoden syrjäytyny ja jatko-opinnot vakeutuu. JOku ammatti pitäs ensin hankkia....
Tänäpäivänä käden taitajalla on tulevaisuus, oli ala mikä tahansa. Tekijät vähenee kaikenaikaa.
 
€&@
Mutta jostakin syystä ammattilukiosta ja ammattikoulusta tulee tyyppejä, joilla ei ole mitään rahkeita esim. lukea vieraskielistä tieteellistä tekstiä. En sano, että kaikilla lukiosta kirjoittaneillakaan olisi. Mutta jos haluamme järjellistä akateemista tutkimusta (jonka hedelmstä hyötyvät ne duunaritkin) pitäisi meidän arvostaa myös lukiosivistystä.
Ei sitä kukaan kuitenkaan arvosta. Mietippä jos jokaisella suomalaisella olisi lukiopohja ilman tätä ko. oppilaitosta. Vähän kuin kaikilla on peruskoulupohja.
 
Hmm...
Alkuperäinen kirjoittaja €&@;30162535:
Ei sitä kukaan kuitenkaan arvosta. Mietippä jos jokaisella suomalaisella olisi lukiopohja ilman tätä ko. oppilaitosta. Vähän kuin kaikilla on peruskoulupohja.
Yhtä fiksu ajatus olisi, että koulutettaisiin kaikki suomalaiset sähkömiehiksi ja sitten mietittäisiin, että onpa noilla sähkäreillä tosi huonot valmiudet opiskella lääkiksessä.

Minulle ei tuota mitään vaikeuksia myöntää, että sähkömiehet ovat tarpeellisia. Kumman monelle vain tuntuu olevan vaikeaa myöntää, että jatko-opinnoissa ja työelämässä tarvitaan niitä lukiosivistyksenkin saaneita.
 
€&@
Yhtä fiksu ajatus olisi, että koulutettaisiin kaikki suomalaiset sähkömiehiksi ja sitten mietittäisiin, että onpa noilla sähkäreillä tosi huonot valmiudet opiskella lääkiksessä.

Minulle ei tuota mitään vaikeuksia myöntää, että sähkömiehet ovat tarpeellisia. Kumman monelle vain tuntuu olevan vaikeaa myöntää, että jatko-opinnoissa ja työelämässä tarvitaan niitä lukiosivistyksenkin saaneita.
No ei noin. Kaikkiin ammatteihin sisältyisi lukio.
 
Hmm...
Alkuperäinen kirjoittaja €&@;30162618:
No ei noin. Kaikkiin ammatteihin sisältyisi lukio.
Ikävä kyllä ammattilukiolaisilla on harvoin mahdollisuus yhtä laajoihin lukio-opintoihin kuin tavallisilla lukiolaisilla. Ammattiopintoihin käytetty aika on väistämättä pois lukio-opinnoilta. Eli ylioppilaiden taso laskisi.

Lisäksi ammattiopetus on kalliimpaa yhteiskunnalle kuin lukio-opetus. Eli saataisiin kovemmalla hinnalla huonompia ylioppilaita, joilla mahdollisesti olisi erittäin huono motivaatio ammattiopinnoissaan.
 
kyllähän
[QUOTE="noo";30162443]Tää on pelkkä provo. Ei kukaan yliopistossa opiskellut sano itseään akateemikoksi...[/QUOTE]

Kyllä yliopistoonkin pääsee ja sieltä valmistuu tyhmiä ja/tai tietämättömiä ihmisiä.
Mutta joo, tämä akateemikkoprovo alkaa olla jo aika kulunut vitsi.
 
....
Itse menin lukioon koska vanhempani painostivat ka halusin olla kiltti vanhempiani kohtaan. Sain lukion lukematta läpi ja hain amikseen. Amiksesta sain paperit ja vakityöpaikan ohella olen koko ajan opiskellut lisää, tällä hetkellä asiantuntija opinnot menossa. En koe saaneeni lukiosta muuta kuin 3 vuotta miettimisaikaa,muuta hyötyä siitä ei olekaan ollut. Jos lapsi kerran tietää mitä haluaa opiskella niin turha sellaista lasta on lukioon painostaa väkisin.
 
