miten olette selvinneet armeija-ajan?

  • Viestiketjun aloittaja sotaleski
  • Ensimmäinen viesti
sotaleski
mulla mies lähti armeijaan tän kuun alussa.. meillä on 4kk ikäinen poika, elikkä oon nykysin yksin pojan kans kotona. välillä tuntuu ettei tää puol vuotta lopu koskaan, olo on kuin yksinhuoltajalla.. kaipaisin ihmistä kelle antaa välillä lapsi et saa ite hengähtää! miestä on kova ikävä, aivan liian harvoin sieltä kyllä lomille päästään! :kieh: mietinki et miten teillä muilla sotaleskillä hurisee? mitkä on fiilikset? ja te jotka olette jo onnellisesti miehenne armeijan palveluksesta kotiin saaneet, miten selvisitte inttiajan? alussa tää oli kyllä kaikkein hankalinta, mut pikkuhiljaa kai tähänki tottuu.. nii ja muuttuko muuten miehenne armeija-aikana? kaipaisin kohtalotovereiden tsempityksiä ja selviytymistarinoita, sillä tiedän etten ole ainut!
 
mariakoo85
mun mies lähti sodankylään nyt 10pvä. viikonloppuna oli kotona ja jes, tiestysti mahataudissa. onneksi pääsee huomenna lomille ja su vasta takasin =)

mulla on aina kun mies lähtenyt, niin itku silmä kulmassa mutta sitten helpottaa. on tietysti raskasta poika nyt 1,5v, mutta jotenkin kuitenkin helppoa. me totuttiin eroon miehen kanssa kun ennen lasta mä olin eri paikkakunnalla koulussa ja viikot siis oltiin erossa.

mä luulen että armeija aika tekee meille nuorille vanhemmille ihan hyvää, ensinnäkin se lujittaa suhdetta ja toiseksikkin tuossa puolesa vuodesa moni hoksaa jaksaako yhessä oloa vai ei.

meillä mies on ollut päivät töissä enen inttiä, mutta kuitenkin ollaan aina oltu tosi tiiviisti yhessä. nyt on jotenkin sillain helpottavaa kun saa pikkasen sitä hengähys taukoa toisesta.

tottakai minulla on ikävä aviomiestäni, mutta oma talohaave odottamassa armeijan jälkeen auttaa jaksamaan =)

meillä oli ikävin juttu pojan kannalta perjantaina kun isi tuli 2 viikon jälkeen kotiin, niin poika huusi kuin hyeena kun ei aluksi tuntenut isukkia "ryssä"vaatteissa. kaiken lisäksi koirakin pelkäsi ja pissi allensa :LOL:

joka tapauksessa, kyllä me jaksetaan. sinnillä sitkutellaan =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2006 klo 21:43 mariakoo85 kirjoitti:
mun mies lähti sodankylään nyt 10pvä. viikonloppuna oli kotona ja jes, tiestysti mahataudissa. onneksi pääsee huomenna lomille ja su vasta takasin =)

mulla on aina kun mies lähtenyt, niin itku silmä kulmassa mutta sitten helpottaa. on tietysti raskasta poika nyt 1,5v, mutta jotenkin kuitenkin helppoa. me totuttiin eroon miehen kanssa kun ennen lasta mä olin eri paikkakunnalla koulussa ja viikot siis oltiin erossa.

mä luulen että armeija aika tekee meille nuorille vanhemmille ihan hyvää, ensinnäkin se lujittaa suhdetta ja toiseksikkin tuossa puolesa vuodesa moni hoksaa jaksaako yhessä oloa vai ei.

meillä mies on ollut päivät töissä enen inttiä, mutta kuitenkin ollaan aina oltu tosi tiiviisti yhessä. nyt on jotenkin sillain helpottavaa kun saa pikkasen sitä hengähys taukoa toisesta.

tottakai minulla on ikävä aviomiestäni, mutta oma talohaave odottamassa armeijan jälkeen auttaa jaksamaan =)

meillä oli ikävin juttu pojan kannalta perjantaina kun isi tuli 2 viikon jälkeen kotiin, niin poika huusi kuin hyeena kun ei aluksi tuntenut isukkia "ryssä"vaatteissa. kaiken lisäksi koirakin pelkäsi ja pissi allensa :LOL:

joka tapauksessa, kyllä me jaksetaan. sinnillä sitkutellaan =)
Olipas jotenkin typerä kommentti tuo "ryssä" vaatteet :x Kyllä ne on ihan Suomen armeijan vaatteet vai Venäjälläkö miehesi armeijan käy?

