Miten olette saaneet töistä vapaata?

En aikanaan kertonut työnantajalleni, tosin minulla melko vapaa ja liikkuva työ joten aina ei pomo tiennytkään missä olin. Aina voi sanoa esim. että menee käymään lääkärillä ja ne on "niitä naistenjuttuja", tai muuta vastaavaa. Syytä ei tarvitse kertoa. Toimenpide päivinä ja niiden jälkeen saa sitten sairaslomaa ja silloinkaan ei s. lappuun tule sitä mitä siellä on tehty. Ei ainakaan yksityisellä klinikalla laiteta. Työnantajalle pitää riittää se, että sinä olet sairaslomalla, piste. Itse aikanaan kerroin sitten siinä vaiheessa, kun punktio aika läheni, että jään sitten sairaslomalle ja tällainen on syy. Ihan kivasti se asian otti.
 
Mä säästin aina lyhennyksiä tiettyyn päivään kun tiesin silloin olevan ajan lääkäriin ja siten pystyin käydä lääkärillä. Tosin mä kerroin pomolle mun tilanteen ja muutenkin halusin olla avoin, ettei tule sellaisen salamyhkäisen oloista, jos joskus ei ollu just varastossa lyhennyksiä tms. Vuoroja vaihtelemalla homma sujui myös ok. Se sairasloma minkä saa punktion jälkeen on sitten palkatonta ainakin kunnallisella puolella koska se ei ole ns.pakollinen sairasloma vaan omaehtoinen/itseaiheutettu.
 
Jotain kai sitä on pakko keksiä. Mul sama tilanne ku yhdel kirjoittajalla eli pidempiaikainen työ olis tulossa. Entäs sitte, kun kutsu napsahtaa ja alkaa kulkemiset klinikalla. Tuolla "hammaslääkärissä"-käynnil voi jonkun aikaa pärjätä.
 
mimosa

Hei!

Olen käynyt paljon lääkärissä ja labrassa työajalla. Tosin labra käynnit ovat olleet helppoja reissuja, eikä työkaverit ole kyselleet. Aina kuitenkin ovat ehdottaneet että olisin raskaana,kun olen käynyt jossain asioilla.
Lähimmälle esimiehelleni sanoin missä olen käynyt, hän ymmärsi ja joustaa.
Ennen joulua oli ivf, silloin jouduin olemaan saikkarilla. Silloin isoin pomo kyseli ja hiillosti minua, jotta kertoisin hänelle. Hän ihmetteli,kun suurin piirtein tiesin saikkari päiväni.
hänelle en olisi kertonut, mutta jouduin vaikeaan tilanteeseen.
viimeisen vuoden aikana olen muutamille kollegoilleni kertonut syyni
miksi ramppaan lääkärissä.He ovat ymmärtäneet asiani hyvin
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 21:33 Vieras kirjoitti:
Kauanko tarvii sairaslomaa IVF:ssä, normaalisti, kuinka rankka toimenpide?????
Ainoastaan punktion jälkeen saa sairaslomaa 3 päivää. Kenelle rankka, kenelle ei. Mä olisin voinu kyl mennä vaik heti töihin, mitä nyt vähän nippaili mahasta, mut ihan ok olo.
 
mimosa

kolme päivää saikkarilla olin.
Hoitojen aikana sattui vatsa, ja oli nipistelyä. Punktion jälk. oli hyvä olo.
Punktiosta en tiedä oliko kivulias juttu, koska sain nukutuksen. "herkkä kipukynnys"
Ekat menkat hoidon jälk. oli todella pahat,kivuliaat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 21:37 CarnevalGirl kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 21:33 Vieras kirjoitti:
Kauanko tarvii sairaslomaa IVF:ssä, normaalisti, kuinka rankka toimenpide?????
Ainoastaan punktion jälkeen saa sairaslomaa 3 päivää. Kenelle rankka, kenelle ei. Mä olisin voinu kyl mennä vaik heti töihin, mitä nyt vähän nippaili mahasta, mut ihan ok olo.
Huh huh, se on aika paljon. Miten ihan toimepiteen jälkeen, kuinka kivulias olit? Kuinka pian oli sitten siirto? Millainen olo oli hormonihoitojen aikana? TAidanpa sittenkin haluta vielä kerran inseminaation, olisi "vasta" neljäs. Teoriassa kait voisivat tehdä. Katsotaan, nyt sitten suunnittelukäynti edessä.
 
