Miten rivitalossa eletään?!

  • Viestiketjun aloittaja kiitos jos vastaat
  • Ensimmäinen viesti
kiitos jos vastaat
Heh. Olemme katselleet sillä silmällä kaunista rivitalokotia joka on kahdessa tasossa. Ihan käytännön kysymykset mietityttää:

- missä säilytätte rattaita?
- entä talvivaatteita?
- tai vaikka varapatjoja?

- kuinka paljon teillä on sähkölaskut olleet?
- riippuu varmaan jo talostakin, mutta kuuluuko naapurien äänet hyvin?

- onko taaperon ja vauvan kanssa hankalaa kahdessa tasossa?
 
Meillä on 3 vaatehuonetta ja khh... Niissä säilytetään aika paljon tavaraa. Rattaat ovat eteisessä.
Sähkölasku n. 35e/kk, meillä on maalämpö.

Mä tykkään asua kahdessa tasossa, meillä on kaikki makkarit ylhäällä ja olohuoneessa alhaalla on yks "lelukaappi". Muuten ei mitään ongelmaa kahdessa tasossa olemisesta... Turvaportit on portaissa toistaiseksi (pienimmät lapset 1v ja melkein 4v)
 
alkuper.
Me katsottiin vähän pienempää nyt kun vain toinen on töissä. Eli siis kolmio jossa on ylhäällä maantasossa olohuone, keittiö, eteinen kaappeineen ja wc. Alakerrassa (maantasossa, rinnetontti siis) on kaksi makuuhuonetta, yksi vaatehuone ja kylppäri+sauna. Isompaa ei kyllä tarvitakaan mutta mietin kun olen tottunut kerrostalon lämpimiin varastoihin ja säilytystiloihin, että miten rivitalossa sitten?

Turvaportit ollaan kyllä heti hankkimassa jos tuohon päädytään.
Tuossa oli sähkölämmitys, eli siis suora sähkö?!
 
"vieras"
- missä säilytätte rattaita?
ns kylmä ulkovarasto, jokaisella omansa.

- entä talvivaatteita?
sama kuin ed tai vaatehuone

- tai vaikka varapatjoja?
sama kuin ed tai vaatehuone/sängynaluslaatikko

- kuinka paljon teillä on sähkölaskut olleet?
Lämmitys kuuluu yhtiövastikkeeseen, käyttösähkö tosi pieni

- riippuu varmaan jo talostakin, mutta kuuluuko naapurien äänet hyvin?
Juu :kieh:

- onko taaperon ja vauvan kanssa hankalaa kahdessa tasossa?
Juu :kieh:
 
- missä säilytätte rattaita?
Eteisessä
- entä talvivaatteita?
Naulakossa, vaatehuoneessa tai kaapissa
- tai vaikka varapatjoja?
Vaatehuoneessa
- kuinka paljon teillä on sähkölaskut olleet?
En muista tarkkaan mutta tosi pienet sähkölaskut. Sähkönkulutus melkein puolta pienempää kuin monella muulla samankokoisessa asunnossa asuvalla.
- riippuu varmaan jo talostakin, mutta kuuluuko naapurien äänet hyvin?
Ei kuulu, edellisessä rivarissa kuului kaikki. Tässä asunnot rakennettu sen verran fiksusti että on panostettu äänieristykseen.
- onko taaperon ja vauvan kanssa hankalaa kahdessa tasossa?
Itse tykkään enemmän kahden tason asunnosta. Turvaportit rappusissa ylhäällä ja alhaalla silloin kun lapset oli pieniä. Nyt turvaportti vain yläkerrassa unissakävelijöiden takia.

Lastenhuoneet ja makuuhuone yläkerrassa. Olohuone ja keittiö alhaalla. Äärimmäisen hyvä ratkaisu, etenkin iltaisin. Lapsilla oma rauha unen tuloa odotellessa ja aikuisilla omaa aikaa alhaalla TV:n tms. parissa. Lisäksi jos aikuisia vieraita niin voi istua iltaa alhaalla kun lapset nukkuvat rauhassa ylhäällä.
 
