Miten muotoilisin puheluni äitiyspolille?

Sarjassamme minulla on vaikeaa soittaa puheluita yhtään mihinkään.

Jos joku jaksaisi lukea tämän romaanin ja heittää kommentin?

Menossa rv 40+5 eikä mitään tapahdu. Olen saanut neuvola-ajan torstaille, mutta nyt haluaisin päästä mahd. pian käymään äitiyspolilla, jonne varmaankin pääsisin muuten vasta 42+0. Sikiön liikkeet ovat minusta vähentyneet, tuntuu, että ilman tuuppimista tai sokeripiikkiä liikkeitä ei yksinkertaisesti ole.

Eilenkin jo kaksi tuntia seurailin liikelaskennan ohjeen mukaan (saldo ekan tunnin aikana 4 liikettä ja sitten 9 liikettä), mutta en kuitenkaan lähtenyt käymään vastaanotolla pelkkää sydänkäyrää tiiraamassa.

Toinen huoleni on, että kun minulla on dieettihoitoinen raskausdiabetes ja olen lipsunut ruokavaliosta näin joulunaikaan (eli käytännössä viimeiset kaksi viikkoa). :ashamed: Niin nyt huolettaa, että lapsi on päässyt kasvamaan hurjia määriä sitten edellisen painoarvion (joka oli neljä viikkoa sitten rv 36+5 noin 3 kiloa, vähemmän kuin 4 110 g painoisena rv 42+2 syntynyt esikoinen vastaavana aikana).

Nyt sitten haluaisin a) tarkistamaan sydänkäyrän ja b) ultraan katsomaan sen painoarvion & virtaukset ja harkitsemaan käynnistyksen aloitusta jne.

Ihme juttu, kun monilla (nettitietoa) GDM-potilailla on käynnistelty jo esim. hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa... Ja minun raskauteni saavat kestää 42+. Ja istukkakin oli silloin viimeksi jo kalkkeutunut ja lapsivesi vihreää ja ja ja ja... Tiedä sitten mikä johtuu yliaikaisuudesta ja mikä käynnistetystä synnytyksestä.

Ottaako ne tämmösiä sekopäitä ollenkaan vakavasti siellä vai jätänkö soittamatta vai mitä? :ashamed:
 
kalissa
Tiedän tunteen soittamisen vaikeudesta...
Mutta soita ja sano, että sinusta liikkeet on vähentynyt ja että asia pelottaa.. Ilmoitat suurin piirtein, että moneltako voit tulla.

Liikkeet hidastuu loppua kohti jo ihan sen takia ettei tilaa ole liikkua.
 
mie
soitat ja sanot että huolestuttaa, kun vauva liikkunut selkeästi vähemmän jne.. kerrot myös tuon että sinulla on raskausdiabetes ja laskettuaikakin jo mennyt jne... ja jos ne kysyy että tuntuuko että pärjäät vielä kotona tms, niin sanot vaan että haluat näytille.. itse liian usein aina sorrun siihen että en uskalla pistää vastaan, tai siis sanon aina pärjääväni tms vaikka todellisuudessa pitäs mennä lääkäriin jne..
 
Ethän sinä sekopää ole... :hug: vaan normaali äiti joka miettii vauvansa hyvinvointia.
Soita sinne, rohkeasti, ja sano että sinä et oikein ole tuntenut vauvan liikkeitä. Ja että muutenkin sinulla on kovin huolestunut olo.
Tänään ja huomenna he eivät kyllä ala käynnistämään, ellei ole lääketieteellistä pakkoa.
Olin itse yliaikaisesti raskaana kaksi vuotta sitten uudenvuodenaattona (laskettu aika oli 23.12.), ja soittelinkin äitiyspolille kun olo oli tukala eikä mitään tapahtunut. Uudenvuoden kunniaksi sitten jumppasin oikein tosissaan esikoisen kanssa, ja supistukset alkoikin puolenyön jälkeen. Rv 41+3 asti kesti se raskaus.
Jaksuja. :flower:
 
LepikonHeta
SOitat synnärille ja ilmoitat, että olet huolestunut vauvan voinnista ja olet menossa sinne tarktastamaan. Ä-polille en usko heidän ottavan, vaan sinne synnärille.... Siellä laittavat sydänäänikäyrään ja lääkäri tarkistaa ultralla napanuoran verisuonivirtaukset yms...
 
