Miten paljon lapsi tarvitsee nukkumatilaa? Miten pitkän sängyn suhteessa pituuteen...nukkuuko kellään lapset yhdesssä?

On ikäänkuin vähän niinkuin ahdasta tuolla lastenhuoneessa, vaikka heillä on asuntomme isoin makuuhuone. Niinpä tässä sitten mietin ja pohdin että miten saan sumplittua huoneeseen lisää leikkitilaa.

Hyllyjä ei saa seiniin ylös, koska huoneessa vain yksi kantava seinä, jota vasten on myös sänky (ainoa mahdollinen paikka) ja se loppuseinä on hyödynnetty jo hyllytilalla.

Sainpas sitten the idean, jonka toimivuudesta en tiedä...joten aattelin siittä sitten vähän kysellä :)

Olen nyt kahtena iltana mitannut tuon meidän nukkuvan 1,5v:n ja hän vie nukkuvana pituussuunnassa tilaa 80-90 cm, asennosta riippuen. Pituutta lapsella lienee noin 85 cm. Minkä mittainen sänky hällä tulisi minimissään olla juuri tällä hetkellä? Ei siis tarvitse pohtia kasvuvaraa tässä kohtaa.

Ja onko ihan typerä idea laittaa 2 lasta samaan sänkyyn? Patjakoko on 90 * 200 ja mietin laittavani lapset ns. eri päätyihin nukkumaan, eli toisen pää toiseen suuntaan ja toisen toiseen suuntaan. Ovat nukkuneet muutaman kerran siskonpedillä lattialla täten, joskin viimeksi halusivat vierekkäin halimaan toisiaan ja nukahtivat siis siihen.
Lapsilla pituutta noin 100 cm ja noin 90 cm.

Lastenhuoneesta on käynti vaatehuoneeseen, jota kovasti pohdin laitettavaksi lasten leikkikäyttöön. Mutta se ei onnistu ihan vielä, koska paikka johon sijoittaisin vaatehuoneen vaatteet yms. on rattaiden säilytyspaikkana ja se siis vapautuu vasta keväällä, kun tuplarattaita ei enää tarvita.
Kun vaatehuone saadan lasten käyttöön, mahtuu huoneeseen nukkumaan paremmin, eli molemmat vaikka 80*200 sänkyihin.
 
120-senttinen sänky riittäisi metriselle hyvin, mielestäni nyrkkisääntö on, että sängyn pitäisi olla 20 senttiä pidempi kuin nukkuja. Tuo samaan sänkyyn laittaminen ei kuulosta kauhean hyvältä idealta. Mietin sitä potkimista ja tahalteen toisen ärsyttämistä, mitä saattaisi huonoina päivinä tulla ainakin. Entäs sängyt silleen toisesta päästä ristiin? Olen nähnyt jossain netissä myynnissä sellaisia, joissa toinen sänky on 90 asteen kulmassa toisen sängyn päällä, niin että ovat kuin L-kirjain. Toinen on siis vähän korkeammalla kuin toinen, muttei kuitenkaan niin korkealla, kuin oikea kerrossänky.
 
"mie"
Meillä nukkuu 110cm tyttö vielä 120cm sängyssä. Hyvin mahtuu - ainakin vielä hetken :)

Periaatteessa toi samaan sänkyyn ja eri päätyisin nukkumaan laitettavat lapset voisi toimia, mutta riippuu varmaan ihan lapsista. Jos toinen pyörii kauheasti unissaan, niin saako toinen nukuttua kunnolla jne. Kerrossänky on tietty aina vaihtoehto - vai onko?
 
"mä"
En laittaisi nukkumaan samalle "patjalle" kumpikin kaipaa kuitenkin oman nukkumarauhan.
Kaksi jatkettavaa sänkyä niistä kun saa just sen pituset kun tarvitsee tai sitten kerrossänky.
 
Jonkinlaisen kerrossängyn laittaisin.
Samaan sänkyyn en laittaisi. Meillä ainakin lapsi välillä nujusi pitkin sänkyä unissaan ja monesti ennenkuin itse menin nukkumaan, kävin katsomassa lasta, oli hän nurinpäin sängyssä :)
Tilaa pitää olla nujuta ilman että toinen potkaisee vahingossa.
 