Me katsottiin vähän pienempää nyt kun vain toinen on töissä. Eli siis kolmio jossa on ylhäällä maantasossa olohuone, keittiö, eteinen kaappeineen ja wc. Alakerrassa (maantasossa, rinnetontti siis) on kaksi makuuhuonetta, yksi vaatehuone ja kylppäri+sauna. Isompaa ei kyllä tarvitakaan mutta mietin kun olen tottunut kerrostalon lämpimiin varastoihin ja säilytystiloihin, että miten rivitalossa sitten?

Turvaportit ollaan kyllä heti hankkimassa jos tuohon päädytään.
Tuossa oli sähkölämmitys, eli siis suora sähkö?!
Joissain rivitaloissakin on kyllä sellaiset lämpimät varastot myös :)
Me ollaan asuttu tuollaisessa samantapaisessa rinneratkaisussa aikoinaan, oli neliö (ylhäällä oli myös yksi mh) ja mua ärsytti siinä se että takapihalle kuljettiin alhaalta makuuhuoneen kautta.
Paljonko tuossa asunnossa on neliöitä? Monesti alle 100-neliöiset kaksitasoiset asunnot on neliöitään ahtaamman oloisia, riippuu tietenkin paljon pohjasta.
Sähkölämmitys saattaa tulla aika kalliiksi, kyselkää entiseltä asukkaalta/välittäjältä paljonko on maksanut.
 
alkuper.
Eikun huomasin että tuossa esitteessä lukee kaukolämpö... mitä se tarkoittaa? Noloa miten aikuinen ei tätäkään tiedä. Anteeksi :D

Kiitos vastauksista tähän mennessä!
 
muutama vastaus
- missä säilytätte rattaita? eteisessä tällä hetkellä. Kun ei enää tarvetta niille niin kasataan ne varastoon, jossa jo rattaiden vaunukoppa on.
- entä talvivaatteita?
kaapissa
- tai vaikka varapatjoja?
meillä on levitettävä sohva + semmonen varapatja, jonka saa neliön muotoiseksi palliksi

- kuinka paljon teillä on sähkölaskut olleet? tulee x4/vuosi ja jotain reilua 100 euroa olleet
- riippuu varmaan jo talostakin, mutta kuuluuko naapurien äänet hyvin? niin riippuu. Naapurin koiran haukunta kuuluu ja jos naapurit soittaa pianoa, toisesta naapurista kuuluu lisäksi välillä kun menevät portaissa yläkertaan ja kuinka suloisasti se vanhapoika siellä kitaraa rämpyttää ja laulaa...

- onko taaperon ja vauvan kanssa hankalaa kahdessa tasossa? riippuu vähän. Itse koin tuon esikon ollessa vauva hankalaksi kun pyykinpesukone ja tilat joihin pyykki ripustaa kuivumaan olivat eri tasoissa, mutta muuten ihan jees. Nyt sekään ei enää ongelma kun osaa jo itse tulla portaat ylös. Sekä ala että yläkerrasta löytyy leluja ja turvaportit on kans.
 
- missä säilytätte rattaita? ulkovarastossa,lämmin.
- entä talvivaatteita? vaatehuonees,eteises,sekä varastos
- tai vaikka varapatjoja? varastossa

- kuinka paljon teillä on sähkölaskut olleet? 55e/kk
- riippuu varmaan jo talostakin, mutta kuuluuko naapurien äänet hyvin? ei, kun asuntojen välissä varasto.

niin ja asutaan yksitasoisessa.
 
alkuper.
Joissain rivitaloissakin on kyllä sellaiset lämpimät varastot myös :)
Me ollaan asuttu tuollaisessa samantapaisessa rinneratkaisussa aikoinaan, oli neliö (ylhäällä oli myös yksi mh) ja mua ärsytti siinä se että takapihalle kuljettiin alhaalta makuuhuoneen kautta.
Paljonko tuossa asunnossa on neliöitä? Monesti alle 100-neliöiset kaksitasoiset asunnot on neliöitään ahtaamman oloisia, riippuu tietenkin paljon pohjasta.
Sähkölämmitys saattaa tulla aika kalliiksi, kyselkää entiseltä asukkaalta/välittäjältä paljonko on maksanut.
Tuossa mennään juurikin makuuhuoneen kautta ulos, mutta en osaa ajatella sitä häiritsevänä... millä tavalla se sinua häiritsi?

