Miten laihtua kun vaativa vauva jatkuvasti vierellä?

  • Viestiketjun aloittaja "Yh äippä"
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Mä myös neuvoisin odottamaan laihdutuksen kanssa kunnes vauva vähän kasvaa. Imetyksen kannalta ei kannata hirveästi syömisiä vähennellä. Samoin sektiohaavan kannalta ei kannata vielä aloittaa mitään kunnon treeniä vatsalihaksilla.

Mutta niitä keinoja... itse ostaisin myös sen crosstrainerin kotiin jos mahdollista, se on tehokas ja sillä voi jumppailla vaikka kun lapsonen on yöunilla. Katsele vaikka facebookin kirppareilta tai tori.fi, ihan hyvän laitteen saa käytettynä alle satasella. Sekä kahvakuula kannattaa hankkia, ne ei paljoa maksa. Noilla kahdella jo vetää kotioloissakin vaikka millaiset treenit.
 
,.,
[QUOTE="Jenis";30642987]Jos haluat tuloksia, pelkkä oman kehon paino ei riitä -> tarvitset kahvakuulan tms. tehostimen.[/QUOTE]

Tää on ihan sittiä. Oman kehon paino riittää tosi pitkälle. Kiinteytymiseen tarvitaan liikuntaa, mutta muutoin liikunta on 20% ja syominen 80% siitä laihdutuksesta. Että syömättä jättäminen tosiaan auttaa. Mutta toivottavasti et jätä syömättä vaan syöt oikein.
 
"veeras"
Ketä vaunulenkit kyllästyttää? Ei kai vauvaa kuitenkaan? Pitkiä lenkkejä vaan, niin siinä se painokin lähtee. Puol tuntia - tunti kerralla. Vauvallekin tulee painoa lisää kaiken aikaa, eli enemmän vastusta työntäessä. Ja imetys tosiaan laihduttaa myös.
 
"Jenis"
Tää on ihan sittiä. Oman kehon paino riittää tosi pitkälle. Kiinteytymiseen tarvitaan liikuntaa, mutta muutoin liikunta on 20% ja syominen 80% siitä laihdutuksesta. Että syömättä jättäminen tosiaan auttaa. Mutta toivottavasti et jätä syömättä vaan syöt oikein.
Mitään "kiinteytymistä" ei ole olemassakaan. On rasvanpolttoa ja on lihasmassan kasvatusta. Se massa ei kasva vahingossa eikä millään vaunulenkeillä, joten jos tahtoo jotain tuloksia nähdä, pikkupainoilla/oman kehon painolla hinkuttamisessa ei ole mitään järkeä. Laihdutus ja lihasmassan kasvattaminen taas eivät kuulu samaan yhtälöön, on valittava jompikumpi. Laihduttaa ei imettäessä voi, lihasmassaa voi kasvattaa.
 
"yh äippä"
[QUOTE="Jenis";30643508]Mitään "kiinteytymistä" ei ole olemassakaan. On rasvanpolttoa ja on lihasmassan kasvatusta. Se massa ei kasva vahingossa eikä millään vaunulenkeillä, joten jos tahtoo jotain tuloksia nähdä, pikkupainoilla/oman kehon painolla hinkuttamisessa ei ole mitään järkeä. Laihdutus ja lihasmassan kasvattaminen taas eivät kuulu samaan yhtälöön, on valittava jompikumpi. Laihduttaa ei imettäessä voi, lihasmassaa voi kasvattaa.[/QUOTE]

Sitten on parempi odottaa että lapsi kasvaa. Turhaan sitä kiristää itseään tekemään asioita kun vieressä rääkyy huomiota rakastava käärö. Tosi vaikeaa tehdä lapsen kanssa mitään, imurointikin on yhtä tuskaa kun vauva itkee makuuhuoneessa. Pakko huudattaa, muuten hukutaan likaan.

