miten pärjäisit 12 eurolla/viikko?

  • Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
olisiko ollut mahdollista sopia sähköyhtiön kanssa laskujen erissä maksamisesta? Ovat yleensä aika suopeita :) Jäisi itsellesi enemmän ruokarahaa.

Itse saattaisin tolla 50e ruokkia perheeni just-just sen viikon tiukan paikan tullen. Mutta en kyllä mitenkään pärjäsi kolme viikkoa. Meidä 2 aikuista, 2 ja 3v lapset ja kissat.
Soitin kyllä ja kysyin, mutta ei tullut joustoa siitä päästä. Laskut tulivat kahdessa erässä muutenkin, heidän mielestään se oli tarpeeksi joustoa..
 
ei siihen tuhlailua tarvita!
Se on vaan joillan totisinta totta ettei sitä rahaa jää paljoa laskujen/vuokran jälkeen. Ei siihen tarvii kun pienet tulot. Oli sit töissä tai kotona.Ei ole kyse mistään turhuuksiin tuhlailusta useimmilla!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mariawm:
No sitten vain soskun puheille, tuolllaisissa tilantiessa heidän pitää ymmärtää ja antaa vaikka jotakin "heti"-tukea (mitä niitä nyt onkaan, en tiedä)!
En saa soskusta mitään, kun mulla on liian kallis vuokra heidän mielestään. Täällä hintataso on vuokrissa noussut ihan älyttömästi eikä nuo soskun/Kelan maksimit oikein pysy perässä. Halvempaa asuntoa olen etsinyt, mutta halpoja kolmioita on tosi vähän tarjolla, varsinkin niin että pärjäisin ilman autoa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei siihen tuhlailua tarvita!:
Se on vaan joillan totisinta totta ettei sitä rahaa jää paljoa laskujen/vuokran jälkeen. Ei siihen tarvii kun pienet tulot. Oli sit töissä tai kotona.Ei ole kyse mistään turhuuksiin tuhlailusta useimmilla!
Tämä pitäisi ihmisten ymmärtää. Nykyään tosi moni lapsiperhe on ahdingossa lomautusten yms. seurauksena. Ruoka, asuminen, bensa, kaikki vaan kallistuu ja tulot pienenee!
 
entä
saisitko apua sukulaisilta tai ystäviltä? Jauhopussia, näkkileipää, makaroonia , perunoita tmv.? Entä joku seurakunta tai muu järjestö. Eli "leipäjono"? onko teilläpäin sellasta?

Missäpäin ap asut? Mä voisin sulle perunoita antaa jos jossain lähistöllä asuisit. Löytyy kellarista ja itse on niitä viljelty. :)
 
J
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mariawm:
No sitten vain soskun puheille, tuolllaisissa tilantiessa heidän pitää ymmärtää ja antaa vaikka jotakin "heti"-tukea (mitä niitä nyt onkaan, en tiedä)!
En saa soskusta mitään, kun mulla on liian kallis vuokra heidän mielestään. Täällä hintataso on vuokrissa noussut ihan älyttömästi eikä nuo soskun/Kelan maksimit oikein pysy perässä. Halvempaa asuntoa olen etsinyt, mutta halpoja kolmioita on tosi vähän tarjolla, varsinkin niin että pärjäisin ilman autoa.
Kerrohan perheenne rahalliset faktat. Paljon menee vuokraan, paljon ruokaan jne.?
 
Perunaa, porkkanaa, kuivattuja herneitä, soijarouhetta...

Riippuu paljon mitä kaapista/pakkasesta löytyisi. Maitoa ostettaisi pelkästään lasten tarpeisiin.

Jos 3 viikkoa joutuisi noin vähällä rahalla elämään, niin tarkkaan käyttäisin kaikki mahdolliset marjat yms pakkasesta, puuroja, kiisseleitä. Leivän tekisin itse, paketti kuivahiivaa ja vehnäjauhopussi tekisi jo paljon, vielä parempi jos on mahdollisuus tehdä ruisleipä itse, tulee halvaksi leipoa limput itse.
 
Rollolainen
Hyvin! paketti jauhelihaa pitäis ostaa ( melkein aina makaroonia ja tomaattimurskaa kaapissa, ku säilyvät hyvinäpitkään). Broilerin koipireisiä paketti ( nuudelia löytyy usein kaveriksi) Pottuja ja sipulia. Varmaan jäisikin vielä vähän rahaa
 
vieras
Onko tuo 12e pelkkään ruokaan ja pelkästään itselleni?