Sulla näitä ideoita riittää. :D Jos lapset siis mielellään nukkuu yhdessä, niin mikä ettei :) Voivathan ne tykätä nukkua vierekkäinkin siinä sängyssä. :) Ja tolleen nyt ainakin luulis riittävän tila.. mun neljävuotias kääpiö-lapseni on n. 100cm pitkä ja nukkuu patjalla, joka on hiukan reilu 120cm. Just aloin miettimään, että pitäisköhän se jatkettava sänky pidentää. :rolleyes: (mut oikeesti mä haluan sen kerrossängyn :p ) Meidänkin tytöt on paljon nukkunut täyspitkällä aikuisten sängyllä niin, että päät on eri päädyissä. :) Ei ainakaan tilasta ole kiinni, vieläkään, vaikka niillä on jo molemmilla pituutta jotain 100-112cm.
 
120-senttinen sänky riittäisi metriselle hyvin, mielestäni nyrkkisääntö on, että sängyn pitäisi olla 20 senttiä pidempi kuin nukkuja. Tuo samaan sänkyyn laittaminen ei kuulosta kauhean hyvältä idealta. Mietin sitä potkimista ja tahalteen toisen ärsyttämistä, mitä saattaisi huonoina päivinä tulla ainakin. Entäs sängyt silleen toisesta päästä ristiin? Olen nähnyt jossain netissä myynnissä sellaisia, joissa toinen sänky on 90 asteen kulmassa toisen sängyn päällä, niin että ovat kuin L-kirjain. Toinen on siis vähän korkeammalla kuin toinen, muttei kuitenkaan niin korkealla, kuin oikea kerrossänky.
Pohdin itsekin sitä, että riittääköhän 20 cm.

Potkimista tässä pohdin kyllä itsekin...vaikka se ei muutaman kerran aikana ole esille tullutkaan, niin tuleeko kuitenkin pidemmällä aikavälillä. Ja sängyn vaihtaminen ei ole vaihtoehto, koska olen tuunannut tytöille prinsessalinnasängyn itse ja haluan sitä heillä käyttää.

Enkä muutoinkana viitisi sänkyä lähteä vaihtamaan kun kyse on vain väliaikaisesta ongelmasta ja se L-kirjaimen muotoinen vie kuitenkin enemmän tilaa, kuin tuo nykyinen, joka on siis puoliparvi, jonka alle on sijoitettu toinen sänky, jolloin se on ikäänkuin kerrossänky. Se vaan on sen 3 cm liian pitkä, jotta se ei mahdu huoneeseen kuin tällä yhdellä tapaa ja estää siis sen kantavan seinän hyödyntämisen.
 
[QUOTE="mie";24427851]Meillä nukkuu 110cm tyttö vielä 120cm sängyssä. Hyvin mahtuu - ainakin vielä hetken :)

Periaatteessa toi samaan sänkyyn ja eri päätyisin nukkumaan laitettavat lapset voisi toimia, mutta riippuu varmaan ihan lapsista. Jos toinen pyörii kauheasti unissaan, niin saako toinen nukuttua kunnolla jne. Kerrossänky on tietty aina vaihtoehto - vai onko?[/QUOTE]

Mä olin kyllä pohtinut, että jos siihen tekisi sellaisen välikappaleen...siis että laittaisi lasten jalkopäätyyhn välilaudan, joka erottaa lapset toisistaan. Mutta se pitäisi saada jotenkin vähän viistoon tjtn. jotta molemmat saisivat silti riittävästi pituutta omiin sänkyihinsä. Jos paan sen vaan keskeltä kahtia, niin metrisellä lapsella ottaa pää toiseen päähän ja varpaat toiseen päähän kiinni :D

Eli ikäänkuin multa puuttuu hyvä suunnitelma :D

Ja puoliparvi tosiaan toimii nyt kerrossänkynä, mutta se alaosa olisi kiva saada leikkiin joko kokonaan (lapset nukkuvat samassa sängyssä) tai edes osittain (alin sänky poistetaan ja tilalle rakennetaan poikittain oleva sänky, jolloin alapedissä nukkuvan sängyn pituus on about metrin. Mutta se on vähän siinä ja siinä onko liian nafti.
 
"mie"
Pohdin itsekin sitä, että riittääköhän 20 cm.

