Miten "myydä" sormiruokailu miehelle?

Kolmas lapsi aloittaa kiinteät vuodenvaihteen jälkeen. Jo edellisen kohdalla sormiruokailu olisi nakotuttanut, mutta en onnistunut miehelle sitä myymään. Mies inhoaa sotkua ja klähmäisiä käsiä, etenkin ruokapöydässä. Ja pelkää kakomista, että lapsi tukehtuu justnyttähänpaikkaan. Nyt kun ruokamaailmaan tutustuu perheemme viimeinen lapsi, oma halu olisi kova sormiruualla opettaa lapsi syömään, mutta miten myyn sen miehelle?
 
äiti 5x
annat tarpeeksi suuren ruuan esim.porkkanan,kurkun palan ettei mitenkää voi tukehtua ja katot vieressä mite onnistuu.niin oon minäki tehny.en hysteerinen oo mutta on totta et siinä on oikeesti tukehtumisen riski.
 
äiti 5x
ei kai siittä sotkua tuu jos porkkanan tai kurkun annat?kyllä meillä ainaki lusikka laitettii lapsen kouraan heti ku pysy ja sillä ohjeistettii pääruoka syömään.kyllä muaki etoo käsillä sotkeminen.
 
-
anteeksi tungen tähän ketjuun mutta miten saada lapsi ymmärtämään että sen esim. maissinaksun tai kurkun siivun saa laittaa suuhunsa? Meillä lapsi ei hoksaa ollenkaan :D
 
Miksi pitää sormin syödä kun on olemassa välineet siihen? Mun poika ei syönyt sormin.
Esikoinen oli kauhuissaan, jos sormissa oli ollenkaan ruokaa, hänestä olisi ollut sormiruokailijaksi siis. Toinen olisi halunnut tunnustella ruokaa käsin, mutta isänsä ei asiaa kestänyt ja syötettiin lasta. Se lapsi on edelleen huono syömään. Kolmas ja viimeinen olisi kiva antaa oppia syömään omia aikojaan. Ja se lusikkahan kuuluu sormiruokailijan kattaukseen alusta saakka.
 
"viera"
Anna lapselle lusikat käsiin, kun ensimmäisen kerran annat kiinteitä ja aina jatkossakin. Meidän kakkonen söi lusikalla itsenäisesti vuoden täyttäessään tuolla metodilla.

Ja jostain leivänkannikasta tai kurkusta ei muka sotkua tulisi :LOL: Leivästä saapaljon tahmeaa mönjää, mikä tarttuu hyvin sitkeästi, mihin sitä vaa pyyhkii. Kukusta taas saa vihreää mössöä, jota voi valuttaa suusta.
 
äiti 5x
sehä on iha normaalia että lapselle antaa leipäpalan tmv käteen.totta se alux on totuttelua et mitä se oikei on ja mitä pitäs sille tehä mut käjellä sitä voi avustaa/ohjata sinne suuhu.en muista minkä ikäsenä meillä kellekki alotettu ku kuopus jo 5v ja vanhin 13v.
 
En siis tarvitse ohjeita sormiruokailuun vaan vinkkejä siitä, miten saisin miehenkin innostumaan asiasta. Saman katon alla kun asutaan, pitäisi myös miehen kestää perheen ruokailuja. Vaikka minä siis lasten ruokailusta päävastuussa olenkin, pitää minusta kaiken sopia molemmille. En käyttäisi kestovaippojakaan, jos se ei miehellekin sopisi.
 
"vieras."
Ainahan näihin syömis asioihin ei voi juurikaan itse vaikuttaa, meillä ei nuorempi ole huolinut pienempänä lusikkaa suuhunsa, joten sormilla söi. Nyt vuoden iässä syö itse lusikallaan. Mun mielestä sormiruokailussa on parasta se, että kaikki voi syödä samaan aikaan ja keskittyä omaan ruokailuun paremmin, sotkua tulee kyllä lusikallakin.
 
vieras-
En siis tarvitse ohjeita sormiruokailuun vaan vinkkejä siitä, miten saisin miehenkin innostumaan asiasta. Saman katon alla kun asutaan, pitäisi myös miehen kestää perheen ruokailuja. Vaikka minä siis lasten ruokailusta päävastuussa olenkin, pitää minusta kaiken sopia molemmille. En käyttäisi kestovaippojakaan, jos se ei miehellekin sopisi.
Oletkohan nyt hieman turhankin miellyttämishaluinen? Jos nyt vain antaisit vauvalle sitä ruokaa, mitä parhaaksi näet. Mies voi sitten itse antaa muuta, kun hän on vastuussa/laittaa ruokaa.
 