Tsemppiä alkuperäiselle kirjoittajalle! Meillä inttiaika on takana, tammikuussa mies kotiutui vuoden palveluksen jälkeen. KYllä kai sieltä kotiin pääsee melkein joka viikko? Alussa toki voi joutua oleen esim. 2 viikkoa putkeen mutta lomat alkaa sitten pyöriä ja pyörivät muuten hyvin! Ainakin Sodankylässä pyöri viime vuonna, samoin Haminassa ja Helsingissä joissa kaikissa mieheni oli. Alkuvuosi Sodiksessa, sitten RUK Haminassa ja syksy Helsingissä erikoiskoulutuksessa.

Mun mies oli vanha armeijahepuksi, ikää oli 27v. Ainut komppaniassa kellä oli lapsi. Raskain vaihe mulle oli ennen joulua kun lapsi oli keuhkokuumessa. Miehellä loppusota eikä mitään kunnon yhteyksiä (satunnaisia viestejä ja yhtä pikapuhelua lukuunottamatta) ollut koko kahden viikon aikana. Yöt ja päivät valvoin kipeän lapsen kanssa, ei ollut ketään kuka kävis kaupassa tai apteekissa tai tulis avuksi. Sitten vaan istuin sohvalla kipeä lapsi sylissä ja katoin telkkaria/leffoja. Sillon kaipasi toista lähelle, avuksi, edes puhelimen päähän että ois saanut purkaa ajatuksiaan.

Koko vuodesta antaisin arvosanan 9½. Parisuhde kesti sen (ei kyllä ollut epäilystä, sen verran monta vuotta ollaan oltu jo naimisissakin ennen armeijaa), kaikki sujui hyvin, sain itseluottamusta paljon, lapsen kanssa meni hyvin jne. Toki on ihanaa kun mies on kotona=) Lapselle varmasti vuosi oli raskain henkisesti. Vieläkin hänellä on pelko siitä että isi on poissa pitkään ja esim työpäivän aikana soittaa ainakin kerran isille että tulethan sä tänään kotiin. Lapsi oli just 1v. kun mies lähti ja ehti täyttää 2v. ennen kuin armeija loppui.

Mitä pienempi lapsi niin se vähemmän traumoja lapselle! Meilläkin ois menny vähemmällä jos mies ois ollu vaan ½v. Oli vuoden ja loppuvuosi alkoi olla lapselle jo liian rankkaa kun lomat oli aina niin lyhyet. Paitsi sitten käyttämättömät lomat+ kuntsarit niin oli kerran 9pv ja kerran 14pv:n lomalla. 9pv. lokakuussa ja 14pv. joulun ja uudenvuoden aikaan.
 
pahasilmä
Mun mies meni just siks sivariin. Siitä oli jopa hyötyä, kun saatiin sitä päivärahaakin. Olis tietty turhaa odottaa näistä nykyajan pullapojista mitään vastaavanlaista epäitsekästä uhrausta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 19:01 pahasilmä kirjoitti:
Mun mies meni just siks sivariin. Siitä oli jopa hyötyä, kun saatiin sitä päivärahaakin. Olis tietty turhaa odottaa näistä nykyajan pullapojista mitään vastaavanlaista epäitsekästä uhrausta.
:LOL: sivariin sen takia ettei tartte armeijaan lähtee :headwall: taitaa olla aikamoinen pullapoika sun miehes :LOL: kyllä kuulkaas teinit miehen vaan se armeija on käytävä,sielä niistä vasta miehiä tuleekin! kannattasko vähän miettiä sitä lasten tekoo jos rupee ruikuttamaan ku ukko lähtee armeijaan!! :headwall: tekis kersoja vasta intin jälkeen,jos ottaa nii lujille :LOL:
 
voi moro
Ihan suoraan sanottuna tääl on kyllä perspäistä porukkaa kun ei ole muuta hommaa kun nälviä muita.

mutta hyvä, pysykää kaikki tääl älkääkä vaan tulko pilamaan kaikkia keskustelufoorumeita...
 
pahasilmä
Mä taas olen sitä mieltä, että mieheksi kasvetaan siten, että otetaan vastuu sen sperman ruikkimisesta, elikkäs opetellaan vaihtamaan vauvan vaipat ja pesemään kakkapylly.

Pullamössöpoika ei mieheni ollut silloin, kun raskaustehti tehtiin, vaikka nuori poika olikin. Se oli juuri hän joka uskalsi ilmoittaa asiasta minun vanhemmilleni. Hetkeäkään epäröimättä.