Hyviä teidän vinkkinne: "ilmoitat että olet tulossa sinne" tai "ilmoitat monelta pääset tulemaan". :D Näinhän sen pitää olla!

Joo en minä sitä käynnistystä ajatellutkaan ennen kuin tässä pyhät on ohi. Mutta että ei tarvitsisi odottaa 3.1. neuvolakäyntiä, josta lähtee lähete, jolla saan ajan, joka on tuhansien päivien päässä.
 
Soita sinne ja kerro tunteesi ja ilmoita etä olet nyt tulossa.

Hieman tuota raskausdiebetestä jäin ihmettelemään sillä minulla oli saman esikoisen kanssa ja käskettiin varautumaan käynnistykseen viimeistään viikolla 38 tosin silloin oli tilanne se etteivät löytäneet kohdunsuuta joten jouduttiin odotelemaan, mutta viikon välein ravasin painoarvioissa tosin minulle sanottiin että 4.5kg on ehdoton ylä raja alatie synnytykselle joten seurasivat aika tarkaan ettei pääse liian isoksi.
Poika syntyi kyllä sitten laskettuna päivänä ja supistukset alkoi ihan ilman käynnistyksiä auttoivat etenemistä tipalla ja kalvojen puhkaisulla.
 
:)
Virtasen rouva tässä hei. Aloin soittelemaan, kun olen viikolla 40+5 raskaana ja olen huolissani sikiön liikeistä. Liikkeet selvästi vähentyneet ja liikelaskennassa en saanut täyttä kymmentä liikettä lasketuksi kahden perättäisen tunnin aikana. Olisiko mahdollista päästä tänään käymään tarkistuttamassa tilanne?
 
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Kirjoitat paperille mahd lyhyesti, mitä haluat sanoa ja otat kynän käteen ja sitten viivailet siitä yli sitä mukaa kun saat sanottua.
:LOL: Usko tai älä. Kun yläasteella soitin ihastukselleni, mulla oli paperilla kartta, jossa oli nuolia tyyliin "jos se sanoo kyllä", kysyt seuraavaksi sitä ja sitä... "jos se sanoo ei" -> "no eipä sitten muuta, heippa"... :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Hyviä teidän vinkkinne: "ilmoitat että olet tulossa sinne" tai "ilmoitat monelta pääset tulemaan". :D Näinhän sen pitää olla!

Joo en minä sitä käynnistystä ajatellutkaan ennen kuin tässä pyhät on ohi. Mutta että ei tarvitsisi odottaa 3.1. neuvolakäyntiä, josta lähtee lähete, jolla saan ajan, joka on tuhansien päivien päässä.
Ilmoita sitten kun olet soittanut :)

 
vieras
Tottakai pääset sinne vaikka ilman sitä puhelinsoittoakin. Päivystykseenhän voi mennä kuka vaan ja siellä voit kertoa, että huolestuttaa liikkeiden vähyys.
Rohkeasti vaan soitat, jos oikeasti huolestuttaa niin mitä sitä ei tekisi vauvan eteen!
 
PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Kirjoitat paperille mahd lyhyesti, mitä haluat sanoa ja otat kynän käteen ja sitten viivailet siitä yli sitä mukaa kun saat sanottua.
:LOL: Usko tai älä. Kun yläasteella soitin ihastukselleni, mulla oli paperilla kartta, jossa oli nuolia tyyliin "jos se sanoo kyllä", kysyt seuraavaksi sitä ja sitä... "jos se sanoo ei" -> "no eipä sitten muuta, heippa"... :D
Niin, uskon hyvin. Minullakin on vaikeuksia soittamisen kanssa. Terveyskeskukseen soittaessa mulla on paperilla mun osoite, puhelinnumero ja sotu tunnus, jos en vaikka muista niitä. Joskus mulla on siinä oma nimikin ja mitä aion sanoa. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
tohon ihmettelyt ett jos on rd niin ei sais laskee yli,saattaa tulla isohko vauva.. mun viimesin leikattin vko 39 kun paino arvio oli 4.7-5kg
Mulla oli raskausdiabetes ekassa raskaudessa, lapsi syntyi rv 40+5 ja painoi 2855 g :eek: , enkä ollut edes juurikaan noudattanut ruokavaliota.
Menin jossain vaiheessa painoarvioon kun epäiltiin isokokoista vauvaa, ja lääkäri totesi että täältä tulee kyllä kirppu :).
 
