Miten saan lapsen nukkumaan pidempään?

Toivottavasti et nyt masennu, mutta meidän puoltoista vuotiaalla on suunnilleen samanlainen unirytmi, ollut jo pitkään tuollainen . Vaikka olen kokeillut mitä esim. myöhäistää nukkumaanmenoa ei se juurikaan auta. Aamulla herätään samaan aikaan silti. Niinpä minä olen yrittänyt iskostaa omaan päähäni, että oman lapseni rytmi nyt vain on sellainen ja yrittänyt pirteänä vaikkakin silmät ristissä nousta aikaisin.
 
may may
Lapsi teki yhdessä vaiheessa samoin että heräsi 6 mut se sitten meni ohi. En millään jaksais nousta 6aikaan aamulla. ja lapsi itsekin sitten väsynyt eikä jaksa lähteä ulkoilemaan aamu päivisin.
 
Tuli mieleen, että jos myöhäistäisit nukkumaan menoa, vaikka yhdeksään. Jos herääminenkin siirtyisi. Siis kannattaa jatkaa pari vko:a tätä myöhemmin nukkumaan ja eikä odottaa, että heti myöhemmin alkaisi herätä. Jos parissa vko:ssa ei rytmi käänny, niin lapsesi on sitten aamuvirkku... =)
 
Meillä ei aikanaan auttanu muu kuin aika. Meillä oli harvinaista herkkua tuo kuuteen asti nukkuminen. Monesti nukuttiin jo 7 aikaan ekat päikkärit... Eli meillä oltiin hereillä jo 4-5 aikaan joka aamu.
Olen huomannut nyt sen, että mitä pidempään valvoo, sen aikasemmin herää.
Nyt kun Onni vihdoin on nukkunut 7-8 asti, alkaa hoitoon herättäminen...
 
jos on luonteeltaan aamuvirkku, niin et voi tehdä sille mitään. Meillä aina ja ikuisesti herätty klo 6 aamulla, joskus jopa viideltä. Eikä auta vaikka valvottaisi illalla puoleenyöhön :eek: Pikkusiskoni ihan paras tapaus, herää lomallakin seitsemältä aamulla vaikka saisi nukkua pitkään. Soittelee sitten aamuisin että voiko tulla jessen kanssa leikkimään kun ei ole mitään tekemistä.
 
Minä olen henk koht huomannut meidän lapsista, että mitä aikaisemmin menevät illalla nukkumaan, niin sitä pitempään nukkuvat myös aamulla. Ja mitä paremmin päikkärit on nukuttu, niin sitä rauhallisempi ja pitempi on myös yöuni.

Lapset monesti alkavat keväällä heräilemään aamulla aikaisemmin johtuen ihan vaan siitä, että tulee valoisaa aikaisemmin. Kokeile nyt ihan ensin vaikka laittaa paksummat verhot huoneeseen, että se pysyisi aamulla mahdollisimman pimeänä pitempään!

Muuten tuohon ei kai auta muu kuin aika. Meillä just 1-2 vuotiaana kevät on aikaistanut ylösnousuja, mutta nyt 3-vuotiaalla ei enää niin radikaalisti. Ehkäpä jo ensi keväänä tää isompi ei reagoi aamujen valostumiseen mitenkään...
 
Meilläki poika on aikaistanut aamujaan ja yöunet jää vähä turhan lyhkäsiksi.Poika on kuukausia mennyt yöunille 2100 ja herännyt aamulla 0800-0900,mutta nykyään aamut alkaa 0700.Tänään päätin että koitan laittaa pojan yöunille jo 2000.Katotaan josko silti nukkuis aamulla 0700 asti tai mun puolesta vaikka pitenpäänkin :p saatais yöuniin taas pituutta lisää.Toivottavasti poika ei sitte päätä herätä jo 0600 :/ Nukun varmaan peukut pystyssä koko yön ;)

 

Yhteistyössä