MIten paljon maitoa puolivuotiaalle?

Mikähän on suositus maidon määrästä vuorokaudessa puolivuotiaalle ja miten sen voisi arvioida imetyskertoina? Meillä syötäisiin soseita niin paljon, ettei maito enää tahdo maistua. Olen vähän yrittänyt rajoittaa soseiden määrää ja tarjota maitoa ennen ruokailua, mutta siltikin maitoa uppoaa tosi vähän. Meillä juodaan pelkästään rintamaitoa, jonka määrää on vaikeaa arvioida. Pumpulla en ole koskaan saanut irti maitoa, jotta voisin arvioida millaisia määriä hän kerrallaan juo. Tosin maito on riittänyt tänne asti ihan hyvin. Kiinteitä alettiin maistelemaan reilun 5 kk:n iässä. Tällä hetkellä poika syö kunnolla rintamaitoa ehkä 3-5 kertaa/vrk. Onkohan riittävää?
 
Moi Meme :wave: ! Minä neuvolassa pähkäsin tuota samaa niin terkka sanoi, että yhdellä imetyskerralla voi tulla jopa 200 ml (!) jos oikein hyvin imee. Suositus on kai 6-8 dl, pitää mukanaan siis kaiken (jos annat lasten jogurttia tai maitoon tehtyä puuroa tms.)
 
Tota just oon miettinyt, että kun olemme olleet täysimetyksellä puolivuotiaaksi asti, niin varmasti maitoa riittänee jatkossakin, kun poika syö vähemmän. Vaikeaa on just se, kun ei tiedä yhtään, miten paljon hän vuorokaudessa saa maitoa imemällä, kun nykyisin kuitenkin syö rintaa selvästi harvemmin ja lyhyemmän ajan kuin ennen...siis nyt kun saa soseruokaa rintamaidon lisäksi. Voinko vaan luottaa siihen, että hän tosiaan imee edelleen niin paljhon maitoa rinnasta kuin tavitseekin? Luotanko hänen omaan kykyynsä arvioida, paljonko hänelle on riittävästi maitoa? En käytä maitoa ruuanvalmistuksessa tai puuroissa vaan hän saa nimenomaan kaiken maidon suoraan imiessään.
 
Minä tosiaan samaa mietin mutta uskon varassa mennään kun ei muutakaan voi :saint: ...Ei kun tosissaan, kyllä luulis riittävän jos ei hän vettäkään juo niin kai sitä nestettä menee jo janoonkin! Ja se imemisajan lyheneminenkin saattaa olla imutehon paranemista eikä sitä että syö vähemmän, välttämättä. Mutta ehkä se on sitten viisautta että tarjoilee sitä maitoa alkupaloiksi ennen soseruokaa!
 

Yhteistyössä