Miten saa reilun puolivuotiaan nukahtamaan itsekseen?

  • Viestiketjun aloittaja uniongelmia
  • Ensimmäinen viesti
uniongelmia
Nykyisin nukahtaa liikkuviin vaunuihin, tissille ta syliin hyssytellen. Näin on ollut alusta asti. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan nukahtamiseen. Tai jos en tee mitään oppiiko joskus nukahtamaaan itsekseen?
 
Meillä juuri vuoden täyttänyt, oppi muutama viikko sitten "nukahtamaan" Nukkumaan käydään niin että maitojen jälkeen pusut ja halit, sitten lapsi omaan sänkyyn ja minä tai mieheni meidän sänkyyn (pinnari samassa huoneessa) aikansa leikkii sängyssään ja käy nukkumaan aikaa tässä menee 10min-2h ;) Ei itkeskele, kun tietää että on uniaika ja näkee kuitenkin vanhemman vieressään...

Puolivuotiaana nukahti syliin josta siirrettiin omaan sänkyyn, ei silloin katsottu tarpeelliseksi opettaa itsekseen nukahtamista..
 
äityliini.....
Täällä tuntuu kovasti olevan tapetilla sellaisia asioita, kuin että "miten pieni vauva ei oppisi nukahtamaan rinnalle" "miten vauva oppisi nukkumaan omassa huoneessa" "miten vauva oppisi, ettei nukahtaisi syliin" "miten vauva oppisi olemaan yksin lattialla" jne.

Ensinnäkin, en tunnu edes yhtään ymmärtävän näitä kysymyksiä ja miksi jotkut näin haluavat toimia? Jotenkin tuntuu, että joillakin on kova kiire kiirehdittää vauvan kasvamista itsenäiseksi ja riippumattomaksi, vaikkapa sitten rankemman kautta (mm. huudatusunikoulut).

Itse olen jonkun verran lukenut lastenpsykiatrien ja psykologien vauvojen kehittymisestä. (Tämä ei tarkoita siis näitä perinteisiä lastenkasvatuskirjoja, joissa saattaa olla mitä pöyristyttävimpiä tapoja kasvattaa vauvaa / lasta).

Olen oppinut näistä lastenpsykiatrien artikkeleista asioita, jotka olenkin todennut toimiviksi.

Ensinnäkin, maksimaalinen läheisyys vauvana (=kannetaan repussa, liinassa, pidetään sylissä paljon jne.) niin kauan, kun vauva sitä näyttää tarvitsevan, kasvattaakin hyvin uteliaan ja rohkean taaperon, joka lähtee rohkeammin tutkimaan maailmaa liikkeelle opittuaan, koska hän on saanut niin suuren perusturvan pienestä pitäen. On harhaluuloa, että "jos nyt kokoajan pidän vauvaa sylissä ja nukun vieressä, niin se on sitten sellainen takiainen viisivuotiaaksi, että lattialle/sitteriin vaan vauvasta saakka, jotta oppii itsenäiseksi". Tämä ei kyllä pidä paikkaansa - ainakaan psykologien mukaan - ja tätä aihetta on kuulemma ihan tutkittu ja näin ollaan todettu. Periaatteessa maalaisjärjellä voisikin niin ajatella, että jos kokoajan vauvana pidetään sylissä, niin sitten se ei ikinä totu olemaan itsenäisesti yksin lattialla.

Toinen asia on nukkuminen. Eli monet tuntuvat ajattelevan, että "jos nyt 3 viikon ikäisen kanssa nukun vierekkäin niin se tottuu siihen ja nukkuu siinä sitten 10 vuotiaaksi". Näinhän luulisi sen menevän, mutta tutkimukset jälleen kerran osoittavat toista. Vauvat, joiden perusturvallisuus on tyydytetty niin pitkään kuin he ovat sitä tarvinneet (eli nukutaan vierekkäin niin kauan, kun vauva ei suostu nukahtamaan yksin omaan sänkyyn helposti) osoittautuvatkin siinä 3 vuotiaana hyvin rohkeiksi ja itsenäisiksi nukkujiksi peräti omassa huoneessaan, koska he yhdistävät yön ja nukkumisen turvallisuuteen ja että öisin ei ole ikinä tarvinnut pelätä/itkeä.