Ostaisin

6munaa 0.9e
margariini 0,9e
1kg porkkanoita 1e
irtoperunoita 0,6eurolla
pikkupaketti nakkeja 1e
maito 0,9e
1kg kaurahiutaleita 1e
jauheliha 1,9e
makaronia 0,25e
hiiva 0,2e
2kg vehnäjauhoja 1,6e
1 suklaalevy 1,75e

yht 12e

Laittaisin makaroonilaatikon (maito 7dl+ 3munaa + makaronit + jauheliha + porkkanaraastetta jatkeeksi)

Leipoisin hiivasta, vehnästä ja margariinista pellillisen (12kpl) isoja sämpylöitä (50g hiivaa, 3dl lämmintä vettä, 0,5dl sulavoita, 7,5dl vehnäjauhoja). Söisin sämpylät margariinin kanssa ja paistaisin viikon aikana 3kananmunaa leivänpäällisiksi.

Aamuisin kaurapuuroa veteen keitettynä, margariinista voisilmä.
Juotavaksi jää 3dl maitoa.

Keittäisin perunat ja tekisin jauhokastikkeen nakeista, kaveriksi porkkanaraastetta (tai keitettynä jos tykkää enemmän niin). Suklaa karkkipäiväksi.

Jos kuivahiivaa löytyy kotoa, niin tekisin siitä vehnä-kaurasämpylöitä toisen satsin.
 
äitee
Ruoka on niin kallista, että tiukkaa olisi. Kävisin ruokajonosta kassin elintarvikkeita, paistaisin itse sämpylät, kyttäisin ruokakaupan alekoreja, kävisin kavereilla syömässä, lainaisin parikymppiä joltain ystävältä tai sukulaiselta. Tai menisin viikoksi vanhempien luo jos saisin 12 eurolla maksettua matkat sinne.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja J:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mariawm:
No sitten vain soskun puheille, tuolllaisissa tilantiessa heidän pitää ymmärtää ja antaa vaikka jotakin "heti"-tukea (mitä niitä nyt onkaan, en tiedä)!
En saa soskusta mitään, kun mulla on liian kallis vuokra heidän mielestään. Täällä hintataso on vuokrissa noussut ihan älyttömästi eikä nuo soskun/Kelan maksimit oikein pysy perässä. Halvempaa asuntoa olen etsinyt, mutta halpoja kolmioita on tosi vähän tarjolla, varsinkin niin että pärjäisin ilman autoa.
Kerrohan perheenne rahalliset faktat. Paljon menee vuokraan, paljon ruokaan jne.?
800 vuokraan + vesimaksuihin, 40e puhelin, 30e netti, 40e sähkö tästä eteenpäin, esikoisen lääkkeet 100e/kk, linja-autoon menee sellaiset 30e/kk, riippuu vähän siitä kuinka paljon joudun sillä kulkemaan. Omiin piilolinsseihini menee myös jonkin verran rahaa, ostan netistä joten vain nesteen joudun hakemaan kaupasta. Maksan myös lasten isälle isompien kuljettamisesta 40e/kk. Vaatteita joudun satunnaisesti ostamaan rahatilanteen mukaan, nyt esim. esikoisen kumpparit hajosivat ja varmaan on pakko lähteä kirppikselle etsimään parilla eurolla uusia.

Kaiken mahdollisen ostan käytettynä, nyt joudun miettimään ostanko kuopukselle peitteen käytettynä vai uutena.. Kun ei tuo vanha enää riitä. Samoin kuopukselle pitäis nyt ostaa kurikset ja ensiaskelkengät, kesäkenkiä en ole saanut vielä kenellekään ostettua.

Mulle tulee rahaa n. 1600 e/kk. Yleensä me pärjätään ihan kivasti, joskus vain on tiukempaa :)
 
FSS
Velkaneuvoja sanoi telkkarissa yhdessä haastattelussa että monesti ihmiset ajattelee että en päästäisi asioita tuohon jamaan eli huonoon taloudelliseen tilanteeseen. Ja sanoi että se on kukkua, kelle vain voi käydä niin. Ehkä joku TODELLA rikas on eri juttu, mutta tavallinen työssäkäyvijä ei. Että herätkää ylemyydentuntoiset, edes vähän..
 
vieras
Jatkan vielä.. Nuorin on vaipoissa, siirryttiin juuri korvikkeelta tavalliseen maitoon. Esikoisella allergioita, joten toisinaan ruokajuttuja joutuu tosiaankin miettimään. Ruokaan menisi ihan niin paljon kuin pystyisi laittamaan, varsinkin kun on kahdella neljästä erityisempi ruokavalio. Onneksi muut kuin kuopus eivät juo maitoa :D
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko tuo 12e pelkkään ruokaan ja pelkästään itselleni?

