Miten pitkään lapsi viihtyy rattaissa? Tarvetta sisarusrattaille, ikäeroa n. 1v 5kk?

Meille tulossa toinen lapsi ja silloin esikoisella ikää n. 1v 5kk ja mietin mikä käytännöllisin ratkaisu liikkumiseen? Voisiko pelkkä seisomateline riittää vaunuihin kun käydään pieniä lenkkejä vaunujen ja koiran kanssa? Matkarattaista aattelin joka tapauksessa hankkia sisarusversion. Onko käytännön kokemuksia, hyviksi havaittuja vinkkejä?
 
Meillä lapset, poika 2v ja tyttö 4kk. Käydään kans päivittäin tekemässä lenkkejä koiran kanssa ja silloin tyttö on vaunuissa ja poikaa vedän stiigassa. Välillä poika kävelee ja tule sit takas kyytiin. Tupla vaunutkin meiltä löytyy, mut poika ei viihdy niissä pitkään, melkeimpä voin sanoa että oli turha ostos :/
Näin siis menetellään näin lumen aikaan, mut kesä lenkkeilyä pitää sit miettiä miten se toteutetaan :D
 
Meillä kohta 1,5 v tuplat. kärrylenkit ovat kyllä jääneet aika lyhkäsiksi kun eivät niissä suostu istumaan tuuppimatta toisiaan. kahta pientä kun ei voi päästää kävelemäänkään jos on yksin liikenteessä... että mä voisin suositella sitä seisomalautaa isommalle ja kantoreppua tai -liinaa vauvalle (pääsee isompi tarvittaessa kärryihin), ja jos ei pelitä niin hankkii sitten ne tuplarattaat.
matkarattaiksi suosittelen peräkkäinistuttavia. mahtuu joka paikkaan ja kääntyy näppärästi. joissain malleissa on mahdollista kiinnittää turvakaukalo suoraan kärryn toiselle paikalle.
 
meillä on ikäeroa päivälleen 1v3kk. ja tuplat ehdottomat, nyt lapset 3kk ja 1½v ja ei kyllä pärjättäis ilman. me käydään kävellen kaupassa suurin osa ajasta, ja myös liikutaan kaupungilla usein. ja siellä kierrellessä pienikin väsyy, joten ainakin meille tuplat oli tosi tarpeelliset, ja on varmasti vielä syksylläkin..
ja jos julkisilla liikkuu/pieni hissi/aikoo lumessa mennä niin perättäin istuttavia matkiksia en ikinä hankkisi :D esim emman joggerit (vierekkäin istuttavat) ovat noin 200e uutena, taitavat olla halvimmat.
 
Meillä ikäeroa on kaksi vuotta ja tuplarattailla mennään! Riippuu tietysti lapsesta, mutta meidän esikoista ei pitelisi mikään seisomalaudalla vieläkään,vaikka on pian jo 2,5-vuotias. Välillä päästän kävelemään, jos kyllästyy istumaan rattaissa.. Meillä on myös esikoiselle ostetut normaalit vaunut, mutta mustasukkaisuus iskee, jos vauva saa siellä nukkua ja vanhempi joutuu kävelemään!
 
DG
meillä ikäeroa 1,3v. Ja ostettiin tuplat enkä kadu. Tosin välillä esikko tahtoo kävellä, niin sitten kävelee ja nuorin on vaunuissa ja kun väsähtää, niin sitten vaunuihin. Eli meillä aivan loistava ostos. Mikä parasta satsattiin kääntyviin etupyöriin, mikä tietty maksoi mutta kun asutaan maalla ovat ehdottomat.
 
Meillä ikäeroa 1v10kk ja hankittiin phil & teds e3 sisarusrattaat. Hyvät ja tarpeelliset on ollut mutta riippuuhan se lapsista. Kyllä ne on aivan ehdottomat bussireissuilla ja kaupoissa mutta pihalla ja puistoon taapero kävelee yleensä itse. Meidän vaunut saa sitten ihan yhden lapsen rattaiksi kun haluaa.
 