Minulla oli ensimmäinen ivf hoito ihan ok, ei kovia kipuja masussa. Mutta toinen olikin sitten kivulias. Rakkuloita oli 32 ja kävelin ihan kippurassa punktiopäivänä ja myös sen jälkeen reilun viikon. Pienet tönäisytkin sattuivat mahassa vihlaisuina. Sairaslomalla olin sen jälkeen (muistaakseni) noin 2 viikkoa. Yleensähän noita rakkuloita ei ihan noin paljon tule. Punktiot minulla on tehty aina nukutuksessa ja siihen syynä mm. toinen munasarja on niin ylhäällä, että sitä joudutaan painamaan tosi kovaa mahan päältä ja varsinkin kun on muutenkin kivuliasta niin ei siedä paljon painelua.....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 21:37 Lapin matkaaja kirjoitti:
Minulla oli ensimmäinen ivf hoito ihan ok, ei kovia kipuja masussa. Mutta toinen olikin sitten kivulias. Rakkuloita oli 32 ja kävelin ihan kippurassa punktiopäivänä ja myös sen jälkeen reilun viikon. Pienet tönäisytkin sattuivat mahassa vihlaisuina. Sairaslomalla olin sen jälkeen (muistaakseni) noin 2 viikkoa. Yleensähän noita rakkuloita ei ihan noin paljon tule. Punktiot minulla on tehty aina nukutuksessa ja siihen syynä mm. toinen munasarja on niin ylhäällä, että sitä joudutaan painamaan tosi kovaa mahan päältä ja varsinkin kun on muutenkin kivuliasta niin ei siedä paljon painelua.....
Siis kaksi viikkoa? Oliko palkatonta? Miten selitit töissä? Miten meni hormonihoidot, tuntemuksia. Montako uä? Mitä maksoi kaiken kaikkiaan?
 
Olin yhdessä duunissa kun piti lähteä ultraan toiselle paikkakunnalle niin sanoin että mulla on lääkärikäynti Hesassa, pomo kysyi että meneekö koko päivä sanoin että joo (vaikkei olis menny) niin pomo sanoi että saat sitten saikkua koko päiväksi.
Pyysin lääkäriltä sitten sairaslomalapun ja palkka maksettiin koko päivästä.
Ja oli kyseessä vielä kunnan työpaikka.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 21:46 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 21:37 Lapin matkaaja kirjoitti:
Minulla oli ensimmäinen ivf hoito ihan ok, ei kovia kipuja masussa. Mutta toinen olikin sitten kivulias. Rakkuloita oli 32 ja kävelin ihan kippurassa punktiopäivänä ja myös sen jälkeen reilun viikon. Pienet tönäisytkin sattuivat mahassa vihlaisuina. Sairaslomalla olin sen jälkeen (muistaakseni) noin 2 viikkoa. Yleensähän noita rakkuloita ei ihan noin paljon tule. Punktiot minulla on tehty aina nukutuksessa ja siihen syynä mm. toinen munasarja on niin ylhäällä, että sitä joudutaan painamaan tosi kovaa mahan päältä ja varsinkin kun on muutenkin kivuliasta niin ei siedä paljon painelua.....
Siis kaksi viikkoa? Oliko palkatonta? Miten selitit töissä? Miten meni hormonihoidot, tuntemuksia. Montako uä? Mitä maksoi kaiken kaikkiaan?
Joo, olin muistaakseni saikulla täydet kaksi viikkoa, kun oireet viittasivat hyperiin (hyperstimulaatio) mutta onneksi ei nestettä kertynyt kuitenkaan enkä tarvinnut sairaalahoitoa.
Sain palkan koko sairasloma-ajalta. Töissä pomo tiesi jo ennen punktiota, että jään sairaslomalle joten eipä siinä tarvinnut hirveästi selitellä. Soitin sitten punktion jälkeen, että olen tosi kipeenä ja saikkua on nyt sitten viikko. Toinen tuli sitten perään, kun kivut olivat vielä eka viikon jälkeen kovia. Tästä ivf hoidosta syntyikin sitten meidän poika. Ultra-ääniä en muista kuinka paljon tehtiin mutta kyllä niitä useampi tehtiin, koska niitä piti varsinkin sillä kerralla tarkkailla kovasti, kun niitä oli niin paljon. Eka kerralla ei ollut kuin 10 ja nyt siis toisella kerralla rakkuloita oli 32. Ekasta ei jäänyt pakkaseen alkioita, toisesta jäi ja niistä tehtiin sitten pas vuosi pojan syntymän jälkeen mutta se ei onnistunut. Olen käynyt kaikki hoidot yksityisellä ja ne ovat maksaneet noin pyöreesti 2500 euroa/kerta ja siitä Kelan korvaus pois. Hintaanhan vaikuttaa aina minkälainen hoito, kuinka monta käyntiä/ultraa, mitä verikokeita tarvitaan ottaa jne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 21:37 Lapin matkaaja kirjoitti:
Minulla oli ensimmäinen ivf hoito ihan ok, ei kovia kipuja masussa. Mutta toinen olikin sitten kivulias. Rakkuloita oli 32 ja kävelin ihan kippurassa punktiopäivänä ja myös sen jälkeen reilun viikon. Pienet tönäisytkin sattuivat mahassa vihlaisuina. Sairaslomalla olin sen jälkeen (muistaakseni) noin 2 viikkoa. Yleensähän noita rakkuloita ei ihan noin paljon tule. Punktiot minulla on tehty aina nukutuksessa ja siihen syynä mm. toinen munasarja on niin ylhäällä, että sitä joudutaan painamaan tosi kovaa mahan päältä ja varsinkin kun on muutenkin kivuliasta niin ei siedä paljon painelua.....
Huh tämä ja se jälkimmäinen viestisi...Onko kukaan selvinnyt vain yhden päivän sairaslomalla (siis se punktiopäivä?)
 
