Miten nopeasti lapsen saa hoitoon tai itse virkavapaata jos hoitaja sairastuu?

  • Viestiketjun aloittaja Pohdiskelee
  • Ensimmäinen viesti
Pohdiskelee
Eli meillä on lapsen hoito järjestetty osittaisen työajan ja innokkaan (vapaaehtoisen) sukulaisen avulla. Tarvitaan hoitoapua muutamia kertoja kuussa. Mikään 4H ei ole täällä kovin aktiivinen ja pikkutaaperosta kyse joten ihan naapurinlikkoja ei voida avuksi kysyä. Ollaan menty periaatteella että eiköhän kaikki lutviudu. Mutta mites jos tämä hoitaja sairastuu pitempiaikaisesti? Päivähoidon hakemisajoissa todetaan se 4 kk ennen hoidon tarvetta tai nopeammin jos kyse työn saamisesta mutta siitähän ei ole kyse kun työpaikka on jo. Onko tuolloin oikeus edes virkavapaaseen? Kun lapsen sairastumisesta ei ole kyse. Hoitovapaata varten taas pitäisi hakea virkavapautta 2 kk ennen. Palkatonkin kelpaisi kun ei pientä voi töihin ottaa eikä kotiin jättää.

Tässä tietoa etsiessä on saanut taas todeta miten parjattujen laiskojen äitien työntekoa tuetaan, ei auta virkaehtosopimus, ei kunnan päivähoidon sivut. Ja suoraan sanoen päivähoidon johtajalta en halua kysyä ettei jää nimi muistiin, jos tarve tulisikin ja asiassa auttaisi luova valehtelu :/ Onko kellään kokemusta miten tämä menee?
 
Mulla on ainaki järjestyny hoitopaikka hyvinki nopeasti. Ja palkattoman kanssa sehän on ihan työnantajasta kiinni. Itse vasta pyysin saada alkaa tekemään lyhennettyä työaikaa. Sehän pitäisi hakea 2kk aikaisemmin, pyysin 31.1 ja aloin osittaiselle 1.2 :) Toki työnantajan ei ole pakko hyväksyä, vaan voi vaatia, että se 2kk pitää olla.
Onko sellainen asia jota voit kysellä etukäteen työntantajalta? Ja kannattaa kysellä myös tuosta varahoitopaikasta päivähoitotoimistosta. Mun lapsi oli jossaki vaiheessa yksityisellä pph:lla ja päivähoitotoimistossa oli lista yksityisistä jotka pysyty ottamaan hätä/sairastapauksessa lapsen jos sekä oma että varahoitaja oli sairaana kuten kerran sattu..
 
kummeli
Meidän lapsi on yksityisellä perhepäivähoitajalla, eikä varahoitopaikkaa ole. Hoitaja on sairastanut näiden 1,5 vuoden aikana vain muutaman kerran ja on hoitanut lapsia sairaana eli ei ole ottanut sairauslomaa. Asiaa tulee kyllä mietittyä. Koska lapsen hoito on pakko saada järjestettyä jotenkin, minä saisin varmaan kunnalliselta työnantajalta palkatonta virkavapaata heti, jos hankala tilanne tulisi kohdalle. Ei tuossa ole muuta vaihtoehtoa. Jos hoitaja sairastuisi pidemmäksi aikaa (vaikka katkaisi luitaan), kunnallisen paikan saisi toivottavasti parissa viikossa ja siitä ajasta saisimme toivottavasti ainakin osan sukulaiset hoitamaan lasta.

Yksityinen hoitaja on aina riski, siitä ei pääse mihinkään... Kun otimme hoitopaikan vastaan, hoitaja sanoi ettei varahoitopaikkaa ole, vaikka hän on yksityinen perhepäivähoitaja ja kunta vastaa myös hänen tekemisistään ja on tarkastanut ja hyväksynyt hoitopaikan yms.
 
Pohdiskelee
Kiitoksia vastauksista. Pitää tuota varahoitojärjestelmää selvitellä, tosiaankin onhan sitä yksityisillä perhepäivähoitajilla varmasti lapsia täälläkin. Aika hieno tuo Helsingin tilapäisen hoidon mahdollisuus, mahtaakohan löytyä muualta. Työnantaja sinällään tietää meidän hoitokuviot ja sen haavoittuvuuden. En näitä mitäs jos skenaarioita ole kehdannut ottaa puheeksi kun ei nyt riemusta hyppien osittaiseen työaikaan reagoinut mutta pakko oli suostua kun kotiäitiyden esitin vaihtoehtona. Onneksi olen "korvaamaton" työssäni, mutta voin kuvitella että siten olisi aika nihkeä ilmapiiri suostua hoitovapaaseen yhtään aiemmin kuin lakisääteisesti olisi pakko.
 
Hgg
Useassa työehtosopimuksessa on palkattomalle vapaalle yhtenä ehtona "pakottavat perhesyyt". Luulis että toi vois mennä sen alle. Sillä perusteella ainakin toinen vanhempi saa vapaata jos lapsia hoitava joutuu vaik sairaalaan, eikä lapsille ole hoitajaa.
 

Yhteistyössä