Miten pidätte taloudestanne huolta?

Kysymys siis kuuluu pidättekö kirjaa tuloista ja menoista ja miten varmistatte sen, että rahat riittävät seuraavaan palkka/tukipäivään asti? Eikä sitten mitään typeriä kommentteja tai näsäviisastelua kiitos. Alkaa itsellä olla jo sen verran ahdistunut olo tämän ainaisen rahapulan takia.

Näitä olen jo kokeillut:
- Tulojen ja menojen kirjaaminen (Ei oikeastaan auta mihinkään, koska aina tuntuu tulevan menoja, joita en ole osannut ennakoida)
- Ruokamenojen tarkka suunnittelu. Ei tehdä heräteostoksia. Ostetaan vain mitä tarvitaan (Nyt kesälomalla on tullut lipsuttua tästä ja sen kyllä huomaa kukkarossa)
-Luotto- ja pankkikorttien jättäminen kotiin. Nostan palkkapäivänä tietyn summan rahaa, jonka voin käyttää kuukaudessa (Ei oikeastaan auta, koska aina tulee yllättäviä menoja, joita varten joudun nostamaan tililtä lisää rahaa).

Ehdotuksia otetaan mielellään vastaan...
 
Emme pidä kirjaa. Eniten säästämme ruokamenoista.

Ostan pakkaseen silloin tällöin II-laatuisia leipiä suoraan leipomasta ja -50% lihoja pakkaseen aina kun osuu kohdalle. Teemme vain halpoja ruokia, kuten jauheliha-makaronilaatikko, erilaisia keittoja, erilaisia kiusauksia, perunamuusia & lihapullia, jauhelihakastiketta ja spaghettia. Katson aina tuotteen kilohintaa ja ostan sen mukaan mikä halvin vastaavasta tuotteesta. Syömme joka ilta ja usein aamuisinkin koko perhe erilaisia puuroja. Jätskit ostetaan pääsääntöisesti vain litran pakkauksissa, kuten jogurtitkin.
 
Tuisku77:n kanssa samoilla linjoilla. Lasken etukäteen kuukaudeksi (lapsilisän maksupäivästä seuraavaan) käytettävissä olevat rahat (lompakossa jäljellä olevat + lapsilisät + perusvammaistuki 1 lapsesta) ja vähennän sitten niistä ensin kaikki tulossa olevat laskut ja muut menot (otan huomioon myös tulossa olevat synttärit yms.). Jäljelle jäävä raha on ruokaan. Jaan summan päivien määrällä. Jos käyn kaupassa kerran viikossa, tiedän jo mennessäni, että rahaa on käytettävissä 7 x päivittäinen summa. Joskus minulla oli mukana laskin, johon näppäilin tuon summan ja vähensin sitten sitä mukaa kuin keräsin tavaroita kärryyn; nykyään lasken vain päässä pyöristäen 50 sentin tarkkuudella. Välillä täytyy viedä jotain vähemmän tarpeellista takaisin, jotta rahat riittivät. Tästä on sekin etu, että huomaan kassalla, jos minulta meinataan ottaa ylihintaa; joskushan jokin alennus on voinut jäädä ohjelmoimatta kassakoneeseen tms.

Paljon auttaa se, ettei minulla ole pankkikorttia. Haen aina pankista rahaa, joten heräteostoksia ei voi yhtä vapaasti tehdä. Ei varmaan ole helppoa muuttaa ostotottumuksia, mutta pienin askelin edeten se kyllä onnistuu! :flower: Koeta vaikka tuota minun konstiani, että sinulla on ostoksille mennessäsi varattuna kiinteä summa, jota ei saa ylittää.

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona
 
Minä yleensä aina otan Blue Financen pikalainan loppukuusta, maksan sen sitten pois seuraavan kuun alussa kun saan palkkani. Kaikista parhaat lainaehdot ja käytännöt yh-äidillle olen löytäny heidän palvelustaan perhevippi. Jos joku haluu koittaa samaa ni täs osoitteet: http://www.perhevippi.fi ja http://www.bluefinance.fi

Ps. Ei ne mainosta sitä mut ekat vipit on ollu kuluttomia, eli takas on maksettu vaan se lainattu summa, oon tän huomannu vasta laskussa et summa on sama ku lainasin ilman lisäkuluja. Elämä on lyhyt ja haluun parhaan tulevaisuuden lapsilleni ilman että aina tarvii nipistellä..
 