seiskaseiska
Mulla oli 3 sairaspäivää, elikä punktiopäivä, ja sitten yksi päivä kun vaan oli kotona ja pelkäsi että soitto tulee ettei tärpännyt ja sitten oli tuoresiirto kolmantena päivänä. Mä oon selittänyt sen vaan niin töissä että mulle tehdään punktio, ja koska mulla oli aikaisemmin kysta niin töissä ne on vaan luullut että mulle on tullut uudestaan niitä, elikä en ole ollut ihan rehellinen mutten ole suoraan valehdellutkaan. Mulla ainakin oli niin etten jaksannut puhua asiasta töissäkin, kun muutenkin tuntui että asia oli koko ajan mielessä, niin töissä ei tarvinnut sitä miettiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 21:04 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 21:37 CarnevalGirl kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 21:33 Vieras kirjoitti:
Kauanko tarvii sairaslomaa IVF:ssä, normaalisti, kuinka rankka toimenpide?????
Ainoastaan punktion jälkeen saa sairaslomaa 3 päivää. Kenelle rankka, kenelle ei. Mä olisin voinu kyl mennä vaik heti töihin, mitä nyt vähän nippaili mahasta, mut ihan ok olo.
Huh huh, se on aika paljon. Miten ihan toimepiteen jälkeen, kuinka kivulias olit? Kuinka pian oli sitten siirto? Millainen olo oli hormonihoitojen aikana? TAidanpa sittenkin haluta vielä kerran inseminaation, olisi "vasta" neljäs. Teoriassa kait voisivat tehdä. Katsotaan, nyt sitten suunnittelukäynti edessä.
Heti punktion jälkeen en todellakaan ollu kipeä kun ne kipulääkkeet vaikutti sen verran. Heti, jos sanoin, että on vähän kipeä olo niin antoivat kipulääkettä. Hoitojen aikanakin ihan ok olo. En ainakaan muista mitään sen kummempaa olotilaa. Tosiaan punktion voi tehdä sekä nukutuksessa että "horkassa" ihan kuin kestää. Mä sain suoneen lääkityksen ja se riitti. Sit kotona vasta alkoi nippailemaan mahasta ja pientä vuotoa oli, mut ei tosiaan mitään kamalaa kipua. Siirto oli kahden päivän päästä punktiosta.

 
Olin juuri laparoskopiassa ja siihen sairaslomalappuun tuli selkeästi koodi, minkä takia olen sairaslomalla. (Ja kuka tahansa saa koodille suomennoksen netistä.)
Tuleeko myös lapsettomuushoidoista koodi saikkulappuun (julkisella puolella)? En luota yhtään pomooni salaisuuksien pitämisessä ja sairaslomalappuja pääsee selailemaan 3 muutakin ihmistä meidän firmassa (palkanlaskenta).
Vai saisikohan sairaslomalappuun pyytämällä koodiksi jotain psyykkistä, koska lapsettomuushoidothan on kuitenkin rankkoja juttuja myös henkiseltä kantilta...?

Odotan sekä innolla että kauhulla tulevia hoitoja... :)
 
RPM
Taisin kyllä alussa vaan sanoa että lääkäri käyntejä...En selitellyt sen kummemmin. Hammaslääkärillä käyntikään ei oikeen onnaa työajalla kun meidän firmassa niitä ainakaan ei saa tehdä työajalla.
Sitten kun IVF aloitettiin 5 inseminaation jälkeen kerroin töissä mistä on kyse, joustoa työvuoroissa löytyi.
Minulle kehittyi hyperstimulaatio ja "keräilyn" jälkeen olin reilun viikon saikkarilla, ja tietenkin palkallisella ainahan saikkari ajalta palkan saa jos nyt ei kk tolkulla!
Minulta kerättiin 30 munasolua ja kipeää teki, mutta kuten muistaakseni "lapin matkaaja" oli kans kirjoittanut niin kuljin monta päivää kippurassa ja hiljaa kun olin niin kipeä.
Näistä alkiosta 4 kerta tärppäsi ja meillä on poika, yksi satsi jäi pakkaseen. Joskus siirron yhteydessä joutunut sulattamaan enempi kuin 1 satsin (menny "piloille") siitä johtuen nyt sitten pidettään peukut pystyssä kun maaliskuussa menen uudestaan näitä poikani "sisaruksia" sieltä hakemaan että edes sulatus onnistuu!
 

Yhteistyössä