Miten saada itseluottamus takaisin?

Oisko kellään mitään vinkkejä miten itseluottamuksen saa takaisin? Aina vaan katson muita kuinka upeita kaikki muut ovat ja inhoan mitä peilistä näen.. Olisko kellään ihan käytännön vinkkejä?

Ja joo, tiedän, typerä ja lapsellinen aihe :ashamed:
 
muista että ihminen on paljon enemmän mitä näet pe
Listaa itsestäni hyviä puolia paperille. Ne voi olla myös muuta kuin mitä näet peilistä. Esim.
-Olen terve
-Minulla on rakastavat vanhemmat
Tai mitä vain positiivista keksit itsestäsi. Lisää joka päivä jotain listalle. Kohta näet miten mahtava tyyppi oletkaan!
 
peessi
mietin myös, että vaikka ei olisi masennustakaan, että olisiko lapsuudessasi ollut joku henkilö joka on vähätellyt sinua jotenkin, vaikka...? Psykologi en ole, mahdollisimman kaukana siitä, mutta tällainen sisäinen puhe-termi on jäänyt mieleen minulle. Eli siitä ainakin voit lähteä. Minkälaista on sisäinen puhe itsellesi.
 
bdt
Niin ja ihan lisäkommenttina vielä että todella monet ajattelevat samoin kuin sinä ap, heistä ei välttämättä sitä ulospäin huomaa. Jokaisella on omat ristinsä kannettavana ja on taidetta elää niin ettei kaikki ongelmat ole esillä kun ihminen kulkee turuilla ja toreilla. Yritetään tehdä parasta niistä eväistä mitä olemme saaneet :)) siinäpä haastetta varmasti kaikille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja d:
En tiedä mikä tässä on typerää ja lapsellista?
Ehkä sinusta tuntuu siltä, miksihän?

Onko sinulla masennusta, ahdistusta tms.?
Oletko koskaan käynyt terapiassa?
Ei kai ole masennusta, joskus ollut kylläkin. Ahdistunut olen monestakin asiasta, mutta esim oma ulkonäkö jotenkin hiertää ihan kauheasti. Tuntuu ihan typerältä marista kun kuitenkin muilla saattaa olla asiat niin paljon huonommin.
En ole ollut terapiassa..
 
iita
Mun itsetunto on ja ihan olematon vaikka olen ihan upea ilmestys ! Mies on sen romuttanut teoillaan ja kerran suutuspäissäni huusinkin sille, että se saa luvan nostaa mun itsetunnon takaisin kun on sen pilannutkin !!
 
Keskity hyviin puoliin itsessäsi niin henkisesti kuin fyysisestikin.
Liikunta on hyvää terapiaa, ja sitä säännöllisesti kun harrastat tunnet olosi myös ulkoisesti hyvinvoivaksi.
Älä vertaile itseäsi muihin :hug:
 
Olen toki kiitollinen että olen suhtkoht terve ja minulla on katto pään päällä, ja maailman ihanin ja kiltein vauva. Ja ymmärrän että on kohtuutonta inistä näin pinnallisesta asiasta kuin ulkonäöstä.. Ehkä se jotenkin johtuu siitä että teininä olin aina se "ruma tyttö" josta kukaan ei kiinnostunut. Ja nykyään tuntuu että huonompaan suuntaan mennään.
 
Hyvällä itsetunnolla varustettu nainen
Miksi sinä tuijotat sitä peiliä? Onko sun elämässä jotain muuta kuin se ulkonäkö?

Itse en millään muotoa vastaa yleistä kauneusihannetta. Mulla on aika persoonallinen pottunokka ja voisin olla laihempi ja ruumiinrakenteeltani muutenkin paremman mallinen. Hiukset on kynitty lyhyiksi, koska se on mun mielestä mukava ja käytännöllinen kampaus ja sopii mulle, mutta tiedän, että monen muun mielestä se ei ole kovin kaunis. Mutta hitot noista! Mulla on todellä nätti hammasrivistö ja annan sen näkyä. Mua on useampikin mies kutsunut söpöksi (jostain syystä söpö on aina se adjektiivi, minkä ne valitsee, kun ei ne voi sanoo, että kaunis...) ja tiedän itsekin, että kun otan sopivan pilkkeen silmäkulmaan ja vastustamattoman hymyn naamalleni, niin kyllä minä olen söpö.

Ja kukaan täysijärkinen ihminen ei todellakaan jaksa olla kenenkään seurassa vain siksi, että se on söpö, joten olen sitten kunnostautunut kaikilla muilla elämän osa-alueilla niin, että olen miellyttävää seuraa.

Saat itseluottamuksesi takaisin, kun katsot itseäsi rakastavasti (et peilistä, vaan ihan kokonaisuutena) ja etsit sieltä ne ihan jokaikisen hyvän puolesi ja annat niiden tulla esille täysillä! Tsemppiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja dugg:
Mikä tarkalleen ottaen peilikuvassa harmittaa. Miltä haluaisit näyttää?
Sano ihan konkreettisia asioita.
en tiedä. haluan olla kaunis. mutten ole. koska kukaan ei ole koskaan niin sanonut. Vaan päinvastoin. Tai no joo, mies joskus kerran pari vuodessa saattaa jotain sanoa, mutta se on niin ristiriitaista kun ei kuitenkaan koskaa katso minua, halua seksiä, koskettaa...

Nyt tuntuu kyllä typerältä. Pinnalliselta.
 
"Jokuvaan"
minulla oli joskus hyvä itsetunto mutta minut on jätetty niin monesti ja ilman syytä vaikka tiedän että olen komea suht.koht hyvä kroppainen ainakin kaikki kehuu mutta ajattelen koko ajan vaiin et mikä minussa on vikana miksi en kelpaa? serustelen nytten todella kauniin naisen kanssa mut pelkään koko ajan mitä hän ajattelee ja et millon se jättää, mitä sen kaverit ajattelee.
 

Yhteistyössä