No tuonhan takia ne juuri painoarvioita tekee, kun lapsi voi kasvaa isoksi tai olla kasvamatta. Minun huolenihan nyt olikin se, että jos se vaavi nyt tässä edellisen painoarvion jälkeen on yhtäkkiä lihonut jättimittoihin, joissa se ei tosiaankaan ole ollut ja joihin sen ei olisi pitänyt kasvaa, jos olisin noudattanut ruokavaliota yhtä orjallisesti kuin siihen asti.

No, nyt kätilö puhelimessa ei ottanut tuota minun painohuoltani oikein miksikään. Liikkeistä puhuessani kertasi liikelaskentaohjeet ja painotti, että aktiivisimpana aikana lasketaan liikkeet. Ja käski seurailla. Lopetti puhelun sanoen: "virka-aikana yhteys äitiyspoliklinikalle ja virka-ajan ulkopuolella synnyttäjien vastaanottoon". Ä-polille minä soitinkin, mutta sieltä käännettiin puhelu.

Käski mennä alkuperäisen suunnitelman mukaan torstaina neuvolaan, jossa terveydenhoitaja asiantuntijana arvioi kokonaistilanteen ja tekee päätöksen, tarvitseeko mennä ä-polille.

Huokaus. Minä kärsimättömänä olisin halunnut mielenrauhan: "lapsi on vasta 3800 g, ei paniikkia, odotellaan rauhassa vaikka sinne viikolle 42+2" tai sitten "täällähän on viisikiloinen jööti, pannaanpas käynnistykselle aikaa heti ensimmäinen arki". Molempi parempi, mutta kun vain saisi tietää.... (joo, ei ne painoarviotkaan mitään satavarmoja ole, mutta kumminkin)
 
Mä en kyllä hoitajana ois uskaltanut ottaa vastuuta kieltämällä tulemasta.

Mutta mitä tulee tohon yksityiseen; mee vaan! Saat mielenrauhan. Mua mietitytti kanssa, yhden lapsen äiti olen, niin ennen kuin tämä esikoiseni syntyi, jännäsin että kasvaako se sitten isommaksi kun ei syntynytkään ennen laskettua aikaa. No laskettuna päivänä olin jo täysin kypsääntynyt koko odotukseen, ja synnytys jännitti ja koko jännitti ja mietti, onko kaikki hyvin...

soitin yksityislääkärin vastaanotolle. Tyttönen vastasi että ei ole tänään aikoja, mutta kun kinusin ja intin, antoi mulle soittoajan sille lääkärille jolla olin aiemmin käynyt. Tämä kyseinen lääkäri sanoi puhelimessa "tahtoisitko tulla ihan tänne varmistamaan". Sopersin että "kun ei ole aikoja", niin se lekuri sanoi "no ei se nyt niin tarkkaa ole". Ja hän siis jäi sinne koppiinsa vastaanottoaikansa jälkeen vielä, ottaakseen vastaan vauhkoontuneen ensisynnyttäjän:D Kaikki oli hyvin, ja hän veikkasi synnytyksen tapahtuvan 3 päivän kuluttua. No 4 päivää siinä meni, mutta kaikki hyvin kummiski:)
 
minnukka82
ei se ison lapsen synnyttäminen niiin kauheaa ole oma poika kun synty niin oli 4530g ja normi synnytys oli.

no soitat sinne ja sanot että: maija meikäläinen täällä hei olen rv 40+5 ja nyt oon pari päivää seuraillu vauvelin liikkeitä ja ne on todella heikot ja toiseks tää mun diapetes niin on ollu vähän ongelmia syömisen kans. Niin olisko mahdollista päästä käymää sielä ihan vaan kontrollissa kun oon huolissani.
 

Yhteistyössä