Ostaisin

6munaa 0.9e
margariini 0,9e
1kg porkkanoita 1e
irtoperunoita 0,6eurolla
pikkupaketti nakkeja 1e
maito 0,9e
1kg kaurahiutaleita 1e
jauheliha 1,9e
makaronia 0,25e
hiiva 0,2e
2kg vehnäjauhoja 1,6e
1 suklaalevy 1,75e

yht 12e

Laittaisin makaroonilaatikon (maito 7dl+ 3munaa + makaronit + jauheliha + porkkanaraastetta jatkeeksi)

Leipoisin hiivasta, vehnästä ja margariinista pellillisen (12kpl) isoja sämpylöitä (50g hiivaa, 3dl lämmintä vettä, 0,5dl sulavoita, 7,5dl vehnäjauhoja). Söisin sämpylät margariinin kanssa ja paistaisin viikon aikana 3kananmunaa leivänpäällisiksi.

Aamuisin kaurapuuroa veteen keitettynä, margariinista voisilmä.
Juotavaksi jää 3dl maitoa.

Keittäisin perunat ja tekisin jauhokastikkeen nakeista, kaveriksi porkkanaraastetta (tai keitettynä jos tykkää enemmän niin). Suklaa karkkipäiväksi.

Jos kuivahiivaa löytyy kotoa, niin tekisin siitä vehnä-kaurasämpylöitä toisen satsin.
Wau!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko tuo 12e pelkkään ruokaan ja pelkästään itselleni?

Ostaisin

6munaa 0.9e
margariini 0,9e
1kg porkkanoita 1e
irtoperunoita 0,6eurolla
pikkupaketti nakkeja 1e
maito 0,9e
1kg kaurahiutaleita 1e
jauheliha 1,9e
makaronia 0,25e
hiiva 0,2e
2kg vehnäjauhoja 1,6e
1 suklaalevy 1,75e

yht 12e

Laittaisin makaroonilaatikon (maito 7dl+ 3munaa + makaronit + jauheliha + porkkanaraastetta jatkeeksi)

Leipoisin hiivasta, vehnästä ja margariinista pellillisen (12kpl) isoja sämpylöitä (50g hiivaa, 3dl lämmintä vettä, 0,5dl sulavoita, 7,5dl vehnäjauhoja). Söisin sämpylät margariinin kanssa ja paistaisin viikon aikana 3kananmunaa leivänpäällisiksi.

Aamuisin kaurapuuroa veteen keitettynä, margariinista voisilmä.
Juotavaksi jää 3dl maitoa.

Keittäisin perunat ja tekisin jauhokastikkeen nakeista, kaveriksi porkkanaraastetta (tai keitettynä jos tykkää enemmän niin). Suklaa karkkipäiväksi.

Jos kuivahiivaa löytyy kotoa, niin tekisin siitä vehnä-kaurasämpylöitä toisen satsin.
Wau!
:snotty: voi kiitos!!
 
ölömölö
Alkuperäinen kirjoittaja FSS:
Velkaneuvoja sanoi telkkarissa yhdessä haastattelussa että monesti ihmiset ajattelee että en päästäisi asioita tuohon jamaan eli huonoon taloudelliseen tilanteeseen. Ja sanoi että se on kukkua, kelle vain voi käydä niin. Ehkä joku TODELLA rikas on eri juttu, mutta tavallinen työssäkäyvijä ei. Että herätkää ylemyydentuntoiset, edes vähän..
Kelle vain ei käy niin jos pitää hyvää huolta taloudestaan ja säästää *edes vähäsen* pahan päivän varalle! Jos ap:llä olisi nyt vaikka vain 50 e jemmassa, non ei olisi nyt tätä ruokarahaongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
800 vuokraan + vesimaksuihin, 40e puhelin, 30e netti, 40e sähkö tästä eteenpäin, esikoisen lääkkeet 100e/kk, linja-autoon menee sellaiset 30e/kk, riippuu vähän siitä kuinka paljon joudun sillä kulkemaan. Omiin piilolinsseihini menee myös jonkin verran rahaa, ostan netistä joten vain nesteen joudun hakemaan kaupasta. Maksan myös lasten isälle isompien kuljettamisesta 40e/kk. Vaatteita joudun satunnaisesti ostamaan rahatilanteen mukaan, nyt esim. esikoisen kumpparit hajosivat ja varmaan on pakko lähteä kirppikselle etsimään parilla eurolla uusia.

