Miten pian lapsi tottuu hoitopaikkaan?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Poika vähän päälle 2v,isoveli 3,5v. Aloittavat hoidossa kahen vkon päästä. Nyt ollaan käyty tutustumassa hoitoon.isoveli onnessaan,jää mielellään ja leikkii.
Pikkuveli taas roikkuu minussa ja haluaa kotiin. Ihan paniikissa. Sääliksi käy,eilen yritin että oisivat jääneet sinne kahestaan pariksi tunniksi,en pystynyt jättämään kun nuorempi itki niin surkeasti ja huusi että älä äiti jätä :(

Miten tämä tulee onnistumaan,kellään kokemusta?Miten voisin helpottaa pojan jäämistä,ollaan käyty nyt vkon ajan siellä leikkimässä päivittäin 2-3h. Nuorempi ei noteeraa muita sielä kuin minut.Ja roikkuu kaulassa jos hoitotäti yrittää jutella tms.
 
Itse kun olin pph:na aikoinaan niin itku ja ikävöinti loppui siihen kun vanhemmat pistivät oven kiinni.

Muoks, vanhemmille se pikemminkin on suuremman ajan tuskaa, lapsilla on kyllä luotettavan ja hyvän hoitajan kanssa oikein hyvä olla :)
 
alkuperäinen
Niin,mutta pelottaa että jos poika luulee että en sitten hae häntä sieltä ollenkaan pois,tai jotain.oonko ihan onneton..en vaan millään raaski lähteä sieltä..taitaa olla ongelma äiskällä ei pojalla. :/
 
Meillä nuorempi, 1,5v aloittaa ensiviikolla eli kohta nähdään miten alkaa sujumaan. Meillä on tuollainen 2 viikon totuttelujakso ja toivon mukaan sen jälkeen viihtyisi jo hyvin.

Esikoisen hoitoajat oli alkuun vain 3h, mutta tosi nopeasti tottui sinne jäämään.
 
Se lähteminen kannatta hoitaa niin että sanoo vaikka äiti lähtee nyt hei,hei. Nähdään kohta. Sitten vaan lähdet.

Poika oli syyskuussa 1.3v kun meni päiväkotiin pari ekaa päivää itki, nyt ei meinaa saada tossuja jalkaan kun on jo menossa leikkimään kiireellä.
Eilen oli pk:ssa ekaa päivää melkein kahteen viikkon ja huuto siinä alko kun tajus että mä lähden. Oli sitten huutanut just sen minuutin mitä mulla kesti päästä näkyvistä ja sitten oli kaikki hyvin.

Pahemmalta se lapsesta tuntuu jos hänestä tuntuu ettet uskalla jättää, et ei ole turvallinen paikka olla.

Äidille on aivan varmasti monta kertaa vaikeampaa toi hoidon aloittaminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Niin,mutta pelottaa että jos poika luulee että en sitten hae häntä sieltä ollenkaan pois,tai jotain.oonko ihan onneton..en vaan millään raaski lähteä sieltä..taitaa olla ongelma äiskällä ei pojalla. :/
Meillä jo tuon tutustuttamisjakson ensimmäisinä päivinä vanhempi lähti hetkeksi pois lapsen luota niin että tämä jäi tädin ja muiden lasten aknssa leikkimään. Sovittiin että jos itku menee sellaiseksi ettivät saa siellä rauhoiteltua, kutsutaan vanhempi paikalle. Ei mennyt tuohon kertaakaan. Muutamaa päivää myöhemmin vanhempi voi lähteä omille menoilleen vaikka pariski tunniksi niin että päiväkodista soitetaan jos tulee ongelmia.
 
lastentarhanopettaja
toisilla lapsilla menee kauemmin, toiset ovat heti kuin kotonaan. sitä ei voi tietää, on lapsikohtaista.
mutta tärkeää kuitenkin on, että sinä äitinä, ymmärrät reilusti viedä lapset päiväkotiin, sanoa heippa, ja lähteä samantien. älä jää voivottelemaan ja viivyttämään tilannetta, jos se on pienimmän kohdalla hankalaa.
yleensä itku loppuu kun äiti katoaa näkyvistä.
sinä voit aina soittaa ja tiedustella miten lasten päivä sujuu. aluksi se on tärkeääkin, jotta itse totut ajatukseen erossa olosta. olen huomannut että useimmiten hoidon alottaminen on vaikeampaa vanhemmille kuin lapsille.

 
zelda
Meillä ollut hoidossa jo 3kk eikä vieläkään tykkää.Siis ei jää koskaan huutamaan,mutta ei ota kontaktia aikuiseen siis hoitajiin.Nyt siirtyykin isompien puolelle,koska on tottunut enempi oleen isompien veljien kanssa.Pojalla siis ei pienten puolella oma ikäistä seuraa,vaan 1v ja alle.Poika siis 2,5v.Ulkona kyllä juoksee isompien kanssa ja leikkii...
 
