Miten pysyy sängyssään?

On laitettu lapselle vastikää oma sänky(1v8kk). Yleensä menee hyvin nukkumaan, mutta toisinaan aloittaa rallin sängystä-pois-ärsytänpä-äitiä! Äskenkin vein varmasti 20 kertaa takaisin sänkyyn. Ihan selvästi kiusaa minua tuolla, kun nauraa vaan. Mitä olette tällaisessa tilanteessa tehneet? Laitoin jo ovenkin kiinni vähäksi aikaa, jolloin pääsi lapselta itku, mutta meni sänkyyn, ja oli jo nukahtamassa sinne. Itsellä tietenkin hirveä olo, kun itkun päästi. Mutta ainakin tuo ymmärsi rauhoittua tuolla.
 
Meillä
Meillä kans taapero testasi vanhempiaan kun siirrettiin oikeaan sänkyyn. Tuli aina huoneestaan pois, mutta kun vietiin aina päättäväisesti takaisin puhumatta mitään tai korkeintaan sanottiin "Nyt nukutaan". Itkuhan siinä tuli mutta eipä jaksanut monena iltana yrittää. Nyt jää ihan suosiolla nukkumaan jo sinne.
 
Meillä vaihdettiin "isoon" sänkyyn kun tyttö oli 1,1v ja hyvin on mennyt. Kun kaveri vaihtoi niin ekan illan kävi 70 kertaa viemässä pojan takas sänkyyn. Kolmantena iltana kävi vaan 3 kertaa.
 
Meillä sama ralli menossa. Eilen illalla laitoin sänkyyn ja oven raolleen. Kului hetki kun neiti kopuutti oveen ja tuli pois. Pari kertaa kannoin takaisin ja lopulta sanoin että ovi menee vallan kiinni, jollei sängyssä pysytä. Ovi meni lopulta kiinni ja kuulin kun taas neiti hiippaili ovelle kokeilemaan. Näin sieluni silmin kun pienessä päässä raksutti, että mitäs nyt. Kunnes kiekaisi kirkkaalla ääneellä "kakka tui" = varma keino että äiti kiikuttaa potalle (on siis jo melkein päiväkuiva). Kerran kiikutin sitten iltapissalle ja lopulta pysyi sitten sängyssään.

 
Meidän poika 1v10kk siirrettiin jatkikseen kaksi viikkoa sitten. Tulee tottakai koko ajan pois sängystä, sen takia juuri pinnis otettiin pois käytöstä, kun ei pysynyt sielläkään. Minä istun sängyllä ja pidän poikaa kiinni niin kauan kunnes nukahtaa. Tämä on ollut meillä todella hyvä teko, sillä pisimmillään olen istunut sängyllä vain 30 min. Yleensä menee 5-10 min. Annan pojan nyt ensin kunnolla tottua uuteen sänkyyn, kunnes opetan jäämään yksin. Pinnikseen jäi aina yksin nukahtamaan. Itse en jaksa sitä ravaamista, että viedään sänkyyn koko ajan uudestaan ja uudestaan. Näin minusta parempi tai ainakin meille.
 
Meillä nyt parisen viikkoa nukuttu isojen sängyissä, ja rallia on iltaisin vieläkin pojan kanssa. Pinnasänkyihin lapset nukahti aina itsekseen, ja samaa haluan nyttenkin. Toissailtana vein sen 20 kertaa takaisin, eilen illalla riitti jo yksi kerta.

Onhan se pienelle suuri muutos, joten ottaa oman aikansa. Täytyy vain olla johdonmukainen ja pysyä siinä mitä päättää, eikä vaihtaa toimintamallia joka ilta, jolloin pieni ei enää pysy perässä. Kyllä se vielä siitä!
 

Yhteistyössä