Ehkä tuo projekti saa odottaa kunnes lapsi jo tajuaa jotakin eikä vaan huuda kun sen jättää yksin hetkeksi... :( Ollaan sitten läskejä siihen saakka. Ja tosiaan, syömisillä yksin en saa kehoani kuntoon, sen verran rajua jälkeä jätti raskaus.
 
Hmm...
[QUOTE="Jenis";30643508]Mitään "kiinteytymistä" ei ole olemassakaan. On rasvanpolttoa ja on lihasmassan kasvatusta. Se massa ei kasva vahingossa eikä millään vaunulenkeillä, joten jos tahtoo jotain tuloksia nähdä, pikkupainoilla/oman kehon painolla hinkuttamisessa ei ole mitään järkeä. Laihdutus ja lihasmassan kasvattaminen taas eivät kuulu samaan yhtälöön, on valittava jompikumpi. Laihduttaa ei imettäessä voi, lihasmassaa voi kasvattaa.[/QUOTE]

Oletko ikinä nähnyt esim. kovan tason joogaajia? Tanssijoita? Ihan oman kehon painolla saavutettua kaikki. Jostakin syystä lopputulos on paljon kauniimpi kuin salilla kävijöillä.
 
Hmm...
[QUOTE="yh äippä";30645050]Sitten on parempi odottaa että lapsi kasvaa. Turhaan sitä kiristää itseään tekemään asioita kun vieressä rääkyy huomiota rakastava käärö. Tosi vaikeaa tehdä lapsen kanssa mitään, imurointikin on yhtä tuskaa kun vauva itkee makuuhuoneessa. Pakko huudattaa, muuten hukutaan likaan.

Ehkä tuo projekti saa odottaa kunnes lapsi jo tajuaa jotakin eikä vaan huuda kun sen jättää yksin hetkeksi... :( Ollaan sitten läskejä siihen saakka. Ja tosiaan, syömisillä yksin en saa kehoani kuntoon, sen verran rajua jälkeä jätti raskaus.[/QUOTE]

Mun kuopus kulki ekat puoli vuotta kaikkialle manducassa. Huusi kuin raivopää, jos yritti vaunuihin laskea. Siinä lähti multa melkein 20 raskauskiloa mitään tekemättä.
 
....
Hieman ihmettelen kuinka harvoille näköjään kerrotaan vatsalihasten kuntouttamisesta sektion jälkeen?
Fysioterapeutilta saa kyllä hyvät ohjeet ja mitä pidempään on mitään tekemättä, sitä enemmän on riskinä tulla "kiinnikkeitä" haavan alle. Kai tuo sitten yksilökohtaista on.. Itselläni halkaistu vatsa muutamaan otteeseen pystysuunnassa ja kovasti ohjeistettiin aloittamaan ajoissa sisempien lihasten kuntoutus jne. Toki haavan paraneminen ym on yksilökohtaista mutta.. Kysykään ihmeessä osaavilta ohjeita! Kotona voi tehdä kaikki harjoitteet. :) Ensin toki kevyemmin aloitetaan ja siitä sitten tulosten mukaan lisää.
Kotona voi vauvan kanssa jumppailla ja venytellä mielin määrin. Asenne kai se ratkaisee lopulta. Tyyliin aamupalaa tehdessä voi kyykkäillä, vauva vaikka kantoliinassa mukana yms. Hyviä vauvajumppaohjeita äidille on netti pullollaan. Hyötyliikunta tekee ihmeitä kaiken kaikkiaan ja se mitä syö.
 
voi dietata
No itse laihduin että imetin, tupakoin ja hikiliikuntaa 3Xviikko 45min. Söin 2 leipää päällisillä klo 12, 2 leipää päällisilä klo 17 ja liikunnan jälkeen podin illan nälkää. Jos oikein itse hillintä petti illalla niin söin viikon tai yhden leivän.

Aamut,meni kahvilla ja tupakilla ja päivän,aikana litratolkulla vettä niin maitoa riitti.

