Miten saada vauva syömään?

Tänään on taas sellainen päivä kun tuo lapsen syömättömyys turhauttaa jotenkin tosi paljon. Eli vauva on jo kohta 10 kk, kiinteät aloitettu 4 kk. Ja vieläkään ei syö. Yleensä ruokailun aikana menee 0-2 lusikallista. Joskus kun on tosi tosi tosi hyvä ruokailu niin menee puolikas piltti purkki. Siis sellainen pieni. Mutta näitä hyviä syönti kertoja on max. kerran viikossa.

Eli miten tuolle sais ruokaa menemään. Neuvolassa kommentoitu vaan että yli puolivuotias tarvii muutakin kuin maitoa eli pitäs saada syömään.

Käteen jos antaa jotain niin kyllä imeskelee, mutta ei saa vielä paloja joten pitäs varmaan muutenkin saada menemään.

Pakkohan vauvan on joskus alkaa syömään?
 
"harmaa"
En tiedä vieläkään, en tiennyt silloinkaan kun tyttö oli saman ikäinen kuin sun lapsi ja söi korkeintaan tuollaisia määriä.

Aika auttoi meillä... Muistan kyllä miten tuo turhautti. Vieläkin tyttö on aika jännä syöjä, syö kyllä kaikkea ja hyvin mutta on todella hidas. :D Siis ihan käsittämättömän hidas. Leipä kestää helposti puoli tuntia, jopa tunnin. :D
 
Meillä toi 10 kk syö jo aamupalansa itse. Laitan palasen leipää, mustikoita tai banaanin lohkoja, taikka muroja, tuoretta kurkkua pitkänä viipaleena tms. lautaselle ja itse napsii suuhunsa. Lämmin ruoka ei oo nyt uponnut kovin hyvin viime aikoina. Aiemmin söi lämpimän aterian 2-3 kertaa päivässä, nyt menee kerran päivässä takellellen.
 
Meillä oli ihan samanlaista noihin aikoihin, nyt lapsi 1v 4kk, ja muistan miten epätoivoisen turhautunut olin ajoittain. Usein syöntipuuhille protestoitiin jo heti syöttötuoliin istuttaessa, eli huuto alkoi samantien. Meillä tilanteen ratkaisin lopulta lähes kokonaan sormiruokailuun siirtyminen ja nykyään ruokaa menee erinomaisesti aiempaan verrattuna. Tosin on vieläkin aika valikoiva ja esim. pastaa/perunaa ei juuri mene. Puuro on ainoa jonka syömisessä saa auttaa, ts. syöttää, mutta silloinkin vain niin, että lapsi lusikoi itse samalla hedelmäsosetta lasista ja minä sujauttelen puuroa siihen väliin. Suosittelen kokeilemaan sormiruokailua! Pieniä paloja jotain pehmeää aluksi, esim. höyrytettyjä kasviksia tai uunilohta tai pieniä voideltuja leipäpaloja jostain pehmeästä leivästä tms. Meillä nykyään suurinta herkkua on kaikki lihat pieninä paloina (vaikka on vasta etuhampaat suussa) ja marjat, etenkin jäiset mustikat. Raejuusto on myös mieleen ja tosi suuri suosikki on munakokkeli. Äkkiä opin mikä maistuu ja mikä ei ja tarjoan pääasiassa sitä mikä maistuu, esim. mikään riisiruoka jossa jotain seassa ei mene ollenkaan, tod näk koska riisiä on vaikea syödä sormin ja syöttämisestä ei tykkää. Jogurttia ja piimää voi tarjota myös lasista pillin avulla, meillä menee huomattavasti paremmin kuin lusikalla, edelleen varmaan koska pillillä juodaan itse ja lusikan käyttö on vielä liian hankalaa.

Kannattaa kokeilla myös niitä Ella's kitchen yms marja-/kasvissoseita pienissä pusseissa, joista lapsi itse imee soseen suuhun. Meillä ne ovat suuri suosikki.