Jos alussa hyväksyy sen, että vauva nukkuu vieressä tai edes samassa huoneessa ainakin ensimmäisen elinvuotensa ajan tai niin pitkään kuin näyttää olevan tarve, niin myöhemmin saakin sitten sen "oman rauhan miehen kanssa", kun taapero nukkuu rauhaisasti omassa huoneessa jatkossa eikä tule joka yö pelokkaana viereen. Toisin voi olla niillä, jotka ovat yrittäneet vastoin biologisia faktoja koulia vauvaa yksin öisin omaan huoneeseen huudattamalla - vauvoista saattaa kasvaa sitten juuri niitä taaperoita, jotka pelkäävät niin paljon öisin, että hiipivät vielä 10 vuotiaanakin vanhempien viereen nukkumaan, koska omassa huoneessa pelottaa ja he ovat yhdistäneet pienestä pitäen yön yksinoloon ja pelokkuuteen.

Nämä ovat ainakin meillä osoittautuneet kullanarvoisiksi neuvoiksi ja olen tyytyväinen, että tänä päivänä on tutkittu näitä läheisyysasioita paljon. Tai siis nämä ovat noin parinkymmenen vuoden ajan tehtyjen tutkimusten johtopäätöksiä.

Niinpä itse en käsitä, miksi ylipäänsä vauvaa tulisi koulia itsekseen nukkujaksi tai lattialla yksin olevaksi ennen aikojaan, koska siitä ei näytä olevan kenellekään mitään hyötyä missään vaiheessa, päinvastoin, siitä tekee elämästään vain hankalaa.

Ihmiset tuntuvat käyttävän mielettömän määrän energiaa ja vaivaa ja mitä ihmeellisimpiä nukuttamisrituaaleja, jotta "vauva ei vain tottuisi liikaa läheisyyteen eikä oppisi itsenäiseksi". Miksi? On helpompaa vain tehdä niin, minkä huomaa toimivan. Eli jos vauva nukahtaa helpoiten syliin, niin sitten tehdään niin ja annetaan nukahtaa syliin, kuin yritetään väenvängällä siitä pois. Tai jos vauva nukahtaa parhaiten viereen, niin miksei sitten tehdä niin? Kun se on helpointa - sillä hetkellä. Ihmiset tuntuvat liikaa pelkäävän "totuttavansa vauvaa läheisyyteen" ja tuntuvat unohtavan, että nämä syliin nukahtamisetkin ovat vain biologisia vaiheita, jotka jäävät itsekseen pois, kun vauva on siihen valmis.

Itse puhun kokemuksesta: Meidän vauva oli sylivauva aina 6 kk saakka, eli ei viihtynyt muualla kuin sylissä, liinassa tai repussa - ja meidän vauva ei nukkunut muualla kuin vieressä. Mutta kun tiesin, että se kuuluu asiaan, en edes yrittänyt koulia häntä oppimaan olemaan yksin lattialla, enkä ottanut asiasta mitään stressiä, koska tiesin, että tämä vaihe menee ohi. Ja niin tuli päivä, jolloin hän viihtyi enemmän ja enemmän lattialla lelujen parissa ja tuntui olevan todella utelias ja peloton. Aivan niinkuin psykologit väittivätkin niissä jutuissaan. Eli meillä toimi.

Psykologit myös väittävät, että niillä vauvoilla, joita on liikaa jätetty yksin öisin/päivisin sitteriin tai pinnasänkyyn, on perusturvallisuuden kehitys jäänyt jälkeen ja he saattavat täten olla pelokkaampia ja takertua hoitajaansa pidempään päivisin. Tällaisilla taaperoilla yötkin saattavat olla sitten pidempään hankalia. Heitä saattaa pelottaa öisin, sillä he ovat pienestä pitäen yhdistäneet yön yksinjäämiseen.

Eli helpoiten pääsee jatkossa (kun vauva yli 1 v), kun vaan hyväksyy sen, että useimmat vauvat tarvitsevat mielettömän paljon läheisyyttä ensimmäisen elinvuotensa aikana - ja toimii vauvantahtisesti.

Hankalinta mielestäni on yrittää mitä ihmeellisimpiä keinoja, jotta vauva olisi heti itsenäinen öisinkin - ja vaivanpalkaksi saa taaperon, jonka perusturvallisuus on ehkä järkkynyt ja sitten se taaperoikäkin on hankalaa.