Vaan saahan sitä ihmetellä. En tunne ketään armeijan käynyttä, jolla olis enempi munaa kuin mun miehellä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 19:01 pahasilmä kirjoitti:
Mun mies meni just siks sivariin. Siitä oli jopa hyötyä, kun saatiin sitä päivärahaakin. Olis tietty turhaa odottaa näistä nykyajan pullapojista mitään vastaavanlaista epäitsekästä uhrausta.
ööö, sitä päivärahaa saa kyllä ihan oikeassa intissäkin....

Ja en mä nyt tiedä mikä uhraus toi oli, onko siellä sivarissa sitten niin hankalaa? joutuu marssimaan täyspakkaus selässä ja syömään sissiruokaa. Puhumattakaan taivasalla nukkumisesta 20 asteen pakkasella. Sellasia uhrauksiako se sun miehes tekee?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2006 klo 13:34 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 19:01 pahasilmä kirjoitti:
Mun mies meni just siks sivariin. Siitä oli jopa hyötyä, kun saatiin sitä päivärahaakin. Olis tietty turhaa odottaa näistä nykyajan pullapojista mitään vastaavanlaista epäitsekästä uhrausta.
ööö, sitä päivärahaa saa kyllä ihan oikeassa intissäkin....

Ja en mä nyt tiedä mikä uhraus toi oli, onko siellä sivarissa sitten niin hankalaa? joutuu marssimaan täyspakkaus selässä ja syömään sissiruokaa. Puhumattakaan taivasalla nukkumisesta 20 asteen pakkasella. Sellasia uhrauksiako se sun miehes tekee?
:LOL: joo olipas suuuuuri uhraus mennä sivariin!!hitsi mikä mössöukko vaan on ku ei edes armeijaa jaksa/osaa/viitsi/uskalla.... käydä! sivarimiehet on laiskoja mammanpoikia ja kunnon tosimies menee armeijaan ihan niiku miehen kuuluu!!!!mammanpojat ne sivariin menee ja jos sota tulee niin saa sit jäädä mammojen helmoihin roikkumaan ku kunnon miehet uhrautuu sinne sotaan!
 
pahasilmä
Mitäs hyötyä siitä tosimiehestä on siellä metsässä rampimässä, kun kotonakin apua tarvittaisiin? Urpot.

Mua ei ainakaan kiinnosta tyyppi, joka ei voi jättää inttiä väliin vaan siks, ku pelkää, että munat putoo muuten.
 
jees
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 19:01 pahasilmä kirjoitti:
Mun mies meni just siks sivariin. Siitä oli jopa hyötyä, kun saatiin sitä päivärahaakin. Olis tietty turhaa odottaa näistä nykyajan pullapojista mitään vastaavanlaista epäitsekästä uhrausta.
minusta ei ole mies eikä mikään jos ei sen vertaa saa itteensä niskaksta kiinni et armeijan kävis! kyllä sen verran pitäs isänmaataan aatella \|O
mutta jokaisen oma asia. minusta tuo sivari juttu on ihan nössöjen hommaa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2006 klo 20:41 pahasilmä kirjoitti:
Mitäs hyötyä siitä tosimiehestä on siellä metsässä rampimässä, kun kotonakin apua tarvittaisiin? Urpot.

Mua ei ainakaan kiinnosta tyyppi, joka ei voi jättää inttiä väliin vaan siks, ku pelkää, että munat putoo muuten.
no, urpo. Meillä tosimies oli kotona illat ja viikonloput, aivan kuin se sinun sivarisikin. Pari kertaa oli metsäleiri, jolloin ei päässyt iltalomille, mutta kummasti osattiin selvitä hengissä ilmankin.

Ja tuskin ne miehet siks menee inttiin, että pelkäävät maineensa puolesta. Tietääkseni se on sellainen laitos jossa valtaosa miehistä käy kouluttautumassa, koska Suomen valtio on niin pyytänyt.

 
Antakaahan jokaisen tehdä valintansa, meneekö inttiin vai sivariin. Jos sota syttys niin kyllä niitä miehiä tarvitaan oikeesti muuallaki ku siellä metässä!

