Miten saada lapset syömään salaatteja/kasviksia?

  • Viestiketjun aloittaja tyhmä lienee
  • Ensimmäinen viesti
tyhmä lienee
Meidän reilu 2 vuotias ja 3 vuotias eivät oikein ole ihastuneet kasviksiin/salaattiin. Kurkkua syövät jonkin verran, samoin paprikaa, mutta siinäpä se. Hyvänä päivänä porkkanaraaste uppoaa jos ananasta on tarpeeksi. Miten voisin "opettaa" lapsia syömään salaattiakin? Näin kuumina kesäpäivinä olis kiva tarjota ruuaksi jotakin ruokaisampaa salaattia, mutta ei maistu...
 
Rollolainen
meillä on opittu syömään kun vaan o laitettu joka aterialal lautaselle valmiiksi. Käskettty amisaamaan.
Koulusskain ihmettelevät kun jopa tuo meidä 8v syö jättiannokset salaattia,mut ei syö juuri olenkaan
 
vieras
Onko lapset hoidossa? Tutun lapset eivät olleet yli 2 vuoteen suostuneet syömään kasviksia tai useimpia hedelmiäkään missään muodossa (paitsi perunaa). menivät hoitoon ja ekasta päivästä lähtien söivät siellä kaikkea mitä annettiin. kotona ei kelpaa edelleenkään...
 
ap
isompi pilkkookin itse esim. just kurkkua ja paprikaa (pienempi on vielä sen verta vauvamainen, ettei vielä ihan onnistu). On saanut tehdä esim. oman salaattiannoksensa, mutta söi vain tekovaiheessa jonkinverran paprikaa.

Joka kerta (ellei ole keittoruoka) on salaattia tarjolla ja lautaselle laitetaan joka kerta vähän ja maistaa pitää. Mutta en voi kyllä kuvitellakaan, että tarjoaisin pelkkää salaattia ruokana... Se syöminen jää tosiaan maistamisen asteelle...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko lapset hoidossa? Tutun lapset eivät olleet yli 2 vuoteen suostuneet syömään kasviksia tai useimpia hedelmiäkään missään muodossa (paitsi perunaa). menivät hoitoon ja ekasta päivästä lähtien söivät siellä kaikkea mitä annettiin. kotona ei kelpaa edelleenkään...
Eivät vielä ole, elokuussa menevät hoitoon. Toivottavasti söisivät edes hoidossa sitten. Hedelmät ja marjat uppoaa suht hyvin...

 
palma
Salaatti lienee liian sekaista monen muksun makuun. Uppoaako kasvikset paremmin paloina tai leivän päällä? Entäs piparimuotilla leikattuna? Onhan se helppoa ujuttaa kasviksia moneen lämpimään ruokaankin, esim. lihakastikkeisiin ja laatikoihin. Moni ajattelee turhan suppeasti, että vain salaattikeko pääruoan ohella on "oikea" tapa syödä kasviksia.
 
kokeiles näin
tee vihannestikkuja; porkkanaa, kurkkua, selleriä... Ja hedelmälohkoja. Erilaisia värikkäitä hedelmiä. Lapset usein vierastaa, jos salaatti on "sekaisen" näköistä. Kannattaa tehdä mahd. isoja paloja salaattiin. Vesimelooni ja mansikat on helposti syötäviä ja makoisia. Ja noita vihannestikkuja voi myös dipata kevyesti maustettuun kermaviiliin, jolloin niiden syöminen muuttuu mielenkiintoisemmaksi :)
 
minä
mä teen usein ruokaisan salaatin niin että ainekset on omissa kipoissaan jokainen ottaa sitten sitä mitä haluaa, mun lapset haluaa aina nähdä sen mitä syövät. Esim risotto jne on meillä sellaista mikä ei uppoa, ruuat erikseen lautaselle niin johan uppoo.
Kokeile tehdä näin, maistavat sitten vähän edes + kokeilevat uusia makuyhdistelmiä.
 
ap
Hyviä vinkkejä tuli, kiitos :)

Mulla on tapana lisätä myös ruokiin kasviksia, esim. jauhelihakastikkeeseen tulee yleensä porkkanaa, sipulia ja paprikaa.

Ehkä paloina uppoaa, tikkuja en olekaan tajunnut kokeilla lainkaan :headwall:
 
Tehkää niistä salaateista maukkaita. Käyttäkää oliiviöljyä, etikkaa, sipulia, mausteita. Ettei salaatti ole sellaista kuivakasta pupunruokaa.
Meillä kyllä taitaa olla tuossa suhteessa helpot lapset, ne on aina tykänneet kasviksista ja makaroonisalaateista. Syövät sipulia ja tykkäävät myös oliiveista. En tiedä sitten onko mun raskaudenaikaisilla salaatin ahmimisilla ollut vaikutuksensa :D Mut siis yleisesti ottaen salaatit uppoaa lähes aina.
 
vieras
Meillä poika 2v7kk ei syö MITÄÄN tuoretta kasvista tai hedelmää. Ei siis mitään.
Banaania haukkasi ehkä vuosi sitten mutta ei enää sitäkään.

Silleen harmi kun mansikka-aika ja muut marjat ja hedelmät kypsyy. Ja toiselle ei kelpaa.
Mutta minkäs teet.
 

Yhteistyössä