Miten motivoitte lapsianne?

Onko teillä jotain hyviksi todettuja keinoja innostaa lasta koulunkäyntiin ja läksyjen tekoon? Lapsi on tokalla ja kaikki muu paitsi kuvis ja kässä on tylsää. Välitunnitkin on tylsiä kun mitään ei saa tehdä.

Minua harmittaa, kun koulussa kuitenkin ollaan tosi paljon ja jos siellä melkein kaikki tuntuu tylsältä. Itse olen aika ääripositiivinen ja haluaisin, että lapsikin oppisi innostumaan perusasioista. Miten saisi intoa koulunkäyntiin?

Ja toinen juttu on 4-vuotias, jonka kanssa aamut ovat yhtä tuskaa, jos pitää päiväkotiin lähteä. Lapsi kyllä viihtyy päiväkodissa, mutta aamuisin väittää, että siellä on kamalaa, eikä halua lähteä.

Vinkkejä kehiin, kiitos :)
 
Ei sen kummempaa kuin onnistumisten ihailu (myös oppiminen on onnistumista, ei vain esi. hyvät koetulokset) ja opintojen "syventäminen" siten, että esim. käydään fysiikan lakeja opiskellessa Tietomaassa, anatomiaa lukiessa yliopiston laitoksella, poimitaan ja kuivataan kasveja jne.

Päiväkotilaista minulla ei ole koskaan ollut, joten siihen en ota kantaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
En juurikaan motivoi sillä nuo tenavat on sellaisia, että oppiminen itsessään motivoi. Ovat hyvin uteliaita ja tarttuvat toimeen tarmolla ja kun numerot ja muut ansiot tulee nenän eteen niin se on parasta se. Ainakin näiden mielestä.
 
p@ula
Totta, mutta se ei johda siihen päämäärään, että lapsi olisi innoissaan siitä uuden oppimisesta :D
Saattaa olla vielä jossakin käytössä. Tosiasiassa lapset ovat aikuisten "armoilla" niin kauan, kunnes ne innostuu jostakin niin paljon, etteivät enää suostu mihin vaan. Siis jos se ikinä on mahdollista.

Kuvia muutaman tuhannen kilometrin päähän:
https://www.google.fi/search?q=nepal+brickfactory&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI5aul1Ia_xwIVCo4sCh0a1gzi&biw=1366&bih=667
 
vierailija
Emme kannusta mitenkään (kehutaan tottakai), lapset ovat aina halunneet mennä kouluun ja arvosanat ovat olleet huippuja. Meidän tokaluokkalainen lukee 4-5 kirjaa viikossa ihan oma-aloitteisesti.
 

Yhteistyössä