Nyt reipas ja terve 2,5v meillä. :)
 
"yh äippä"
Mulle tehtiin sektio vaakasuunnassa bikinirajalle. Kukaan ei ole puhunut vatsalihasten palautumisesta. Luin itse netistä että pitää odottaa. Minulla ei ole huom. varoja ostella crosstrainereita tai käydä fysioterapeutilla. Yritän saada ostettua lapselle mitä tarvii ja ruuat, siinä se.

Mutta olen kyllä pettynyt miten vähän olen saanut neuvontaa omaan toipumiseen. Vauvan käyriä kyllä kytätään, äiti on vaan lihaköntti ja jätepussi lasta varten, väliäkö sillä jos sen maha menee pilalle. Näin ainakin julkinen terveydenhuolto.
 
piarj
Mä laihduin ihan sillä että en kerennyt syödä kunnolla. Ja Vauvaa piti kanniskella jatkuvasti. Ei viihtynyt lattialla tai sitterissä eikä sylissä jos ei ollut liikkeessä. Joten päivät (ja yöt) oli yhtä kävelyä. Päikkärit vauva nukkui liikkuvissa vaunuissa joten sekin oli kävelyä. Enää ei lasta tarvitse tuollalailla kävelyttää mutta välillä meinaa vieläkin tulla käveltyä kotona niitä tuttuja uria ees taas kunnes muistan ettei enää tarvitse :D
 
kiinteytyjä
[QUOTE="Jenis";30643508]Mitään "kiinteytymistä" ei ole olemassakaan. On rasvanpolttoa ja on lihasmassan kasvatusta. Se massa ei kasva vahingossa eikä millään vaunulenkeillä, joten jos tahtoo jotain tuloksia nähdä, pikkupainoilla/oman kehon painolla hinkuttamisessa ei ole mitään järkeä. Laihdutus ja lihasmassan kasvattaminen taas eivät kuulu samaan yhtälöön, on valittava jompikumpi. Laihduttaa ei imettäessä voi, lihasmassaa voi kasvattaa.[/QUOTE]

"Oman kehon painolla hinkuttamisessa ei ole mitään järkeä".... Moni voisi olla eri mieltä tästä. Minulla esmes elopainoa vielä yli 80 kg (ja 178 cm), silti pystyn leuanvetoihin ja ojentajapunnerruksiin. Ja hyvin pystynkin. Ja tuossahan sitä vastusta vasta riiittääkin. Ihanko tosissaan väität, ettei näistä em. oman kehon painolla tehtävistä liikkeistä ole hyötyä? Rasvanpoltossa/kiinteytymisessä?

Vaikean raskauden, synnytyksen ja pitkän vuodelevon jälkeen olin niin rapakunnossa, etten pystynyt tekemään kuin juuri ja juuri 10 "naisten" punnerrusta putkeen. Nyt menee 40 oikeaoppista "miesten" punnerrusta kertarykäsyllä. Kyykytkin teen ihan oman kehon painolla vaan, mitään härpäkkeitä en ole hankkinut, eikä ole nyt juuri varaa kuntosalikortteihin. Kaikki raskauskilot ja enemmänkin oon muutamalla tehokkaalla liikesarjalla usein tehtynä sekä vaunulenkkeilyllä karistanut ja satavarmasti myös kiinteytynyt.

Iso etu näissä on myös, että se oma keho kulkee aina mukana joka reissussa, treenata voi lähes missä vain, ilman apuvälineitä.

Lihasmassan kasvattamiseen toki kyllä vaaditaan muutakin. Otin tässä nyt kantaa siihen kun "jeniksen" mielestä oman kehon painolla "hinkuttaminen" vaikuttaa olevan yhtä tyhjän kanssa.
 
"mei"
Minä odotin sektion jälkeen 3 kk ennen kuin aloin tehdä mitään.
Nyt vajaa 5 kk sektiosta ja voin tehdä jo kaikkea. Ultrattu jälkitarkastuksessa muiden ongelmien vuoksi eli kaikki ok.
Minä EN LAIHDU grammaakaan imettämällä. Näin ollut aina. Kolme lasta joita kaikki imetin,ja imetysaikana lihoin vaan.