Kaiken mahdollisen ostan käytettynä, nyt joudun miettimään ostanko kuopukselle peitteen käytettynä vai uutena.. Kun ei tuo vanha enää riitä. Samoin kuopukselle pitäis nyt ostaa kurikset ja ensiaskelkengät, kesäkenkiä en ole saanut vielä kenellekään ostettua.
Vuokra on tosiaan aika paljon, hyvä että etsit halvempaa. Miksi menee noin paljon puhelimeen? Itselläni esim. menee kuussa 10-20 e, silloin sinäkin säästäisit 120-240 e vuodessa. Pidän yhteyttä kavreiihin ja sukulaisiin netin kautta, sitä kauttahan voi esim. lähettää tekstareitakin ilmaiseksi. Jos jollakin vanhemmalla sukulaisella ei ole nettiä, niin saavat luvan soittaa minulle (silloin harvoin kun ylipäätään pitävät yhteyttä).
Miksi esikoisen lääkkeisiin menee noin paljon? Eikös reseptilääkkeille ole vuosimaksukattoa? Jos eivät ole respetilääkkeitä, niin mihin tarkoitukseen ne ovat? Miksi käytät piilolinssejä, eikö silmälasit olisi pitkällä aikavälillä paljon halvemmat? Miksi sinun pitää maksaa lasten isälle kuljetuksista, eikö hän voisi osallistua elarien lisäksi? Etkö voi sanoa että sitten lapset eivät pääse ollenkaan, miten se vaikuttaisi?
Peiton voi hyvin ostaa käytettynä, kyllä kaikki pöpöt kuolevat 60:ssä asteessa. Myös kuriksia ja saappaita löytyy yleensä käytettynä. Ensiaskelkengät ovat yleensä käytössä niin vähän aikaa, että ne voi joko ostaa käytettynä, tai jättää kokonaan ostamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jatkan vielä.. Nuorin on vaipoissa, siirryttiin juuri korvikkeelta tavalliseen maitoon. Esikoisella allergioita, joten toisinaan ruokajuttuja joutuu tosiaankin miettimään. Ruokaan menisi ihan niin paljon kuin pystyisi laittamaan, varsinkin kun on kahdella neljästä erityisempi ruokavalio. Onneksi muut kuin kuopus eivät juo maitoa.
Käytättekö kestovaippoja? Niitä saa halvalla käytettynä ja säästää helposti monta kymppiä kuukaudessa (kyllä, vesi, sähkö ja pesuaineet mukaanluettuna) verrattuna kertakäyttöisiin. Kun ne jäävät pieneksi ne voi myydä eteenpäin ja saada ison osan sijoittamistaan rahoista takaisin.
Eikös Kelalta saa jotakin korvausta erikoisruokavalioista? Ja myös sen soskun pitäisi ottaa huomioon.
 
vieras


Vuokra on tosiaan aika paljon, hyvä että etsit halvempaa. Miksi menee noin paljon puhelimeen? Itselläni esim. menee kuussa 10-20 e, silloin sinäkin säästäisit 120-240 e vuodessa. Pidän yhteyttä kavreiihin ja sukulaisiin netin kautta, sitä kauttahan voi esim. lähettää tekstareitakin ilmaiseksi. Jos jollakin vanhemmalla sukulaisella ei ole nettiä, niin saavat luvan soittaa minulle (silloin harvoin kun ylipäätään pitävät yhteyttä).

*Mulla on puhepaketti, johon sisältyy käytännössä niin paljon viestejä ja puheluita kuin tarvitsen. Ei mene yli ja näin saan kohtuullisesti hoidettua ystävyyssuhteitani ja pidettyä yhteyden myös sukulaisiin, jotka asuvat kaukana. Ei tulisi mieleenkään pyydellä esim. minimieläkkeellä elävää mummoani soittelemaan minulle lankapuhelimestaan. En tiedä mistä saisin 10 e/kk tarpeeksi kattavan paketin. Kaikilla ystävilläni ei ole nettiä käytössä.

