miten saa 3v siivoamaan jälkensä

Siinäpä se tulikin otsikossa: olisiko vinkkejä kuinka saada uhmaikäinen siivoamaan iltaisin ympäri taloa levittämänsä leikkikalut niille kuuluville paikoille? Yhdessä on yritetty siivota vanhempien toimiessa esimerkkinä, mutta nykyään saa vanhemmat siivota ja lapsi katselee päältä. Mikä neuvoksi, kun kaikkiin kehoituksiin vastauksena on "ei"?
 
Meillä pojalle iltasatu on ihan tosi tärkeä ja etenkin sen satukirjan valkkaaminen kirjahyllystä. Sääntönä on ollut se, että satua ei lueta jos leluja ei kerätä. En todellakaan mene kehumaan, että poika olisi hyvä ja ahkera lelujen kerääjä... lähes joka ilta asiasta väännetään kättä, mutta nykyään sentään yleensä kerää ne lelut. Minä toki autan, mutta pidän huolen, että se ei jää minun kontolleni ja poika kerää itse vähintään puolet.

Pahimpina aikoina teimme myös niin, että ilmoitimme, että ne lelut, jotka jää lattialle menee jemmaan eikä niitä ihan heti saa takaisin. Keräsin sitten lattialta lelut isoon ikean kassaain ja ne vietiin muutamaksi viikoksi varastoon, johan taas hetken tuli lelut kerättyä.

Meillä ei myöskään ole kovin paljoa leluja kerralla esillä, vaan aina on "jemmaleluja" varastossa, joita vaihdellaan. Ei ole sitten kaikki kamat aina ympäri taloa.

Toi meidän poika täyttää ensi viikolla 3 v.
 
Samanmoisia konsteja käytän meidän lapsella, joka myös täyttää ensi viikolla 3...
Eli siivoan mukana ja iltasatua ei lueta jos ei leluja ole siivottu. Ja myös se että siivoan varastoon lelut jotka jää lattialle. Ja sieltä vasta jonkin ajan kuluttua otan pois.
Meillä ei ainakaan edes kaivata kaikkia leluja, joten taitaa olla vähän liikakaakin vaikkei mielestäni mitenkään paljon ole.
 
Tällä haavaa meillä kerätään lelut ihan nätisti, mutta välillä on jumpittelukausia. Aina siis kerätään koko perheen voimin, joten yksin ei joudu keräämään. Jos lapsi vain istuu maassa ja huutaa "en kerää", saatan ensin uhata jäähyllä ja sitten vien sinne jos ei mitään tapahdu. Toinen keino on juuri tuo lelujen takavarikko joksikin aikaa.

Tässä kyllä yritän ottaa huomioon sen että lapsi on joskus kovin väsynyt illalla ja silloin en kovistele. Jos ennen keräämistä huomaan väsymyksen, sanon että tänään isi ja äiti keräävät lelut sitten myöhemmin.
 

Yhteistyössä