Kotijumppa ja syömisten tarkkailu lienee sulle parhaimmat vaihtoehdot :)
 
"mei"
Hieman ihmettelen kuinka harvoille näköjään kerrotaan vatsalihasten kuntouttamisesta sektion jälkeen?
Fysioterapeutilta saa kyllä hyvät ohjeet ja mitä pidempään on mitään tekemättä, sitä enemmän on riskinä tulla "kiinnikkeitä" haavan alle. Kai tuo sitten yksilökohtaista on.. Itselläni halkaistu vatsa muutamaan otteeseen pystysuunnassa ja kovasti ohjeistettiin aloittamaan ajoissa sisempien lihasten kuntoutus jne. Toki haavan paraneminen ym on yksilökohtaista mutta.. Kysykään ihmeessä osaavilta ohjeita! Kotona voi tehdä kaikki harjoitteet. :) Ensin toki kevyemmin aloitetaan ja siitä sitten tulosten mukaan lisää.
Kotona voi vauvan kanssa jumppailla ja venytellä mielin määrin. Asenne kai se ratkaisee lopulta. Tyyliin aamupalaa tehdessä voi kyykkäillä, vauva vaikka kantoliinassa mukana yms. Hyviä vauvajumppaohjeita äidille on netti pullollaan. Hyötyliikunta tekee ihmeitä kaiken kaikkiaan ja se mitä syö.
Tämä on niin totta...!
 
[QUOTE="Jenis";30643508]Mitään "kiinteytymistä" ei ole olemassakaan. On rasvanpolttoa ja on lihasmassan kasvatusta. Se massa ei kasva vahingossa eikä millään vaunulenkeillä, joten jos tahtoo jotain tuloksia nähdä, pikkupainoilla/oman kehon painolla hinkuttamisessa ei ole mitään järkeä. Laihdutus ja lihasmassan kasvattaminen taas eivät kuulu samaan yhtälöön, on valittava jompikumpi. Laihduttaa ei imettäessä voi, lihasmassaa voi kasvattaa.[/QUOTE]

En ole asiantuntija. Mutta joku tässä yhtälössä mättää. Jos ajatellaan että laihdutus on aina sitä että paino putoaa -x kg niin ehkä mennään jotenkin näin. Mutta monelle "laihdutus" voi olla myös sitä että peili näyttää erilaiselta ja pienemmät vaatteet menevät päälle. Lihasmassan kasvatus pienentää läskiä ja se "laihdutus" voi olla monelle riittävää vaikka vaaka näyttäisi aivan samoja kiloja.

Sitten taas imetys vrs. laihdutus. Käsittääkseni se perinteinen myytti "ympäristömyrkyt lähtevät liikkeelle kropasta ja imeytyvät äidinmaitoon ja myrkyttävät (??) vauvan" kun laihtuu niin ei enää pidä paikkaansa samassa mittakaavassa kun ympäristömyrkyt muutenkin pienentyneet. Äidin jaksaminen ja maidon tuotanto pitää tietenkin paikkansa - ylipäätänsä näin ei imetys välttämättä toimi mutta ns. maltillinen laihdutus (500 g per viikko) eikä mikään extreme meno on ihan ok imettäjillekin. Moni laihtuu enemmänkin ihan itsestään.

Vinkiksi tuo manduca tai muu kantoreppu/rintareppu: imurointi ja kotiaskareet siinä kun vauva on koko ajan lisäpainona kuluttaa energiaa paljon ja esim. jalkojen lihaksen vahvistuvat ihan siinä kun kyykkii tällä "lisäpainolla". Ei se ole mitään erillistä kuntoilua mutta jos kerta oma paino ei riitä niin kyllä vauvan lisäpainolla saadaan jo aikaiseksi enemmän.
 

Yhteistyössä