Tässä vielä linkki ajatuksieni tueksi:

http://blogit.hernekeppi.fi/index.php?itemid=49
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Ymmärtäisin, jos kyse olisi kolme ja puolivuotiaasta, mutta tuo menee vähän yli hilseen... Sorry.
Eli liian pieni nukahtamaan itsekseen? Tuo nukahtaminen ei ole varsinainen ongelma vaan se, että herää vajaan tunnin välein öisin ja haluaa silloin tissille tai syliin hyssyteltäväksi. Jos nuo unipätkät olisivat hiukan pidempiä, ei olis ongelmaa oman jaksamisen kanssa. Kun mä vaan olen monelta saanut neuvoksi, että opeta nukahtamaan itse ja en tiedä miten se tapahtuu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja uniongelmia:
Nykyisin nukahtaa liikkuviin vaunuihin, tissille ta syliin hyssytellen. Näin on ollut alusta asti. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan nukahtamiseen. Tai jos en tee mitään oppiiko joskus nukahtamaaan itsekseen?
Hyvä vanhemmuus on sitä, että toimii vauvan tarpeiden mukaan. Eli jatka samaa rataa, siten, mikä toimii ja tuottaa tyytyväisen ja onnellisen vauvan.

Jos haluat lastenpsykiatrin mielipiteen, lue tämä: http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk3/perhepeti.shtml
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Ymmärtäisin, jos kyse olisi kolme ja puolivuotiaasta, mutta tuo menee vähän yli hilseen... Sorry.
Eli liian pieni nukahtamaan itsekseen? Tuo nukahtaminen ei ole varsinainen ongelma vaan se, että herää vajaan tunnin välein öisin ja haluaa silloin tissille tai syliin hyssyteltäväksi. Jos nuo unipätkät olisivat hiukan pidempiä, ei olis ongelmaa oman jaksamisen kanssa. Kun mä vaan olen monelta saanut neuvoksi, että opeta nukahtamaan itse ja en tiedä miten se tapahtuu.
Etkö tiennyt, että jotkut vauvat heräilevät öisin? Paras tapa hoitaa ja jaksaa yöheräilyt on toimia heti niin, mikä tyynnyttää vauvan.

Ton ikäisen ei kuulu osata nukahtaa yksin, herranjumala. Ihme neuvoja olet saanut.

Haluatko linkkejä aiheeseen? Voin laittaa, jos haluat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Ymmärtäisin, jos kyse olisi kolme ja puolivuotiaasta, mutta tuo menee vähän yli hilseen... Sorry.
Eli liian pieni nukahtamaan itsekseen? Tuo nukahtaminen ei ole varsinainen ongelma vaan se, että herää vajaan tunnin välein öisin ja haluaa silloin tissille tai syliin hyssyteltäväksi. Jos nuo unipätkät olisivat hiukan pidempiä, ei olis ongelmaa oman jaksamisen kanssa. Kun mä vaan olen monelta saanut neuvoksi, että opeta nukahtamaan itse ja en tiedä miten se tapahtuu.
Ei aivan itse tarttekaan. Meillä tuossa vaiheessa oltiin sängyn vieressä auttamassa uneen. Sitä ennen nukahti tissille syliin/viereen. Tassutus ei pojalle ollut se toimiva, silittely pepusta ja selästä+unilaulu toivat unen. Loppui se öinen tissin kinuaminen. Ei tää 1v5kk vieläkään joka ilta nukahda itse, joskus sen tekee ja saa uniapua jos tarttee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Ymmärtäisin, jos kyse olisi kolme ja puolivuotiaasta, mutta tuo menee vähän yli hilseen... Sorry.
Eli liian pieni nukahtamaan itsekseen? Tuo nukahtaminen ei ole varsinainen ongelma vaan se, että herää vajaan tunnin välein öisin ja haluaa silloin tissille tai syliin hyssyteltäväksi. Jos nuo unipätkät olisivat hiukan pidempiä, ei olis ongelmaa oman jaksamisen kanssa. Kun mä vaan olen monelta saanut neuvoksi, että opeta nukahtamaan itse ja en tiedä miten se tapahtuu.
Ei aivan itse tarttekaan. Meillä tuossa vaiheessa oltiin sängyn vieressä auttamassa uneen. Sitä ennen nukahti tissille syliin/viereen. Tassutus ei pojalle ollut se toimiva, silittely pepusta ja selästä+unilaulu toivat unen. Loppui se öinen tissin kinuaminen. Ei tää 1v5kk vieläkään joka ilta nukahda itse, joskus sen tekee ja saa uniapua jos tarttee.
 