Minä kävin lukion hyvillä arvosanoilla, eikä minusta silti tullut mitään. Amiksen käynyt poikani sensijaan on nykyään hyvin tienaava ammattimies.
Tätä minäkin pojalle olen sanonu että kunhan lukee itelleen mieluisan leipäammatin. Että joku ammatti ois oltava kuitenkin. Äiti on suvusta jossa opettajia,lääkäreitä jne ja kappas kun kaksi meistä ei mennykään lukioon ja yliopistoon jne vaan valitsimme toisen tien. Oli siinä äitillä sulatteleminen. Meillä on kyllä mieleiset ammatit ja leipää tulee pöytään. Todellakaan se akateeminen polku EI oo se ainoa oikea ja hyväksyttävä. Kamalaa vanhemmilta mennä sanomaan että on pettyny ja vain tietty kelpaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
DI, tupla idiootti
Mutta jostakin syystä ammattilukiosta ja ammattikoulusta tulee tyyppejä, joilla ei ole mitään rahkeita esim. lukea vieraskielistä tieteellistä tekstiä. En sano, että kaikilla lukiosta kirjoittaneillakaan olisi. Mutta jos haluamme järjellistä akateemista tutkimusta (jonka hedelmstä hyötyvät ne duunaritkin) pitäisi meidän arvostaa myös lukiosivistystä.
Rahkeet lukea vieraskielistä tekstiä ei tuu lukiosta. Vaan kiinnostuksesta aiheeseen. Itse pärjännyt täydellisesti tällä amis taustalla. Kieltä kun katsos voi opiskella muuallakin.
 
No oma poika esim. ei vois kuvitellakkaan tekevänsä työtä sisätiloissa pöydän ääressä. Vihtoehtoja nyt on ollu metsäkoneen kuljettajaa, kaivuriurakoijaa sun muuta.
Tunnustan, että sitä on nyt käytännön syistä hiukan tuupittu rakennusalan suuntaan -lähinä siksi, että pääsis helpommalla pidemmälle, kun ei oo lukija vaan on tekijä alusta lopuun; 12 vuotiaana rakensi ensimmäiset saunan lauteet, ennen kun täytti 15 teki ensimmäisen pre cut talon sungon ominpäin kuvista. Mutta kun ei haluis käydä koulua ollenkaan kun tehdä vaan vaihtelevasti kaikkea mahdollista koneen... Ja piti esim. tota pre cut-hommaa tylsänä, mitä se tietty onkin., On vaan yritetty selittää, että rakennusinsinöörinä olis mahdollisuudet moneen; sain ite pirtää sen mitä tekee ja tehdä kaiken alusta loppuun, ni se ei olis yhtä tylsää kun joku märämittaan pätkiminen.
Sen toiveammatti vois hyvin olla roskakuski. Itseasiassa se on palomies tai sukelluskouluttaja ja pelastusopisto onkin yksi vaitoehto, mutta kun sinne pääsee vasta kun on joku ammattikoulu tai lukio käytynä ja sukelluskouluttajaksi toki pääsis -niistä on pulaa- mutta kun nykyään on niin vaikea pitää välivuosi, vaikka kuinka olis ollu sen töissä sukelluskouluttajana Taolla, se katotaan että on ollu vuoden syrjäytyny ja jatko-opinnot vakeutuu. JOku ammatti pitäs ensin hankkia....
Tänäpäivänä käden taitajalla on tulevaisuus, oli ala mikä tahansa. Tekijät vähenee kaikenaikaa.
No ei varmasti tuostakaan tule mitää konttorirottaa. Haaveilee nyt jo aivan käytännön ammateista kuten autonkorjaaja. Eikä mitä...tuttavan muksu on kouluttautunut siihen ja työtä piisaa käsillä tehä. Ei me vanhemmatkaan olla haluttu siistiä sisätyötä.
 
lhlh
Itse kouluttauduin lähäriksi kun pidin ihmisitä ja hoitoalasta. Ja nyt kadun sitä syvästi.

Todella "mukavaa" olla naisvaltaisen työpaikan liki alinta pohjasakkaa (siivoojat ja avustajat toki vielä alempana) yliopisto- ja amk-koulutettujen nokiteltavana ja väheksyttävänä. Palkkaakin tästä työstä maksetaan niukanlaisesti.
 
Ken guru
Itse kouluttauduin lähäriksi kun pidin ihmisitä ja hoitoalasta. Ja nyt kadun sitä syvästi.

Todella "mukavaa" olla naisvaltaisen työpaikan liki alinta pohjasakkaa (siivoojat ja avustajat toki vielä alempana) yliopisto- ja amk-koulutettujen nokiteltavana ja väheksyttävänä. Palkkaakin tästä työstä maksetaan niukanlaisesti.
Mikset sitten hae amk:hon?
 
beating
No tavallaan ymmärrän aloittajan tuskan, kyllä se voi olla tavallaan häpeä jos koko suku on korkeasti koulutettuja ja isoissa vaikutusvaltaisissa tehtävissä. Mutta..

