Miten kulkea sairaalaan kontrolleihin???

Sairastin parvovirusinfektion keskiraskaudessa ja sen vuoksi olen käynyt 1-2vkon välein äitiyspoliklinikalla kontrolleissa. Nyt loppuraskaudessa (viikkoja 34) alkaa kulkeminen olla aika hankalaa, koska en iskiaskipujen vuoksi pysty istumaan kovin kauaa ja matkaa sairaalaan tulee yli 60km suuntaansa. Ajomatkat sairaalaan ovat yhtä tuskaa, taukoja pidettävä vähän väliä ja kipulääkkeitä syötävä vaikkei raskausaikana saisikaan...
Linja-autoa olen harkinnut, mutta kun matkaa bussipysäkille tulee kolmisen kilsaa enkä todellakaan pysty sellaista matkaa nyt kävelemään! Soitin äitiyspolille ja kysyin, voisinko saada taksilapun, (pystyisin varmaankin matkustamaan selkänoja alas hilattuna tyynyjen avulla kyljellään) mutta käytäntö kuulemma on, että jos kykenee poliklinikkakäynnin tekemään niin taksilupaa ei kirjoiteta... ??? Parin tunnin kuluttua pitäisi taas lähteä ajelemaan sairaalaan, hulppeat kolme tuntia sain ylipäätään kivulta nukuttua viime yönä... Niin ja eikö mies voisi kuskata, no, kukaan työnantaja ei meinaa enää ymmärtää työstä poissaoloja 1pvä viikossa jo kolmatta kuukautta... :|
 
Voi kuinka ikävää tuollanen kipu on..muuta en osaa sanoa ku koita jaksellla :hug:

Pitipä tulla vaa kommentoimaan ku mei muksuje koulus tuota parvorokkoo on ja täl vkol saan vasta-aine tulokset...saa nähä onko toi polilla ramppaamine sit miunki tulevaiuutta myös tän asian tiimoilta.
Suuresti luulen et ainenkin hepatoosin merkeis siel ravaan niiku 2 viime raskaudessa joten tiiän ettei se herkkuu oo.
Ja juu,kumma ku olettaavat et mies voi kuskata...ei onnistu ainenkaan meillä ku hää o reissuhommis vkot.

Tsemppiä nyt kuitenkin!

AadaOlavi 22+3
 
Ei kuulemma tarvii enää noissa kontrolleissa käydä kun infektiosta on kulunut niin kauan että enää se ei voi mitään ongelmia aiheuttaa :)
Ja tällä kertaa oli ymmärtäväinen lääkäri joka sanoi että jos vielä tarttis tulla niin kyllä taksilupa olisi saatava!
Sain myös "luvallista" vanhempaa kipulääkettä (Tramal) öitä varten ja nyt olen pari yötä jopa nukkunut!!! =)
 
Sain juuri tietää, että minulla tuore parvorokkotartunta, rv 22. Äitiyspolin lääkäri ei ollut lähetettä vielä lukenut ja kätilö ei suostunut sanomaan muuta kuin, että odota kutsua ultraan eikä voinut sanoa edes arviota siitä tuleeko se ensi viikolla vai myöhemmin. Mitään muutakaan tiedonjyvää ei siitä irti saanut. Joku tieto asiasta olisi näin viikonlopun alla vähän rauhoittanut mieltä.

Eli käsittikö seuranta muuta kuin ultrauksen? Netistä luin, että anemia näkyy turvotuksena, osaatko lisätä tähän jotain?

Aventura
 
Sori kun vasta nyt kirjoitan, uusperheen viikonloppuna ei juurikaan ole koneelle aikaa tulla ...
Mulla oli infektio viikoilla 23 eli lähes samaan aikaan kuin sulla. Itse pääsin ultraan heti seuraavalla viikolla kun äpkl lääkäri oli lähetteen lukenut ja tämä on kuulemma yleinen käytäntö. Kuusi viikkoa kävin ultrassa 1xvko ja sen jälkeen vielä kaksi kertaa kahden viikon välein. kontrolleissa ei tosiaan tehty muuta kuin ultrattiin (ja sama tikkupissatesti otettiin kuin neuvolakäynneilläkin rutiinisti) ja lääkäri tosiaan selitti, että vain n. 30% tapauksissa virus edes tarttuu sikiöön äidiltä ja näissäkin tapauksissa vain harvoilla tulee ongelmia. Anemiaa se voi kuulemma tosiaan aiheuttaa sikiölle ja tämä näkyy ultrassa kudosturvotuksena. 2kk kun on kulunut infektiosta, on vaara kuulemma ohitse ja siksi minultakin kontrollit lopetettiin nyt. Sikiön liikkeitä myös käskettiin seuraamaan, jos liikkeet vähenee niin sitten äitipolille. Mitään ongelmia ei minulle kuitenkaan tullut joten eiköhän sinullakin mene kaikki hienosti loppujen lopuksi!!! :hug:
Mutta soita vielä vaikka sinne äitipolille ja tivaa asiaa, kyllä sinulla on oikeus saada vastauksia ja tietoa. Tietysti ymmärrän senkin ettei kätilö halunnut lääkärin "ohi" kommentoida asiaa...
 
Kiitos selostuksesta! Sain ajan äpkl:lle perjantaiksi, harmi ettei aikoja ollut alkuviikosta. Jatkosta sain urkittua sen verran, että ultraseuranta 4-8 viikon välein, varsin harvoin sinun kontrolleihin verrattuna. Vähän harmittaa, kun tässä tietoa odotellessa luin suomalaisten lähteitten lisäksi koko joukon jenkkilähteitä ja joka paikassa suositellaan kontrollia 1-2 viikon välein 8-12 viikon ajan. Harkitsen vakavasti, että käyn välillä yksityisellä ultrassa. Saanko mielenkiinnosta kysyä, mistä päin Suomea sinä olet? Laita yv:nä, jos et jostain syystä halua sitä tässä sanoa.
 

Yhteistyössä