Meillä oli kanssa joskus aika tiukkaa. Törmäsin kuitenkin netissä tuollaiseen kun resellerpanel

Siellä voi laittaa ilmaiseksi pystyyn nettikaupan joka myy web hosting palveluja. En mä niistä mitään ymmärtänyt alkuun, mutta kun siellä on valmis kauppapohja ja laittaa vaan omat hinnat ja sen erotuksen saa itselleen. Parasta tuossa on se ettei tarvi laittaa omia rahoja kiinni.

Tuolla on saatu perheelle ihan kivasti lisätuloja niin että nyt on uudet pyörät kaikilla kolmella eikä tarvitse joka penniä laskea. Suosittelen kyllä lämpimästi.

Tuossa on vielä blogi josta löytyy enemmänkin tietoa noista netti mahdollisuuksista.
 
Ruma Elsa: Kiitos. Ihan noin tiukkana en ole vielä pystynyt olemaan, mutta täytyy tsempata :)

Murmeliäiti: Lainaa en ota enää lisää. Nyt on jo asuntolaina ja hiukan kulutusluottoa, joita molempia lyhennän kuukausittain. Pikavippejä en halua ottaa. Mitä sitten jos käykin niin että menee työpaikka alta ja sitten ei pystykään maksamaan takaisin lainaa ja menettää vielä luottotietojen menetyksen myötä asunnonkin. No thanks.

Suuria: Ihan kiva, mutta ongelmana on myös se, ettei tuollaiseen ole aikaa. Jos olisi ylimääräistä aikaa niin sitten varmaan jäisi enemmän rahaakin, kun voisi sillä extra ajalla suunnitella paremmin perheen rahan käyttöä. Nyt se on vähän niin että mennään viikko ja kuukausi kerrallaan työn ja kodinhoidon yms menojen keskellä ja yritetään pärjätä.

Ja sitten ihan muuhun....jännää katsoa, että olen aloittanut ketjun noin kaksi vuotta sitten ja edelleen painin samojen ongelmien kanssa. Sitä ajatteli joskus kauan sitten opiskelijana, et sitten kun ollaan molemmat töissä niin sitten on rahaa. Ikävä tosi asia et vaikka meilläkin on perheessä kaksi aikuista, jotka käy töissä ja tienaa ihan keskivertopalkkaa niin ei sitä rahaa vaan ole. Tekisi mieli kolmatta lasta, mut ei pysty, kun ei ole varaa muuttaa isompaan asuntoon ja jäädä äitiyslomalle :(
 
Ruma Elsan kanssa samoilla linjoilla. Aivan ensimmäisenä huolehdin tilipäivänä vuokran, sähkölaskun, lasten hoitomaksut, auton tankki täyteen ja lainan lyhennyksen. Sitten muut laskut (tv-lupa, puhelin/netti ym). Synttärit, joulut sun muut ennakoin usein jo paljon aiemmin ja hyödynnän aleja, niin ettei ole niin paljoa kerralla hankittavana. Leipomosta haen ohikulkumatkalla leivät. Liha-/kala-/kanatuotteet ostan pääsääntöisesti alelappusilla varustettuina pakastimeen.

Bensaa pyrin säästämään pyöräilemällä ja rullaluistelemalla töihin silloin kun se on mahdollista. Ja usein tilipäivänä siirrän s-pankkiin osan käyttötilille jäävästä summasta (eli esim. jos tilille jää 349,65€ -> siirrän 49,65€). On sitten varalla ainakin jos ei muuta rahaa ole ;) Tupakoinnin lopettamisella ja alkoholin vähentämisellä säästää jo sievoisen summan jos niitä sattuu käyttämään.
 

Yhteistyössä