Miten lestadiolaisilla on varaa isoihin omakotitaloihin?

Mä tunnen kanssa useita esikoislestadiolaisia... he on kyllä kaikki kovia tekeen töitä, suurin osa on yksityisyrittäjiä ja työllistää viel oman suvunkin siinä samassa... mutta kenelläkään heistä ei ole mitenkään kovin isoa taloa, vaan ihan tavallisen kokosia. Ja rakennettu pitkästä tavarasta, tavallisen näkösiä taloja, ilman mitään erityisen kummallisen kalliita systeemejä. Peruskeittiön kalusteet on jne. Että ei kait he taloihinsa ihan kauheesti ole saaneet rahaa meneen.
 
Mulla on kans vähä semmone käsitys, että ne palkkaa töihi "velijään" mieluummin ku muita. (Tiedän iteki muutaman yrityksen, jossa omistaja on lesta ja työntekijät enimmäkseen myös.)

Yks mitä mietin kans, että taitavat nuoret miehet tähdätä hyväpalkkaiselle alalle. Lähtevät siis opiskelemaan alaa, jossa hyvä palkka. Ei ehkä tärkein kriteeri, mutta yks niistä.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Mä tunnen kanssa useita esikoislestadiolaisia... he on kyllä kaikki kovia tekeen töitä, suurin osa on yksityisyrittäjiä ja työllistää viel oman suvunkin siinä samassa... mutta kenelläkään heistä ei ole mitenkään kovin isoa taloa, vaan ihan tavallisen kokosia. Ja rakennettu pitkästä tavarasta, tavallisen näkösiä taloja, ilman mitään erityisen kummallisen kalliita systeemejä. Peruskeittiön kalusteet on jne. Että ei kait he taloihinsa ihan kauheesti ole saaneet rahaa meneen.
hei hyacinth, tarkoititkohan kuitenkin VANHOILLISlestadiolaisia, esikoiset on vielä asia erikseen;)
 
vieras
Olen ihmetellyt samaa asiaa. Eräältä lestadiolaisäidiltä kysyinkin, miksi usealla lestadiolaisella on isot ja hienot talot ja autot. Hän kertoi, että ainakin erään kaupungin alueella on sellainen käsitys, että omaisuudella näytetään se, kuinka heitä on siunattu. Ja sitten elävät muuten melko tiukasti ja velkaa on suuria, suuria määriä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen ihmetellyt samaa asiaa. Eräältä lestadiolaisäidiltä kysyinkin, miksi usealla lestadiolaisella on isot ja hienot talot ja autot. Hän kertoi, että ainakin erään kaupungin alueella on sellainen käsitys, että omaisuudella näytetään se, kuinka heitä on siunattu. Ja sitten elävät muuten melko tiukasti ja velkaa on suuria, suuria määriä.
Niin, siitä en sit tiedä et onko tää jotain seutukohtaista. Eikä se tietenkään tarkota ettäkö kaikilla olis ne isot ja hienot talot, mutta kyllä mitä oon näitä nähny niin suurimmalla osalla mitä minä tiiän niin talot on arvokkaita kyllä. Ja nykyään nyt on niin tuo rahan arvo muuttunut, mutta sillon penskanakin kylälle rakensivat miljoonan markan taloja ja se oli huikea summa sillon. Mutta muuten en heijän rahajutuistaan tietenkään tiedä että miten muuten sitä käyttävät mutta siis kunhan tätä on tullut ihmeteltyä jo pienestä asti että miten ihmees ne kaikki on niin rikkaita :ashamed:
 
L-
Luin vaan eka sivun ja hyppäsin suoraa tälle viimeiselle.

Mekin ollaan ukon kanssa mietitty että miten ex-naapurit pysty rakentaan ison omakotitalon (asuttiin melkein naapurissa silloin vuokralla). Ylhäällä neljä makkaria, alhaalla kaksi ja kaikki muut huoneet (keittiö, sauna jne). Siinä vaiheessa neljäs oli vauva eikä äidillä (25v) mitään koulutusta. Töitä ei oo tehny päivääkään. Perheen isäkin isänsä kuorma-autofirmassa vaan töissä. Ehkä he ovat saaneet vanhemmiltaan rahaa tai jostain. Tai sit pankinjohtaja samaa lahkoa. Ei tuollaisilla tuloilla saa edes niin isoa lainaa. Ei ainakaan niistä pankeista joista me käytiin kyseleen vaikka oli kahden tulot. Lapsilisiäkään ei laskettu tuloiksi koska ne katsotaan menevän lasten tarpeisiin.