Miksi esikoisen lääkkeisiin menee noin paljon? Eikös reseptilääkkeille ole vuosimaksukattoa? Jos eivät ole respetilääkkeitä, niin mihin tarkoitukseen ne ovat?

*En jaksa selostaa koko lääkityssysteemiä sinulle. Käytännössä parin kk välein menee apteekkiin 250e, osa vain ei kuulu korvattaviin eivätkä täytä tuota kattoa.

Miksi käytät piilolinssejä, eikö silmälasit olisi pitkällä aikavälillä paljon halvemmat?

*Pari vuotta sitten käytinkin, mutta lapset rikkovat ne helposti ja tulee pitkässä juoksussa paljon kalliimmaksi ostaa pari kertaa vuodessa uudet lasit.

Miksi sinun pitää maksaa lasten isälle kuljetuksista, eikö hän voisi osallistua elarien lisäksi? Etkö voi sanoa että sitten lapset eivät pääse ollenkaan, miten se vaikuttaisi?

*Aika outo asenne. Isä maksaa jo yli puolet, nyt opiskelee eikä pysty maksamaan sen enempää. Juu, ihan varmasti alankin tuolla perusteella kiristämään isää :eek: Mieluummin se 40e/kk kuin että lapset itkisivät täällä ikäväänsä.

Peiton voi hyvin ostaa käytettynä, kyllä kaikki pöpöt kuolevat 60:ssä asteessa. Myös kuriksia ja saappaita löytyy yleensä käytettynä. Ensiaskelkengät ovat yleensä käytössä niin vähän aikaa, että ne voi joko ostaa käytettynä, tai jättää kokonaan ostamatta.

*Kyllä mielelläni ostaisin kävelevälle 1-vuotiaalle kengät kuitenkin.. Vai laitanko sukkasillaan ulos? Vaiko töppösissä?

Käytättekö kestovaippoja? Niitä saa halvalla käytettynä ja säästää helposti monta kymppiä kuukaudessa (kyllä, vesi, sähkö ja pesuaineet mukaanluettuna) verrattuna kertakäyttöisiin. Kun ne jäävät pieneksi ne voi myydä eteenpäin ja saada ison osan sijoittamistaan rahoista takaisin.

*Käytimme ensimmäisen 8kk, kunnes jäivät pieneksi ne joita mulla oli. Ei mulla nyt ole varaa ostaa esim. M-kokoista vaippa-arsenaalia, vaikka se pitkässä juoksussa tulisikin ehkä edullisemmaksi. Haloo, mulla on 50e tälle loppukuulle rahaa, tuskin alan sillä kestovaippoja ostamaan!

Eikös Kelalta saa jotakin korvausta erikoisruokavalioista? Ja myös sen soskun pitäisi ottaa huomioon.

*Kela ei korvaa, kun ei meillä ole keliakiaa. Esikoisella "vain" maito, muna, soija, peruna ja suurin osa hedelmistä + siitepölyt ja eläimet. Lääkäreiden mukaan ei aihetta B-lausuntoon. Voidaan kuitenkin laittaa aika normaalia ruokaa. Itse olen kasvissyöjä. Näitä ei kyllä mikään sosku huomioi :D Ei ainakaan ole koskaan kukaan sitä ottanut laskelmissa huomioon.

 
?
Riippuu tietysti täysin siitä mitä tällä tarkoitetaan? Mä en saa työkkärikorvausta enkä mitään kun miehellä liian "hyvät" tulot. Eli henkilökohtaiset tulot on 0 ja hyvin pärjätään.

Yksin varmaan pärjäisi tilapäisesti jos on pakko. Perheen kanssa tietenkään ei.

 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja hu:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mulla on kolmeksi viikoksi 50e, meitä on kolme lasta ja minä. saa nähdä kuinka käy..
Miten voi olla mahdollista?? Miksi päästätte asianne tuohon jamaan?
Mä ihmettelen usein tätä samaa...
no mulla toi on edessä..sain lopputilin 1100e ja sillä pitää pärjätä varmaan 2kk ennenkuin alkaa liiton päivärahat rullaamaan..onneks tämän kuun vuokra on jo maksettuna, mutta onhan noita laskuja..
 

Yhteistyössä