Miten reagoitte kun 14v lapsi ilmoittaa, että hän ei sitten enää syö lihaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Syy että ei halua että eläimiä tapetaan ruoaksi jne.

Mitä vastaisitte?
Minä teen perheen ruoat enkä tiedä kasviruoasta paljon mitään. Kahta ruokaa en halua tehdä enkä halua että lapsi syö esim. vain spaghettia kun toisilla on sitä ja bolognesetomaattikastike.
En tiedä mitä kaikkia kasviproteeiineja ja hivenaineita yms rasvoja pitää syödä että korvaa lihan.
Kasvisruoka on terveellistä juu mutta hirveä vaiva minulle. Mitä minä teen???
 
vierailija
14v osaa varmasti itse kokata?
Ja ottaa selvää mitä pitää syödä saadakseen tarpeeliser hivenaineet ym

Eli sano lapselle et etsii tiedot ja suunnitelette sen pohjalta ruoat mitä itse valmistaa.
 
vierailija
Sanoisin lapselle että lopettaa sitten liikkumisen esim autolla, busilla pyörällä jne. Ne tappavat maailmassa enemmän eläimiä kuin ruuan tuotanto.

Kertoisin myös miten paljon eläimiä kuolee teinin turhakeiden vuoksi (kännykät, vaatteet jne).

Puhumattakaan miten paljon eläimet tulevat kärsimään alati lisääntyvästä kasvistuotannosta.

Loppukaneetiksi toteaisin että se, ette näe eläinten kuolevan yllä luetelluista syistä, ei tarkoita ettei sitä tapahdu. Ja usein se kuolema on tuskaisampi kuin teurastus.
 
vierailija
Antaisin teinin pupeltaa porkkanoita, lanttua ja perunoita kunnes tulee nälkä ja alkaa taas kelpaamaan kotiruoka.
Ellei tule nälkä ja alkaa lapa tärisemään ja paino putoamaan, ostaisin vitamiinipillereitä, poistaisin viikkorahat ja ostaisin säästyneillä rahoilla sille jotain vegetaarista josta saisi puuttuvat ravintoaineet takaisin kehoonsa.
 
vierailija
Tuskin teinit osaa tehdä monipuolista ja terveellistä kasvisruokaa! Ja tiskata itse kattilansa ja pannunsa... En usko.

Se että syö pari tomaattia ja kurkkua ja porkkanan ei todellakaan riitä.
 
vierailija
Ei osaa?
Aijjj.... kotitaloustunnillakin opettaja tiskaa kaikkien astiat?
Älä ole tyhmä. Vanhemman tehtävä on pitää huolta lapsesta ja opetella laittamaan itsekin hyvää ruokaa. Mitä ihmettä te pässit oikein syötte? Pelkkää lihaa päivästä toiseen? Oikeasti mäntit, ruoanlaitto ei ole vaikeaa, jokainen oppii tekemään maistuvaa ruokaa kasviksistakin.
 
vierailija
Tuohan olisi hyvä vaan. Suomalaiset syö liian vähän kasviksia. Ehdottomasti hyvä asia koko perheelle.

Mutta sanoisin suoraa etten tiedä enkä osaa tehdä kasvisruokia. Että voisi sitten etsiä ohjeita, kertoa mitä haluaa että tehdään, ja tehdä yhdessä.
Vastaavasti jos muut napisee liiasta kasvisruuasta, niin voivat opetella tekee liharuokia
 
vierailija
Soijat ja pavut on teineistä yök.
Muoviin pakattuja tekolihoja ei halua kukaan ostaa.
Ei todellakaan ole. Se on siitä kiinni mitä sinä aikuisena opetat lapsiasi syömään. Jos itse olet täydellisesti uusavuton keittiössä, sitä tulevat lapsesikin olemaan. Katse peiliin. Eikä kukaan puhu mistään tekolihoista, ruokaa voi tehdä ihan oikeista raaka-aineista.
 
vierailija
Älä ole tyhmä. Vanhemman tehtävä on pitää huolta lapsesta ja opetella laittamaan itsekin hyvää ruokaa. Mitä ihmettä te pässit oikein syötte? Pelkkää lihaa päivästä toiseen? Oikeasti mäntit, ruoanlaitto ei ole vaikeaa, jokainen oppii tekemään maistuvaa ruokaa kasviksistakin.
Ootkohan sää syöny vähän liikaa sitä porkkanaa ja unohtanu lihat kokonaan?? o_O
 
vierailija
Älä ole tyhmä. Vanhemman tehtävä on pitää huolta lapsesta ja opetella laittamaan itsekin hyvää ruokaa. Mitä ihmettä te pässit oikein syötte? Pelkkää lihaa päivästä toiseen? Oikeasti mäntit, ruoanlaitto ei ole vaikeaa, jokainen oppii tekemään maistuvaa ruokaa kasviksistakin.
Eiii. Vaan aikuisen homma on opettaa se 14-vuotias tekee sitä ruokaa ja tiskaan ne kattilat. Aikuinen sen homman jo varmaan osaa?
 
vierailija
Ota yhteyttä kouluterveydenhoitajaan? Eikös lastenneuvoloista ole aina saanut neuvoja ravitsemukseen? Ja tee vanhempainillan aiheeksi nämä ruokavaliot, kasvis, vegaani, maidoton, laktoositon, vähähiilihydraattinen, fodmap, gluteiiniton, vehnätön, ravintoaineet jne.
 