Meillä makso 110 m2 talo vuosimalli 1970 160000? ja lyhennys noin 900?/kk 25v. Eli ei yhden tuloilla maksella vähintään 250000 euron lainaa tai sit tuttu pankinjohtaja antanu 60v maksuajalla tai vastaavaa. Muitakin lestadiolaisperheitä asui samalla seudulla samankokoisissa taloissa eikä äidit käyneet töissä lasten välissä ollenkaan. Tosin en heidän miesten työpaikoistaan tiedä.

Me mietittiin miehen kans että lestadiolaisilla oma "pankki" josta saavat lainaa tai jotenki sitä kautta tulee avustusta.
 
lestadiolaisilla ei ole mitään omaa pankkia, mistä sais lainaa :) Ihan samaa sanon kuin muutkin täällä ovat sanoneet, että samalla tavalla kuin kuka tahansa mekin mennään pankkiin, esitetään tulo- ja menoarviomme, otamme lainan ehkä pitkälle maksuajalle (nykyään kun saa jopa 60v maksuajan asuntolainaan).
 
enpäs kehdannutkaan nikillä
Olen miettinyt samaa, mutta ratkaisu on tässä:

- mies on hyvissä töissä (korkeasti koulutettu) tai ainakin ahkera paljon töitä tekevä duunari/yrittäjä, joten vaimon ei välttämättä tarvitse tehdä työtä kodin ulkopuolella
- ruuat tehdään itse, leivotaan itse, taloja lämmitetään edullisesti esim. puulla, hakkeella, harrastukset valitaan usein edullisiksi (partio, kerhot, pianonsoitto), isommat lapset hankkivat jo pikku tienestejä rahoittaakseen harrastuksiaan ja vaatteita, vaatteita ja tavaroita kierrätetään paljon
- talot rakennetaan tosiaan pitkälti talkoohengellä
- ja ennen kaikkea tämä: perhe perustetaan nuorena ja talonrakennus aloitetaan samantien, joten pitkä maksuaika lainaan on mahdollinen eikä aikaa mene "hukkaan" vuokralla asuessa
- tuo talojen tekeminen ja myyminen voitolla on myös yleistä, varsinkin ennen, kun eräässä pohjoissuomalaisessa isossa kaupungissa sai aiemmin kaupungin tontin lapsiluvun perusteella eikä pelkällä arpaonnella
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja enpäs kehdannutkaan nikillä:
Olen miettinyt samaa, mutta ratkaisu on tässä:

- mies on hyvissä töissä (korkeasti koulutettu) tai ainakin ahkera paljon töitä tekevä duunari/yrittäjä, joten vaimon ei välttämättä tarvitse tehdä työtä kodin ulkopuolella
- ruuat tehdään itse, leivotaan itse, taloja lämmitetään edullisesti esim. puulla, hakkeella, harrastukset valitaan usein edullisiksi (partio, kerhot, pianonsoitto), isommat lapset hankkivat jo pikku tienestejä rahoittaakseen harrastuksiaan ja vaatteita, vaatteita ja tavaroita kierrätetään paljon
- talot rakennetaan tosiaan pitkälti talkoohengellä
- ja ennen kaikkea tämä: perhe perustetaan nuorena ja talonrakennus aloitetaan samantien, joten pitkä maksuaika lainaan on mahdollinen eikä aikaa mene "hukkaan" vuokralla asuessa
- tuo talojen tekeminen ja myyminen voitolla on myös yleistä, varsinkin ennen, kun eräässä pohjoissuomalaisessa isossa kaupungissa sai aiemmin kaupungin tontin lapsiluvun perusteella eikä pelkällä arpaonnella
Ja samaa saa varmaan kuka tahansa "asiaa ihmettelevä"/ kateellinen kopioida, uskolla tai ilman :LOL:
 
enpäs kehdannutkaan nikillä
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja enpäs kehdannutkaan nikillä:
Olen miettinyt samaa, mutta ratkaisu on tässä:

