miten paras tapa opettaa lapsi itse syömään??

  • Viestiketjun aloittaja tiuna83
  • Ensimmäinen viesti
tiuna83
poika on nyt 1v2kk ja ei tule mitään opettelusta. kun lautasen työntää lattialle ja lusikka aina kun antaa niin kääntää sen juuri väärinpäin suuhun...

En jaksaisi sitä sotkua siinä opettelussa.. kun tiedän että se lautanen lentää heti lattialle kun päästän siitä irti.. :x
 
Voi kun tietäisin... Meillä 2-vuotias ja kääntää lusikan myös väärinpäin... Tehnyt sitä kohta vuoden. :/ Ensin menee ihan hyvin, mutta kun lusikka on jo melkein suussa, kääntääkin sen sitten ja kaikki tippuu lattialle. Lautanen saa olla sentään rauhassa pöydällä. Olisipa se kiva, että poitsu osaisi itse syödä ja toisaalta pitäisi antaa useammin yrittää, mutta ei sitä sotkua jaksaisi aina siivota. :ashamed: Ja poika hermostuu kun vähänkään tippuu esim. paidalle ruokaa. Tässä pitäisi varmaan vain olla maltillinen ja antaa syödä. Me kun tosiaan syötetään poitsua ite. Voisi oppiakin jos saisi useammin yrittää. Haarukkaruokia saa itse syödä, samoin sellaisia, jotka voi syödä käsin.
 
huhuu
en tiedä auttaako tämä, mutta mulla molemmat lapset(tyttö ja poika )
on oppineet syömään itse siististi jo n. 1v3kk.. mitä nyt sit välillä tietty tahallaan sotketaan..

joskus reilusti ennen 1v. ikää olen jo antanut lusikan käteen. pitkään se kääntyy se lusikka tms. mutta sitten n.1v. olen välillä syöttänyt lasta niin että lusikka on lapsen kädessä ja autan lasta ohjaamalla omalla kädelläni lusikalle oikeaa liikettä... näin meillä lapset oppi nopeasti sen "käden liikkeen"

jos nyt sit kukaan tajus tästä sepostuksesta mitään...
 
Meillä esikko sai lusikan omaan käteensä noin 1 v 7 kk. Katselin silloin kesällä hiekkalaatikolla, että alkoi pysyä lapio oikein päin kädessä ja osasi kauhoa jotakuinkin järkevännäköisesti hiekkaa ämpäriin. Silloin aattelin, että ehkä hienomotoriikka on sillä tasolla, että tuo vois onnistua pienemmässäkin mittakaavassa eli ruokaa lusikalla suuhun. Sitten vaan annoin likalle lusikan ja jotain helpostisyötävää purkkiruoka-mössöä ja siitä se lähti vaikka alkuun sotku olikin valtava. Kuopus nyt 1 v 2 kk eikä vielä saa syödä itse vaikka kovasti yrittää lusikkaa käsiinsä tavoitella. En vielä halua siivota sitä sotkua kun tiedän, ettei tosiaan hienomotoriikka ole sillä tasolla, että homma vielä onnistuisi...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2005 klo 12:12 huhuu kirjoitti:
en tiedä auttaako tämä, mutta mulla molemmat lapset(tyttö ja poika )
on oppineet syömään itse siististi jo n. 1v3kk.. mitä nyt sit välillä tietty tahallaan sotketaan..

joskus reilusti ennen 1v. ikää olen jo antanut lusikan käteen. pitkään se kääntyy se lusikka tms. mutta sitten n.1v. olen välillä syöttänyt lasta niin että lusikka on lapsen kädessä ja autan lasta ohjaamalla omalla kädelläni lusikalle oikeaa liikettä... näin meillä lapset oppi nopeasti sen "käden liikkeen"

jos nyt sit kukaan tajus tästä sepostuksesta mitään...
Tuota meilläkin kokeiltu, muttei auttanut. Ja nykyään on jo siinä iässä, että raivostuu kun yrittää auttaa. Onneksi antaa sentään syöttää, jossain vaiheessa ei olisi millään antanut. :/
 
