Miten neuvola suhtautuu odottajan (yli)painoon? Saanko haukut, kun BMI 25?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Sokerirasitukseen joutuu melkein kaikki odottajat, harvassa on ainakin minun tuttavapiirissäni ne jotka ei olis joutunu ja sieltä löytyy laihaa ja tukevaa..

Eikä täällä ainakaa sanota neuvolassa mitään jos hieman olet ylipainoinen, runsaassa ylipainossa voi sit tietenkin olla et sanotaan..
 
äiti ja puoli
millaista huutia antaa. itse en lähes samoilla mitoilla saanut mitään huutia. sen sijaan sokerirasitustestiin jouduin bmi 25 ja ikä (yli 30v.) takia. olen kahdessa raskaudessa kerännyt itselleni yli 20 kiloa kannettavaa - enempi ne niitä raskauden aikana kerääntyviä kiloja vahtii kuin lähtöpainoa.
 
"Terkka"
Mitkä haukut?! Olen itse äippäneuvolassa terkkarina. MIKSI IHMEESSÄ SAISIT HAUKUT?! Ei terveydenhoitajaa kiinnosta pätkääkään sun paino. Mulle on ihan sama periaatteessa painaako mun asiakas 50kg vai 250kg. Kyse on _SINUN_ ja _VAUVASI_ hyvinvoinnista. Eli ihan SINUN parhaaksesi saat ohjeita yhteen sun toiseen asiaan raskautesi aikana. Olet ihan sopusuhtainen. Paljon on odotajia, joilla on paino reippaasti yli 100kg.
 
[QUOTE="vieras";25911444]Riippuu paikkakunnasta, meillä ikäraja on 25v, painoa ei edes katsota kun tuon iän ylittää, kaikki siihen joutuu.[/QUOTE]

Neuvolassa mulle sanoi että sääntö on muuttunu tänä vuonna.

Viime vuonna oli vielä meilläkin tuo 25v, mutta sinne ei mua viime vuonnakaan laittu kun ei nähty mitään tarvetta.
 
Kävin lukemassa tuon linkin tuolta ja siellä oli tälläinen kohta:

Sokerirasituskoetta ei myöskään tarvita silloin, kun alle 40–vuotiaalla uudelleensynnyttäjällä ei ole aiemman raskauden aikana ollut raskausdiabetesta ja lapsi on painanut alle 4 500 g ja painoindeksi on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.

Eli juurikin niin kuin neuvolassa minulle sanottiin.
 
-vierailija
mulla oli bmi ennen raskautta 27,eikä maininnut asiasta mitään. nyt olen rv 35 ja painoa tullut 11kg,minusta ei liikaa eikä terkka ole myöskään sanonut mitään. tasaisesti tullut tuo paino.
 
Heivaan
Mitä tarkoitat tuolla höpsistä. Mielestäni tuossa lukee että ei kaikki joudu...

Kuten jo tuonne kirjoitin niin ikäraja on noussut ja kyllä ne katsovat onko tarvetta.
Tarkoitan sitä että höpsit. Suositusikäraja sokerirasitukselle ei todellakaan ole 40 vuotta, vaan 25. Ja yhä useammassa kunnassa suositusta myös noudatetaan.

Mitä järkeä olisi nostaa ikärajaa noin tolkuttoman ylös - varsinkin kun tiedetään että suuri osa raskausdiabeetikoista on nuorta ja normaalipainoista porukkaa?
 
Heivaan
Kävin lukemassa tuon linkin tuolta ja siellä oli tälläinen kohta:

Sokerirasituskoetta ei myöskään tarvita silloin, kun alle 40–vuotiaalla uudelleensynnyttäjällä ei ole aiemman raskauden aikana ollut raskausdiabetesta ja lapsi on painanut alle 4 500 g ja painoindeksi on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.

Eli juurikin niin kuin neuvolassa minulle sanottiin.
Aloittaja (joka asiaa kysyi) ei taida olla uudelleensynnyttäjä :)
 
Tarkoitan sitä että höpsit. Suositusikäraja sokerirasitukselle ei todellakaan ole 40 vuotta, vaan 25. Ja yhä useammassa kunnassa suositusta myös noudatetaan.

Mitä järkeä olisi nostaa ikärajaa noin tolkuttoman ylös - varsinkin kun tiedetään että suuri osa raskausdiabeetikoista on nuorta ja normaalipainoista porukkaa?
Lues tuosta ylempää... ja neuvolan nainen sanoi että muuttunut sääntö... Taidanpa uskoa neuvolaa enemmän kuin sinua.
 
"vieras"
ei ole mitään tekemistä painon ja iän kanssa. Rasitus kannattaa aina tehdä on lähtökohdat ihan mitkä vaan. Siinä saadaan oikea kuva elimistön sokeriaineenvaihdunnasta (jota ei stiksi testi kerro) eikä liioin äidin paino tai ikä. Joillakin hyvinkin hoikilla ja nuorilla raskaus on tila joka laukaisee sokeriaineenvaihdunnan häiriön joka oireettomana ja hoitamattomana on riski vauvalle..synnytyksen jällkeen elimistön tila palautuu normaaliksi.
 

Yhteistyössä