äityliini. ;.. (vierailija)
Tässä kuin omasta suusta!! Tuo meidän omaan sänkyyn nukahtaminenkin oli juuri siitä kiinni että lapsi oli ns. valmis siihen, 4kk saakka nukkui vieressäni, jonka jälkeen yöt meni levottomiksi,silloin siirsimme sivuvaunuun viereeni ja yöt alkoi taas sujua. Nyt vuoden ikäinen ei malta nukahtaa syliin eikä viereen vaan rauhoittuu omaan sänkyynsä, koska ilmeisesti osaa jo yhdistää unen ja levon tulevan siellä? Näin ainakin meillä, mutta kaikki vaiheet tulleet sitten kun lapsi itse on ollut valmis! =) Tämä taas poikkeaa aiheesta, mutta pakko oli taas kommentoida ;)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Ymmärtäisin, jos kyse olisi kolme ja puolivuotiaasta, mutta tuo menee vähän yli hilseen... Sorry.
Eli liian pieni nukahtamaan itsekseen? Tuo nukahtaminen ei ole varsinainen ongelma vaan se, että herää vajaan tunnin välein öisin ja haluaa silloin tissille tai syliin hyssyteltäväksi. Jos nuo unipätkät olisivat hiukan pidempiä, ei olis ongelmaa oman jaksamisen kanssa. Kun mä vaan olen monelta saanut neuvoksi, että opeta nukahtamaan itse ja en tiedä miten se tapahtuu.
Etkö tiennyt, että jotkut vauvat heräilevät öisin? Paras tapa hoitaa ja jaksaa yöheräilyt on toimia heti niin, mikä tyynnyttää vauvan.

Ton ikäisen ei kuulu osata nukahtaa yksin, herranjumala. Ihme neuvoja olet saanut.

Haluatko linkkejä aiheeseen? Voin laittaa, jos haluat.
Tiedän, että vauvat heräilevät öisin. Mutta kun herätyksiä on ollut joka yö yli kymmenen reilun puolen vuoden, niin oma jaksaminen on väliin vähän vähissä. En oletakaan, että yöheräilyt kokonaan loppuisivat, mutta jos saisi nukkua edes kaksi tuntia putkeen. Mielenkiinnolla lukisin noita linkkejä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Ymmärtäisin, jos kyse olisi kolme ja puolivuotiaasta, mutta tuo menee vähän yli hilseen... Sorry.
Eli liian pieni nukahtamaan itsekseen? Tuo nukahtaminen ei ole varsinainen ongelma vaan se, että herää vajaan tunnin välein öisin ja haluaa silloin tissille tai syliin hyssyteltäväksi. Jos nuo unipätkät olisivat hiukan pidempiä, ei olis ongelmaa oman jaksamisen kanssa. Kun mä vaan olen monelta saanut neuvoksi, että opeta nukahtamaan itse ja en tiedä miten se tapahtuu.
Etkö tiennyt, että jotkut vauvat heräilevät öisin? Paras tapa hoitaa ja jaksaa yöheräilyt on toimia heti niin, mikä tyynnyttää vauvan.

Ton ikäisen ei kuulu osata nukahtaa yksin, herranjumala. Ihme neuvoja olet saanut.

Haluatko linkkejä aiheeseen? Voin laittaa, jos haluat.
Tiedän, että vauvat heräilevät öisin. Mutta kun herätyksiä on ollut joka yö yli kymmenen reilun puolen vuoden, niin oma jaksaminen on väliin vähän vähissä. En oletakaan, että yöheräilyt kokonaan loppuisivat, mutta jos saisi nukkua edes kaksi tuntia putkeen. Mielenkiinnolla lukisin noita linkkejä.
Ymmärrän, sillä itselläni oli vauva, joka heräili usein.

