Miten saa lapsen puhumaan kirjakieltä?

  • Viestiketjun aloittaja Ois hienoo
  • Ensimmäinen viesti
"jep"
Alkuperäinen kirjoittaja Ei missään;29381514:
Kirjakieltä ei puhuta. Sitä voi vain kirjoittaa. Tarkoittamasi asia on yleiskieli tai yleispuhekieli. Jos lapselle luetaan yöeiskielellä kirjoitettuja kirjoja tai puhutaan enimmäkseen yleispuhekieltä, hänkin voi omaksua sen.
Tulin ihan samaa vastaamaan.
 
Hmm...
Mä opin tosi pienenä lukemaan enkä sitten paljon muuta tehnytkään. Puhuin aika kirjalliseen tyyliin. Enkä ole tietääkseni kehari.

Omallakin lapsellani on sellaisia hassuja kirjamaisia ilmaisuja, omaksuu niitä sekä kirjoista että piirretyistä. Meillä ei kukaan viännä, vaikka itäsuomalaisia ollaan.
 
Saraldo
Musta on jotenkin omituista, jos vanhemmat vääntää murretta ja lapset puhuu yleiskieltä. Teennäistä ja omituista. Erilaiset murteet on rikkaus, töissäkin on hauskaa välillä keskustella jostain yksittäisistä sanoista, jotka on osalle ihan tuntemattomia ja osalla arkipäivän käytössä. Yleiskieltä kyllä opetellaan aikanaan koulussa. Ainakaan ekalla ja tokalla ei vielä puututa mihinkään murreväännöksiin, vaan annetaan lasten käyttää heille luontaisinta kieltä. Muutenhan siinä tukahdutetaan luovuus, jos jo tuossa kohtaa pitää miettiä oikeita muotoja.
 
[QUOTE="Muumi";29382305]Näytä sille muumeja. Mun veli puhu pienenä kirjakieltä,ku oli oppinu muumeista :D[/QUOTE]

Likka oli varahoidos joskus pienenä ja pph kysyi, että onko likka kattonu paljo muumeja ku puhuu kirjakielellä. :D Kyllä se murre on likkaanki tarttunu kuitenki ja välillä on pitäny opastaa, että pitää kirjoottaa esim. tie eikä tiä. :whistle:

Mun mielestä murteet on rikkautta ja mä ainaki oon ylpiä omasta murteestani. Harmi vain ku murteet on ruvennu vähä katoamaan varsinki nuorten puheesta, ei enää puhuta niin leviää ku aiemmin ja paljo on vanhoja murresanoja joita mäkää en tunne ja joita oon oppinu vasta ihan viime aikoona.
 
pikkuperuna
Joo, esimerkin voima :). Esikoinen välillä komentaa pikkuveljeään kirjakielellä, ja siitä hoksasin, että taidan aika usein itse tehdä niin. Esim. "sinä et voi ottaa toisen kädestä, kyllähän sinä sen tiedät. Annapa nyt se lapio takaisin siskollesi".
 

Yhteistyössä