Meillä ei ollu viel lasta sillon ku mies intin kävi mut oli se silti tosi raskasta aikaa! Useesti iltasin ku puhuttiin puhelimessa niin se meni siihen et mä itkin ja mies yritti lohduttaa. Mut toisaalta vaikkei uskos, niin nyt jälkeen päin on joskus jopa ikävä niitä aikoja, niitä kiihkeitä tekstiviestejä ja sitä mielettömän uskomatonta tunnetta kun pääsi viikonloppuna toisen syliin! :heart: Mä oon säästäny niitä miehen lähettämiä viestejä, aina sillon tällön niitä lueskelen ja joka kerta se sama mieletön rakkauden tunne valtaa mielen!
 
pahasilmä
Siis luuletteko oikeasti, että sivarit ei joudu rintamalle, jos sota syttyy?? Todellakin joutuu.

Ettekä vissiin tiiä, että mitä ne sivarit oikein tekee? Mun mies oli esimerkiksi kouluavustajana erittäin vaikeille kakaroille.

En ymmärrä, miten painavan repun kantaminen paikasta toiseen ja pitkien marssien tekeminen ja mudassa ryömiminen auttaisi ketään millään tavalla. Sivarit tekee hommia ihan samalla tavalla valtiolle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 11:53 pahasilmä kirjoitti:
Sivarit tekee hommia ihan samalla tavalla valtiolle.
jos olet tuota mieltä, niin miksi sitten haukuit intin käyneitä? Mikä heistä tekee niin pullamössöjä, vai mikä se sana olikaan mitä käytit?
 
sivarit on mammanpoikia,#&%?$!*ä,huumeenkäyttäjiä,mielenvikasia tai muuten vaan vammasia etteivät PYSTY käymään armeijaa eivätkä pysty olemaan sielä niinku normaali mies pystyy! ja todellakaan sivarit ei tee yhtään mitään sodan hyväks,tien tukkona pikemminki! :kieh:
 
Keijutar
Nukkuuks ne oikeesti siellä intissä taivasalla 20 asteen pakkasessa? :eek: Siis mä olen käsittänyt, et ne yöpyy teltassa missä kamiina, tai ainakin niin kaikki on kertonut. Mullakin meni mies inttiin 3 vkoa sitten. Ollaan jo ihan vanhuksia, 23v molemmat.Toi intti sattuneesta syystä vaan siirtyi tähän ajankohtaan(opiskelut, työ, lastenhankinta) Täytyy sanoa, että olen mainiosti jaksanut kahden pienen kanssa. Hyvä tukiverkosto. =) Pian se aika menee! Tsemppiä! Meillä ukko on 9kk intissä.
 
Pahasilmä
Ai että mitä ne sivarit tekee sodan hyväksi? Häh? Tarvitseeko Suomi nyt sodan, vai mitä ihmettä? :LOL:

Kouluihin ei oteta mitään vammasia tai mielenvikasia. Sensijaan tiedän monia armeijan käyneitä, joiden älyssä ei ole kehumista.

Se on kiva, että joku jaksaa olla yksinhuoltajana 9 kk, mutta mä oon kiitollinen, kun mun mies oli mun luona sillon, kun poika oli vasta vauva.
 
Hyvinhän tässä ainakin nää ensimmäiset 3 viikkoa on menny, ensimmäisen v-lopun oli kiinni ja nyt sit ollu parit lomat jo. Hyvin ollaan tytön kanssa pärjätty kahdestaan, ja tuntuu melkeinpä siltä että suhde vahvistuu tässä vaan päivä päivältä. :)
 
No menipä mukavaksi taas tämäkin keskustelu..

Itselläni kuitenkin sama tilanne - mies läks heinäkuun alussa, on siis nyt reilu kolme viikkoa ollut poissa. Kerran on lomille päässyt, joten ikävähän tässä tietenkin on. Meillä kun on kolmen vuoden aikana ensimmäinen erossa olo, lukuunottamatta muutamaa viikonloppua. Tytön (1,5v) kanssa ollaan kaksistaan, mutta hyvin ollaan pärjätty. Onhan se välillä toki rankkaa, kun ei hetken rauhaa saa, kun neiti roikkuu lahkeessa yhtenään ja kaikki kotihommat (siivoukset, laskut, autot, työt, ja hoidot yms.) yksin hoidettavana. Siihen päälle vielä hirmu kova ikävä... Välillä tuntuu, että pitäisi vähintään neljä kättä olla, että joka suuntaan repeäisi yhtä aikaa.. Onneksi on isovanhemmat, jotka mielellään pitää välillä, että äippä saa huilia :)