Toivottavasti tilanne ratkeaa pian! Voimia!
 
halipupu harmaana
Onko lapselta tutkittu fyysiset esteet syömiselle esim. kireä kielijänne?
Jos ei ole mitään fyysistä estettä syömiselle, niin maidon antamista kannattaa varmaan rajoittaa, niin että lapsi söisi ensisijaisesti kiinteää ruokaa ja vasta sen päälle maitoa. Nukkuuko lapsi hyvin ja on muuten tyytyväinen?

Mulla on taustalla maitoallergisen vauvan kanssa pärjääminen, joka ei syönyt paljoa mitään ennen vuoden ikää ja valvotut yöt ja päivät itkevän vauvan kanssa, joten sen perusteella kyselen ja neuvoja jakelen. Lisäksi lapsella oli kireä kielijänne, joka myös vaikeutti syömistä omalta osaltaan ja myös puheen kehitystä. Kun allergia saatiin hallintaan lapsi alkoi syödä ja kasvaa ja nyt kouluikäisenä hän on ihan normaali mittainen ja kova syömään.
 
"Hilma"
Siis meneekö tuo 2 lusikallista jokaisella viidellä aterialla? Vai kerran päivässä?

Sormiruokaa olette jo koittaneet? Paloina kaikkea mahdollista jota vauva saa omaan tahtiinsa napsia lautaselta. Paloiteltuja lihapullia, perunaa, keitettyä porkkanaa, kukka- tai parsakaalia jne, raejuustoa, banskua.. Lista on loputon.

Meilläkään ei ruoka oikein maistu, jos äiti tai isi koittaa syöttää. Itse tuo tahtoo syödä.
 
Vastasin tähän jo kerran mutta kännykkä kadotti sen joten yritän nopeasti uudestaan. Eli mitään fyysistä estettä ei ole tutkittu. Täytyy kysyä neuvolasta tuosta vaihtoehdosta.

Tarjoan aina ensin ruoan sitten vasta maitoa, mutta eipä ole ollut mitään vaikutusta.

Lapsi on aika tyytyväinen tapaus nykyään ja nukkuu hyvin. Toki syö vielä 2-3 kertaa yöllä mutta ei turhia itkeskele. Aiemmin hän on kyllä kärsinyt mahavaivoista, mutta ne ovat jo helpottaneet joten allergiaan en usko.
 
Vastasin tähän jo kerran mutta kännykkä kadotti sen joten yritän nopeasti uudestaan. Eli mitään fyysistä estettä ei ole tutkittu. Täytyy kysyä neuvolasta tuosta vaihtoehdosta.

Tarjoan aina ensin ruoan sitten vasta maitoa, mutta eipä ole ollut mitään vaikutusta.

Lapsi on aika tyytyväinen tapaus nykyään ja nukkuu hyvin. Toki syö vielä 2-3 kertaa yöllä mutta ei turhia itkeskele. Aiemmin hän on kyllä kärsinyt mahavaivoista, mutta ne ovat jo helpottaneet joten allergiaan en usko.
Niin ja tää oli vastaus halipupulle mutta kännykkä ei tahdo tehdä niin kuin minä käsken. :mad:
 
"kuku"
Täällä sama. Siinä 10,5 kk tuli käänne parempaan ja ruoka alkoi maistua. Sen jälkeen on saanut myös syöttää. Aiemmin piti antaa vain sormiruokaa.

Annoimme aina ohjeista välittämättä mitä vain meni alas. Suolattomia ranskalaisia, porkkanaa, lihaa, maustettua perunaa ja kaikkea mitä itsekin syödään. Vähäsuolaisena ja sillä periaatteella että parempi syödä vaikka kebabkastiketta kuin olla nälässä. Kokonaan suolaton kun ei onnistu niin on vain annettu enemmän vettä.
 

Yhteistyössä