Ei lihan syöminen välttämätöntä ole, sen sijaan eläinperäinen ruoka on osa ihmisen (Homo sapiens) lajityypillistä ruokavaliota. Jos syö riittävästi maitovalmisteita, munia tai kalaa riittää se turvaamaan proteiinit ja B12-vitamiinin.

Prinsessaksi ei kuitenkaan lastaan kannata opettaa. Jos muun perheen nauttima liha-ateria ei kiinnosta, valmistaa hän itse ruokansa, ei siis tyydy naposteluun. Täysipainoinen kasviruoka ei ole pelkkiä hedelmiä ja vihanneksia vaan vaatii laittajaltaan tietämystä.

Jos eläinten kuolemat kauhistuttavat, on hyvä muistaa että arvioiden mukaan (Fisher & Lamay) kasvien viljely tappaa pelkästään USAssa vuosittain 7300 miljoonaa selkärankaista eläintä (nisäkkäitä, lintuja, sammakoita, matelijoita, kaloja). Hyönteisten kuolemista ei kukaan välitä :(

Tässä uunituoretta pohdintaa syömisen moraalista:
David DeGrazia (2009) and Stuart Rachels (2011), among others, offer moral arguments in favor of adopting a vegetarian diet that have, they claim, broad appeal. Rather than relying on an account of animal rights or a particular ethical theory, these arguments rely on the moral principle that an extensive amount of pain requires moral justification. Since people do not need to eat meat in order to survive, the arguments conclude that the pain that animals experience in factory farming is unjustified. I argue that these very same arguments support a more radical conclusion, namely, vegetarians morally should avoid eating vegetables from industrialized farming. Thus, if vegetarians are convinced by the moral arguments for vegetarianism offered by DeGrazia and Rachels, then they should be convinced, by analogous reasoning, that they should not eat vegetables from industrialized farming.

https://link.springer.com/article/10.1007/s41055-019-00062-4
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Ei lihan syöminen välttämätöntä ole, sen sijaan eläinperäinen ruoka on osa ihmisen (Homo sapiens) lajityypillistä ruokavaliota. Jos syö riittävästi maitovalmisteita, munia tai kalaa riittää se turvaamaan proteiinit ja B12-vitamiinin.

Prinsessaksi ei kuitenkaan lastaan kannata opettaa. Jos muun perheen nauttima liha-ateria ei kiinnosta, valmistaa hän itse ruokansa, ei siis tyydy naposteluun. Täysipainoinen kasviruoka ei ole pelkkiä hedelmiä ja vihanneksia vaan vaatii laittajaltaan tietämystä.

Jos eläinten kuolemat kauhistuttavat, on hyvä muistaa että arvioiden mukaan (Fisher & Lamay) kasvien viljely tappaa pelkästään USAssa vuosittain 7300 miljoonaa selkärankaista eläintä (nisäkkäitä, lintuja, sammakoita, matelijoita, kaloja). Hyönteisten kuolemista ei kukaan välitä :(

Tässä uunituoretta pohdintaa syömisen moraalista:
David DeGrazia (2009) and Stuart Rachels (2011), among others, offer moral arguments in favor of adopting a vegetarian diet that have, they claim, broad appeal. Rather than relying on an account of animal rights or a particular ethical theory, these arguments rely on the moral principle that an extensive amount of pain requires moral justification. Since people do not need to eat meat in order to survive, the arguments conclude that the pain that animals experience in factory farming is unjustified. I argue that these very same arguments support a more radical conclusion, namely, vegetarians morally should avoid eating vegetables from industrialized farming. Thus, if vegetarians are convinced by the moral arguments for vegetarianism offered by DeGrazia and Rachels, then they should be convinced, by analogous reasoning, that they should not eat vegetables from industrialized farming.

https://link.springer.com/article/10.1007/s41055-019-00062-4
Prinsessaksi? Oletat ilmeisesti ap:n puhuvan tytöstä, miksi?
 
Nykyään on paljon mahdollisuuksia rakentaa täysipainoinen kasvisruokavalio. Voit alkuun vaikka googlata asiasta ja hommata kasviskeittokirjan.
No sit ei syö.

Meillä nyt muutenkin on papuja ja linssejä joka toisessa pöperössä. Voin mä lisätä lihan lopuksi tai toki osaa ton ikäinen itsekin vaikka intialaisen kasvispadan linsseillä taiteilla.
Nimenomaan, ei tuohon mitään suurempaa draamaa tarvita.
 
  • Tykkää
Reactions: Kissmett ja r0s
vierailija
Syy että ei halua että eläimiä tapetaan ruoaksi jne.

Mitä vastaisitte?
Minä teen perheen ruoat enkä tiedä kasviruoasta paljon mitään. Kahta ruokaa en halua tehdä enkä halua että lapsi syö esim. vain spaghettia kun toisilla on sitä ja bolognesetomaattikastike.
En tiedä mitä kaikkia kasviproteeiineja ja hivenaineita yms rasvoja pitää syödä että korvaa lihan.
Kasvisruoka on terveellistä juu mutta hirveä vaiva minulle. Mitä minä teen???
Mihin perustuu väite, että kasvisruoka on terveellistä?! Kasviksia on hyvä syödä juu, mutta että ruokavalio ilman lihaa olisi jotenkin terveellisempää?
 

Yhteistyössä