Enpä tiedä miten ne meillä oppi :whistle: :D Pojalle vaan tyrkättiin lusikka käteen 1vuotiaana ja siitä se lähti. Tytölle annoin lusikan vajaa 1vuotiaana, mutta se oli vaan sitä läpsyttelyä. Sit otin lusikan pois ja meni vaan hetki, kun huomasin tuossa hänen leikkiessä lelumukilla ja lusikalla niin, että laittoi lusikkaa mukiin ja sit laitti lusikan suuhun, ihan kun ois syönyt. Sitten annoin taas lusikan syödessä ja siitä se vaan lähti. Tyttö siis täytti vuoden tän kuun alussa.
 
kassei
kaikki oppii ajallaan... sitten kun mielenkiintoa löytyy ja haluaa itse lusikoida suuhun. ekat kuukaudethan on sotkua varmaan kaikilla, mutta kyllä se siitä.
meillä esikko ei edes halunnu lusikkaa vasta kun 1v iässä ja 2v söi itse, välillä piti auttaa...
Toinen sitte halus lusikan 7kk iässä ja 9kk söi sotkematta, sen jälkeen en ole syöttänyt. =)
Ja kolmas oli 1.2v kun otti lusikan, nyt 1.6v ja syö suuriomman osan itse, välillä autan...

Eli jos kiinnostrusta ei ole, siirrät. Ei niitä lapsia "opeteta" vaan ne OPPII... :wave:
kaverillani tyttö 5v, ei syö itse. :whistle:
 
pp2
En tiedä miten oppii, mutta aamupuuro meillä syödään niin että tyttö istuu sylisä ja pitää lusikasta kiinni. Minä ohjaan liikettä pitäen kiinni lusikan päästä.
Päivällisruoan laittaa lusikalla itse suuhun, mutta lusikka tietysti kääntyy nurin juuri siinä vaiheessa kun on menossa suuhun. Meillä yleensä ruoka pysyy lusikassa, sillä valmistan tarkoituksella ruuan niin että siitä saa sopivaa mössöä. kun typy onsaanut ruuan suuhun hän heittää lusikan jommalle kummalle täytettäväksi.
 
Meilla annettiin pojalle jo reilusti alle vuoden vanhana "sormiruokaa" ja siiten aloin pitaa lusikkaa siina nakosalla, mut tykkas tuosta sormin syonnista. Siina vuoden ikaisena (muistaakseni) ei suostunut lusikalla syomaan, mutta haarukalla soi innokkaasti itse ja lusikkaan innostui n. 1v6kk. Nyt syo hyvin molemmilla, tosin keittojen liemet ja puurot on valilla sylissa, mut harjoitella pitaa. Ja onhan noi ruokalaput ja pesukoneet keksitty.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 09:29 bobthebuilder kirjoitti:
Meilla annettiin pojalle jo reilusti alle vuoden vanhana "sormiruokaa" ja siiten aloin pitaa lusikkaa siina nakosalla, mut tykkas tuosta sormin syonnista. Siina vuoden ikaisena (muistaakseni) ei suostunut lusikalla syomaan, mutta haarukalla soi innokkaasti itse ja lusikkaan innostui n. 1v6kk. Nyt syo hyvin molemmilla, tosin keittojen liemet ja puurot on valilla sylissa, mut harjoitella pitaa. Ja onhan noi ruokalaput ja pesukoneet keksitty.
Näin meilläkin. Ja se babybjörnin lautanen on tosiaan hyvä! Myös Mam:ilta löytyy sellainen jossa on imukuppi, että pysyy pöydässä.
 
