Miten makaronilaatikosta saa sellaista kuohkeaa ja pehmeää?

  • Viestiketjun aloittaja kokitntoa
  • Ensimmäinen viesti
kokitntoa
Lapset tykkäävät tosi paljon koulun makaronilaatikosta. Kun teen itse sitä kotona, tulee siitä aika "tiivistä". Keitän siis makaronit, paistan jauhelihan ja teen munamaidon sekaan, mutta mitä voisin tehdä toisin, että siitä tulisi sellaista pehmeää, "kuohkeaa"?
 
"jenni"
[QUOTE="jenni";27993140]Tee kermaan. Alhaisella lämmöllä uunissa ja ei liian kauan. Siinä sen salaisuus.[/QUOTE]

Nii, ja lisään vielä, että kolmeen kananmunaan neljän hengen annos.
 
"nuuh"
Mä en laita koskaan munamaitoa. Jauhelihan sekaan pistän paseerattua tomaattia tai tomaattimurskaa että siitä tulee sellaista märkää. Sekoitan sen sössön makaroneihin ja teen juustoisen valkokastikkeen siihen päälle. Hyvää hyötykäyttöä juustonkannikoille. Sitä pitää olla paljon että valuu koko vuokaan ja uunissa vaan kuorrutus ja vot!
 
"Pöllö"
Minä teen makaroonilaatikon ihan sen myllyn paras makarooni pussin takana olevan reseptin mukaan :D Hyvää on :D Mutta kun on ollut puolet ajasta uunissa niin nakkaan siihen folion päälle ettei tule niin kuivaa.. aivan kuohkean oloista on kyllä ollut :p
 
"sanna"
[QUOTE="aapee";27993267]Kiitos vastauksistanne! Ehkäpä laitan liian vähän kananmunaa..olen laittanut vain yhden munan sellaiseen 5 litran uunipadalliseen. Lisään siis kananmunan määrää.[/QUOTE]

Litraan maitoa 3 munaa.
 
keitetyt makaroonit, paistetut jauhelihat jne.. litraan maitoa 2 kananmunaa ja munamaitoa niin paljon että sitä on vuokassa yhtä korkealla kun makarooniakain. 175 astetta ja noin tunti uunissa.
 
"Vieras"
Yleensä suurtalouskeittiöissä tehään makaroonilaatikko keittämättömällä makaroonilla eli makaroonit, paistettu jauheliha ja sit vaan tarpeeks nestettä mikä yleensä suurkeittiöissä on jotain vesimaito lirua tai parhaillaan pelkkää vettä ja kananmunia. Suurtalouskeittiössä yleensä kypsennetään höyryuunilla siinä toinen syy, eli kotiuunissa mieto lämpä ja pidempi aika. Olen itse kokeillut myös tuota että jätän makaroonit keittämättä ja koostumus oli semmonen enemmän "kauppamainen" eli jotenkin makaroonit turpos ja imi enemmän nestettä ja niistä tuli semmosta hötömpää.
 
Meidän makaronilaatikko on aika lähelle sitä koulun makaronilaatikkoa. Itsekin yritin sitä jäljitellä, vaikka en ole sitä syönyt sitten peruskoulun eli "muutamaan" vuoteen. :D Mutta kokeileppas tällasta reseptiä:
(eikä nyt ole tietty 100% samanmakuinen, mutta yhtä herkullinen ja kuohkea)

• 5dl Makaronia
• 5dl Maitoa
• 2.5dl Ruokakermaa; Flora Kevyt & Paksu
• 400g Nauta-Sika jauhelihaa
• 4kpl kananmunia

Kiehauta vesi ja lisää sitten makaronit.
Keitä n. 12min ajan ja sekoita vähän väliä makaroneja, jotteivat tartu pohjaan kiinni.

Laita uuni päälle 200 asteeseen.
*HUOM! Tämä aste meillä käytössä kaasu-uunissa, jos teillä on sähköuuni, voi valmistua ehkä samassa lämpötilassa tai sitten vain kokeilemalla onko teille sopiva lämpötila 220 ja silloin valmistuis myös nopeammin*

Tee munamaito seos.
Riko kulhoon kananmunat ja lisää maito.
Riko haarukalla kananmunat ja sekoita.

Paista jauheliha. Kun makaronit ovat kypsiä, kaada ne siivilään.
Tässä välin voitele vuoka.

Kaada makaronit voideltuun vuokaan ja lisää joukkoon jauhelihat.
Sekoita ja lisää munamaito. Viimeiseksi lisää ruokakerma.

Sekoita hyvin ja laita uunin keskitasolle.
Makaronilaatikko on valmis n. tunnin kuluttua.
 
Kokki...
175 astetta 1 tunti, punaista maitoa 1,5 litraa, 3 isoa kananmunaa, 2kpl 400g sika-nauta jauhelihaa ruskistettuna, makaronia 2kpl 400g pussia (keitettynä ei ihan kypsäksi) Folio päälle 30-40min. päästä, jollei halua tummempaa pintaa. Mausteita makaroni imee paljon joten meidän perheessä laitetaankin reilulla kädellä mausteita. Sipulia sekaan paistamiseen jos tykkää. Namskis. Tekeytyä kannattaa antaa olla n. 15 min. Folion alla vielä uunista nostettuna. Sitten vain syömään ❤
 

Yhteistyössä