Miten saada 10v poika liikkumaan?

  • Viestiketjun aloittaja ääääh
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Eihän poika ole vaan masentunut, tai huolia koulussa? Jos ei ole kavereita, niin ei niin helposti tule kyllä liikuttua. Käykää lääkärissä ja jos siellä ei ilmene mitään niin sitten miettikää uudestaan mikä siinä liikkumisessa on niin vastenmielistä ja mistä johtuu ettei lapsella ole kavereita.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja wb:
se voi olla ettei yskitäkään ettei vaan saa tarpeeksi hengitettyä kun ahdistaa,mut sitäkin on vaikea tunnistaa joskus. varaa aika lääkäriin jaksamattomuuden vuoksi,ottavat vähän verikokeita ja tarvittaessa tutkii kans sen sydämen.
Mäkin kyllä suosittelen lääkärissä käyntiä. Jos siellä ei ilmene mitään, niin sitten on ainakin se huoli pois kuvioista.
Ok! Kyllä se aina huokailee että vää-äsyttää kun patistelen kävelemään ripeämmin tms, mutta olen ajatellut että se on vaan laiskuutta. Luulin itsekin että lapset liikkuu luonnostaan, varsinkin kun olemme yrittäneet tarjota monipuolisia (mutta edullisia kuten jo mainitsin) mahdollisuuksia.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok! Kyllä se aina huokailee että vää-äsyttää kun patistelen kävelemään ripeämmin tms, mutta olen ajatellut että se on vaan laiskuutta. Luulin itsekin että lapset liikkuu luonnostaan, varsinkin kun olemme yrittäneet tarjota monipuolisia (mutta edullisia kuten jo mainitsin) mahdollisuuksia.
Ei se välttämättä ole laiskuutta. Kyse voi olla alklavasta astmasta, jostain sydäneperäisestä tms sairaudesta. On hyvä selvittää, ettei taustalla ole mitään tällaista. Jos ei ole, hikoilu ja hengästyminen johtuu mitä luultavammin huonosta kunnosta. Ja se taas paranee, kun liikkuu.

Tuon ikäisen motivoiminen voi olla hankalaa. Alkaa olla sen ikäinen poika, että äidin ja mahdollisten pienempien sisarusten kanssa ulkoilu ei enää oikein nappaa. Jos ei ole kavereita, ei saa aikaiseksi sitten harrastettuakaan. Kaikkia lapsia ei urheilulajit kiinnosta, joten jos mieleistä ei löydy, niin vaikeahan sitä on lastaan pakottaakaan osallistumaan johonkin harrastukseen, mikä lapselle on vastenmielistä. Sillä itse asiassa tappaa sen viimeisimmänkin rippeen liikunnan ilosta.

10 v on ehkä hieman liian pieni softaamaan. Tai no...en tiedä. Mun poika oli 12 v aloittaessaan. Mitään välineitä en pojalleni hankkinut, koska ajattelin, että katsotaan ensin, jatkuuko kiinnostus vai ei. Suurimmalla osalla lajin harrastajista on jo enemmän kuin yhdet varusteet ja he lainaavat mielellään omia aseitaan ja suojavarusteitaan aloittelijoille. Harrastajien tiimeihin otetaan yleensä ihan mielellään uusia jäseniä ja koko homma ei toimi, jos jotakuta aletaan syrjimään. Harrastus siis opettaa myös erinomaisesti ryhmätyöskentelyä. Mutta en mä tästä sen enempää, koska tiedän monien kammoksuvan koko ko harrastusta. Ihan turhaan...ainakin mun mielestäni. Mutta mun kuopuksella kyllä tuo harrastus toi sitten innon myös muuhunkin liikuntaan ja kaikenlaiseen kunnostaan ja terveydestään huolehtimiseen.



 
vieras
Mitenkäs on teidän vanhempien laita, liikutteko te, kuinka paljon ja missä muodossa? Meillä esim. retkeillään yhdessä paljon, ei tulisi kuuloonkaan että yksi jää johonkin itsekseen maleksimaan. Lapset omaksuvat vanhemmiltaan paljon näissä liikkumisasioissakin, eli jos te vanhemmat olette aktiivisia liikkujia, en voi uskoa että poikanne olisi täysin eri maata. Voisitte kokeilla koko perheen voimin juuri esim. retkeilyä, geokätköilyä, pyöräilyä, uintia... Ja jos ei lapsi ole kiinnostunut mistään joukkuelajeista, ehkä hän tykkäisi enemmän yksilölajeista. Monet pojat tykkäävät itsepuolustuslajeista, niissä saisi treenata osittain itsekseen, mutta paljon myös pareittain.

Onhan lapsella liikkumiseen sopivat varusteet; hyvät lenkkarit, hiostamattomat vaatteet...? Siis en tarkoita mitään huippukalliita älyvaatteita ja kenkiä, mutta ikävä liikkua esim. jollain ikivanhoilla linttaanastutuilla tennareilla.
 
vieras
Käyt joka päivä lomalla lenkillä, uimassa, juoksemassa, pyöräilemässä ja lapsi aina mukaan! Jos itsekin KOKO AJAN likkutte niin lapsi siinä mukana sitten. Eivät ne vanhat tavat hetkessä unohdu joten tehkää te siitä perheen kanssa liikkumisesta tapa.

Mun veli ottaa pikkuveljen mukaansa vähän joka urheilujuttuun mihin vaan voi ja kyllä pienempää kiinnostaa. Voisiko miehesi käydä pojan kanssa säännöllisesti potkimassa palloa, pyörälenkeillä tai tekemässä muita 'miehisiä' juttuja?

Syökö poika tarpeeksi terveellisesti? Kannattaa rajata mahdollisuutta tietsikan käyttöön ja telkkariin ja alkaa syöttää lapselle lisävitamiinia ja omegaa.
 

Yhteistyössä