Sanoinkin tuossa että onkin kaukolämpö. Pitää kysyä välittäjältä, menemme katsomaan uudestaan kun en huomannut tiettyihin juttuihin viimeksi kiinnittää huomioita. Neliöitä on kolmiossa 86. Portaiden alla oli kiva tila johon voi keksiä lapsille jotain tai laittaa itselle lukunurkan. Olohuone oli hyvän kokoinen, sinne mahtuu tietokonepöytäkin. (En halua makkareihin mitään telkkareita tai tietsikoita).
 
"mie"
Ollaan asuttu tässä rivarissa vasta 2kk, mutta vastaan tähän astisten kokemusten perusteella.

- missä säilytätte rattaita?
Aika vähän enää tarvitaan, kun kuopus jo reilu 2½v., mutta tällä hetkellä ovat eteisessä. Lisäksi taloyhtiöllä on erillinen, lämmitetty pyörä/ratasvarasto, jossa ovat välillä myös.
- entä talvivaatteita?
Tarkoitus on viedä talvivaatteet ensi keväänä säilöön häkkivarastoon, joka myös lämmitetty tila taloyhtiön toimesta.
- tai vaikka varapatjoja?
Varapatjat häkkivarastossa myös.

- kuinka paljon teillä on sähkölaskut olleet?
Sähkölaskua ei ole vielä kertaakaan tullut, mutta mitä laskelmia tehtiin, niin olis vuodessa n.300€. Sauna on kyllä ollut kuumana aika tiuhaan... ;)
- riippuu varmaan jo talostakin, mutta kuuluuko naapurien äänet hyvin?
Ei oikeastaan ollenkaan. Tämä on uusi talo ja äänieristys kunnossa.
- onko taaperon ja vauvan kanssa hankalaa kahdessa tasossa?
No, tästä ei kokemusta ole, kun lapset kohta 5v ja 2v7kk., mutta luulen, ettei ongelmia olisi ollut lasten ollessa pienempiäkään.

Meillä myös yläkerrassa makuuhuoneet + sauna, alakerrassa yhtä tilaa olevat keittiö ja olohuone sekä khh. Ollaan molemmat vuorotöissä ja pitkään haaveiltiin kahdesta tasosta, nyt kun ollaan sellainen saatu, niin ihan äkkiä ei vaihdettais!
 
alkuper.
Eli siis ei sähkölämmitystä =)
Kaukolämpö on edullista ja lämmityskulut kuulunevat vastikkeeseen.
Ja vastike on pienempi kuin meillä nykyisessä kerrostalokaksiossa :eek: Alkaa vaikuttaa tosi houkuttelevalta. Asuinalue on mulle vieras mutta neuvola näyttää olevan lähellä ja ilmakuvan perusteellä lähellä on useampikin leikkari. Ja ulkoilumaastoa... alan ihan innostua nyt :D
 
Tuota on vähän aikaa kun viimeks asuttu rivarissa et en muista sähkölaskun suuruutta ja se vaihtelee tietysti sen mukaan myöskin mikä lämmitysmuoto talossa on.
Kamppeet säilytettiin varastossa, vaatteet lämpimässä varastossa ja muut kylmässä. Vaunut ja rattaat eteisessä.

Naapurien äänet ei pahemmin kuulunu ja lapsen kans pärjää kahdessa tasossa porttien avulla mun mielestä hyvin.
 
"mie"
Tuossa mennään juurikin makuuhuoneen kautta ulos, mutta en osaa ajatella sitä häiritsevänä... millä tavalla se sinua häiritsi?