Laitan sulle vähän linkkejä.

 
vieras
http://blogit.hernekeppi.fi/index.php?itemid=204

Käsitykset unesta ja vastasyntyneistä poikkeavat radikaalisti eri kulttuureissa. Länsimaissa ajatellaan, että jo ihan pientä vauvaa on syytä koulia jotta hänestä kasvaisi itsenäinen ja reipas.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Ymmärtäisin, jos kyse olisi kolme ja puolivuotiaasta, mutta tuo menee vähän yli hilseen... Sorry.
Eli liian pieni nukahtamaan itsekseen? Tuo nukahtaminen ei ole varsinainen ongelma vaan se, että herää vajaan tunnin välein öisin ja haluaa silloin tissille tai syliin hyssyteltäväksi. Jos nuo unipätkät olisivat hiukan pidempiä, ei olis ongelmaa oman jaksamisen kanssa. Kun mä vaan olen monelta saanut neuvoksi, että opeta nukahtamaan itse ja en tiedä miten se tapahtuu.
Etkö tiennyt, että jotkut vauvat heräilevät öisin? Paras tapa hoitaa ja jaksaa yöheräilyt on toimia heti niin, mikä tyynnyttää vauvan.

Ton ikäisen ei kuulu osata nukahtaa yksin, herranjumala. Ihme neuvoja olet saanut.

Haluatko linkkejä aiheeseen? Voin laittaa, jos haluat.
Tiedän, että vauvat heräilevät öisin. Mutta kun herätyksiä on ollut joka yö yli kymmenen reilun puolen vuoden, niin oma jaksaminen on väliin vähän vähissä. En oletakaan, että yöheräilyt kokonaan loppuisivat, mutta jos saisi nukkua edes kaksi tuntia putkeen. Mielenkiinnolla lukisin noita linkkejä.
En itse ole mikään perhepetifanaatikko, mutta tuossa tilanteessa varmaan kokeilisin vieressä nukkumista. Sillä tavalla se läheisyys olisi siinä jo valmiina ilman että itse tarvitsee nousta tai välttämättä edes täysin herätä.
 
vieras
Antroplogi ja unitutkija James Mckenna kiinnostui vauvojen unesta jo vuonna 1978.

Siitä lähtien hän on tutkinut millaista vauvojen uni on ja miten vauvat parhaiten nukkuvat. Hänellä on yksi ainoa ohje kaikille vanhemmille: "Nukkukaa lastenne kanssa!", ja paljon tätä ohjetta tukevaa tausta-aineistoa.

Loput: http://blogit.hernekeppi.fi/index.php?itemid=204

 
vieras
Lähellä nukkuminen näyttää toisten tutkimusten mukaan myös vähentävän lapsen heräilyä synkronoimalla lapsen ja äidin unirytmejä ja hengitysrytmejä toisiinsa. On näyttö siitäkin, että yhdessä nukkuminen vähentäisi kätkytkuoleman riskiä, koska lapsen hengityksen säätyminen äidin tahtiin vähentäisi äkillisen, hengityskatkokseen liittyvän hapen puutteen vaaraa.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,82...,6444,6445,7649
 
vieras
Huudatusunikoulua ei Searsien mukaan kannata kokeilla, koska lapsi oppii siitä turvattomuuden lisäksi vain sen, ettei tämän tarpeisiin vastata. Heräilyn todellinen syy ei selviä, mikäli oletetaan lapsen olevan hemmoteltu tai oppineen heräilemään.

http://www.babyidea.fi/vinkkeja/einuku.html
 
vieras
Liedloff kritisoi meidän länsimaista lastenhoitokulttuuriamme kovin sanoin siitä, miten vaistoista vieraantunutta se on. Äidit ehkä vaistoavat, mikä olisi oikein pienen vauvan kanssa - mutta eivät uskalla luottaa omaan vaistoonsa.

Loput täältä: http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/apliedloff.html
 
vieras
En lue ketjua mutta ap:lle:
meidän 5kk alkaen nukahti rauhallisesti itsekseen kun laitettiin mahalleen nukkumaan. Auttoi myös havahtumisiin; ei säpsähtänyt huitomaan vaan oppi nukahtamaan itsekseen uudelleen. Nyt on pian 14kk ikäinen ja edelleen tykkää nukkua mahallaan.
 
vieras
Ljungbergin mukaan yhteiskuntamme on pahasti vinksahtanut ja vieraantunut. Monet pulmat lasten kanssa vältettäisiin, jos etsittäisiin luonnonmukaisempaa tapaa olla lasten kanssa.

Loput täältä: http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/apljungberg.html
 
vieras
Kirjaa lukiessa alkaa tosiaan vaikuttaa päättömältä se, millaisia ponnistuksia länsimaiset vanhemmat suorittavat yrittäessään saada vastasyntyneen tai pienen vauvan nukkumaan omassa sängyssään.

http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/apjackson.html
 

Yhteistyössä