Potkimista tässä pohdin kyllä itsekin...vaikka se ei muutaman kerran aikana ole esille tullutkaan, niin tuleeko kuitenkin pidemmällä aikavälillä. Ja sängyn vaihtaminen ei ole vaihtoehto, koska olen tuunannut tytöille prinsessalinnasängyn itse ja haluan sitä heillä käyttää.

Enkä muutoinkana viitisi sänkyä lähteä vaihtamaan kun kyse on vain väliaikaisesta ongelmasta ja se L-kirjaimen muotoinen vie kuitenkin enemmän tilaa, kuin tuo nykyinen, joka on siis puoliparvi, jonka alle on sijoitettu toinen sänky, jolloin se on ikäänkuin kerrossänky. Se vaan on sen 3 cm liian pitkä, jotta se ei mahdu huoneeseen kuin tällä yhdellä tapaa ja estää siis sen kantavan seinän hyödyntämisen.
Siis kertaatko vielä MIKÄ se oli se varsinainen ongelma ja tarve? Sulla on siis lapsille jo sänky. Miten se vaikuttaa tilaan, jos laitat molemmat samalle patjalle?
 
"annika"
eiks chef olis enemmän sun tyylistä rakentaa niille prinsessalinna tai muu kerrossänky. täällä oli vasta eilen linkkiäkin, tuohon tyyliin :)
http://kaunispienielama.blogspot.com/search?q=linna
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"mie"
[QUOTE="mie";24427937]Siis kertaatko vielä MIKÄ se oli se varsinainen ongelma ja tarve? Sulla on siis lapsille jo sänky. Miten se vaikuttaa tilaan, jos laitat molemmat samalle patjalle?[/QUOTE]

Ai, tulikin tuolla jo edellä vastaus tähän :) Hmm, pitää miettiä...
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Sulla näitä ideoita riittää. :D Jos lapset siis mielellään nukkuu yhdessä, niin mikä ettei :) Voivathan ne tykätä nukkua vierekkäinkin siinä sängyssä. :) Ja tolleen nyt ainakin luulis riittävän tila.. mun neljävuotias kääpiö-lapseni on n. 100cm pitkä ja nukkuu patjalla, joka on hiukan reilu 120cm. Just aloin miettimään, että pitäisköhän se jatkettava sänky pidentää. :rolleyes: (mut oikeesti mä haluan sen kerrossängyn :p ) Meidänkin tytöt on paljon nukkunut täyspitkällä aikuisten sängyllä niin, että päät on eri päädyissä. :) Ei ainakaan tilasta ole kiinni, vieläkään, vaikka niillä on jo molemmilla pituutta jotain 100-112cm.
Hmmm...eli vois jopa ihan toimiakkin se samassa punkassa nukkuminen :)

Vielä en voi pientä laittaa ylös nukkumaan, mutta puolen vuoden kuluttua uskon että on järkeä jo senvertaa päässä, ettei tule sieltä itse alas. Eli puoli vuotta pitäisi pärjätä lyhyessä sängyssä ja sitten puoli vuotta yhdessä...tämän jälkeen saadaan vaatehuone leikkikäyttöön ja lapset voisivat siirtyä takaisin omiin sänkyihinsä, kuten nyt.

Tai sitten mä unohdan mun suunnitelmat ja lapset leikkii vuoden täten miten nyt. Mutta kun tämä nykyinen vaan tuntuu niin ahtaalta, kun olen tottunut 20 neliöisiin makuuhuoneisiin, eikä moisia nyt ole.
 
Mä olin kyllä pohtinut, että jos siihen tekisi sellaisen välikappaleen...siis että laittaisi lasten jalkopäätyyhn välilaudan, joka erottaa lapset toisistaan. Mutta se pitäisi saada jotenkin vähän viistoon tjtn. jotta molemmat saisivat silti riittävästi pituutta omiin sänkyihinsä. Jos paan sen vaan keskeltä kahtia, niin metrisellä lapsella ottaa pää toiseen päähän ja varpaat toiseen päähän kiinni :D

Eli ikäänkuin multa puuttuu hyvä suunnitelma :D
:LOL: Mä jotenkin ikään kuin ajattelin, että sulla on joku tällainen säätö mielessä :D
 