fdsgds
Alkuperäinen kirjoittaja alkuper:
TYhmä kysymys mutta voiko lapselle jäädä jotain traumoja jos se jää pakolla hoitoon?
No ei meillä ainakaan näyttäa jääneen vaikka hoitoon meneminen oli tosi vaikeaa aluksi, ihan normaaleiltahan nuo vaikuttaa...
 
nivea
älä pitkitä omaa lähtöäsi kun viet hoitoon- teet hallaa niin itsellesi kuin lapselle.sanot vaan äiti tulee iltapäivällä hakemaan hei hei ja lähdet! jos jää itkemään voin kokemuksesta sanoa että vajaa 5min. niin unohtuu ja leikit alkaa.... isoveli on siellä niin jääminen on helpompaa :)

älä huoli hyvin lapsiasi hoidetaan! :)

vanhemmilla on yleensä enemmän sopeutumisvaikeuksia kuin lapsilla..... ;)
 
aloittavan äippä
Meillä 3v. alottaa päiväkodissa ens viikolla. Saa nähdä, mutta tutustuessa on vaikuttanut reippaalta. Mulla on kanssa kokemusta siitä, että hoitolapsi lopettaa sen itkunsa melkein saman tien kun vanhempi oven on sulkenut.

Olikohan se Kaksplussasta mistä just luin, että eka viikko hoidossa oli mennyt mainiosti. Sitten oli kuukauden verran totuttelua ja sen jälkeen ei enää ongelmaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Niin,mutta pelottaa että jos poika luulee että en sitten hae häntä sieltä ollenkaan pois,tai jotain.oonko ihan onneton..en vaan millään raaski lähteä sieltä..taitaa olla ongelma äiskällä ei pojalla. :/
entäs jos vaan jätät pojan hoitoon ja sitten haet kun on sen aika,sitten poika näkee että tulet hakemaan hänet??
voisko olla noin yksinkertasta? :ashamed:

mietin totta ihan samaa tilannetta jo nyt vaikka poika on 4kk eikä oo menossa vielä pitkään aikaan päivähoitoon
 
alkuper
Oon varmaan tosi säälittävä mutta mut nytkin jo itkettää ku kuvittelen miten poika itkee ku lähen :(
En ois uskonut että on näin kova pala mulle,olen nimittäin haaveillut töistä pitkää ja nyt sitten töitä sain,alkaa 15.1.
Kotiäitiys on tuntunut viimeisten kuukausien ajan rankalta ja vaihtelua kaivannut.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Niin,mutta pelottaa että jos poika luulee että en sitten hae häntä sieltä ollenkaan pois,tai jotain.oonko ihan onneton..en vaan millään raaski lähteä sieltä..taitaa olla ongelma äiskällä ei pojalla. :/
entäs jos vaan jätät pojan hoitoon ja sitten haet kun on sen aika,sitten poika näkee että tulet hakemaan hänet??
voisko olla noin yksinkertasta? :ashamed:

mietin totta ihan samaa tilannetta jo nyt vaikka poika on 4kk eikä oo menossa vielä pitkään aikaan päivähoitoon


toivotaan että on noin yksinkertasta...
 
vieras
meillä poika 2v aloitti elokuussa päiväkodissa. ensimmäisen viikon oli niin innoissaan ettei edes huomannut etten ole mukana. seuraavalla viikolla itki joka aamu kun vein hänet sinne, mutta itku loppui tosiaan kuin seinään kun oven suljin. kolmannella viikolla meni jo vähän paremmin ja neljännellä oli siellä kuin kotonaan. kohta koittikin päivä jolloin ei olisi halunnut vielä lähteäkään kotiin! :) kyllä se hyvin menee, varsinkin kun on veli mukana, usko pois!!
 
Tiedän mistä puhun
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Niin,mutta pelottaa että jos poika luulee että en sitten hae häntä sieltä ollenkaan pois,tai jotain.oonko ihan onneton..en vaan millään raaski lähteä sieltä..taitaa olla ongelma äiskällä ei pojalla. :/

Ole AIKUINEN! Voi luoja sentään näitä hössöäitejä! "En vaan millään raaski lähteä sieltä..." Olet hoitajan painajainen!
 
kannattaa olla pitempän siellä leikkimässä. voisi vaikka syödä ja loppujen lopuksi olla koko päivän. Juuri näille lapsille on todella tärkeää että annetaan rauhassa tutustua ja tottua ja lapsi oppii luottamaan että äiti tulee hakemaan.

on totta että lapsi lopettaa itkemisen jossain vaiheessa kun äiti lähtee mutta silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kun tottua.

Eli siis aina on hyvä tutustua ajoissa hoitoon ja jos näyttää että jääminen on vaikeaa niin pidentää pikkuhiljaa sitä hoitoa aikaa äiti mukana ja sit kokeilla vaikka huoneesta poistumista kun niin pitkälle päästää.
 

Yhteistyössä