Tyttö ei kans meinannut tunnistaa ensiksi isää, osoitti sormella ja kysyi "kuka?". Mutta kun isä sai lakin ja takin päältään ja alkoi höpötellä, niin johan syli kelpasi. Kovasti ootellaan jo seuraavaa lomaa, että päästään viettään laatuaikaa kolmisin :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 00:08 Keijutar kirjoitti:
Nukkuuks ne oikeesti siellä intissä taivasalla 20 asteen pakkasessa? :eek: Siis mä olen käsittänyt, et ne yöpyy teltassa missä kamiina, tai ainakin niin kaikki on kertonut. Mullakin meni mies inttiin 3 vkoa sitten. Ollaan jo ihan vanhuksia, 23v molemmat.Toi intti sattuneesta syystä vaan siirtyi tähän ajankohtaan(opiskelut, työ, lastenhankinta) Täytyy sanoa, että olen mainiosti jaksanut kahden pienen kanssa. Hyvä tukiverkosto. =) Pian se aika menee! Tsemppiä! Meillä ukko on 9kk intissä.
yleensä ovat kyllä teltassa, mutta kaikille reissuille eivät sitä ota mukaan. Mun mies ainakin nukkui kerran taivasalla kun pakkasta oli 20 astetta. Oli sillä patteri vieressä, tupakaveri nimittäin :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 16:53 Pahasilmä kirjoitti:
Ai että mitä ne sivarit tekee sodan hyväksi? Häh? Tarvitseeko Suomi nyt sodan, vai mitä ihmettä? :LOL:

Kouluihin ei oteta mitään vammasia tai mielenvikasia. Sensijaan tiedän monia armeijan käyneitä, joiden älyssä ei ole kehumista.

Se on kiva, että joku jaksaa olla yksinhuoltajana 9 kk, mutta mä oon kiitollinen, kun mun mies oli mun luona sillon, kun poika oli vasta vauva.
mistäs sä voit tietää millon se sota syttyy jos syttyy?

Totta on että armeijaankin mahtuu hullua porukkaa, mutta onkos tullut mieleen, että sivaripaikkojakin on monenlaisia? mahtuu sinnekin kaikenlaista sorttia....

Et ilmeisesti ymmärtänyt, kun selitin sinulle, että armeijassa oleva isä saa enemmän vapaita kuin lapseton kanssaveljensä. Miten sun mies teki töitä sivarissa ollessaan? klo 7-16? niin minunkin mies vaikka oli intissä. Ja itseasiassa aika monet. Varsinkin ne joiden kotipaikkakunnan lähellä on joku tukikohta. Lapsen ansiosta saa paljon myönnytyksiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2006 klo 11:28 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 16:53 Pahasilmä kirjoitti:
Ai että mitä ne sivarit tekee sodan hyväksi? Häh? Tarvitseeko Suomi nyt sodan, vai mitä ihmettä? :LOL:

Kouluihin ei oteta mitään vammasia tai mielenvikasia. Sensijaan tiedän monia armeijan käyneitä, joiden älyssä ei ole kehumista.

Se on kiva, että joku jaksaa olla yksinhuoltajana 9 kk, mutta mä oon kiitollinen, kun mun mies oli mun luona sillon, kun poika oli vasta vauva.
mistäs sä voit tietää millon se sota syttyy jos syttyy?

Totta on että armeijaankin mahtuu hullua porukkaa, mutta onkos tullut mieleen, että sivaripaikkojakin on monenlaisia? mahtuu sinnekin kaikenlaista sorttia....

Et ilmeisesti ymmärtänyt, kun selitin sinulle, että armeijassa oleva isä saa enemmän vapaita kuin lapseton kanssaveljensä. Miten sun mies teki töitä sivarissa ollessaan? klo 7-16? niin minunkin mies vaikka oli intissä. Ja itseasiassa aika monet. Varsinkin ne joiden kotipaikkakunnan lähellä on joku tukikohta. Lapsen ansiosta saa paljon myönnytyksiä.
No eipä noita perheellisellä ollut vapaita sen enempää kuin muillakaan. Joskus saattoi joltain pitemmältä leiriltä saada soittaa kotiin kun muut ei saanu. Ylimääräisiä vapaita ei ollut.

Hienoa että jossakin paikassa tuollainenkin onnistuu=) Täällä pohjoisessa välimatkat on niin pitkät että ei edes illaksi päässy kotiin.

Mä olin varmaan kaikista katkerin siitä että äitienpäivänä ei päässy vapaalle, mutta isänpäivä kyllä oli vapaa... Ei sillä, mun mies hemmottelee mua muutenkin ja tekee kotihommia yms. mutta ois ollu hienoa kun ois ollu äitienpäivänä kotona.
 

Yhteistyössä