Sanoinkin tuossa että onkin kaukolämpö. Pitää kysyä välittäjältä, menemme katsomaan uudestaan kun en huomannut tiettyihin juttuihin viimeksi kiinnittää huomioita. Neliöitä on kolmiossa 86. Portaiden alla oli kiva tila johon voi keksiä lapsille jotain tai laittaa itselle lukunurkan. Olohuone oli hyvän kokoinen, sinne mahtuu tietokonepöytäkin. (En halua makkareihin mitään telkkareita tai tietsikoita).
Meillä on myös kaukolämpö ja sähkölaskuarvio on tosiaan sen n.300€/vuosi, eli aika edullinen mun mielestä. Tuohan on tosi hyvän kokoinen kolmio, meillä neliö 92,5m2.
 
Niin joo, onhan tuossa huonotkin puolensa. Onko teillä parveketta ylemmässä kerroksessa? Tuossa on... voi siinäkin kai grillata? :D
Oli joo ja välillä siinä grillailtiinkin. Ei vaan ollut koolla pilattu se parveke :D

Tuohon kahdessa tasossa olemiseen vielä sellainen kommentti että vaikka se pienten lasten kanssa voi tuntua hankalalta niin hetken päästä isojen lasten (teinien) kanssa tää on ihan mahtava ratkaisu kun ei olla koko aikaa kaikki samassa kerroksessa :xmas:
 
meillä näin
Mulle oli aluksi kanssa shokki kun lämmintä varastoa ei ollut, muutettiin myös kerrostalosta jossa sellainen oli. Tässä on yksi vaatehuone ja itse teimme lisää säilytystilaa laittamalla toiseen makkariin koko yhden seinän mitan kaappeja. Silti kaipaan usein lämmintä varastoa juuri noille patjoille, talvivaatteille yms. Kyllä me tässä juuri ja juuri mahdutaan olemaan, mutta valtavasti pitää kierrättää vaatetta ja tavaraa pois, kun tilaa säilyttää ei ole. Taaperomme turvakaukalon, pinnasängyn, sitterit yms on viety mummolaan, kun haaveissa on toinen lapsi. En tajua mihin ne täällä tunkisin, jos mummolan säilytystiloja ei olisi käytössä. Tykkään valtavsti asunnostamme ja neliöiden puolesta mahtuisimme tänne mielestämme hyvin, vaikka toinen lapsikin pian tulisi. Ainoa ongelma olisi tuo kaappitilan puute. Yhden tason kodin olen todennut äärettömän käteväksi nyt kun on pieni lapsi. Etsimme aluksi kahdessa tasossa olevaa, mutta nyt taapero voi huoletta leikkiä omassa huoneessaan, kun on niin lähellä. En osaisi itse olla alakerrassa, jos pari vuotias touhuaisi yläkerrassa. Sitten kun lapsi kasvaa, on kaksi tasoa varmasti taas kätevämpi.

Ja tuosta kaukolämmöstä.... meillä se kuuluu vastikkeeseen. Eli erikseen lämmityskuluja ei ole, mutta toki vastike on sitten isompi (250e/kk 80m2 asunnossa)
 
vierestä
Meilläkin vasta haaveillaan rivarista, mutta minua kävi ihmetyttämään, että millaista asuntoa olette katselleet? Onko pienempi kuin teidän nykyinen?

Me siis asumme kerrostalossa ja meillä nimenomaan on ongelmana säilytystilan puute. Se rivarin oma säilytyskoppi pihalla olisi vain plussaa! Vaatehuonetta meillä ei ole ja se "lämmin" säilytyskoppi täällä on samankokoinen kuin pieni vaatehuone. En nyt tiedä onko tässä muuta varsinaista pointtia, kuin että edes hiukan isompaan asuntoon muutetaan, jos joskus päästään muuttamaan. Samankokoiseen tai pienempään muuttamisessa ei ole järkeä.
 