Kaarina72
Annappa lapselle vaihteeksi haarukka. Meillä poika (1v kohta 2 kk) metsästää haarukkaan mm. pieniä lihapaloja suoraan pöydältä ja sitten suuhun. Äiti sitten taputtaa ja hurraa aivan innoissaan . Sitten sama uusiksi kun äidistä oli niin hauskaa ;). Meillä opettelu vasta meneillään ja sotkua ihan hirveänä. Meillä on yhteinen lautanen, omat lusikat. Poika hämmentää samaa lautasta ja minä sullon ruokaa suuhun. Lattia on aivan kauhean likainen ja vaatteet, mutta antaa olla.
 
pikkubertta harmaana
Meillä on tytöllä ollut siitä saakka oma lusikka kädessä kun yleensä ruokia on alettu antaa, nykyisin syö osan itse ja osan syöttää äiti. Tytöllä ikää tasan 1 vee. Mä en sotkusta välitä, tiskirätti pyyhkii pöydän, lattiariepu lattian ja pyykkikone vaatteet!
 
dudu-83
En nyt jaksanut lukea koko ketjua että oliko tää vinkki jo tullu mut tytön tarhassa hoitajat anto lusikan molempiin käsiin ja niin meiän tyttö oppi syömään 1v3kk itse. Kotona annoin yhden lusikan ja avitin aina lusikan suuhun ja ei sitä sotkua kauaa kestäny ku tajus idean. Toki vieläkin sotkee mut ei pahasti.
 
Paras tapa opettaa lapsi itse syömään on antaa harjoitella! Sotkua siinä ei voi välttää, mutta mitään ei opi jos ei saa harjoitella. Lusikka tai haarukka vaan käteen, kyllä se lapsi jo tietää mitä sillä pitäisi tehdä.
 
Mii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2005 klo 08:37 susa kirjoitti:
Paras tapa opettaa lapsi itse syömään on antaa harjoitella! Sotkua siinä ei voi välttää, mutta mitään ei opi jos ei saa harjoitella. Lusikka tai haarukka vaan käteen, kyllä se lapsi jo tietää mitä sillä pitäisi tehdä.
Samaa mieltä, meillä myös tuo oma viisipiikkinen eli käsi käytössä. Sillä sujuu vähän rakeisemman ja irtonaisemman ruoan syönti oikein hyvin. Tietää kyllä että lusikalla pitäisi syödä, mutta jos ei onnistu niin käsillä sitten kun on kova nälkä. Puuroa tms. en anna kyllä käsin syödä, mutta lusikalla kyllä. Ikää nyt 1 v 2kk ja on syönyt osittain itse jo monta kuukautta. Sotkut sitten siivotaan ja toivotaan että ne vähenevät sitten joskus.
 
Itse sain hyvän vinkin:
asetu lapsen taakse (syöttötuolissa/sylissä) ja anna lusikka käteen. Sitten ohjaat kädestä kiinni pitäen lusikan lapsen suuhun. Johan alkaa liikerata löytymään ja lusikka pysymään oikeinpäin. Meillä kylläkin edelleen syötetään usein kun lapsi ei halua itse syödä. Onneksi tarhassa innostui enemmän omatoimisuuteen. Ja silloin tietysti hurrataan ja kehutaan hölmöinä :)
 
Meilläkin ruoka menee sellaisella hauskalla vippauksella suuhu eli kun lusikka on suussa kääntää neiti sen väärinpäin vielä suussa,välillä tippuu ja välillä ei.Mutta eipä tuo anna enää oikein syöttääkkään,niin olen antanut syödä omalla tyylillää,kyllä hän kokoajan oppii. :)
 
Hei
Esikoinen oppi n 10kk iässä syömään itse ihan opettelematta.

Kakkonen oli pitkästi toisella vuodella ennen kuin kiinnostui lusikoinnista, vasta lähempänä 2 vuotta söi itse.