"annika"
Mä olin kyllä pohtinut, että jos siihen tekisi sellaisen välikappaleen...siis että laittaisi lasten jalkopäätyyhn välilaudan, joka erottaa lapset toisistaan. Mutta se pitäisi saada jotenkin vähän viistoon tjtn. jotta molemmat saisivat silti riittävästi pituutta omiin sänkyihinsä. Jos paan sen vaan keskeltä kahtia, niin metrisellä lapsella ottaa pää toiseen päähän ja varpaat toiseen päähän kiinni :D

Eli ikäänkuin multa puuttuu hyvä suunnitelma :D

Ja puoliparvi tosiaan toimii nyt kerrossänkynä, mutta se alaosa olisi kiva saada leikkiin joko kokonaan (lapset nukkuvat samassa sängyssä) tai edes osittain (alin sänky poistetaan ja tilalle rakennetaan poikittain oleva sänky, jolloin alapedissä nukkuvan sängyn pituus on about metrin. Mutta se on vähän siinä ja siinä onko liian nafti.
aa, no nyt alan ymmärtää, anteeksi, en äsken huomannut tätä postausta. olisiko mahdollista laittaa pienempää sänkyä parven alle poikittain, muurame -tyyliin
 
[QUOTE="annika";24427999]aa, no nyt alan ymmärtää, anteeksi, en äsken huomannut tätä postausta. olisiko mahdollista laittaa pienempää sänkyä parven alle poikittain, muurame -tyyliin[/QUOTE]

En tiedä mikä on muurametyyli, mutta jos paan tuon meidän sängyn alle toisen sängyn poikittain mahtuu sinne vain noin metrinen patja. Jos jatkan sänkyä L-malliseksi, se pitäisi jatkaa sängyn vasemmalta puolelta, koska oikella on portaat...ja se vasen puoli tulisi keskelle leikkitilaa, eli se on totaali nou nou :) Se se vasta tilaa veisikin.
 
"mie"
Olen jo tehnyt sen. Tässä tyttöjen sänky:

Eli nukkuuko isompi lapsista nyt siis tuolla ylhäällä ja pienempi alhaalla vai miten?

Miten tuonne ylös pääsee?

Tuo alakerta näyttäisi olevan normaalia sänkyä leveämpi (?) Mitä jos sinne teettäisi patjan ilman sänkyä, niin että se olisi täsmälleen ton linnan kokoinen? Minkä kokoinen nukkumatila siitä tulisi? Mahtuisivatko molemmat sinne?

Ja sitten ton yläkerran valjastaisikin leikkitilaksi?
 
"annika"
En tiedä mikä on muurametyyli, mutta jos paan tuon meidän sängyn alle toisen sängyn poikittain mahtuu sinne vain noin metrinen patja. Jos jatkan sänkyä L-malliseksi, se pitäisi jatkaa sängyn vasemmalta puolelta, koska oikella on portaat...ja se vasen puoli tulisi keskelle leikkitilaa, eli se on totaali nou nou :) Se se vasta tilaa veisikin.
sä ehdit tuohamaan mun ideat ennenkuin mä ehdin niitä esittää :)
 
[QUOTE="mie";24428047]Eli nukkuuko isompi lapsista nyt siis tuolla ylhäällä ja pienempi alhaalla vai miten?

Miten tuonne ylös pääsee?

Tuo alakerta näyttäisi olevan normaalia sänkyä leveämpi (?) Mitä jos sinne teettäisi patjan ilman sänkyä, niin että se olisi täsmälleen ton linnan kokoinen? Minkä kokoinen nukkumatila siitä tulisi? Mahtuisivatko molemmat sinne?

Ja sitten ton yläkerran valjastaisikin leikkitilaksi?[/QUOTE]

Ylös pääsee näin:



Yläpatja on 90 cm leveä, alas mahtuisi noin 100 cm leveä patja, jolla olisi pituutta 210-215.

Alhaalla on nyt normaalia kapeampi sänky (75 cm) joten siksi kontrasti näyttää niin suurelta.

Kiitos ideasta, se oli uusi, muttei tässä kohtaa toimiva sillä meidän 2,5v ei osaa kulkea yksin portaita vielä, enkä misään nimessä päästä meidän 1,5v ikäistä vielä tuonne ylös. Jos olisi isommat lapset, niin onnistuisi, mutta näin pienten kohdalla ei passaa. Höh.
 

Yhteistyössä