- mies on hyvissä töissä (korkeasti koulutettu) tai ainakin ahkera paljon töitä tekevä duunari/yrittäjä, joten vaimon ei välttämättä tarvitse tehdä työtä kodin ulkopuolella
- ruuat tehdään itse, leivotaan itse, taloja lämmitetään edullisesti esim. puulla, hakkeella, harrastukset valitaan usein edullisiksi (partio, kerhot, pianonsoitto), isommat lapset hankkivat jo pikku tienestejä rahoittaakseen harrastuksiaan ja vaatteita, vaatteita ja tavaroita kierrätetään paljon
- talot rakennetaan tosiaan pitkälti talkoohengellä
- ja ennen kaikkea tämä: perhe perustetaan nuorena ja talonrakennus aloitetaan samantien, joten pitkä maksuaika lainaan on mahdollinen eikä aikaa mene "hukkaan" vuokralla asuessa
- tuo talojen tekeminen ja myyminen voitolla on myös yleistä, varsinkin ennen, kun eräässä pohjoissuomalaisessa isossa kaupungissa sai aiemmin kaupungin tontin lapsiluvun perusteella eikä pelkällä arpaonnella
Ja samaa saa varmaan kuka tahansa "asiaa ihmettelevä"/ kateellinen kopioida, uskolla tai ilman :LOL:
No sitähän tarkoitin juuri, että ei siinä mitään yliluonnollista/omia pankkeja/hurjia alennuksia "omille" tarvita...
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja enpäs kehdannutkaan nikillä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja enpäs kehdannutkaan nikillä:
Olen miettinyt samaa, mutta ratkaisu on tässä:

- mies on hyvissä töissä (korkeasti koulutettu) tai ainakin ahkera paljon töitä tekevä duunari/yrittäjä, joten vaimon ei välttämättä tarvitse tehdä työtä kodin ulkopuolella
- ruuat tehdään itse, leivotaan itse, taloja lämmitetään edullisesti esim. puulla, hakkeella, harrastukset valitaan usein edullisiksi (partio, kerhot, pianonsoitto), isommat lapset hankkivat jo pikku tienestejä rahoittaakseen harrastuksiaan ja vaatteita, vaatteita ja tavaroita kierrätetään paljon
- talot rakennetaan tosiaan pitkälti talkoohengellä
- ja ennen kaikkea tämä: perhe perustetaan nuorena ja talonrakennus aloitetaan samantien, joten pitkä maksuaika lainaan on mahdollinen eikä aikaa mene "hukkaan" vuokralla asuessa
- tuo talojen tekeminen ja myyminen voitolla on myös yleistä, varsinkin ennen, kun eräässä pohjoissuomalaisessa isossa kaupungissa sai aiemmin kaupungin tontin lapsiluvun perusteella eikä pelkällä arpaonnella
Ja samaa saa varmaan kuka tahansa "asiaa ihmettelevä"/ kateellinen kopioida, uskolla tai ilman :LOL:
No sitähän tarkoitin juuri, että ei siinä mitään yliluonnollista/omia pankkeja/hurjia alennuksia "omille" tarvita...
Niin just, ymmärsin ;)
 
vakkari harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
yks perhe täältäpäin ottaa työssäkäyvien kotona asuvien lastensa palkat.
vissiin tarttee maksaa takas lapsena syöty ruoka....
Häh, voiko olla totta? Siis miten se tähän ketjuun kuuluu? Narsku vanhemmat?
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vl minäkin:
tuohon tv-kysymykseen (vaikka näitä juttuja on aika turha tällä saitilla selittää):
Itsessään tv-laite ei tosiaan ole mitenkään syntiä, ja siitä tulevat asiaohjelmat eivät ole nekään kiellettyjä, päin vastoin, paljonhan tulee ihan hyvääkin ohjelmaa. Ero on siinä että jos tv on talossa/olohuoneessa, siitä tulee helposti talon "herra", ts. on jatkuvasti päällä ja sen mukaan aikataulutetaan elämää ja kuinka tavattoman paljon siitä tuleekaan sitä kaikkea huonoa ohjelmaa. Sitä tulisi siinä "sivussa" katsottua ehkä paljonkin, ja se taas ei millään tavalla rakentavasti vaikuta arkeemme ja sotii ajatusmaailmaamme/arvojamme/vakaumustamme vastaan. Ja internet on käytössä siksi että yksinkerttaisesti tässä yhteiskunnassa olisi valtavan hankala työskennellä jos ei ollenkaan tietokonetta voisi käyttää. Alkaa nääs olla netti/sähköposti ym joka työssä elinehto. Aika suppeaksi kävisi työpaikkavaihtoehdot pikkuhiljaa. Ja on totta että netissä on kaikkea soopaa enemmänkin kuin tv:ssä, siinä on jokaisella kilvoittelun paikka. Mutta väitän ettei tietokone koskaan hallitse/aikatauluta ihmisten arkea samalla tavalla kuin olohuoneessa mölyävä tv.
En ole uskossa, mutta tätä mieltä tv:stä minäkin. :) Ihmettelen, miten niin monet antavat sen hallita elämäänsä ja mölytä kodissaan melkein 24/7.
 

Yhteistyössä