Miten olette liikuskelleet

raskauden aikana.Itse kävelen ja kotijumppaan.Koskahan ne vatsat piti jätää pois ja ei saanut enää selälleen alla kun jumppaa...Nyt siis rv 10.Liikunta parantaa henkisesti pahoinvointia joka minun kohdalla lakaa iltapäivällä \|O
 
Viikolle 24 liikuin aivan normaalisti eli juoksin, jumppasin ja kävelin. Liikuin varalta kuitenkin sykevyön kanssa, etten aivan täysillä treenannut. Viikosta 25 eteenpäin kuntoiluksi on riittänyt reipas kävely ensin sauvojen kanssa ja nyt sitten ilman sauvoja. Tällä hetkellä on menossa 36. viikko ja teen tunnin kävelylenkin päivittäin.
 
Liikkua voi niin pitkälle kuin hyvältä tuntuu. Vatsoja (suoria) ei muistaakseni suositella enää puolivälin jälkeen ja selällään voi olla niin pitkään kuin hyvältä tuntuu, jossain vaiheessa selällään ollessa rupeaa voimaan pahoin. Olisko mulla ollut viikolla 17. Toki sen jälkeenkin olen pystynyt olemaan selälläni, mutta en pitkiä aikoja.
 
Vielä mennään ihan norm.liikkumisten suhteen. kävelen melkeinpä jokapvä, kuntosalia n.2krt/vko(kuntos.pystyy vielä tekeen kaikkee, paitsi kyykkyä ei suositella raskausaikana)
sitten yleensä kerran viikossa pitenpilenkki, josta aluksi juoksen n.3kilsaa, et lämpiää hyvin.. ;) ja loppumatka kävellen. suoria vattoja ei suositella rv.20jälk.jää ne jo aikasemmin mulla pois, ku tuntuu et se kalvo tuossa suorien vattojen välissä venyy niin ilkeesti.. :/ mut voihan sitä kylkiä, vinoja tehä..
liikun loppuun saakka, juoksut jää puoleenv.pois..samoin puolenv.jälkeen vähennän tehoja..enenpi kävelyä.
 
Tosi reippaita te kyllä olette.. mulla on rajoittanut tätä liikkumista ensin alkuun todella pitkälle kestäny pahoinvointi.. siis tuonne rv 20 asti muistaakseni meni, joten tästä palkinnoksi sitten saikin jo aika onnettoman kunnon ja mulla ainaki hengästyttää jo todella helposti. Koiran kans käyn kyllä joka päivä lenkillä useesti ja aina iltaisin olen koittanut sitten hieman pitempääkin lenkkiä. Mutta en kyllä enää jaksa enempää kuin sen suurinpiirtein 2 km varmaan.

Ja alkuun kyllä pelkäsinkin että menetän vauvan jos niin hulluna rehkin tai jotain vatsojakin teen.. koska voin ihan hyvin tämän raskauden ajan ottaa rauhassa että vauvalle ei satu mitään..
Mutta eipä mulla varmaan tarvi huonoa omaa tuntoa kantaa tästä etten liiku niinku muut, kovia treenejä tai 10 km lenkkejä.. kaikki siis tavallaan ja tyylillään. Enkä kyllä muutenkaan päivittäin ole mitään pitkiä lenkkejä käyny.
 
Joo kaikki liikkuu tavallaan, ei tarvi ottaa huonoa omaa tuntoa siitä.

Itse kävin juoksemassa ja pelailemassa sählyä viikolle 21 asti. Sen jälkeen juoksu ei enään tuntunut hyvältä.

Pystyn edelleen olla selälläni, usein myös nukun selälläni, viikkoja on nyt 35. Eli meillä on niin erilaiset vartalot.
 
Minulla kaksi raskautta ja molempien aikana liikuin reippaasti kävellen useita tunteja päivässä. Tosin toisen raskauden lopussa kävelyvauhti ei enää ollut niin reipas, kun vauva alkoi painamaan selkään ja liitoskipujakin oli. Kävelin sitten rauhallisesti, kun se tuntui jopa auttavan kipuihin. Muuta liikuntaa en harrastanut. No, ehkä vähän venyttelyä jumppapallon kanssa. Selälläni pystyin olemaan ihan koko raskauksien aikana, mutta en silti halunnut nukkua selälläni ihan kaiken varalta vaan, ettei vauvalle aiheutuisi vahinkoa.
 
Mä katsoin parhaaksi jättää heti alussa pois jumpan ja juoksulenkit, kun syke nousee niin helposti tosi korkeaksi. Olen vain kävellyt ja kotijumpannut lähinnä mammajumpan ohjeilla. Vatsarutistukset jätin ekan kolmanneksen jälkeen pois, ja nyt keskityn vain syviin ja vinoihin vatsalihaksiin + kylkiin.

Vko 21 on nyt menossa ja pienikin rasitus (rappuset pari kertaa ylös alas ja siivous) tuntuu aiheuttavan supistelua, joten aika iisisti taidetaan mennä loppuaika. :/ Välillä tuntuu kurjalta, mutta onhan sitä koko loppuelämä vielä aikaa urheilla.
 
Mä olen käynyt 2 kertaa viikossa kuntosalilla, polkenut kuntopyörää pari kertaa viikossa (30min kerralla) ja pari kertaa viikossa olen ollut cross trainerin kanssa ohjatulla "lenkillä" 30 min kerralla. Nyt siis viikkkoja 22+4. Kävelylenkit olen joutunut jättämään kuukausi sitten, kun siinä alkaa alavatsa pistelemään.
Rappujen nouseminen hengästyttää ihan hirveesti, mutta silti jaksaa noita cross tariner lenkkejä..jännä juttu :D
 
Hepsu
Minä olen nyt rv13. ja olen vielä jaksanut käydä n.3 kertaa viikossa jumpissa ( bodypump, spinning) olen myös tehnyt vatsoja vielä, ja ihan hyvin olen jaksanut,mutta olen huomannut että hengästyn nopeammin. ajattelin käydä niin pitkään kuin hyvältä tuntuu. Tuo bodypump jää varmaan pois aikaisemmin,kuin siinä ei varmaan voi ison mahan kanssa kaikkia liikkeitä tehdä.. mutta spinningissä pystyy käymään vielä aika pitkään... ja kävely- / pyörälenkillä ulkona jaksaa käydä vielä pitkään... =)
 

Yhteistyössä