"Veera"
Koittaisin markkinoida miehelle rauhallisia ruokailuhetkiä missä koko perhe voi keskittyä ruokailuun eikä yhden vanhemman tarvi keskittyä syöttämään nälkäänsä kiljuvaa vauvaa. Minusta ainakin oli ihanaa kun lapsi söi itse sen aikaa kun muut söi ruokansa ja soseet syötettiin lapselle vasta ruokailun päätteeksi. Vastuuta mies sitten syöttämäön lapsi ruokailun aikana jos ei sormiruokailu kelpaa.
Aloittakaa ihan pehmeillä paloilla niin ei tarvi siitä tukehtumisesta huolehtia. Siis ihan vaikka avokadoa, ylikypsää päärynä, banaania tai mandariinia josta 'nahat' kuorittu pois.
Niihin ei kyllä mitenkään voi tukehtua kun ne hajoaa heti suuhun, ovat silti senverran kiinteitä että sormin syönti onnistuu..
 
Oletkohan nyt hieman turhankin miellyttämishaluinen? Jos nyt vain antaisit vauvalle sitä ruokaa, mitä parhaaksi näet. Mies voi sitten itse antaa muuta, kun hän on vastuussa/laittaa ruokaa.
Mies pukisi tyttököörimme vaaleanpunaiseen ja minä en siihen suostu, niinpä mies on luopunut haaveestaan, jota minä kutsun possulaumaksi. Mies haluaisi ostaa lapsille useammin leluja, mutta minä en hyväksy ja mies joustaa. Mies istuu samassa ruokapöydässä ja asia kuuluu siis hänellekin, kuten ne lasten vaatteet kuuluvat minullekin, koska minäkin niitä joudun katsomaan.
 
varma kikka
Jos sormiruokailu ei käy miehelle, sano että on hänen vuoronsa tehdä vauvan soseet!

Minä en kannattanut sormiruokailua kunnes pari kuukautta kiinteiden aloituksen jälkeen tympäännyin soseiden keittelyyn ja jatkuvaan tehosekoittimen tiskeemiseen :D
 
"vieras."
Ei kai tuon nyt tarvi olla niin mustavalkoista. Sormiruokailkaa kun mies on töissä ja anna lusikkaruokaa yhteisillä aterioilla.

Vaikka tuota sotkuasiaa en oikein ymmärrä, et kai sinä kuitenkaan puuroa ja soseita sormiruuaksi antaisi? En minäkään antaisi vauvan käsiään puurolautaseen iskeä, johan siinä on valtava hävikki jos puuro sotketaan käsillä pitkin poikin.

Kai teillä nyt jotain maissunaksuja on annettu aiemmillekin lapsille sormin syötäväksi vauvana? Totuta mies jollain tuollaisilla helpoilla ja sotkemattomilla ruoka-aineilla asiaan, jos ne ennakkoluulot siitä karisisi.

Niin ja hanki lapselle sellainen syöttötuoli, jossa on se oma pöytäosa. Niin lapsi ei sotke yhteistä ruokapöytää, vaan syöttötuolinsa vaan.
 
vierass
Mikä on ongelma, etkö voi antaa lapselle ruokaa sekä että? Kun mies istuu vieressä ja jos sotku häntä häiritsee, annat sosetta ja kun ei niin sitten annat sormiruokaakin. Meillä ei oo varsinaisesti sormiruokailtu mutta aina on lapset saaneet jotain ruokaa eteensä "tutkittavaksi", kurkun paloja tai omenaa tai leipää ta keitettyjä kasviksia taii mitä milloinkin, vaikka pääruoka onkin soseena ollut. Laittavat suuhunsa mitä laittavat mutta varsinainen ruoka on ollut soseena. Sotkua siitä lapsen syömisestä aina tulee ja saa tullakin, ei kai sitä syömistä muuten opi. Tahallaan ei ruokaa heitellä mutta kyllä meidän 1v ainakin välillä lusikkaa vahingossa tiputtelee tai osa tippuu lattialle. Eikä oo kyllä mieleenkään tullut mieheltä alkaa lupaa kysymään mitä saan lapselle ruuaksi laittaa..
 

Yhteistyössä