Lapsilla ikäeroa 1v4kk ja ilman tuplia ei ois ensimmäisenä vuotena päästy omaa pihaa kauemmaksi. Kauppaan tai bussiin en olisi voinut kuvitellakaan meneväni ilman, että myös esikoinen istui tukevasti kiinni rattaissa. Esikoisen täytettyä 2 vuotta rupesi seisomalaudalla matkustaminenkin sujua.
 
esikoinen on nyt 1v3kk, toinen syntyy kuukauden päästä. Me ei hankita kaksostenvaunuja, vaan pelkkä seisomalauta, koska esikoinen kävelly jo 9kk iästä, niin jaksaa nyt kävellä jo pitkiäkin matkoja. Esikoinen on nyt jo saanut kävellä itse kaupassa, ja yllättävän hyvin on antanut kaikkien tavaroiden olla siellä kaupan hyllyllä. Kunhan vaan kotona sitten saa kauppakassin tyhjentää mun tai isän kanssa.
 
meillä ikäeroa yli 2v, mutta tavalliset vaunut ja seisomalauta ollut käytössä. pidemmillä retkillä saanut esikon nukkumaan kun nostaa pienen kantoliinaan. ja viime kesänä isompi kulki vedettävän polkutraktorin sekä polkupyörän avulla. traktori ihan ehdoton kun on tasapainossa, helppo vetää ja saa lapsikin tarvittaessa levätä, pyörän kanssa vaikeampaa kulkea.

mutta nämä on täysin lapsikohtaisia juttuja. mutta suosittelisin katsomaan ensin ilman kaksoskärryjä ja sitten vasta hankkimaan jos tarvetta.
 
Meillä lapsilla on ikäeroa 2v.4kk ja seisomalaudalla ollaan pärjätty kotosalla. Kumminkin oon alkanut miettimään matkatuplarattaiden ostoa, koska tykkäisin kaupungilla kulkea. Tuo 2-v on niin vilkas, että en tohdi kaupungilla kuljettaa seisomalaudalla. Teillä vielä pienempi ikäero, joten varmasti tuplarattaat tulisi kovaan käyttöön.
 
meillä on rattaat ollu lähes joka päiväisessä käytössä tähän päivään asti ja tyttö nyt kohta 4. Kävellään paljon sellasia 4-8 kilsan matkoja ja sillon istuu osan matkaa yleensä rattaissa.. samoin on nukkunut pari kertaa yleensä viikossa päikkärit rattaissa esim juuri kun on kävelty tai esim kirjaston pihalla jos mulla on palaveri. Nyt alkaa päikkärit jäämään pois, joten rattaita ei varmaankaan enää niin tulla käyttämään... kuitenkin ehkä edelleen noilla pidemmillä kävelymatkoilla ja reissuissa.

Eli varmasti kovasti riippuu siitä miten paljon teillä liikutaan ja kävellään että tarvitaanko rattaita.. monilla tuttujen lapsilla on jäänyt rattaat kokonaan pois jo alta 2v mutta liikkuvat autolla paikasta toiseen ja kävelevät lähinnä vain lähikauppaan ja puistoon.

Eli kukin varmaan itse parhaiten tietää tarviiko rattaita vai ei.. niinkun jo näistä vastauksistakin on näkynyt niin tilanteita on kovasti erilaisia. :)
 
Meidän lapsilla on ikäeroa 1 v 6 kk, eikä olla tarvittu tuplia. Meillä oli aluksi kahdet tavalliset yhdistelmät (toiset saatu ilmaiseksi, itse ei olis ehkä ostettu) ja niillä käytiin koko perheen voimin lenkillä. Jos lähdin yksin lasten kanssa päivällä, vauva oli vaunuissa ja esikoinen joko pulkassa tai käveli tai sitten vauva kantoliinassa/Patapumissa ja esikoinen rattaissa. Seisomalauta otettiin käyttöön heti seuraavana keväänä, kun esikoinen täytti 2. 2,5-vuotiaana hän kieltäytyi istumasta rattaissa, joten nyt kun hän on melkein 3, käytössä on joko polkupyörä tai seisomalauta ja suurimman osan matkasta isompi kävelee, jos ei ole pyörää mukana. Lenkillä käyn lasten ja koirien kanssa päivisin ja sitten käydään puistossa. Bussilla emme liiku juuri koskaan ja kaupassa käymme autolla, joten tuplia ei olla tarvittu mihinkään.
 
Meidän tytöt on 2,5v ja 7kk, eikä oo tuplia. Esikoinen ei oo istunu rattaissa noin vuoteen, vaan kävelee itse. Meillä ei oo edes tota seisomalautaa, vaikka oon kyl aatellu sen nyt kesää vasten ehkä hommata. Tai voi olla että ostetaan vaan pyörä ja siihen työntöaisa-systeemi =)

Tällä hetkellä on kyl toi tavoitteellinen kävely (esim jos neuvolaan tms pitäs lähteä) aika haasteellista, kun tytön ajatus kävelysuunnasta saattaa poiketa mun suunnitelmasta ;) Mut on ainakin saanut reippailla energiansa, eikä tarvii seistä puistossa kuluttamassa vauhteja pois :saint:
 

Yhteistyössä