"vieras"
Ulkovarastoon ei kannata viedä mitään, mikä ei saa mennä pilalle. Siis ei todellakaan vaatteita, rattaita tai patjoja sinne!!! Se on jo terveyshaitta, kun niissä alkaa homeitiöt muhia. Eikä se home heti näy päälle. Usein vasta sitten, kun tuodaan taas lämpöiseen.
Meillä on lämmin varasto, mutta ennen oli kaikki survottu vaatehuoneeseen ja ulkovaatteet kaappeihin. Rattaat 2kpl todellakin AINA eteisessä!
 
alkuper.
Alkuperäinen kirjoittaja vierestä;22263035:
Meilläkin vasta haaveillaan rivarista, mutta minua kävi ihmetyttämään, että millaista asuntoa olette katselleet? Onko pienempi kuin teidän nykyinen?

Me siis asumme kerrostalossa ja meillä nimenomaan on ongelmana säilytystilan puute. Se rivarin oma säilytyskoppi pihalla olisi vain plussaa! Vaatehuonetta meillä ei ole ja se "lämmin" säilytyskoppi täällä on samankokoinen kuin pieni vaatehuone. En nyt tiedä onko tässä muuta varsinaista pointtia, kuin että edes hiukan isompaan asuntoon muutetaan, jos joskus päästään muuttamaan. Samankokoiseen tai pienempään muuttamisessa ei ole järkeä.
Isompaan olemme muuttamassa, mutta asumme sen verran omituisessa kerrostalossa että täällä on kaksi häkkikomeroa per asunto, eli säilytystilaa on. Lisäksi meillä on vaatehuone ja iso rivi kaappeja makuuhuoneessa. Tuossa muuten ihanassa, hyväkuntoisessa rivarissa on siis vähemmän säilytystilaa.

Mitään hamstraajia ei olla, mutta kertyyhän sitä tavaraa jos sitä jossain voi säilyttää. Ei tee tiukkaa luopua osasta tavaroita, mutta kun kylmässä varastossa ei saa säilyttää vaatetta, pistää vähän miettimään. Taaperon vaatteet menevät omaan vaatekomeroon ja tulevan vauvan lipastoon, vain minun ja miehen urheiluvaatteet ym. ja patjat mietityttää. Pikku juttuja oikeastaan.
 
"vieras"
Minä tykkään yhdestä tasosta, niin voin antaa apua leikkeihin ja puuttua riitoihin tarvittaessa paljon helpommin kuin juoksemalla rappuja edestakaisin. Ennen menin vasta sitten, kun alkoi tappelu ja kiljuminen, koska se oli niin vaivalloista. Etenkin vauva-aikoina oli hankalaa, kun yksi jäi aina alas huutamaan siksi aikaa, kun käväisin ylhäällä. En viitisinyt joka kerta mukaankaan ottaa, kun tosiaan uhmis ja 4v oli jatkuvasti tukkanuottasilla... Yhden tason plussiin lukeutuu myös se, että lelut ei ole aina alhaalla olkkarissa. Yksin kun on tyhmä leikkiä yläkerrassa.
 
"Yks äiti"
- missä säilytätte rattaita?
Taloyhtiön pyörävarastossa
- entä talvivaatteita?
Vaatekaapeissa
- tai vaikka varapatjoja?
Vaatekaapin ylähyllyllä (meillä sellainen puhallettava varapatja)
- kuinka paljon teillä on sähkölaskut olleet?
Kolmio yhdessä tasossa ja joka toinen kuukausi n. 50, lämpönä kaukolämpö
- riippuu varmaan jo talostakin, mutta kuuluuko naapurien äänet hyvin?
Ei kyllä kuulu. Asuntomme sijaitsee talon keskellä. Seinänaapureina ei kyllä ole lapsiperheitä, mutta eivätpä ole meistäkään naapurit valittaneet.
- onko taaperon ja vauvan kanssa hankalaa kahdessa tasossa?
En tiedä, kun me asutaan yhdessä kerroksessa
[/QUOTE]
 

Yhteistyössä