Jos ala on sellainen mikä oikeasti nuorta kiinnostaa ni tottakai sinne. Jos menisi lukioon ja se ei kiinnosta ni saattaisi nopeasti alkaa kiinnostaa kaikki muu ja nopeesti koulut jää kesken sitten. Ja aina on jatko-opisntojen mahdollisuus, amk- ja miksi ei yliopistokin. Ja voihan nuoresta tulla vaikka menestynyt yrittäjä.

Et tänä päivänä olisin itse ainakin todella ylpeä siitä, että nuori saa opinnot suoritettua ja myös ammatin et saa oman elämänsä kustannettua. Niin paljon on niitä väliinputoajia ilman mitään halua edes opiskella yhtään mitään.

Ja todella tuo häpeä on oman pään sisällä, yritä päästä pois siitä.
 
Ken guru
3,5 vuotta opintotuella toisella paikkakunnalla ei ole kovin helppo yhtälö. Miehen työt ovat täällä nykyisellä asuinpaikalla ja myös lasten koulu.
Shksi esim. saa opiskeltua monimuotona, ja silloin on paljon verkkokursseja, läsnäoloa tulee lähärinä aluksi hädin tuskin yhtään, (eka puol vuotta, vuosi), sittenkin vain muutama pv/kk. Harjoittelut voit tehdä omalla paikkakunnallasi :).
 
Huutelen puskista
Aina ehtii opiskella lisää ja kokeilla eri ammatteja. Ihan mihin suuntaan vain. Humanistista voi tulla rakennusmies ja siivoojasta luonnontieteilijä. Taikka mikä tahansa muu, riippuen kiinnostuksesta.
Näin on. Itse olen käynyt "perinteisen" korkeakoulupolun lukio - yliopisto. Työurani olen tehnyt pääsääntöisesti amiksessa kieltenopena. Opiskelijoihin on vuosien varrella mahtunut normiamiksia, lukiosta tulleita, yksi yliopiston kesken jättänyt ja amikseen tullut jne.

Omasta halusta (ja vähän taidoista) se on kiinni, miten itsensä kouluttaa. Jos en olisi ope, voisin aivan hyvin olla vaikka siistijä tai kouluttautua putkiasentajaksi. Olen joskus jopa puolivakavisssani harkinnut tuota putkipuolta.

Monet ammattikoulun käyneistä muutes suorittavat osana opintoja ns. yrittäjyyskoulun, josta saavat hyvät valmiudet oman toiminimen tai yrityksen perustamiseen. Samoin tiedän todella monta amiksen käynyttä, jotka ovat jatkaneet AMK:hon ja suorittaneet siellä ylemmän AMK-tutkinnon. Yhden koulun valitseminen ei todellakaan sulje ovia toiseen!
 
Akateemikko
Olen toipunut ensijärkytyksestä ja olemme keskustelleet asiasta. Poika todella haluaa mennä amikseen. Tämä oli meille vanhempina valtava pettymys, koska koko sukumme on täynnä vaikutusvaltaisia menestyviä ihmisiä. En väitä etteikö poikamme menestyisi, muttemme koskaan ajatelleet amiksen käyneen pystyvän samaan, suppea ajatusmaailma, tiedän. Harmi oli valtava, koska poika on ainoa lapsi ja odotamme häneltä paljon, kuitenkaan painostamatta. Sukulaisetkin odottavat poikamme jatkavan suvun menestystarinaa..en edelleenkään tiedä miten kerron asiasta heille. Täytyy seistä pojan tukena, koska hän on näin päättänyt. Ja kyllä olemme kouluttautuneita ja sivistyneitä vanhempia. Emme koomikoita.
 
"Vieras vaan"
:( Järkyttynyt olen! Olen pettynyt ja ilmaisin asian pojalle, koska halusin hänen menevän lukioon..pääsi molempiin mutta haluaa amikseen.

Miten toivun tästä. Isälle asia on ok kunhan hoitaa koulunsa kunnialla.
Olen yrittänyt ehdottaa kaksoistutkintoa, mutta ei.

Poikani on niin itsepäinen. Isäänsä tullut. Argghh! Pakottaa ei voi mutta onhan se surullista jos akateemikkovanhempien pojasta tulee amis.
No voi kamala. Olisit onnellinen, että poikasi on löytänyt itseään kiinnostavan alan, jota hän alkaa opiskella.

Jos sitä paitsi olisit akateemikko, osaisit ja ymmärtäisit kyllä katsella asioita hieman laajemmasta vinkkelistä ja osaisit arvostaa poikasi valintaa.

(Jatkoa ajatellen: Voit kutsua itseäsi akateemiseksi, jos olet suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon.)
 

Yhteistyössä