Miten laihtua nopeasti? Onko nopea painonpudotus mahdollista?

Elikkä kuinka siis laihtua nopeasti?!? Nyt on tilanne se että tarvis laihtua mahdollisimman nopeaan tahtiin, mutta vähän mietityttää että onko se nopea painonpudotus ylipäänsä kuinka mahdollista? Laihduttaminen ei itselle ole koskaan ollut mitenkään helppoa ja usein jo pelkkä ajatuskin dieetillä olosta saa voimaan pahoin. Nykyään siis ylipainoa löytyy noin 15-20 kiloa ja näistä liikalikoista olisi tarkoitus päästä nopeasti eroon. hirveän paljon en välttämättä jaksa kuntoilla ja liikkua joten mielellään ottaisin vastaan ehdotuksia mahdollisimman helposta (ja nopeasta) tavasta pudottaa painoa.. Kiitos!

- Jutta
 
Moi
Toki nopeasti voi laihtua, helposti ja nopeasti en menisi lupaamaan. Laihdutus on yleensä aina enemmän tai vähemmän inhottavaa, se vaatii tiukkaa itsekuria ja kovaa motivaatiota -erityisesti jos tuloksia haluaa nopeasti. Terveellisenä laihdutustahtina pidetään 0,5-1 kg viikossa. Tiukalla ateriankorvikekuurilla voi toki saada paljon suurempiakin viikkopudotuksia.
Liikunta ei itse asiassa olekaan se oleellisin asia laihdutuksessa -ruoka on se mistä kaikki on kiinni. Jos kuluttaa enemmän kuin syö, laihtuu. Niin yksinkertaista. Jos haluat laihtua nopeasti, ehdottaisin aloitusta niillä korvikeliemillä tai tiukkaa kaloripäiväkirjaa. Itse olen pitänyt tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja pitänyt vuorokauden energiamäärät n.1000-1300 kilokalorissa, paino on pudonnut nyt noin seitsemän kiloa seitsemässä viikossa. Painon putoaminen on tietenkin yksilöllistä, mutta periaate on aina se sama: syö vähemmän kuin kulutat.
Suosittelen EnergyNet-sivustoa, siellä voi hyvin arvioida omaa energiankulutustaan ja laskea ruokien kalorimääriä.
 
Melkein 8 kg kuukaudessa laihtunut..

Meikäläinen on laihtunut melko nopeaan tahtiin, eli toisin sanottuna olen laihtunut lähes 2 kilon viikkotahtia nyt jo yli kuukauden ajan, apuna on kylläkin ollut laihdutusvalmisteet. Ainakin meikäläisen mielestä melko hyvä saavutus tällaiselle peruslaiskalle suomalaiselle. Kyllä laihduttaminen siis voi sujua hyvinkin nopeasti jos vähän edes viitsit vaivaa nähdä. Itse sain hyvät ‘eväät’ laihdutukseen personal trainer Joni Haahkolan laihdutussivulta Nopea Laihdutus >>
 
Oon laihtunu nyt aika tarkalleen 11kg 3,5kk:ssa. Mitään pussikeittoja yms en ole vielä kertaakaan syönyt, vaan ihan perusjutuilla on nuo kilot karisseet: kalorien tarkalla laskulla ja sen noudattamisella. Mulla oli sellainen ohjelma netissä käytössä, joka laski mulle että pääsen tavoitepainooni 6kk aikana kun jätän kalorit alle 1700kcal/päivässä. Otin varman päälle ja pidin päivän kalorit max 1300kcal ja sillä lähti painoa alussa jo heti 4-5kg ja sekös piti motivaatiota yllä.

Paljoa en oo liikkunu, pikkusen alussa salilla (nyt en oo käyny ollenkaa) ja sitten toki normi kävelylenkit.

Itsekuria painotan, se on tärkeää että muistaa sen. Pienillä jutuilla saa paljon aikaseks, esim. kaupassa kävelen vaan suoraa pullahyllyjen ohi. Ja nyt ei tee edes mieli niitä enää. Ennen tuli ostettua donitsia, sipsejä yms ja ne saattoi mennä yhden illan aikana. Nyt ei kertakaikkiaan pysty syömään niitä edes.
 
Oon lukenu paljon laihduttamisesta kun itsekin tiputan painoa koko ajan. Joka paikassa törmään juttuihin, että hiljaa hyvää tulee laihduttamisessa! Valitettavasti jopa 80 prosentilla laihduttaneista kilot ovat vuoden kuluttua takaisin. Mitä nopeammin ne on tipahtaneet, sitä varmemmin...
Ne tulee siks takas varmemmin, koska hyvin todennäköisesti tällöin ei ole tapahtunut todellista pysyvää muutosta elintavoissa. Ja kun laihdutuksen jälkeen tavoitteesi saavutettuasi taas aloitat "normaalin" elämän, käykin niin, että normaalissa elämässä kilot vaan tulee takas, kun siinä ei ole mikään muuttunut. Laihdutus ei ole mitään tähtitiedettä!

Suosittelen siis satsaamaan hitaisiin prosesseihin, yhteen muutokseen kerrallaan. Esimerkiksi itse ostin aivan ensimmäisenä juoksukengät ja aloin juosta, tai hitaasti hölkätä, pari kertaa viikossa. Kun sain tästä rutiinin, otin seuraavaksi tavoitteeksi syödä kasviksia kilon päivässä, näin ruokatottumukseni muuttuivat olennaisesti vähitellen. Kasvispainotteinen ruokavalio on säilynyt pari vuotta ja tulee jäämään lopuksi elämää, koska olo on niin hyvä, en sairasta kuten ennen eikä kilot tule takas, joten se on hyvä mulle. Eikä mun siis tarvii enää miettiä koko painoasiaa, vaan kilot vaan pysyy poissa, koska liikun sopivasti ja syön sopivasti. Tiputin 30 kiloa.
 
vierailija
Laihtumisen kaava on todella yksinkertainen, mutta käytännössä sen toteuttaminen voi olla yllättävän haastavaa ja moni kompastuu tavoitteessaan. Itsekin olen kokenut saman. Tässä kuitenkin nopean laihtumisen kaava kiteytettynä: https://sportt.fi/miten-laihtua-nopeasti/. Olen noudattanut tätä kaavaa pidemmän aikaa ja ensimmäisen kuukauden aikana olen onnistunut pudottamaan 10 kg ja 10 cm vyötäröltä. Kaava on simppeli, mutta sen noudattaminen vaatii jatkuvaa motivaatiota.
 

Yhteistyössä