Miten saan lapsen kakkaamaan pottaan?

Mulla on syyskuussa 3 vuotta täyttävä poika, joka tekee 90 % pissat pottaan tai pyttyyn.Kakat on tehnyt pottaan 2 kertaa ja siitäkin on jo puoli vuotta aikaa.Olisi tosi kiva päästä jo vaipoista eroon, kun meillä on toinenkin vaippaikäinen...

Onko mitään vinkkejä, millä saataisiin poika ilmoittamaan siitä isostakin hädästä ja varsinkin, että kakka tulisi pyttyyn tai pottaan eikä vaippaan?
Mitään halua pojalla ei ole kakata pottaan.Tulee vain ilmoittamaan kakkaamisen jälkeen, että pitää pyyhkiä kakka pois.

Ja uskaltaisikohan kokeeksi jättää kakan jälkeen vaipan pois,kun poika kuitenkin ilmoittaa pissasta miltei aina etukäteen?

Kiitollisena otan vinkkejä vastaan!
 
hyvä keino
Ensinnäkin mallistahan lapsi oppii.Meillä poika saa olla mukana kun teen itse isoja tarpeita.Kerron avoimesti asiasta ja kehotin aluksi vain kokeilemaan josko onnistuisi. Poikamme rupesi itse haluamaan potalle siinä vaiheessa,kun tajusi kakan pöksyssä olevan inhottavaa ja pesun hankalaa.Pottaan tehdessähän ei näitä ongelmia tule. Tietysti myös uuden asian osaaminen lisää tämän asian sujumista.Tokihan 2 vuotias haluaa mieluumin olla iso kuin pikkuvauva edes käytökseltään.

toivottavasti edes jotain apua sait näistä vinkeistä...
 
Mä yritin meidän 2 v 5 kk ikäiselle sitä, että jätin hetkeksi ne kakkavaipat vaihtamatta. Sitten pohdittiin yhdessä, että onpas nyt ilkeä tunne housuissa ja kerroin samalla tytölle, että tämän takia kaikki aikuiset ihmiset kakkaa mieluummin pyttyyn. No, meilläkin on homma vielä vaiheessa. Pissat tulee myös noin 90% varmuudella pottaan, joten vaippoja ei ole ollut käytössä enää muutamaan kuukauteen. Olen vaan sitten kuurannut lattioita ja pessyt housupyykkiä. Kakka tulee meidän tytöllä siis housuun, ei vaippaan.

Nyt olen tehnyt sellaisen listan vessanseinälle, johon saa liimata söpön nalle puh -tarran kun kakka tulee pottaan. Ostin niitä tarroja ison pussin ja tyttö saa itse valita niistä yhden ja liimata itse siihen listaan. Aina tietyin väliajoin saa sitten uudet pikkuhousutkin. Tosin tämä pikkuhousuilla lahjonta alkaa menettää merkitystään kun niitä saa kohtuullisen harvoin, sellaiset on kuitenkin koko ajan jalassa ja hän omistaa niitä on aikas monet.

No, harjoittelu tekee kai mestarin ja meillä aletaankin jo aamulla muistuttelemaan, että kun tulee kakkahätä, niin menethän sitten potalle ja saat tuollaisen hienon tarrankin sitten.

Mitä itse luulet, voisko teidän poika kakata pottaan, jos vaan ottaisit vaipan kokonaan pois? Vai kakkaisko sitten housuut tai lattialle?

Onko kukaan muuten kokeillut tytöllä sitä, että lapsi saa juosta kokonaan alasti (tai ainakin ilman housuja)? Pienemmille lapsillehan tämä usein auttaa pissaamisen opetteluun, mutta voisko toimia isommalla kakan kanssa? Vaikka kylmähän tuolle taitais tulla enkä kyllä itsekään tykkäisi alasti koko päivää juosta...
 

Yhteistyössä