Kuopus nyt 1v4kk ja on viikon verran syönyt itse. Onhan se välillä sotkuista ja hitaampaa kuin jos syötettäisiin, mutta saapahan äitikin ruuan lämpimänä mahaansa kun voi samaan aikaan syödä muiden kanssa =)

Kuopuksella oli noin 2kk sitten vaihe, että käänsi lusikan suuhun väärinpäin. Pidettiin parin viikon tauko ja sitten se jäikin pois..Lienee kyse hienomotoriikan kehittymisestä. Eri lapsilla taidot kehittyvät eri aikaan.

 
sarina84 harmailee
Meillä alettiin harjoittelu niin, että ensin sai puhtaan lusikan, mitä ei laitettu ruokaan, millä siis leikki ja mitä heitteli aika roimasti.. sai sen joskus hiukan ennen 1v ikää. siinä sitten opetteli että miten se luska laitetaan suuhun yms. Seuraava etappi oli, että laitettiin ruokaa siihen lusikalle hiukan, ja sitten koitettiin pikkusen auttaa samalla kun neiti laittoi lusikan suuhun, lopulta se menikin siihen, että kun kysyi "syökö Sini itse2 niin otti lusikan ja laittoi suuhun, oikeinpäinkin peräti. Nyt on seuraava vaihe taas menossa, ikää on reilu 1v3kk. ELi tällä hetkellä on oma lusikka (tai se Emman ensihaarukka) ja sillä sitten hakkaa ja sohii ruokaa, ja välillä sotkee suuhun astikin jopa :D Toisinaan, varsinkin silloin jos on jonkun isomman pikkulapsen nähnyt syövän itse, menee oikein hyvin, auttaa tosin toisella kädellä, laittaa lusikan suuhun työntäen samalla toisella kädellä sitä lusikkaosaa, toisinaan taas kaikki löytyy lattialta. Edelleen siis pääasiassa syötetään, mutta saa kokoaika olla mukana ja kokeilla "omia siipiään". Tänään oli eka kerta kun lautanen päätyi lattialle, tosin sekin johtui enempi siitä, että repäisi alustabletin alta pois, samalla kun riehui lusikan kanssa lautasella. Yleensä siinä käy niin että lusikka lentää, ja silloin ei ihan heti sitä takasin saa..

Pakko kai se on siihen sotkuun tottua, jos tahtoo "ajoissa" lapsen alkavan opettelee, vaikka raivostuttavaa se kyllä on..

Meillä neiti aloittaa tammikuussa hoidossa, ja ajattelin että josko hiukan opettelisi jo itse syömään nyt, mutta saas nähdä onnistuuko.....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 22:25 pikkubertta harmaana kirjoitti:
Meillä on tytöllä ollut siitä saakka oma lusikka kädessä kun yleensä ruokia on alettu antaa, nykyisin syö osan itse ja osan syöttää äiti. Tytöllä ikää tasan 1 vee. Mä en sotkusta välitä, tiskirätti pyyhkii pöydän, lattiariepu lattian ja pyykkikone vaatteet!
Meillä ollaan samoilla linjoilla, paitsi että poika 1v ei anna enää syöttää. Mutta sotkua kyllä tulee. Oliskohan kenelläkään vinkkiä hyvästä ruokalapusta joka suojaa "päästä varpaisiin" ja ennättää kuivaa huuhtelun jäljiltä seuraavalle aterialle?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 21:54 minna kirjoitti:
Meillä ollaan samoilla linjoilla, paitsi että poika 1v ei anna enää syöttää. Mutta sotkua kyllä tulee. Oliskohan kenelläkään vinkkiä hyvästä ruokalapusta joka suojaa "päästä varpaisiin" ja ennättää kuivaa huuhtelun jäljiltä seuraavalle aterialle?
Tuo oli paras että ottaa vaatteet pois. Meillä toimii hyvin. Babybjörnillä on sellainen ruokailutakki joka suojaa aika hyvin.
 

Yhteistyössä